Verhouding hypopneu vs osas/csas

1
Het valt mij op dat, gedurende mijn cpap-gebruik tot nu toe (6 nachten), mijn HI gemiddeld 3 tot 4 x hoger is dan mijn AI (OA + CA samen). Is dat normaal? Hoe is dat te verklaren? Mijn diagnose laat heel andere cijfers zien (AHI 59,6, AI 45,2, OA 44,7, CA 0,5, HI 14,4). Heeft mijn cpap-gebruik zo'n negatieve invloed op mijn HI?
Diagnose: AHI 59,6 (AI 45,2, OA 44,7, CA 0,5, HI 14,4) ODI 61,7.
Therapie: Philips DreamStation CPAPwithCFlex, druk 8,5 cmWK, Flex 0, Hum. 5, Dreamwear Gel Pillows L.
Software: DreamMapper, Oscar

Re: Verhouding hypopneu vs osas/csas

2
Nico Hier vind je uitleg over de gebruikte termen in de apneu-wereld. Wat hieronder staat kun je daar op alfabetische volgorde terug vinden.


Hypopnea
Hypopneu
Een hypopneu treedt op is als er ongeveer 40% reductie in de luchtstroom optreedt gedurende tussen 10 en 60 seconden, vergeleken met de gemiddelde luchtstroom over een langere periode van enkele minuten. Na een vermindering in de luchtstroom, moet het therapieapparaat twee normale ademhalingen zien om de gebeurtenis te zien als een potentiële hypopneu (Respironics detecteert bij 40% reductie en ResMed detecteert bij 50% reductie).

Hypopnea Index
Hypopneu-index
De Hypopneu Index wordt berekend door het totale aantal hypopneu events per nacht te delen door het aantal gebruiksuren.
Respironics System One: Een hypopneu wordt gedetecteerd wanneer er een ongeveer 40% vermindering optreedt in de luchtstroom ten opzichte van een basislijn gedurende tenminste 10 seconden.
ResMed: Als de luchtstroom afneemt tot 50% gedurende ten minste 10 seconden.


Wanneer kan zo hypopneu ontstaan? Tijdens de slaap is de ademhaling vaak rustig en kan een ademstop door blokkade (obstructie) ontstaan door verslapt weefsel, huig, verhemelte of de tong. Tijdens de remslaap, droomslaap, is de ademhaling vaak veel onregelmatiger. Door het dromen ontstaat er grote verschillen in het teug volume per ademhaling en dan ontstaat vaak de hypopneus. Een hypopneu hoort altijd opgevolgd te worden door een zuurstof daling in het bloed en bij jou was dat tijdens de slaaptest al 61,7 per uur (ODI) Apneu tijdens de remslaap wordt vaak remslaapgerelateerd apneu genoemd. Je ziet ook vaak dat obstructief en centraal apneu omlaag kan worden gebracht, maar hypopneu een stuk moeilijker.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Verhouding hypopneu vs osas/csas

4
Is een Flex niet eigenlijk een Bipap-variant van de Cpap?
Bipap geeft een speciaal ingestelde druk bij inademen én een andere speciaal ingestelde druk bij uitademen. Althans, zo heb ik het begrepen (correct me if i'm wrong). Dit gebeurt toch bij de Flex ook? Waarom zou ik dan m'n Flex uit moeten zetten om m'n HI naar beneden te krijgen, terwijl dat met een Bipap juist beter zou gaan (zoals Persluchtpiraat oppert)?
Diagnose: AHI 59,6 (AI 45,2, OA 44,7, CA 0,5, HI 14,4) ODI 61,7.
Therapie: Philips DreamStation CPAPwithCFlex, druk 8,5 cmWK, Flex 0, Hum. 5, Dreamwear Gel Pillows L.
Software: DreamMapper, Oscar

Re: Verhouding hypopneu vs osas/csas

5
Alleen bilevel is dmv. pressure support in staat om WOB te verminderen en hypopneus en RERAs tegen te gaan.

Daarom krijgen mensen met post-polio syndroom bilevel (*), en niets anders.

Daarom krijgen mensen met COPD bilevel (*), en niets anders.

(*) bilevel S, bilevel S/T, AVAPS, ASV etc. zijn allemaal varianten op bilevel
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i