EPR ingeschakeld?

1
Medidis heeft op afstand de druk van mijn Airsense 10 aangepast op verzoek longarts.
Het is de bedoeling dat de druk wijzigt bij uitademen tussen 5-7 (volgens mij epr)
Als ik de Airsense nu start zie ik rechtsboven in het scherm 5-7 en start de druk op 5 (voorheen vaste druk 7).
Hoe zie ik of epr is ingeschakeld?

Re: EPR ingeschakeld?

2
U kunt de EPR instelling zien in een uitdraai van OSCAR. De linker balk naast de grafieken.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i
Bijlagen

Re: EPR ingeschakeld?

3
Ik zie dat de machine van cpap in apap modus is gezet. Minimale druk 5 en maximaal 7.
EPR staat op continu, niveau 1 en stond dit ook al.

In het druk diagram zie je nu een zeer grillig verloop. Ook de masker druk varieert meer.

Wat betekent dit?

Re: EPR ingeschakeld?

4
Dat betekent dat de druk nu varieert tussen 5 en 7 zoals is ingesteld.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: EPR ingeschakeld?

6
rinja schreef: 19 jun 2020, 20:07 De druk past zich aan aan de "ademkracht?" Begrijp ik t zo goed?
Nee.
rinja schreef: 19 jun 2020, 20:07 En op het moment dat een obstructie in de luchtweg ontstaat, wordt de druk verhoogd?
Ja.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: EPR ingeschakeld?

8
Bij een cpap heb je een vaste druk bijv. 7 cmh2o. Hierdoor blaast het apparaat continu met een vaste druk. Veel ademstops krijgen dan geen kans om te ontstaan, maar er zijn ademstops die een hogere druk nodig hebben en dat gaat dan niet bij een vaste drukinstelling. Die ademstops zullen dan zichtbaar worden.

Bij een apap heb je een variabele druk van bijv. 5 cmh2o minimaal en 7 cmh2o maximaal. De druk varieert tussen deze twee waarden. Als je ademstops zou hebben die bij een druk van 5 al worden voorkomen dan hoef je dus niet met een hogere druk te slapen. Heb je ademstops die pas weggaan bij een hogere druk dan gaat de druk omhoog. Heb je ademstops die meer dan 7 nodig hebben dan zullen deze zichtbaar worden. Voordeel van apap is dus dat je niet onnodig met een hogere druk blijft slapen en zo een opgeblazen gevoel met winderigheid, boeren e.d. kan voorkomen. Nadeel van apap is dat de machine een fractie later reageert omdat hij achter een apneu aanloopt, omdat het eerst moet vast stellen of het de druk moet verhogen bij een obstructieve apneu of juist niet moet verhogen bij een centraal apneu.

De epr staat op 1, maar is deze wel ingeschakeld? Als dit zo is, dan varieert de uitademingsdruk nu tussen 4 cmh2o en 6 cmh2o.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: EPR ingeschakeld?

9
Dank Ruud.
Afgelopen nacht de 2e nacht op APAP. Heb de machine na 4 uren uitgeschakeld.
Ik heb met deze stand het gevoel dat ik moeite moet doen om te ademen. Erg vervelend.
Maandag maar met Medidis of OSAS verpleegkundige overleggen om de machine weer op CPAP te zetten.

Verder is mij niet bekend of EPR is ingeschakeld. Dat moet ik Medidis vragen. Zij lezen uit en stellen de machine op afstand in.

Re: EPR ingeschakeld?

10
Je kunt dit zien via het Menu Mijn opties. Selecteer deze met de draaiknop en klik op de draaiknop. Je ziet nu diverse onderdelen staan. Met de draaiknop kun je dan zien of druk verlichting aan of uit staat.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: EPR ingeschakeld?

14
Met epr uitgeschakeld voelt het wel beter. Wat ik overigens vreemd vind (en lees ik op forum): de machine is van cpap op APAP gezet. EPR op 1. Maar de druk van 7 is niet gewijzigd. Op dit forum lees ik dat in dit geval de druk met 1 verhoogd moet worden.
De druk van 7 zorgt er in ieder geval voor dat ik geen obstructieve apneu heb.
Met apap fluctueert de druk tot 6.
Da's dan toch niet goed? Daar had Medidis toch rekening mee moeten houden?

Re: EPR ingeschakeld?

15
Ik denk dat het voor de duidelijkheid handig zou zijn als u een screenshot van de pagina "Statistieken | Veranderingen aan instelling" zou posten.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: EPR ingeschakeld?

17
Rinske, het doel van de epr is om drukverlichting te geven bij het uitademen. Dus als de druk 5 - 7 cmh2o variabel is, dan is de uitademingsdruk variabel tussen 4 - 6 cmh2o. Dus de EPR heeft dan nut. Als je dan de druk 5 - 8 zou maken dan is de variabele uitademingsdruk 4 - 7 en dan heb je in feite nog problemen met uitademen rondom de 7 cmh2o. Je kunt wel stellen dat als de maximum inademingsdruk met 1 verhoogd, dat de kans op obstructief apneu beter wordt bestreden. Echter de kans bestaat dat er pijn bij de schouderbladen ontstaat vanwege het inwerking treden van de hulpademhaling spieren. Ook bestaat bij een hogere maximum druk de kans op toename van centraal apneu.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: EPR ingeschakeld?

18
Dank je Ruud, over het algemeen heb ik meer centraal apneu dan obstructieve. Ook veel UF1 en 2. Dus ademstilstand <10 seconden. Met dit gegeven kon de longarts niets.

Overigens heb ik zolang ik de cpap gebruik al last tussen schouderbladen. En s ochtends een "rokershoestje" gevoel. Na een uurtje bijkomen is dat gevoel redelijk bijgetrokken.

Heb al eerder aangegeven dat ik nog niet het gevoel heb dat ik de marathon kan lopen. Ondanks gebruik van >1 jaar van de cpap. Het zal wennen volgens " lange adem" zijn.

Heb EPR weer ingeschakeld. Laat ik dit een paar dagen proberen zoals door OSAS verpleegkundige voorgesteld aan Medidis.

Re: EPR ingeschakeld?

19
Rinske, dat 'Rokershoestje' zoals jij dat noemt, gaat dat samen met een hees klinkende stem?

Terugkomende op het plaatje van de statistiek.

Eigenlijk zie ik daar dat de epr vrijwel altijd heeft aangestaan bij het gebruik van de vaste druk instelling.

Wat nu gewijzigd is, is dat je nu gebruik maakt van een variabele druk instelling.

Het is juist interessant om dan eens een periode zonder epr te gebruiken omdat je dit eigenlijk ook nooit geprobeerd hebt in de tijd van de vaste druk instelling.

Heb jij weleens de druk instelling berekend aan de hand van de "Nekformule"? Zie hiervoor eens bij het subforum 'Naslag' en bereken deze eens!
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: EPR ingeschakeld?

20
Beste Ruud,
Nee het hoestje gaat niet gepaard met heesheid.

Afgelopen nacht epr aan gehad, maar rond 5 uur uitgezet. Heb t gevoel dat ik met apap onvoldoende lucht krijg.
Ik schakel de epr weer uit.

De druk is vastgesteld adhv nekformule.