Re: relatie whiplash - apneu?

2
Of er een relatie is dat weet ik. Ik vind wel deze Website waarin beweerd wordt dat een schrikreactie in het verleden later apneu kan veroorzaken. Ik sta daar sceptisch tegenover, maar kan daar geen oordeel over vellen.

Kan het zijn dat je voor het oplopen van een wiplash in het verleden geen last had van snurken, terwijl je na het oplopen van een wiplash 'iets' beschadigd hebt waardoor het snurken langzaam is ontstaan en mede daardoor apneu?

Of als je niet snurkt, door de wiplash een vernauwing van de luchtwegen heeft opgelopen waardoor apneu op den duur is ontstaan?

Wat ook mogelijk is, is dat door de whiplash een Niet Aangeboren Hersenletsel NAH is ontstaan. Dit kan vooral Centraal Apneu veroorzaken. Lees eens ook die website door.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: relatie whiplash - apneu?

3
Dat is eigenlijk precies wat ik me afvraag.
Ik snurkte in ieder geval voor die tijd niet, en mijn man heeft mij nooit op een apneu betrapt.

Ik weet niet precies wanneer het wel begonnen is, maar het is in ieder geval al heel erg lang.

Ik heb vrijwel geen centraal apneus. Heel af en toe eentje.

Re: relatie whiplash - apneu?

4
Meestal ontstaat apneu sluipendergewijs. Door ouder worden verliest je spierspanning. Je tong is één grote spier en je gehemelte kan ook slapper worden. Je huig kan te groot zijn. Men maakt het gehemelte wel eens strakker door verhitting. Hierdoor ontstaat litteken weefsel. Vaak werkt dit maar voor een korte periode. Het inzakken van de tong is vaak het euvel in rugligging. Daarom wordt zijligging vaak geadviseerd, maar dat moet dan wel mogelijk zijn.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar