Plotselinge toename AHi

1
Ik gebruik al jaren CPAP (nu Airsense 10) voorgeschreven door Kempenhaeghe. Mijn AHi schommelt tussen de 3 en 6.
Vierdagen geleden is daar plotseling verandering in gekomen en is de AHi tussen 16 en 25. Dat nog iedere dag.
Oorzaak? Voorbeeld 23 juni via OSCAR: AHi=17,5 CSR 9,2% CA 8,4 OA 3,3 H 5,9
Ik heb me al aangemeld bij Kempenhaeghe, maar dat kan lang duren voordat ik geholpen wordt.
Vivisol ingeschakeld of een technisch mankement de oorzaak kan zijn, ik krijg een ander CPAP om uit te testen. Maar ik denk dat dat niets zal opleveren. Er kunnen verschillende medische oorzaken zijn(hart, hersens) die er niet erg positief uit zien. In feite zou mijn CPAP een indicatie kunnen geven voor andere kwalen dan apneu. Ik neem aan dat de monitoring van Airsense 10 geen complete onzin vertelt, vooral de CSR en CA zijn zorgwekkend.
Wie heeft ervaring met dit soort incidenten? Hoe urgent is het? Wat is de beste weg om te gaan; direct maar naar neuroloog/cardioloog (huisarts begrijpt niets van uitlezen CPAP)

Re: Plotselinge toename AHi

2
Mij overkwam hetzelfde: tijdens een polysomnografie van SEIN Zwolle gaf de Resmed Lumis 150 een AHI van 20. De polysomnografie gaf een AHI van 0,6. Het slaapcentrum hield het op een fout van de bipap.
Na een periode van wisselende resultaten gaat het nu goed. Meestal een AHI van 1.0 tot 2.4. Wel moet ik hierbij aantekenen dat ik het uitblaasfilter van mijn Resmed AirFit P10 nu iedere dag schoonmaak met een beetje zeep op een zachte tandenborstel. Het kan toeval zijn, maar ik maakte het filter maar een keer per week schoon. Hierdoor kwam er een zwarte aanslag op. Die is nu verdwenen. Ik klop het filtertje van de bipap 2 keer per week uit. Als je dat onder lamplicht doet, schrik je van het stof. In ieder geval het aanbod van een test met een ander apparaat doen. Succes!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Plotselinge toename AHi

3
Het filter is vaak één van de oorzaken dat de ademhaling moeizamer kan gaan en daarmee de ahi verhogend. Vaak vergeet men deze om de twee, drie maanden te vervangen. Ook de temperatuur stijging kan van invloed zijn. Gisteren had ik plots een ahi van 8,5 per uur. Al in jaren niet zo hoog gehad.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Plotselinge toename AHi

4
RuudJ schreef: 25 jun 2020, 15:34 Het filter is vaak één van de oorzaken dat de ademhaling moeizamer kan gaan en daarmee de ahi verhogend.
Het inlaatfilter is inderdaad het zwakke punt van de CPAP's. Het is een groffilter om insecten enz tegen te houden, maar fijnstof, bacteriën en virussen gaan er doorheen. Ik was het regelmatig uit. Bij grote vervuiling trekt de turbineventilator de lucht gewoon langs de randen want de filter zit los in de sponning van het klepje.De ingestelde druk wordt door de ventilator via een regeling in stand gehouden. Ik denk dat dit de oorzaak van mijn plotselinge ontstane probleem niet is. Ik zie op Oscar dat CSR (Cheyne Stokes) gelijk optreedt met CA(Centrale Apneu). Wat is het effect als je mond open valt? Dan ontstaat er een lekstroom via je mond? Wat is het effect op de meting?

Re: Plotselinge toename AHi

5
Als je naar luchtstroomsterkte grafiek kijkt en deze wat inzoomt, dan zie je een golfbeweging. Op de denkbeeldige nullijn kun je een horizontale lijn trekken. Bij open mond kun je de golfbeweging onder de denkbeeldige nullijn niet meer zien. Die valt weg bij open mond. Een ademstop valt dan ook minder goed te registreren bij grote lekkage. Weet dat je ook bij Resmed een filter kunt krijgen die voor pollen beter is.

We hebben wel hypoallergene filters beschikbaar voor onze apparaten, deze komt dan ipv het het witte filter die standaard in het apparaat zit. De instelling AB filter moet op 'Nee' blijven staan, tenzij dit AB filter echt wordt toegepast.
Standaard luchtfilters zorgen voor effectieve luchtfiltratie voor uw ResMed S9 en Air 10-apparaten voor slaaptherapie.
Deze wegwerpfilters kunnen apparaten beschermen tegen vervuiling zoals huidschilfers en kattenhaar en helpen uiteindelijk uw patiënten schone lucht in te ademen. De luchtfilters moeten om de zes maanden worden vervangen, of vaker als ze gaten ontwikkelen of verstopt raken met vuil of stof.
De hypoallergene luchtfilters voor S9 en Air 10-apparaten voor slaaptherapie zijn gemaakt van een combinatie van materialen die voorkomen dat fijne deeltjes en grotere materie uw therapieapparaat en uiteindelijk uw luchtwegen binnendringen. Uw luchtfilter moet om de zes maanden worden vervangen, of meer indien nodig, bijvoorbeeld als het is beschadigd, gescheurd of wordt geblokkeerd door stof of vuil.
Het ResMed hypoallergene luchtfilter is met name geschikt als u lijdt aan hooikoorts of andere allergenen in de lucht.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Plotselinge toename AHi

