MRA en lage dreunende toon in oor

1
Na een tijd met "aanloop-problemen" als beginnend apneu-er (zie mijn "ff voorstellen" topic), benik nu zo'n 2,5 week aan t slapen met de MRA (Somnodent)
Blij dat me dat lukt.
Heb hem nog niet versteld (wil eerst de apneumeting afwachten).
Slapen gaat echt goed: ik word uitgerust(er) wakker. 
Wel ben ik einde middag best moe.

1 dag, na bijna 2 weken, last van wat spierpijn rechts bij mn kaak. Vooralsnog niet onoverkomelijk. Was maar 1 keer.

Wat wel irritant is, is dat ik sinds een paar dagen last heb van een continue lage (dreunende) toon in mn linkeroor. Het komt altijd op aan t eind vd middag /begin vd avond rond 18-19u.
En is weg als ik wakker word
Kan dit aan de MRA liggen?

Het is nu al een dag of 4-5 zo en begint echt wel irritant te worden.

Re: MRA en lage dreunende toon in oor

2
wnc schreef: 25 apr 2020, 18:09 Kan dit aan de MRA liggen?
Dat is tinnitus. Tinnitus wordt veroorzaakt door TMJ (kaakgewricht) syndroom, en MRAs zijn inderdaad in verband gebracht met TMJS.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: MRA en lage dreunende toon in oor

3
persluchtpiraat schreef: 25 apr 2020, 19:02 Dat is tinnitus. Tinnitus wordt veroorzaakt door TMJ (kaakgewricht) syndroom, en MRAs zijn inderdaad in verband gebracht met TMJS.
En is dat iets dat tijdelijk is?
Omdat je kaakspieren moeten wennen aan de iets andere stand vd kaak 's nachts?

Of is dat een blijvende klacht?
(Of kan het blijvend zijn?)

Re: MRA en lage dreunende toon in oor

4
wnc schreef: 25 apr 2020, 21:33 Of is dat een blijvende klacht?
(Of kan het blijvend zijn?)
De oorzaak van mijn tinnitus was kaakklemmen door arousals (UARS). Na gebruik BiPAP ben ik verlost van de tinnitus, waar ik eerder van artsen heb mogen horen dat het levenslang was. In het verleden is enig gesuis wel eens teruggekomen, maar dat is dan altijd een teken geweest dat ik mijn druk moest verhogen. Na drukverhoging weer remissie dus.

Ik heb nooit een MRA gebruikt, maar ik verwacht dat het zal blijven als u de MRA blijft gebruiken zonder interventie. Bij cessatie komt wellicht vanzelf verbetering. Consulteer een kaakfysiotherapeut? Hopelijk doen die videobellen.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: MRA en lage dreunende toon in oor

5
Nu sinds 2 weken kaakfysio.
Inderdaad videoconsult.
Paar simpele oefeningen gehad (linkje met instructiefilmpjes).
En eigenlijk ( vooralsnog) van mn oorklachten af.
:)

Door stand vd onderkaak 's nachts worden de nekspieren flink belast.
Het is eigenlijk net als met sporten: als je ineens vanuit t niets flink gaat trainen, dan protesteren de spieren ook.
Dus: oefeningen doen en overdag proberen de kaak minder te belasten. Oa kleinere happen, opletten met (kinderen van) harde zaken en snoep.

Re: MRA en lage dreunende toon in oor

6
Goedemorgen, ik heb een MRA beugel en sinds eind juli’ 2024. Nadat ik die twee maanden gebruikte kreeg ik last van oorsuizingen.
Eind oktober kreeg ik daar nek, kaak, hoofdpijn bij. Deze pijn is zodanig aanwezig, dat het mijn leven beïnvloed. Pijnstillers doen niks. De beugel draag ik sinds die pijn niet meer, maar de pijn gaat niet weg.
Ik ben bij de tandarts geweest en bij een kaakfysiotherapeut en ik doe zelf nog veel oefeningen voor mijn nek en schouders, omdat ik de oefeningen (4) die ik meekreeg beperkt vond.
Ik ben heel nieuwsgierig naar de oefeningen van u.
Inmiddels ben ik bij een kno arts en tinnitus therapeut geweest. Ik word doorverwezen naar de neuroloog.
Binnenkort ga ik nog terug naar de MRA beugel tandarts, maar eigenlijk twijfel ik aan dat bezoek.
Wat kan ik nog meer doen om van deze vreselijke pijn en harde oorsuizingen af te komen?

Groetjes, Heleen

Re: MRA en lage dreunende toon in oor

10
Mijn indruk als leek: de MRAs veroorzaken spanning op de TMJ (het kaakgewricht). Bij sommige mensen gaat dat goed, bij anderen zorgt dat voor het TMJ syndroom. Het verband tussen tinnitus (oorsuizing) en TMJ syndroom is bekend. Dus ik zou eens vragen aan de relevante medici: Heb ik nu TMJ syndroom. Houd rekening met de mogelijkheid dat uw kaakgewricht een MRA gewoon niet kan verdragen.

De Nederlandse naam voor TMJS is "TMJ" ofwel temporomandibulaire dysfunctie.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i