Zuidlimburg
Geregistreerde gebruiker
Re: En al die jaren gedacht dat die moeheid psychisch was...

Bericht door Zuidlimburg »

RuudJ, jij raadt het neusdoppenmasker aan. Na enkele nachten met het fullface te hebben geslapen, heb ik toch wel wat probleempjes ermee. Zodra ik draai, moet ik echt moeite gaan doen (dus wakkerder worden) om het masker niet te laten lekken. Als ik alleen op de rug lig zit het vaak goed, maar toch iedere dag wakker worden met een gedeeltelijke afdruk. Losser gemaakt: lekkage. Ik heb een dik gezicht , dus verplaatst e.e.a. bij het draaien, waardoor het aansluiten ook moeilijker wordt. Een gewoon neusmasker drukte mijn bovenlip omhoog. Dus ik wil graag een neusdoppenmasker gaan proberen. Volgende week heb ik controle op de poli, ik moet het masker dan ook meenemen, ik denk dat ik daar moet vragen om een ander masker. Welk specifiek type zou zijn voorkeur hebben?

En ook goed nieuws: de Celontherapie hoeft niet door te gaan. De KNO-arts belde me (eigenlijk voor de uitslag van de PSG, maar intussen ingehaald door de werkelijkheid); en zei dat ik eerst goed aan de CPAP moet wennen en alleen bij onvoldoende lucht-door-de-neus, die operatie alsnog zou moeten.
Mijn AHI is een stuk lager; vandaag 8,1; gisteren 5,8; de 90% druk zat vannacht op 10,3 en de gemiddelde druk 7,8
AHI (15-07-2020) 76; nu 1-5 met Philips Dreamstation APAP (max druk 12,5) en ResMed Airfit P30i neusdoppenmasker. Vanwege hypopneus van 10 min lang met daling tot 71% nu 1l O2 erbij.
RuudJ
Moderator

Bericht door RuudJ »

Als je een neusdoppen masker wilt proberen, ga dan voor het Resmed Airfit P30i neusdoppen masker.

Vraag dan om het masker met frame maat standaard als je een dik gezicht hebt, deze zit ruimer. Je krijgt standaard twee maten neusdoppen erbij maat Small en Medium. Large nodig? Dan deze bij je leverancier aanvragen, hoort via het basispakket vergoed te worden.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar.
Zuidlimburg
Geregistreerde gebruiker

Bedankt, ik ga morgen om dit type vragen. Ik voel me daar wel een beetje onconfortabel bij, tegenover de laborant met 20 jaar ervaring. Ik hen Vivisol gebeld, die zouden het zo opsturen, maar ik wil de poli ook niet passeren. Ik heb er tenslotte nog maar zo weinig verstand van. Ik weet nu wel dat het fullface vaak een klein beetje lekt, of meer als ik op de zij draai. Dan word ik er wakker van, om eerst het masker lekdicht te krijgen. Ook even een slokje water zit er niet in, nee eerst masker af en daarna weer gepruts om het masker op de al geirriteerde huid goed te krijgen. Dit zijn beginners problemen, het komt vast goed, en in de tussentijd voel ik me wél heel veilig in de nacht en heb ik een steeds betere AHI (weliswaar met hoge druk van tot 11,8) èn de helderheid in mijn hoofd overdag, mijn humeur en energie, maken mij een dankbaar mens.
AHI (15-07-2020) 76; nu 1-5 met Philips Dreamstation APAP (max druk 12,5) en ResMed Airfit P30i neusdoppenmasker. Vanwege hypopneus van 10 min lang met daling tot 71% nu 1l O2 erbij.
Menno M.
Geregistreerde gebruiker

Bericht door Menno M. »

Geen valse schaamte hebben of verantwoordelijkheid voelen tegenover de behandelaar (s).
Zoals mijn consulente zei: "U moet lekker en goed slapen, het is mijn taak daar voor te zorgen en dat kan ik alleen met input van u".

En zo is het.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)
Zuidlimburg
Geregistreerde gebruiker

Ze waren heel tevreden over de AHI waardes van mijn eerste week, afgelopen nacht zelfs maar 4,6. Helaas is de benodigde druk hiervoor te hoog om nu neusdoppen te nemen. Wie weet als ik 40 kg kwijt ben en er niet zoveel weggeduwd hoeft te worden, mijn druk lager wordt en neusdoppen binnen bereik komen. Maar wat ik nu heb gekregen is al veel beter, een Resmed N20 Medium. Een mini neusmaskertje. Kan ik tenminste een slokje water drinken in de nacht zonder het masker helemaal los te moeten maken!
RuudJ
Moderator

Bericht door RuudJ »

Jammer,want met een neusdoppenmasker had de druk ook nog wat omlaag gekund. Het is namelijk erg effectief. S6 met het neusmasker.
Groet RuudJ
Zuidlimburg
Geregistreerde gebruiker

Dat had ik ook gehoopt, maar nu na pas 1 week apap is het misschien wat vroeg. Over 2 weken controle en wie weet wat de stand dan is. Nu naar bed en masker uitproberen :relaxed: :relaxed: :relaxed: :relaxed:
Zuidlimburg
Geregistreerde gebruiker

Een groot verschil met het grote masker! Lekte veel minder, op de rug helemaal niet, op de zij wel wat. Maar wel te corrigeren itt het fullface. Ik heb ook een veel betere uitslag: AHI van 2,5!
Ik ga wel wat regelen om de lange slang aan de bovenkant te fixeren (slanghengel kan niet bij ons bed maar ik heb een handige man). Wel merk ik nu een soort spierpijn, het ademen lijkt wat meer inspanning te kosten dan bij het fullface. Ik heb trouwens netjes met de mond dicht geslapen! Dat is ook voor de eerste keer :relaxed:
RuudJ
Moderator

