Vaporub voor makkelijk ademen

1
Hallo,

Ik gebruik al een tijdje vaporub om in mijn neus te smeren, dus aan de binnenkant van mijn neus om makkelijk te ademen door mijn neusmasker, alleen is mijn vraag is dit geen probleem, of weet iemand een andere manier?
DeVilbiss Blue Auto Plus DV64E-G
Luchtbevochtiger
Resmed Mirage FX Nasal Mask
Lid Apneuvereniging sinds Januari 2013

En nu nog ademhalen

Re: Vaporub voor makkelijk ademen

2
Volgens de bron:
Vicks Vaporub is niet bedoeld om in de neus te stoppen! De neus kan hier sterk door geïrriteerd raken en men kan bloedneuzen krijgen.

Heb jij hier geen last van? En raak je er op den duur niet verslaafd aan zodat je er niet meer buiten kan?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Vaporub voor makkelijk ademen

3
Ja helaas ben ik er eigenlijk al min of meer aan verslaafd geraakt, zo gauw de situatie zicht voordoet smeer ik het weer in mijn neus.

Maar echt bloedneuzen heb ik nog niet ervaren, alleen viel het mij wel op dat als ik later mijn neus schoonmaakte ik iets rood bruinachtig eruit haalde, misschien toch geronnen bloed.

Ik denk ik vraag het eens hier, want ik gebruik dit al een geruime tijd, en kan al bijna niet meer zonder, maar als iemand anders iets beter weet dan hoor ik dit graag.

Overigens gebruikte ik daarvoor een druppeltje toco tholin in mijn verdamper, maar nu begreep ik dat ook dat niet aangeraden werd.
DeVilbiss Blue Auto Plus DV64E-G
Luchtbevochtiger
Resmed Mirage FX Nasal Mask
Lid Apneuvereniging sinds Januari 2013

En nu nog ademhalen

Re: Vaporub voor makkelijk ademen

4
Menthol doet niets om ruimte vrij te maken, door het stimuleren van de koudezintuigen wordt alleen die illusie gecreëerd.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Vaporub voor makkelijk ademen

5
Pneutje schreef: 12 aug 2020, 17:46 Hallo,

Ik gebruik al een tijdje vaporub om in mijn neus te smeren, dus aan de binnenkant van mijn neus om makkelijk te ademen door mijn neusmasker, alleen is mijn vraag is dit geen probleem, of weet iemand een andere manier?
Hallo.

Ik ben een gediplomeerd masseur en ik masseer altijd de drukpunten naast mijn neusvleugels, daarvan gaat je neus ook open, dit komt uit de shiatsu massagetechnieken. Ik durf zo niet te zeggen of dit op you tube te vinden is. Ik heb bepaalde oefeningen die wel werken uit een you tube filmpje gehaald. Baad het niet dan schaad het niet.

https://youtu.be/aSdc1pKnqDY

Re: Vaporub voor makkelijk ademen

6
Pneutje schreef: 12 aug 2020, 20:04Overigens gebruikte ik daarvoor een druppeltje toco tholin in mijn verdamper, maar nu begreep ik dat ook dat niet aangeraden werd.
Nee, iets in het waterbakje doen is niet zo'n goed idee. De dosering die in je neus terechtkomt is al gauw veel te hoog. Wat ik altijd doe als ik verkouden ben is een schoteltje met versnipperde ui voor de luchtinlaat van mijn cpap zetten. Voordat ik een cpap had zette ik zoiets ook gewoon op het nachkastje en het helpt echt. Ook nu via de cpap.
Ik heb dit forum verlaten.

Re: Vaporub voor makkelijk ademen

7
Bedankt voor al jullie reacties.

Ik heb afgelopen nacht dit keer de vaporub niet in mijn neus gesmeerd, maar er onder, dus op mijn bovenlip, en dat mag volgens de beschrijving weer wel begreep ik.

Het heeft overigens niet met verkoudheid te maken dat ik dit doe, maar om makkelijker te kunnen ademen, ik heb namelijk ook COPD.

En af en toe smeer ik wat toco tholin olie op mijn filter, die waar de lucht wordt aangezogen, of dit goed is weet ik ook weer niet.
DeVilbiss Blue Auto Plus DV64E-G
Luchtbevochtiger
Resmed Mirage FX Nasal Mask
Lid Apneuvereniging sinds Januari 2013

En nu nog ademhalen

Re: Vaporub voor makkelijk ademen

8
Pfoe....
Vicks ín je neusgaten.
Jij liever dan ik.

Doet dat niet zeer?
IK heb heel lang geleden, toen ik nog haar had op plekken waar ik het wílde hebben, eens een plasje gedaan nadat ik Vicks op mijn borst had gesmeerd.
Laten we zeggen dat het bepaald geen lustopwekkend effect gaf.....
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Vaporub voor makkelijk ademen

9
Menno M. schreef: 13 aug 2020, 10:21 Doet dat niet zeer?
Nee dat doet totaal geen pijn, ik smeer(de) het er niet voor niets in, was er zowat aan verslaafd, maar nadat ik de reacties had gelezen smeer ik dit nu onder mijn neus en er niet meer in, en dat werkt ook merkte ik.

Al is het alleen maar om in te slapen, de werking neemt snel af.

modedit RM: quote ingekort
DeVilbiss Blue Auto Plus DV64E-G
Luchtbevochtiger
Resmed Mirage FX Nasal Mask
Lid Apneuvereniging sinds Januari 2013

En nu nog ademhalen

Re: Vaporub voor makkelijk ademen

11
Pneutje schreef: 13 aug 2020, 10:14 ik heb namelijk ook COPD.
Mensen met COPD worden doorgaans met een bilevel CPAP behandeld, geen huis-tuin-en-keuken CPAP. Heeft uw arts hier wel een wat over gezegd?
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Vaporub voor makkelijk ademen

12
persluchtpiraat schreef: 13 aug 2020, 16:53
Pneutje schreef: 13 aug 2020, 10:14 ik heb namelijk ook COPD.
Mensen met COPD worden doorgaans met een bilevel CPAP behandeld, geen huis-tuin-en-keuken CPAP. Heeft uw arts hier wel een wat over gezegd?
Nee eigenlijk nooit, maar ik heb geen contact meer met mijn longarts, die vond het niet meer nodig om terug te komen.
Maar 3 september heb ik weer een longfunctieonderzoek, weliswaar bij de huisarts zelf, maar kan het eens opnoemen, alhoewel ik mij afvraag of zij er iets van snappen.
DeVilbiss Blue Auto Plus DV64E-G
Luchtbevochtiger
Resmed Mirage FX Nasal Mask
Lid Apneuvereniging sinds Januari 2013

En nu nog ademhalen

Re: Vaporub voor makkelijk ademen

13
Pneutje schreef: 13 aug 2020, 17:19 alhoewel ik mij afvraag of zij er iets van snappen.
Laat u in ieder geval niet met een kluitje in het riet sturen bij de "poortwachter" huisarts...
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i