apparaat is lawaaiig en andere ongemakken blijven ook, weet heeft de gouden tip voor ons?

1
Weer een nacht achter de rug.

Mbv de ResMed Airsense S10 slaap ik gemiddeld 7,5uur met een AHI tussen de 2.2 en 3.4 Goed te noemen he. Ik voel mij fitter en energie komt terug. Ik ben blij, maar mijn partner niet. De machine, het masker, de slang blijven veel herrie maken.

..elke nacht na 4uur begint mijn verwarmde! slang te reutelen. (vocht in de slang) Ik heb vorige week al diverse instellingen proberen aan te passen, maar de slang blijft reutelen. (ik moet die dan s nachts afkoppelen en leeggooien in de badkamer)

Maar nu de instellingen.

In eerst instantie stond alles op standje 'auto'. Via diverse onderwerpen hier e.e.a. aangepast.
- Temp op handmatig, slang temp op dezelfde temp als slaapkamer temp (19/20 graden),
- alle filters schoongemaakt,
- nieuw masker gekregen van de leverancier.
- Kinbanden getest.
- Weer alle instellingen op auto.
- Druk van de bevochtiger van 4 -> 6, 8!
- ligpositie met een kussen proberen aan te passen.
- ResMed staat op een handhoek

Ik gebruik een ResMed N20 masker. De aansluiting naar de verwarmde slang is een flexibel stukje slang met een opening (gaatjes/of streepjes) kan het helpen die dicht te plakken? Daar blaast het masker volgens mijn partner de meeste lucht uit. (soort overdruk iets..)

Oscar kan ik niet gebruiken omdat ik geen Windhoos machine thuis heb. De app van ResMed geeft ook niet echt duidelijkheid.
Tenzij: Leek L/min iets zegt: tussen de 20 en 30+
Maar veel wijzer wordt er niet van.

#Ruudj zei iets over een EPR; maar die hele instelling kan niemand vinden (ook de leverancier zegt dat niks, nu moet ik wel zeggen dat hun huismerk Philips is, dus wie kent een leverancier die meer over de Resmed weet? misschien helpt dat?)

Iets anders wat opvalt: mijn Machine heeft al meer dan 5000 draaiuren, misschien niet uitzonderlijk, maar nieuw is die niet.

De andere ongemakken blijven ook: opgeblazen gevoel, droge keel, zere neus.

Dat mijn ademstops laag zijn, is zeer fijn. Nu die herrie nog verminderen.

Wie heeft tips?
Wie kan ik mijn ResMed uitlezen met Oscar?
machine: ResMed AirCurve 10 VAuto | masker: ResMed Airfit N20 icm AirTouch N20 mt S |
update jan 2022 ResMed AirCurve 10 ASV

Re: apparaat is lawaaiig en andere ongemakken blijven ook, weet heeft de gouden tip voor ons?

2
Ik ken de problemen. Bij mij staat de bevochtiger op 2, de slangtemperatuur op 20. Het hangt natuurlijk ook af van de luchtvochtigheid in de kamer. Ik heb een goedkope temperatuur-,en hygrometer gekocht bij Action.
Zo kan ik de omstandigheden monitoren. De bevochtiging niet te hoog. Als je een droge mond hebt, slaap je misschien met een geopende mond. Een Resmed kinbandje kan dan een oplossing zijn. Eenvoudig en effectief met niet al te veel poespas. Kijk maar eens op internet. In ieder geval veel succes.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: apparaat is lawaaiig en andere ongemakken blijven ook, weet heeft de gouden tip voor ons?

4
MarBle1948 schreef: 07 sep 2020, 08:14 Ik ken de problemen. Bij mij staat de bevochtiger op 2, de slangtemperatuur op 20. Het hangt natuurlijk ook af van de luchtvochtigheid in de kamer. Ik heb een goedkope temperatuur-,en hygrometer gekocht bij Action.
Zo kan ik de omstandigheden monitoren. De bevochtiging niet te hoog. Als je een droge mond hebt, slaap je misschien met een geopende mond. Een Resmed kinbandje kan dan een oplossing zijn. Eenvoudig en effectief met niet al te veel poespas. Kijk maar eens op internet. In ieder geval veel succes.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
thxs, dus jij zegt dat die stand van de bevochtiger omlaag moet? okay.. ik hoorde via mijn leverancier juist omhoog. Maar na beneden nog niet getest. Thxs. ga ik doen.

