centraal apneu en niet in slaap kunnen vallen

1
Beste forum gebruikers,

Ik ben sinds 2016 een OSAS patiënt en gebruik APAP voor mijn slaapapneu. Mijn AHI waren altijd netjes onder de 2-3.

Na een dagje intensief sporten afgelopen dinsdag ((02-06) kreeg in nacht van dezelfde dag centraal slaap apneu "aanvallen". Ik heb ze enkel aan de aanvang van slapen (eerste 5-10 minuten) maar wel achter elkaar volgens sleepyhead. Ook zie ik ze aan het einde van nachtrust. Laatste 3 dagen is in slaap vallen veel erger geworden. Elke keer als ik in slaap val (net dat overgangsperiode van wakker/slapen) wordt ik direkt wakker gemaakt door een soort "adrenaline kick/stoot". Ik heb zeurende pijn in mn benen en tintelende vingers. Door deze aanvallen heb ik afgelopen 3 nachten, elk nacht 3 uur lang geprobeerd om in slaap te raken. Na 3 uur uitputting val ik in slaap en dan slaap ik ook maar enkel 3 uurtjes en wordt dan weer wakker met hartkloppingen.

Longarts heeft bij mijn huisarts aangekaart dat ik onderzocht moest worden voor atriumfibrilleren, afgelopen nacht werd ik ook wakker met een rare vibrerende gevoel. Na seconde of 10 was het weg.

Mijn APAP instellingen waren 8-10 cmH20. OSAS consulente van Gelre ziekenhuis had deze omgezet naar CPAP met Ez-start. elke dag 1 cmH20 erbij, afgelopen nacht was deze 6cm H20. Mijn in-slaap-vallen periode AHI is 15-20, na 3 uur slapen rond de 7-10. Blijkbaar krijg ik de CA-aanval periode geen CA's meer.

Is iemand bekend met deze symptomen? Kunnen jullie me adviseren hoe ik het beste in slaap kan komen zonder de adrenaline-shocks?

Na 3 nachten sta ik op instorten.

Re: centraal apneu en niet in slaap kunnen vallen

2
Welk merk apap, nu als cpap ingesteld, heb je? Dreamstation?

Wat is de reden dat je van apap instelling naar cpap-ez instelling bent omgezet?

Wanneer heeft dit plaatsgevonden en kan dit de oorzaak zijn?

Maak je ook gebruik van de Rampinstelling of Aanlooptijd (bij Resmed)?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: centraal apneu en niet in slaap kunnen vallen

3
Hoi Ruud,

Ik heb een dreamstation. In apap mode Was mijn instelling ik 8-10 cmH20, 90% pressure was Bij mij altijd 9.2 cm.

Osas consulente vertelde mij dat CPAP rustiger zou zijn op de hart, op verdenking van atrium fibrilering. Zij had geadviseerd op CPAP modus te gebruiken met EzStart, ingesteld beginend vanaf 5cm. Dit was te weinig. 7 cm continuPAP kon ik niet verdragen, moest stikkend happen naar adem. Dus uit eindelijk 6.
In CPAP mode heb ik gisteren nacht 3 uurtjes op 6cmH20 kunnen slapen. op APAP mode had ik veel meer centrals. Zelfs nog niet in slaap gevallen te zijn was mijn ahi 5. Mss hyperventileer ik.

Ik ben echt radeloos. Afgelopen 5 dagen nog geen 15 uur bij elkaar geslapen.

Re: centraal apneu en niet in slaap kunnen vallen

4
Het begon allemaal na een dag intensief sporten afgelopen dinsdag. Zelfde avond werd ik twee maal wakker met hartkloppingen. Volgende dag huisarts en osas consulente gesproken. Hartfilmpje zag er goed uit. Bloeduitslag was ook ok. Na overleg met Longarts was het advies om te kijken of er sprake was atriumfibrilering.

Re: centraal apneu en niet in slaap kunnen vallen

5
Vervang jij ook regelmatig je filters van de Dreamstation? Deze moet in feite om de twee á drie maanden vervangen worden. Als zij zeer vervuild zijn kan dit de therapie nadelig beïnvloeden. Filters moet de leverancier leveren vanuit het basispakket. Dus je hoeft ze niet zelf te betalen.

