Krijg AHI niet onder 5.0 met dreamstation.

1
Goedendag,

Wellicht ben ik erg snel..

Ik zit na 2 weken nog steeds met een AHI boven de 25 gemiddeld.

Drukbegin 4 (cmo2) naar 7, Flex stand 2.

Heb zowel het neusmasker als full face geprobeerd...

Laatste 2 dagen zelfs met een pleister op de mond geslapen zodat ik alleen door de neus adem.
Ik ben wel licht verkouden..maar toch hoe kan ik nog steeds zo'n hoge AHI hebben?

Iemand tips? ruud/ hans?

Bedankt voor uw reactie.

(Ps.. Ik heb hiervoor een MRA beugel gehad dat is jaren goed gegaan, maar merkte dat deze niet meer hielp, vandaar de overstap)

Mvg
Colin
Laatst gewijzigd door Cvz123 op 01 sep 2020, 09:48, 2 keer totaal gewijzigd.

Re: Krijg AHI niet onder 5.0 met dreamstation.

3
Welkom Colin, kun je ook aangeven waaruit de AHI bestaat? Dus Centraal Apneu, Obstructief Apneu, Hypopneu. Ik zou zonder rampinstelling proberen te gaan slapen, dus rechtstreeks starten op 7. De flex functie alleen gebruiken als je echt problemen ervaart met het uitademen tegen de luchtstroom in. Het dichtplakken van de mond zou niet nodig hoeven te zijn als de druk juist is ingesteld. Als de stroom uitvalt tijdens de slaap dan krijg je het met dichtgeplakte mond echt wel benauwd, terwijl je anders gewoon door kunt slapen met ademhaling via de mond.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Krijg AHI niet onder 5.0 met dreamstation.

4
Dag Ruud,

dank voor je snelle reactie. Ik had de -ínformeer mij wanneer reactie geplaatst is'niet aanstaan-.. vandaar nu reactie...
Ik ben erg moe, ik ben deze week weer begonnen met werken en kan niet meer blijven liggen dus lekkere wallen ondermijn ogen haha.

Nee weet ik niet qua apneus, dat moet ik zeker via Dreammapper doen?
Ik ben rechtsreeks begonnen op druk 7 ook, maar in principe zou beginnen met 4 na 20 minuten al naar 7 moeten gaa, dat zei Mediq..


Daarnaast zijn dit instellingen vanuit het ziekenhuis/slaapcentrum. (waar ik niet aan zou mogen zitten)
Ik heb zojuist gebeld en ze gaan mij terug bellen...

MVG
Colin

Re: Krijg AHI niet onder 5.0 met dreamstation.

6
Je kunt proberen met een neusdoppen masker te gaan slapen. De luchttoevoer gaat dan rechtsstreek de neus in en vaak heeft dit een erg positief effect dat de ahi snel omlaag gaat. Kijk eens naar mijn favoriete masker het Resmed Airfit P30i neusdoppen masker. Zit bij mij als gegoten. Ahi met druk 8,0 en drukverlichting van 1 cmh2o bij het uitademen tussen 0,4 en 1,3 per uur op dit moment. Rampinstelling (bij mij Aanloopdruk en aanlooptijd geheten) is 7 cmh2o in Auto stand. Zodra je slaapt gaat de druk naar 8 cmh2o.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Krijg AHI niet onder 5.0 met dreamstation.

7
Bedankt!

Maar met dit masker blijft de mond wel openstaan toch, of tenminste onbedekt, nog steeds kans dat ik in mijn
slaap door mijn mond ga ademen?
Ik heb nu een full face masker en beetje bij beetje gaat mijn AHI naar beneden.
Ik probeer meer ritme te hebben, dit heeft een positief effect, hiervoor slipe ik op verschillende tijden etc.

grt
Colin

Re: Krijg AHI niet onder 5.0 met dreamstation.

8
Colin, het klopt dat met een neusdoppen masker de mond onbedekt blijft. Dit wil niet zeggen dat de mond ook open blijft tijdens de slaap. Natuurlijk bestaat de kans daarop, maar door het positieve luchtdruk verschil in de mondholte en buiten de mond blijft de mond vaak automatisch gesloten. Als dit niet gebeurt, is vaak een kleine drukaanpassing noodzakelijk om dit toch te laten gebeuren.

Beademing via de neus is beter dan via de mond en vaak is dan ook een iets lagere druk nodig dan bij beademing via de mond.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Krijg AHI niet onder 5.0 met dreamstation.

9
Cvz123 schreef: 15 sep 2020, 11:40 Maar met dit masker blijft de mond wel openstaan toch, of tenminste onbedekt, nog steeds kans dat ik in mijn
slaap door mijn mond ga ademen?
Ik kan je zeggen, ik ben een snurker, tenminste als ik mijn cpap niet gebruik. Ik slaap met neusdoppen masker en mijn mond blijft dicht, terwijl ik ook altijd dacht dat ik met mond open zou slapen. Maar als de juiste druk is ingesteld, blijft de mond vanzelf dicht.
Resmed Aircurve 10 VAuto + verwarmde slang + rm P10