Die kinband heb ik, maar die schuift eraf.. (ik heb ook een kinband triangel, maar die is van neopreen (ben ik helaas allergisch voor) maar die deed het beter).
machine: ResMed AirCurve 10 VAuto | masker: ResMed Airfit N20 icm AirTouch N20 mt S |
update jan 2022 ResMed AirCurve 10 ASV

Re: apparaat is lawaaiig en andere ongemakken blijven ook, weet heeft de gouden tip voor ons?

5
En doe ook maar een paar graadjes bij de verwarmde slang op.
Graadje of 25 - 26.
Dan gaat het vast beter.

En inderdaad zéker niet de ontluchtingsgaatjes afplakken.
Die is om de druk te kunnen laten ontsnappen.
Plak je die af dan gaat dat via de siliconenrand, wat geflubber tot gevolg heeft.
Misschien kan je er wel een soort kapje over fabrieken zodat de luchtstroom afbuigt.
Ik heb de slang over mijn kussen naar het hoofdeind geleid, zodat de afblaas richting het voeteneind blaast.
Nu heeft niemand er meer last van.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: apparaat is lawaaiig en andere ongemakken blijven ook, weet heeft de gouden tip voor ons?

6
Menno M. schreef: 07 sep 2020, 10:52 En inderdaad zéker niet de ontluchtingsgaatjes afplakken.
Die is om de druk te kunnen laten ontsnappen.
Plak je die af dan gaat dat via de siliconenrand, wat geflubber tot gevolg heeft.
Dat is niet waar, want de CPAP regelt druk in een gesloten kring. Zet de duim maar eens op een slang zonder masker, de CPAP zal zichzelf terugregelen. De CPAP kan net zo goed constante druk handhaven als er geen luchtstroom is, dit heb ik destijds gedemonstreerd met een hoog glas water. Als wat u schrijft waar zou zijn, dan zouden er alsnog belletjes ontsnappen in dit experiment, maar dit gebeurt niet.

De werkelijke (en belangrijke) reden voor de gaatjes is het mogelijk maken van het spoelen van de lucht, zodat uitgeademde lucht afgevoerd wordt en ruimte maakt voor verse lucht.
neuteboomg schreef: 07 sep 2020, 07:41 Oscar kan ik niet gebruiken omdat ik geen Windhoos machine thuis heb.
Dat is zeker niet de enige mogelijkheid.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: apparaat is lawaaiig en andere ongemakken blijven ook, weet heeft de gouden tip voor ons?

7
Ik ben blij, maar mijn partner niet. De machine, het masker, de slang blijven veel herrie maken.
Het apparaat zelf maakt vrijwel geen herrie, want het is een erg stil apparaat. Althans dat behoort het te zijn.

5000 Draaiuren is inderdaad niet nieuw. Uitgaande van zo 7 uur per nacht, kun je dus zeggen dat het apparaat zo 5000/7 = 714 dagen / 365 = zeg maar 2 jaar oud is. Voorheen werden de apparaten met zo 15 tot 16 duizend draaiuren vervangen, dit terwijl zij nog zeker niet 'op' waren. Tegenwoordig worden ze pas vervangen als het apparaat kuren gaat vertonen. Als het apparaat aantoonbaar meer geluid maakt dan het behoort te maken, dan zou ik zeker aan de bel trekken. Het geluidsniveau zou tussen 24,6 en 28,6 dba afhankelijk van de gebruikte slang qua drukniveau en tussen 32,6 en 36,6 dba qua vermogensniveau behoren te zijn.

Zie hier waarmee je dit kunt vergelijken: https://lichtbeeldgeluid.nl/geluid/akoestiek/hoe-hard-klinkt-een-decibel/

Wat vaak geadviseerd wordt kun je het beste de Resmed (trouwens elke cpap ongeacht het merk) naast je bed plaatsen op een opstapje (niet op de grond want hij werkt als een stofzuiger) zodat deze onder de bovenkant van je matras/ledikant staat. Het voordeel van de cpap op een opstapje is, dat eventueel geluid en licht weerkaats wordt door het matras of ledikant.