Dan vind ik het vreemd dat je wel met een variabele druk kan slapen die 90 % van de tijd op 9,2 cmh2o staat en niet met een vaste druk van 7 cmh2o. Heb je de flex functie al eens uitgeprobeerd. Dit geeft een drukverlaging tijdens het uitademen tov de druk bij het inademen. Je kunt de druk bij het uitademen met circa 1 of 2 of 3 cmh2o verlagen.

De centraal apneu bij variabele druk had die de vorm van Cheyne stokes ademhaling in Sleepyhead? Je kunt treouwens nu ook Oscar downloaden versie 1.1.1 die is sowieso voor de Dreamstation van Philips sterk verbeterd tov SleepyHead.

Cheyne Stokes ademhaling is ademhaling met een golfpatroon wat oploopt en weer afloopt en eindigt met een ademstop, vervolgens wordt dit telkens herhaalt.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: centraal apneu en niet in slaap kunnen vallen

6
Beste Ruud,

Maakt het wat uit of je CPAP of APAP gebruikt bij centraal apneu? Dat APAP niet werkt en CPAP wel?

Eerlijk gezegd het werd me allemaal een beetje teveel waardoor ik sleepyhead van mijn PC hebt verwijderd. Hebt mijn vrouw belooft om deze ook
niet meer te installeren omdat ik van nature erg paniekerig ben. Wat ik wel kan vertellen is dat mijn centraal slaap apneus enkel in de eerste 20min van mijn slaap voorkomt.voor de duratie van 5-10 minuten.

Re: centraal apneu en niet in slaap kunnen vallen

7
Centraal apneu kan ook opgewekt worden door het apparaat zelf. Door een verkeerde instelling van de drukinstelling kan dit al het geval zijn. Iederéén kan centraal apneu samen met obstructief apneu hebben, we noemen dit ook wel gemengd apneu. Als het van korte duur is, dan kan het ook meevallen. Bij Centraal apneu is de luchtweg open en geven de hersens geen signaal af om te ademen. Ook ik heb daar last van. Mijn AHI wordt meestal gevormd door centraal apneu en hyponeus en af en toe een obstructief apneu. Het is jammer dat je SleepyHead verwijderd hebt want de beste manier om je therapie zelf te begeleiden is om te kijken wanneer iets niet goed gaat. Dit hoeft niet elke dag, maar alleen als het niet goed gaat. Weten is meten en gissen is missen.

Om centraal apneu tegen te gaan is een cpap of een apap vaak niet het beste hulpmiddel. Met weinig centraal apneu kun je wel overweg met beide apparaten, maar met ernstige centraal apneu is een bipap of een asv de oplossing om te gebruiken.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: centraal apneu en niet in slaap kunnen vallen

8
Beste Ruud,

Erg bedankt voor je respons.

Vandaag heb ik voor het eerst in 6 dagen goed geslapen. Verloop ahi:
0.9 uur ahi 10 (meerdere keren net in slaap vallen en direct weer wakker)
Na +2 uur slapen ahi 9.8 (even wakker geworden)
Na + 6 uur slapen ahi 2.2
Ik had de instellingen van dreamstation terug gezet naar apap instellingen, instellingen voorheen ik de CAs kreeg.

Voordat dit allemaal begon heb ik een week lang meer cardio gedaan dan de afgelopen 20 jaar. Ik zit erg veel overgewicht. Mss heb ik toch iets teveel gevraagd van m’n hart en CA geforceerd. Kijken hoe de komende nacht gaat uitzien.

Heel erg bedankt normaals. Vandaag heb ik een telco met mn apneu consulente. Ik hou je op de hoogte.

Gr

Re: centraal apneu en niet in slaap kunnen vallen

9
Dat vele cardio is waarschijnlijk de oorzaak. Zoiets heeft vaak ongemerkt toch veel invloed en zeker als dat ook nog in de avonduren wordt uitgevoerd. Evenals stress veel invloed heeft op de nachtrust en vaak ahi verhogend werkt.

Heb je al eens dit document over Hormonen gelezen. Ook daarin wordt beschreven, hoewel zes maanden na de start van de cpaptherapie en jij bent al bezig sinds 2016, dat je met fanatiek sporten voorzichtig moet zijn. Neem het eens door als je het nog niet gelezen hebt.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: centraal apneu en niet in slaap kunnen vallen

11
Nee hoor, centraal apneu is van belang als je er veel meer hebt. Als je centraal apneu hebt die 50 % of meer van de ahi score uitmaakt en ook langdurig duurt dan moet je er zeker aandacht aan schenken.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar