Masker resmet volgelaat continu af tijdens slaap

1
Hallo,

Ik ben 20 jaar, heb slaapapneu en nu heb ik een resmed cpap apparaat en volgelaatsmasker. Alleen merk ik dat elke keer mijn masker halverwege de nacht los ligt. Dan zit die clip die je vastklikt van de band aan masker aan een kant los. En ligt ie op de grond naast mn bed.

Ik heb hem ietwat strak maar kan het daaraan liggen dat die clip snel los klikt tijdens slapen. Of is t wennen?


Eerste nacht was masker halverwege nacht los op grond met slang ook los van masker zelf.

Ik ben bang dat ik dit in mijn slaap doe want het is onbewust ik herinner me nooit het afdoen.

Re: Masker resmet volgelaat continu af tijdens slaap

5
Ik snap dat oscar niet, heb het apparaat net een week.

Ik heb nu vannacht weer het masker afgehad. Waardoor ik weer die 4 uur niet haal voor de zorgverzekering met proefperiode.

Had hem opgedaan met bandje andersom erom dat die wat moeilijker losging dit werkte het laatste anderhalf wel. Ga vanavond proberen of het ook een hele nacht werkt.

Is iets minder comfortabel maar beter dan masker af steeds

Re: Masker resmet volgelaat continu af tijdens slaap

6
Wat ook kan plak een pleister over de band heen, zodanig dat alleen het plak gedeelte vast wordt geplakt op de wang(en). Om het dan ongemerkt af te doen zul je moeite moeten doen en waarschijnlijk wakker worden. Je bent net gestart en veel mensen hebben hier last van. Maak je niet druk om die 4 uur draagtijd, dit is meer voor een jaar controle. Men kijkt dan of men de cpap wel genoeg gebruikt en hem niet in de 'kast' heeft staan. In het begin kijkt men hier echt niet naar.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Masker resmet volgelaat continu af tijdens slaap

10
5 l/min is niet veel.

Wat is de reden dat je de slang aan het masker wilt tapen?

Als de aansluiting te wijd is geworden, kijk dan of je met een tyrap deze steviger vast kunt zetten.

Bedenk dat dit een tijdelijke oplossing is. Je hebt jaarlijks recht op een nieuwe normale slang. Gewoon vragen aan je leverancier.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Masker resmet volgelaat continu af tijdens slaap

14
Als je een masker hebt, waarbij de lucht niet via de wangen wordt aangevoerd, dus geen Dreamwear masker van Philips of Airfit N30i - P30i of F30i van Resmed, dan kun je ook nog proberen om met een kinband te gaan slapen. Eerst het masker opzetten en dan de kinband.

https://webshop.vivisol.nl/ag-kinband-niet-verstelbaar-s-m-l.html

Je kunt dit probleem ook met je leverancier bespreken, weet niet wie je hebt, maar vraag dan om bovengenoemde kinband omdat die goed blijft zitten. Of je moet deze zelf bestellen bij Vivisol, dan weet je zeker dat je deze krijgt. Alleen de vraag is dan nog welke maat je nodig hebt. Het wordt dan moeilijker om het masker af te zetten.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar