Re: EPR ingeschakeld?

22
Rinske, je hebt tot nu toe vanaf het begin van het gebruik van de cpap de epr gebruikt bij een vaste druk. Dus het wennen zou niet echt meer nodig hoeven te zijn. Het enige wat er nu veranderd is dat je met een variërende druk instelling slaapt met epr stand 1. De epr zal hierbij vrijwel hetzelfde effect hebben als bij een vaste druk instelling.

Daarom zou het juist eens interessant zijn om te zien wat het effect zou zijn als je juist geen epr zou gebruiken. Het kan zomaar zijn dat je je veel beter gaat voelen zonder epr en dat heb je tot nu toe nog niet echt getest. Die ene nacht met een AHI van 0,9/uur zonder epr is de enige nacht en je gaf zelf al aan dat het leek of jij je beter voelde in deze nacht.
Met epr uitgeschakeld voelt het wel beter.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: EPR ingeschakeld?

24
Nu een dikke week APAP en Epr uit. Moet eerlijk zeggen dat ik mij wel beter voel dan met CPAP. Ik slaap aanzienlijk dieper. Moet s morgens echt ontwaken, zeg maar.
Ademen met APAP voelt een stuk aangenamer.

Aantal gebeurtenissen blijven nagenoeg gelijk.

Binnenkort upload ik s een afbeelding van t rapport uit Oscar.

Re: EPR ingeschakeld?

26
Mijn ervaringen tot nu toe met toestel op APAP en EPR uitgeschakeld. Periode APAP vanaf 21.06. Druk max 7.

Gevoel van "meer" lucht. Zowel bij inslapen als tijdens slapen. Niet benauwd wakker worden. Dat is een hele verbetering. Nog niet het gevoel van "bruisende energie" bij ontwaken.
Max 2x per nacht toiletbezoek (was hoger).
Wat valt verder op: aanzienlijke stijging leksnelheid, Misschien omdat er geen constante druk is op het masker (resmed F30), waardoor bij draaien van het hoofd sneller lekkage optreedt. Geen idee. Wel veel last van "blazen in ogen" Soms krijg ik mijn oogleden (met name links) niet open. Dan moet ik ondersteunen met de hand.
Gemiddelde druk/EPAP is iets afgenomen.
Obstructieve apneus iets lager
Verder blijft AHI nagenoeg stabiel.

Als bijlage een overzicht van de laatste 3 maand

Re: EPR ingeschakeld?

27
Het blazen in je ogen moet je echt zien te voorkomen. Je kunt daar flink last van krijgen. Veel mensen krijgen last van uitdrogende traanbuizen, waardoor je last kunt krijgen van te droge ogen. Die moet je dan extra van vocht voorzien. Lekkage ontstaat vaak als eerste bij de neusbrug. Misschien is het dan beter om voor een ander masker dan de F30 te gaan. Het Resmed Airfit F30i is ook een full face masker, maar dan met een masker over de mond en Under The Nose. Misschien heb je daar meer aan?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: EPR ingeschakeld?

28
Dank je Ruud.
Ik heb nog een gloednieuw masker liggen. In verpakking incl quietair knie. Dit is de vervanger na een dik jaar het huidig masker te hebben gebruikt.
Zou de leverancier willen/kunnen omruilen? Of moet alles lopen via longarts? Heb jij een idee?

Re: EPR ingeschakeld?

29
Als je een masker langer dan een jaar in gebruik hebt wordt het siliconen gedeelte slapper. Het verliest zijn kracht en vaak verkleurd het ook en neigt het naar de kleur geel. Het gaat dan lubberen en veel sneller lekken. Dus niet te lang gebruiken ook al lijkt het wel te kunnen. Het silicoon is onderhevig aan een verouderingsproces.

Wat het omruilen van het nog nieuwe masker in een sealt verpakking betreft, dit kun je altijd proberen. Nee, heb je en ja kun je krijgen.
Misschien krijg je alsnog het masker toegestuurd.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: EPR ingeschakeld?

30
RuudJ schreef: 21 jul 2020, 20:52 Het Resmed Airfit F30i is ook een full face masker
Ik kan deze warm aanraden, maar ik dacht dat deze nog niet beschikbaar is in Nederland. Ik heb de mijne uit de VS geimporteerd. Als alternatief is er altijd nog de Dreamwear FF.

Ik gebruikte met traditionele FF maskers de "Onyix Eye Shields" (tegen zonlicht), dat kan ook helpen met de ogen.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: EPR ingeschakeld?

32
ik zou dan toch vragen voor het nieuwe masker. Wil men niet ruilen en ook geen ander masker geven, dan hou je de F30. Wil men niet ruilen , maar wel het F30i masker geven, dan heb je er twee. Wil men wel ruilen, dan ben je het F30 masker kwijt, maar heb je het F30i masker ervoor terug. Natuurlijk bestaat dan ook de kans dat dat masker niet het juiste blijkt te zijn, maar dan zul je verder moeten kijken.

Ik weet niet of je met het huidige F30 masker ook meerdere maten hebt ontvangen, die jij niet gebruikt omdat deze niet de juiste maat voor jou is? Als dat zo is, kun je wellicht die maten met anderen ruilen voor de maat die jij nodig hebt en anderen die jouw maat niet gebruiken kunnen deze dan aan jou toekomen en het maat masker krijgen die jij voor hun in de aanbieding hebt. Ruilhandel op deze wijze komt vaak voor.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: EPR ingeschakeld?

34
Rinske, het kan ook zijn dat jouw gezicht licht van vorm gewijzigd is. Bijvoorbeeld door afvallen kan dit al gauw het geval zijn. Dan kun je ook last van lekkage krijgen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: EPR ingeschakeld?

36
Rinske, het lijkt er inderdaad op dat het gedeelte onder de neus en over de mond hetzelfde formaat en opbouw heeft
Het verschil zit hem voornamelijk in de bandage en bevestiging van de slang. Bij de F30 aan het masker zelf, hierdoor kan de slang het masker scheef trekken en daardoor lekkage veroorzaken. Bij de F30i zit de aansluiting op de bandage boven op het hoofd en blijft het masker gedeelte vrij van getrek door de slang. Ook een kussen met uitsparingen aan de zijkant waar het masker in kan vallen bij zijligging is aan te raden te gebruiken.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: EPR ingeschakeld?

38
Mijn ervaring is met de Resmed AirSense 10 dat deze in APAP stand vrijwel altijd de hoogste stand opzoekt. Dus als de druk 10 cmh2o maximaal zou zijn, dan zie je bij het uitlezen in Oscar of SleepyHead de druk vaak staan op 9,6 tot 9,8 cmh2o. Dus de druk is dan hoog en ja dit kan misschien meer lekkage opleveren.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: EPR ingeschakeld?

39
Volgens mij staat de druk op 5-7. Gemiddeld laatste maand 6,17 met epap en Epr uitgeschakeld. Dan denk ik dat er wel wisselingen in druk is.. Cpap heeft dan toch maximale druk van 7 continue. Wat is dan het voordeel van apap als deze draait op maximale druk?
Dan begrijp ik het verschil tussen apap en CPAP niet goed.

Re: EPR ingeschakeld?

40
Gemiddelde druk van 6,17 kan kloppen. De druk fluctueert natuurlijk wel tussen 5 en 7, maar als uitleest blijft het op 6,6 - 6,8 staan. Men doet dit omdat dat dan de meeste apneus worden voorkomen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar