Voorstellen

1
Na een Slaap-apneu registratie met EEG is bij mij ernstige OSAS vastgesteld met AHI=38. Ik werd door de neuroloog verwezen naar de longarts voor CPAP. Het apparaat werd ResMed AirSense 10 met een neusmasker, 1e dag 11 mei 2020. Het neusmasker veroorzaakte klachten aan de luchtdoorgang van de neus; overgestapt op een full face mask (Resmed Quattro Air). dat gaf enige verbetering maar niet genoeg; doorverwezen naar een KNO arts. Op 17 juni kreeg ik een kleine ingreep in mijn neus laserbehandeling 'Conchacaustiek'. Dit heeft wederom enige verbetering gegeven. Parallel hieraan heb ik gesprekken gehad met slaap psycholoog voor mijn inslaapprobleem.
Huidige situatie: Ik slaap slecht met 3 tot 4 slaaponderbrekingen van 'n half tot één uur; AHI gemiddeld 6 per nacht; volgens de verpleegkundige veroozaken de AHI's de slaaponderbrekeningen.
Instellingen CPAP: Druk = 7.0; EPR = 1 (gehele tijd), aanlooptijd = uit, vocht = 6.
Mijn OSAS verpleegkundige van het ziekenhuis is deze weken slecht bereikbaar (vakantie). Afwachten maar of heeft Ruud nog adviezen?

Re: Voorstellen

2
Harry schreef: 24 jul 2020, 19:54 AHI gemiddeld 6 per nacht; volgens de verpleegkundige veroozaken de AHI's de slaaponderbrekeningen.
Ja, dat is iets te veel inderdaad. U kunt gerust de druk een stukje omhoog zetten, bijv. naar 8, en dan na een week kijken of de gemiddelde AHI over de hele week omlaag is gegaan. Dat zou zinnig zijn als uw arts op vakantie is. Maar ik mag hier op het forum niet posten hoe u dit met uw apparaat moet doen.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Voorstellen

3
Welkom Harry op dit forum. Heb ik nog adviezen? Het enige wat ik nu kan bedenken is, gebruik je in combinatie met de bevochtiger ook nog de ClimateLineAir verwarmde slang? Deze slang is er natuurlijk in eerste instantie voor het voorkomen van condens, maar als bij effect geeft de warmere lucht meer comfort aan de slijmvliezen. Hierdoor komt het voor dat men er beter mee slaapt en er ook nog langer mee kunnen slapen dan zonder het gebruik van een verwarmde slang. De slang zelf kun je bij leveranciers bestellen, zoals Vitalair of Vivisol op het internet en kost circa €31,95 exclusief verzendkosten. Vaak is het ook handig om metéén een Hose Slangenlift erbij te nemen voor circa €36,00 deze geeft namelijk veel vrijheid in bed met het draaien. Je moet het jezelf zo prettig mogelijk maken. Zelf gebruik ik dan ook nog een kussen met uitsparingen waar het masker invalt zodat er minder lekkage ontstaat. Het Resmed Contour cpapmax kussen versie 2.0 is in dikte verstelbaar door middel van 3 lagen die verwijder kunnen worden. Kost circa €70,00

Ik heb geen aandelen in deze handel, maar wil het alleen maar meegeven als een goede raad die je kunt helpen bij het snel accepteren van de cpap therapie. Succes
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Voorstellen

4
Beste Ruud en Piraat,
Hartelijk voor jullie reactie, ik heb e.e.a. nauwkeurig bestudeerd. Inmiddels heb ik ook mijn weg naar OSCAR gevonden, zeer leerzame info!. Ik heb de druk op 24 juli verhoogd naar 8 en ERP op 1; helaas heeft dat geen goed resultaat opgeleverd, de AHI blijft hoog. Vanmorgen zag ik dat iemand gisteren (waarschijnlijk de verpleegkundige) de druk weer verlaagd heeft naar 7. Verpleegkundige vanmorgen gebeld, geen gehoor; op een email werd echter direct gereageerd. Lang gesprek gehad; met als conclusie CPAP instelling veranderen in APAP (6-9 cmWK) en ERP op 1. Ik ben benieuwd naar de resultaten.
De adviezen van Ruud ga ik opvolgen, te beginnen met een verwarmde slang.
Nogmaals dank, ik houd jullie op de hoogte.
Groeten, Harry

Re: Voorstellen

5
Ik vind het nogal raar dat men als auto beginstand voor 6 heeft gekozen omdat uw vaste druk (die inadequaat was) al 7 was toen u deze topic aanmaakte. Ik zou ze daarover aan hun jasje trekken.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Voorstellen

7
persluchtpiraat schreef: 29 jul 2020, 17:51 Ik vind het nogal raar dat men als auto beginstand voor 6 heeft gekozen omdat uw vaste druk (die inadequaat was) al 7 was toen u deze topic aanmaakte. Ik zou ze daarover aan hun jasje trekken.
Mijn vaste verpleegkundige van het ziekenhuis is terug van vakantie;
APAP is van 6-9 op 7-10 gezet.
Het face masker heeft moeite met de hoge druk; de bandjes van het masker op 12 aug verder aangehaald;
De resultaten van de afgelopen nachten;
11 aug AHI = 7,17
12 aug AHI = 12,84 ( grote lucht lekkage)
13 aug AHI 7,82
Details 13 aug: OA=2,43 (15 - 35 secs), H=1,75, Open lucht of centr. apneu: 3,64
Gemiddeld 5 slaaponderbrekingen per nacht.

Re: Voorstellen

8
Harry, probeer ook eens met deze stand, zonder epr te gebruiken, te gaan slapen. EPR kan een positief effect hebben, maar kan ook negatief uitpakken. Dus zonder EPR zou de AHI ook lager kunnen zijn. Het proberen waard.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Voorstellen

9
Harry schreef: 14 aug 2020, 16:37 Het face masker heeft moeite met de hoge druk; de bandjes van het masker op 12 aug verder aangehaald;
Wellicht is de pasvorm van uw fullface masker niet optimaal. Dit zijn namelijk best lage drukinstellingen. Met mijn F30i heb ik amper lekkage met bilevel 14 boven 9 cmH2O (snel wisselend met elke ademhaling.)

Overigens kan het te strak aantrekken een masker meer laten lekken, het gaat om het vinden van de gulden middenweg.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Voorstellen

10
persluchtpiraat schreef: 15 aug 2020, 01:11
Harry schreef: 14 aug 2020, 16:37 Het face masker heeft moeite met de hoge druk; de bandjes van het masker op 12 aug verder aangehaald;
Wellicht is de pasvorm van uw fullface masker niet optimaal. Dit zijn namelijk best lage drukinstellingen. Met mijn F30i heb ik amper lekkage met bilevel 14 boven 9 cmH2O (snel wisselend met elke ademhaling.)

Overigens kan het te strak aantrekken een masker meer laten lekken, het gaat om het vinden van de gulden middenweg.
Ik bleef problemen houden met het Quatro full face masker. Gedurende de nacht draaide ik ongewild op mijn rug en viel mijn mond open tot onder het masker. Gevolg een hoop lawaai, droge mond en wakker worden. Dit gebeurt ééns in de 2 nachten. Vivisol heeft mij nu een ander masker gestuurd: 'AirFit F20'. Ziet er goed uit, goede pasvorm. Vanavond voor het eerst proberen

De APAP is vorige week ingesteld op 7-11 cmWk. Resultaat van de afgelopen 5 dagen:
AHI: 3,4; 4,77; 3,26; 4,31; 1,49. CA <1,0 ; H: 2,6; 4,1; 2,4, 3,4, 1,49. OA: 0; 0,5; 0,4; 0,5; 0.
Ziet er wel goed uit, denk ik.
Vraag 1: kunnen de Hypopneus veroorzaakt worden door bijna verstopte neus? Neusschot staat scheef.
Vraag 2: Augustus: Ik heb veel te veel korte slaapsessies; in de afgelopen maand had ik op 13 dagen één slaapsessie van > 2uur; de rest zit onder de 2 uur. Wat kan daar de oorzaak van zijn?

Re: Voorstellen

11
Harry, hypopneus worden veroorzaakt doordat de luchtweg deels geblokkeerd is. Dit kan de neus doorgang zijn maar ook de keeldoorgang.

Verder kan ik mij voorstellen dat je zeer korte nachten hebt als je zulke problemen ervaart met het masker. Ik zou zeggen kijk naar de toekomst en niet teveel naar achteren, daar kun je nu toch niets meer mee doen. Kijk even naar je nieuwe masker en hoe het daar mee gaat.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Voorstellen

12
Inmiddels zijn we 3 maanden verder. Ik wacht al maanden op een oproep van de KNO arts voor een operatie 'rechtzetten neustussenschot' ; ik denk dat het wel februari wordt i.v.m. Covid. De operatie zou een verbetering moeten geven met mijn veelvuldig verstopte neus.

Het nieuwe masker bevalt mij redelijk goed (ResMed Air Fit F20); het knelt wel maar anders krijg ik lucht lekkage.

