Ervaring neus spreiders

1
Goedenavond!

Ik heb gezocht maar niets gevonden.

Heeft iemand hier ervaring met Neus Spreiders in combinantie met CPAP (FF mask).
Kan dit helpen om toch meer lucht via de neus binnen te krijgen?

Alvast mijn dank.

ALsJeBlief

Re: Ervaring neus spreiders

2
Ik heb eens een neusspreider geprobeerd in combinatie met een neusdoppen masker. Het werkte wel, maar een neusdoppen doet de neus sowieso al opener zetten.

Het probleem bij ons, apneuers, is dat wij vaker door de mond ademen dan via de neus. Daarom starten veel mensen met een full face masker, ook ik, als men begint met een xpap therapie. Dit terwijl ademhaling via de neus beter is bij deze therapie.

Bij een full facmasker zal men dus ook geneigd zijn om via de gemakkelijkste manier, via de mond dus, adem te halen. De neus zal men daarbij links laten liggen en niet gebruiken. Dus als je bij een ff masker via de neus wilt ademen, dan zou de mond eigenlijk gesloten moeten blijven. Dan kun je net zo goed overstappen op een neusdoppen masker.

Als neusspreiders bij gebruik van een full face masker, kun je gebruik maken van spreiders in de neus of via een speciale neuspleister over de neusvleugels heen, die deze dan oplicht. Hoofdzaak is dat de huid van de neusvleugels goed vrijgemaakt zijn van vet e.d. anders laat deze pleister snel los.

Neusspreiders in de neus zijn zeer persoonlijk. Ze zijn er in verschillende formaten en gemaakt van verschillende soorten materiaal. Sommige zijn hard en te groot. Anderen weer te klein, maar zacht. Helaas zijn ze vrij prijzig voor het formaat en hoeveelheid die je voor het geld krijgt geleverd.

Ik had neusspreiders van Vemedia uit Diemen, de zogenaamde Rhino neusclips 3 voor €5 bij het Kruitvat, zacht en voorzien van een vleugje balsem, maar dit is weer slecht omdat dan de balsem lucht diep de longen in wordt geblazen.

Overigens zijn deze neusinhalatieclips met balsem niet meer in productie en dus nergens meer te koop.

Het beste is met mond gesloten te slapen en met het van een neusdoppen masker om de neus open te blazen.

Ik heb als neuspleister gebruikt de Breathe Right neuss trips waar er 30 St in een doosje zaten.

www.breatheright.com
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Ervaring neus spreiders

3
RuudJ schreef: 22 jun 2020, 09:14 maar dit is weer slecht omdat dan de balsem lucht diep de longen in wordt geblazen.
Het is een misvatting dat CPAP de lucht "diep in de longen blaast." In feite blaast CPAP helemaal niets in de longen. Zet het masker op, CPAP aan maar adem niet, dan gaat er geen lucht naar binnen. Ventilatie is nog altijd afhankelijk van zelf ingezette ademhalings-inspanning.

Wat is ademen? Het verversen van de lucht in de longblaasjes (het diepste punt van de longen) om de CO2 die daar ophoopt af te voeren en zuurstof dat daar wordt geabsorbeerd aan te voeren. Dus als we ademen, met of zonder CPAP, ademen we allemaal "diep in de longen."
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i