Hypopneus, wanneer moet ik mij zorgen maken

1
Hallo,

Sinds kort lees ik mijn CPAP (Dreamstation) weer uit met de DreamMapper app en zie dat mijn AHI heel mooi is, de afgelopen 30 dagen gemiddeld 2,43. Maar als ik op dagbasis in de app kijk dan zie ik een verdeling over Centrale Apneus, Obstructieve Apneus en Hypopneus.
En die Hypopneus variëren tussen de 6 en de 31 per nacht. Hoe moet ik dit lezen? Moet ik mij zorgen maken? Ik kan daar niet echt informatie over vinden.

Groetjes,
Pieter

Re: Hypopneus, wanneer moet ik mij zorgen maken

2
Hallo Pieter, hypoponeu's in onbehandelde vorm, dus bij geen cpap gebruik, zijn ernstiger dan bij gebruik van een cpap.

Hypopneu's zijn dalingen van 30 - 40 % in ademhalingsvolume (teugvolume). Een hypopneu wordt volgens de richtlijn vaak gevolgd door een arousal (bijna) wakker moment en gaat soms samen met 4 % of meer zuurstofdaling in het bloed. Als die daling onder de zeg 90-88 % komt van het zuurstofniveau in het bloed kan er schade ontstaan aan je organen en hersenen na verloop van tijd.

Hypopneu komt vaak voor tijdens de remslaap. In deze remslaap droom je vaak en daardoor haal je vaak ongemerkt (je slaapt immers) onregelmatiger adem. Je kunt daar weinig tegen doen. Je bent al een lange tijd hier aangemeld en dus waarschijnlijk ook al lang bezig met de cpap therapie.

Als de obstructieve en centrale apneu laag is en de hypopneu hoog, overleg dan eens met je osa verpleegkundig of arts of de druk misschien een kleine aanpassing behoeft. Vaak kan een kleine verlaging al een verbetering tot stand brengen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Hypopneus, wanneer moet ik mij zorgen maken

3
Ruud,

Ik gebruik al sinds 2008 een CPAP, maar ik heb de laatste paar jaar wat klachten. Vaak wakker en naar het toilet, maar ik bleek een vergrote prostaat te hebben en weet dat daaraan. Inmiddels twee prostaatoperaties gehad en een medicijn tegen een overactieve blaas. Maar toch nog 2 tot 3 per nacht wakker en naar het toilet en vervolgens slecht in slaap komen. Soms een uur tot anderhalf uur wakker liggen. Mede ook gezien andere klachten ben ik het gaan zoeken in de apneu richting, dus de app DreamMapper weer gekoppeld aan de Dreamstation en toen viel het mij op.

Probleem is dat na de diagnose slaapneu in 2008 (AHI onbehandeld was 67) ik een CPAP kreeg, maar daarna in die 12 jaar nooit meer controle heb gehad. Ik zal dus maar eens naar mijn huisarts stappen voor een verwijzing naar een OSAS verpleegkundige cq arts.
vriendelijke groet,
Pieter

CPAP (8cmH2O) sinds oktober 2008 (nu tijdelijk flex tussen 4,00 en 8,00)
Philips DreamStation
ResMed AirFit P10 Neuskussenmasker

Re: Hypopneus, wanneer moet ik mij zorgen maken

5
Beste Persluchtpiraat,

Ik gebruikte vroeger Sleepyhead, maar zie inderdaad dat deze is opgevolgd door Oscar. Ik vind de app DreamMapper wel gemakkelijk, maar misschien dat ik tzt eens met Oscar aan de slag ga.
vriendelijke groet,
Pieter

CPAP (8cmH2O) sinds oktober 2008 (nu tijdelijk flex tussen 4,00 en 8,00)
Philips DreamStation
ResMed AirFit P10 Neuskussenmasker