Ik betwijfel of de instellingen van mijn CPAP wel optimaal zijn. Na een uur word ik wakker met een verstopte neus; ik ga er dan 45 min uit en probeer het opnieuw. Ook de tweede keer hou ik het niet langer dan een uur uit, verstopte neus. Inmiddels is het 3 uur; de laatste week geef ik geef het dan op en ga verder zonder CPAP, zonder problemen met mijn neus; al met al heb ik dan ca 6 uur geslapen.
In okt had ik nog een gemiddeld CPAP gebruik van 3,5 uur per nacht; nu in december is dit gedaald naar 2,43 u. per nacht
Instellingen Druk 11.0 cmWK; EPR uit; luchttemperatuur 28 C; verwarmde slang; Vochtigheid op 8.
Gaarne uw suggesties naar een verbeter traject.

Re: Voorstellen

13
Bij mij was het zo dat er een vicieuze feedback was tussen mijn neus en mijn slaap. Ik sliep slecht waardoor mijn neus altijd dicht zat. De dichte neus gaf wat problemen met de BiPAP waardoor slapen niet beter werd natuurlijk.

Ik heb deze vicieuze cirkel doorbroken door "pressure support" toe te passen. Dit compenseert de toenemende weerstand van de neus een beetje. Daardoor kon ik goed doorslapen en nu is mijn neus gewoon m'n beste vriend. Hier is nooit een KNO arts aan te pas gekomen.

Wat u kunt doen is uw druk op 14 zetten en EPR op standje 3. De druk (EPAP) gaat dan terug naar 11 en u krijgt er 3 cm aan pressure support bij (EPR is een beperkte vorm van pressure support) Hopelijk maakt dat een effectief verschil.

Edit: typo, dank aan RuudJ

GPG key ID 49A3F5E6, signature: https://paste.c-net.org/BattlingArrest
Laatst gewijzigd door persluchtpiraat op 17 dec 2020, 23:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Voorstellen

14
PLP en RuudJ dank voor jullie reactie.
Ik heb CPAP ingesteld volgens jullie suggesties.
Vannacht had het masker de grootste moeite om de lucht binnen te houden; dus veel lekkages.
Op conrad zie ik bij druk 2 lijnen boven elkaar; rood op 14 en groen op 11 cmWk. Bij start zie je ze beiden om hoog lopen, na 5 min staan ze rood en groen op 14 en blijven daar ook staan.
Ik dacht dat de druk standaard op 11 zou staan en bij een OA of H oploopt naar 14. Gaarne advies

Re: Voorstellen

15
Harry, als je de EPR op 3 hebt gezet en de vaste druk op 14 cmh2o, dan heb je een inademingsdruk van 14cmh2o en de uitademingsdruk zakt dan naar 11 cmh2o.

Als je dus een vaste druk hebt, kan de druk niet omhoog gaan bij een ademstop of een hypopneu, logisch want de druk staat vast ingesteld.

Als de druk variabel wordt ingesteld, dit kan bij een apap en bij Resmed heet dit apparaat AutoSet, dan is er sprake van een minimum druk instelling en een maximum druk instelling. Tussen deze twee druk instellingen fluctueert de druk. In principe kan hier dus wel de druk omhoog gaan bij een ademstop of een hypopneu. Echter bij Resmed zie je vaak dat de druk al gauw omhoog schiet tot vlak onder de maximum ingestelde druk instelling.

Bij jou zou dat zo 13,6 á 13,8 cmh2o kunnen zijn in Autoset stand. De druk kan niet hoger gaan dan de maximum ingestelde druk en het kan dus zijn dat er toch ademstops overblijven omdat deze een hogere drukinstelling nodig hadden om te worden opgelost.

Bedoel je met Conrad soms Oscar, of is Conrad een programma om uit te lezen?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Voorstellen

16
Bedankt Ruud voor de info; Conrad was een schrijffout, dit moest zijn Oscar.
Ik heb ervaren dat er per dag grote verschillen zijn in AHI; daarom probeer ik in kleine stapjes veranderingen aan te brengen..
Ik heb nu een week gedraaid met APAP, druk 11cm; dat gaat beter maar nog niet goed genoeg.
Vandaag heb ik de hoogste druk verhoogd naar 12 en de laagste op 10 gezet. ERP op 2.
Mee eens?

Re: Voorstellen

17
Kun je inderdaad proberen, maar hogere drukken kunnen ook centraal apneu uitlokken.

Heb je al eens via de Hofsteinn Nekformule de eventuele benodigde druk uitgerekend?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Voorstellen

18
RuudJ schreef: 26 dec 2020, 23:15 Kun je inderdaad proberen, maar hogere drukken kunnen ook centraal apneu uitlokken.
Dat is incorrect. TECSA kan optreden bij alle drukinstellingen, laag of hoog. In 2/3 van de gevallen gaat het vanzelf over met enkele weken zonder nadelig effect.

https://paste.c-net.org/PhoneyRegime
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i