6
Fijn dat je meedenkt en met jouw kennis van CPAP's adviezen kunt geven. Ik heb vannacht met een mondband de zaak dichtgehouden. Geen verschil, AHi nog 16,5. Dat is het dus ook niet. Dus zoeken naar de medische kant. Ik slik al jaren bloedverdunner Acetylsalicylzuur (aspirine) en sinds 2 maanden voor de bloeddruk Propranolol. Zouden die van invloed kunnen zijn op de CO2 huishouding/prikkel? Ik voel me best fit, een beetje moe en slaperig gedurende de dag, maar niet zo erg als in het verleden met een AHi van 16. Ik heb het gevoel dat de factor 3 verhoging van AHi niet past bij mijn conditie. Omdat er weinig OA is gemeten wordt de hoge AHi hoofdzakelijk opgebouwd uit CA en H(volgens mijn Aisense10). Hoe betrouwbaar is die meting? Of wordt het toch weer een BiPAP (Ik heb sinds 4 jaar een CPAP en daarvoor 10 jaar een BiPAP )

Re: Plotselinge toename AHi

7
Maak je gebruik van een neusmasker of over een full face masker? Is jouw apparaat ingesteld op een vaste of op een variabele druk en hoe hoog is die druk dan?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Plotselinge toename AHi

8
Even voor de duidelijkheid: ik bedoel het uitblaasventiel naast de aansluiting van het slangetje op het Resmed AirFit P10 masker. Volgens het instructiefilmpje van Resmed moet je dat iedere dag schoonmaken. Het spreekt vanzelf dat het filter op de cpap/bipap/vipap regelmatig uitgeklopt en op tijd vervangen moet worden.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Plotselinge toename AHi

9
Martin, ik weet dat als dit filter van de Resmed Airfit P10 naast de aansluiting van de slang van binnen vochtig wordt door condens je problemen kunt krijgen met het ademen. Het gaat een stuk zwaarder. Ik maakte daarom dat filter aan beide zijden niet schoon. Inderdaad kwam er natuurlijk een zwarte uitslag op. maar ik had nooit geen last van verstopte gaatjes door het vele schoonpoetsen. Ik heb laatst het eens met een bruis tablet merk Kukident schoongemaakt en een tandenborstel. Is weer als nieuw maar masker weer als reserve in de kast gelegd. Blijf nu netjes bij zijn opvolger de Resmed Airfit P30i. Prima maskertje.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Plotselinge toename AHi

11
Ik heb gebeld met Vivisol en ze meldden mij dat de verkleuringen geen invloed hebben op de doorlaatbaarheid van het filter. Toch lijkt mijn therapie beter te verlopen sinds ik het masker iedere dag met een tandenborstel met een milde zeep schoonmaak. Wellicht suggestie, maar de resultaten liegen er niet om. Overigens werd mijn zuurstofgebrek ‘s nachts niet veroorzaakt door slaapapneu, maar ernstige RLS. Hierdoor kwam ik niet in diepe slaap en bouwde zo een zuurstoftekort op. Gezien de gezondheidsproblemen die ik lange tijd heb gehad, geen onlogische redenering.

Re: Plotselinge toename AHi

12
Tom, het zou ook door de hoge temperatuur kunnen komen dat de ahi toeneemt. Je zou daardoor onrustiger kunnen slapen. De temperatuur is nu weer flink gedaald en misschien dat je de komende nacht dan weer een wat lagere ahi zou kunnen hebben. Kijk het nog eens aan en dan kun je altijd nog met een andere cpap kijken of dat verschil uitmaakt.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Plotselinge toename AHi

13
MarBle1948 schreef: 27 jun 2020, 19:08 Overigens werd mijn zuurstofgebrek ‘s nachts niet veroorzaakt door slaapapneu, maar ernstige RLS. Hierdoor kwam ik niet in diepe slaap en bouwde zo een zuurstoftekort op. Gezien de gezondheidsproblemen die ik lange tijd heb gehad, geen onlogische redenering.
Ja, naast slaapapneu kunnen er ook andere onderliggende oorzaken zijn. Een CPAP uitlezing kan een indicator voor andere medische problemen. Kun je aan de CPAP monitoring zien of er is bij b.v. lichte Corona symptonen zijn? Is daar al ervaring mee? Het is uiteindelijk een longziekte met ademhalingsproblemen.

Re: Plotselinge toename AHi

14
Een cpap kan geen corona vaststellen. Hooguit kan men constateren dat er een toename is van de AHI score en kan men door middel van een telefonisch consult informeren bij de cliënt wat de oorzaak daarvan zou kunnen zijn. Meer informatie over Apneu en Corona vind je Hier.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Plotselinge toename AHi

15
RuudJ schreef: 27 jun 2020, 20:05 Meer informatie over Apneu en Corona vind je Hier.
Dat verhaal van de apneuvereniging vind ik wat kort door de bocht. CA en CSR die ook geregistreerd worden, hebben wel degelijk wat met de longen (CO2, O2 en aansturing door hersenen te maken(zie het mooie verhaal van fysio). Uiteraard kan het monitoring systeem geen Covid-19 vaststellen, maar misschien is er al ervaring dat b.v. bij besmetting apneu's OA, CA, H gaan toenemen en dat en indicatie kan zijn om je te laten testen vooral om geen anderen te besmetten.

modedit RM: diverse quotes ingekort