Bericht door RuudJ »

Je kunt ook de flex functie in laten schakelen. Je krijgt dan hulp bij het uitademen tegen de luchtstroom in. De uitademing druk wordt dan verlaagd ten opzichte van de inademing druk.

https://forum.apneuvereniging.nl/viewtopic.php?f=40&t=11462
Groet RuudJ
Zuidlimburg
Geregistreerde gebruiker

Ik zag toevallig dat die Flex op 3 staat :grin: , zou dat hoger moeten? Maar het was een duidelijk verschil tov de afgelopen week. Mogelijk doordat er nu een langere slang aanzit? (Aan het neusmaskertje zit ook een stuk slang). In natuurkunde was ik nooit zo goed :upside_down_face:
Hoe dan ook zal dat ook wennen en heb ik ook gewoon weer goed geslapen.
RuudJ
Moderator

Bericht door RuudJ »

Flex 3 is de hoogste stand. Met deze stand zou de uitademing druk tov de inademing druk met 3 cmh2o lager zijn. Misschien helpt het om met een iets hogere uitademing druk te slapen. Dus flex 2 proberen?
Groet RuudJ
persluchtpiraat
Geregistreerde gebruiker

Bericht door persluchtpiraat »

RuudJ schreef: 21 jul 2020, 14:48 Flex 3 is de hoogste stand. Met deze stand zou de uitademing druk tov de inademing druk met 3 cmh2o lager zijn.
Dat is niet waar.
Ik behandel mijn UARS. Diagnose SEIN: "insomnie". Echter geen insomnie met CPAP, ra ra.
Binnenkort Oesofagale Manometrie bij Kempenhaeghe!
Philips Respironics BiPAP Auto 761P, 14 over 9 cmH2O, ResMed AirFit F30i
Zuidlimburg
Geregistreerde gebruiker

Ik probeer me door die link heen te worstelen, maar dat valt nog niet mee.
Heb jij een aanvullend advies, persluchtpiraat?
persluchtpiraat
Geregistreerde gebruiker

Het was meer voor RuudJ bedoeld, ik verlang niet van iedereen dat ze medische publicaties lezen O:-) het is meer een hobby van mij.

Wat is het actuele probleem?
Ik behandel mijn UARS. Diagnose SEIN: "insomnie". Echter geen insomnie met CPAP, ra ra.
Zuidlimburg
Geregistreerde gebruiker

Het feit dat het uitademen met het neusmaskertje langer duurt en in rust lastiger gaat dan met het full face masker. Ik heb steeds de behoefte om te gaan zuchten. En vanmorgen een soort spierpijn.
Kan natuurlijk gewoon wennen zijn.
Zuidlimburg
Geregistreerde gebruiker

Die"spierpijn" is na een paar dagen weggegaan. Ik heb echt mooie waardes, je ziet in het overzicht precies waar de overgang zit van fullface naar neusmasker, daar duikt de AHI omlaag. Ik zit nu meestal tussen de 1 en 2.
De mond blijft keurig dicht uit zichzelf, en ik heb nu niet meer die idioot droge mond overdag. Ik werd er al jaren gèk van, ook steeds mondschimmel (gebruik puffjes maar spoel heel goed daarna), al heel vaak over geklaagd bij de dokter. Nu heb ik een compleet andere tong die niet meer altijd pijn doet!
Ik heb zelfs het idee dat de astma beter is aan het gaan. Ook wel voor te stellen natuurlijk, als de slijmvliezen niet meer zo uitgedroogd zijn.
De gezondheidswinst van de afgelopen weken en de steeds toenemende energie zijn bijna niet te bevatten...
RuudJ
Moderator

Bericht door RuudJ »

Kijk, dat zijn mooie resultaten en een goed bericht.
Groet RuudJ
Zuidlimburg
Geregistreerde gebruiker

Ja hè ! Maar mijn zoektocht naar het masker is nog niet voorbij. Mijn man wordt het bed uitgeblazen als ik op de linkerzijde lig. Daarom wilde ik ook graag die neusdoppen, want daar komt de lucht er aan de bovenkant uit. Iemand helaas zijn mijn drukken nog erg hoog. Iemand nog een tip voor een ander soort of merk neusmaskertje?
Louis66
Geregistreerde gebruiker

Bericht door Louis66 »

Ik gebruik resmed swift fx neusdoppen masker, wat een opening aan de voorkant heeft. dat blaast behoorlijk. Ik heb dat opgelost door een stukje van een filter van een wasemkap ervoor bevestigen, zodoende waaiert de lucht mooi uit en voelt mijn partner die storm niet meer. Ik zeg niet dat dit DE oplossing is, alleen maar dat het voor mij en mijn partner werkt. :blush:
Dreamstation auto, druk 8.5 + c-flex op 3 + verw. slang H15.
AHI onbeh. 20, beh. nog aan het fine-tunen. Vanaf 24 April 2020 vaste druk en AHI 0,5 gemiddeld
persluchtpiraat
Geregistreerde gebruiker

Louis66 schreef: 29 jul 2020, 17:51 door een stukje van een filter van een wasemkap ervoor bevestigen
Oh jee, dat mag je eigenlijk niet zeggen he O:-)

Plaats reactie