De slang (verwarmde slang is 2 m lang) naar boven geleiden via een rechtopstaande slangenhengel: https://www.vitalaire-winkel.nl/slanghengel-hoselift Zorg dat er geen bochten ontstaan waar vocht in kan ophopen. Daar ontstaat namelijk een ophoping van condens wat een gorgelend geluid maakt. De Hose slangenlift is opvouwbaar en is op te bergen in een zakje van zo 20 cm lang. Handig om overal mee naar toe te nemen. Nog een groot voordeel: Meer bewegingsruimte in bed en geen getrek van de slang aan het masker.

De bevochtiger tank zeker niet vullen boven de aangegeven vul rand, liefst er iets onder blijven. Er overheen kan meteen tot borrelen leiden.

De Resmed Airfit N20 kan volgens mij voorzien worden van een Quietair elleboog die de ruis met 89 % omlaag brengt. De elleboog heeft geen gaatjes, maar gleuven en ziet er zo uit. https://webshop.vivisol.nl/quietair-elleboog.html Informeer er naar bij je leverancier of deze ook past op de N20 en als deze past kun je hem wellicht via het basispakket vergoed krijgen. Zelf maak ik gebruik van de Resmed Airfit P30i neusdoppenmasker die ook voorzien is van een Quietairfilter (21 dba) op de neusdoppen en de ventilatie uitgang boven op het hoofd heeft ook een geluidsniveau van 21 dba. https://webshop.vivisol.nl/resmed-airfit-p30i-standaard-frame-incl-maskerkuss.html
Gebruikt u een ClineLine slang? Dan is het gebruik van een elleboog niet nodig. Wie bepaald dat? Ik denk dat de gebruiker die last ervaart dit zelf nog het beste kan beoordelen!

Het afplakken van ventilatie gaatjes nooit doen! De uitgeademde lucht bevat kooldioxide en dit blijft dan achter in het neusmasker en wordt dan opnieuw ingeademd. Bovendien moet de uitgeademde lucht ook het masker verlaten en dit zal dan tot problemen gaan leiden. Waarschijnlijk zal dit dan via de mond gaan en dit veroorzaakt een kurkdroge mond, mondlekkage en het apparaat zal dan niet meer de adem stops correct registreren. Ofwel het kan niet meer zijn werk doen waarvoor het bestemd is.

Wat over blijft is voornamelijk hoorbaar voor de cpap gebruiker zelf. Je blijft vrijwel altijd je eigen ademhaling licht horen. Voor mij is dit een geruststellende gedachte dat je tenminste nog ademt.

Oscar is er voor Windows 7/8/10 (neem aan dat Windhoos, windows moet zijn) maar ook voor MacOsx 10.12+ en voor Ubuntu 18.4 en 20.4 en voor Debian 9.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: apparaat is lawaaiig en andere ongemakken blijven ook, weet heeft de gouden tip voor ons?

8
RuudJ schreef: 07 sep 2020, 11:46 Het apparaat zelf maakt vrijwel geen herrie, want het is een erg stil apparaat. Althans dat behoort het te zijn.
Dank Ruud. Oscar heb ik nu werkend. (ik moest mijn firewall openen :-( )
Ik ga proberen die data verwerkt te krijgen. Dat gaat via een SD card? okay. Moet die Airsense hiervoor nog ingesteld worden?

Die slanglift is nog een optie. Niemand weet of de Quietair elleboog op het N20 neusmasker past.
machine: ResMed AirCurve 10 VAuto | masker: ResMed Airfit N20 icm AirTouch N20 mt S |
update jan 2022 ResMed AirCurve 10 ASV

Re: apparaat is lawaaiig en andere ongemakken blijven ook, weet heeft de gouden tip voor ons?

10
RuudJ schreef: 07 sep 2020, 11:46 Gebruikt u een ClineLine slang? Dan is het gebruik van een elleboog niet nodig.
Nog nooit gehoord van "Clineline" maar ik denk dat ze ClimateLine bedoelen, en dat brengt me tot de conclusie dat ze dit stukje tekst hebben gekopieerd van een ander product, hun equilvalent van de "Tubing elbow" die inderdaad noodzakelijk slangen met rechte aansluitingen en ResMed apparaten. De Climateline heeft al de 90 graden bocht bij de machine.

Ik zal ze er even over bellen.
neuteboomg schreef: 07 sep 2020, 14:15 ik ben geen windowsfan
Ik ook niet, wat dacht u ervan om de gelinkte pagina even te lezen?
neuteboomg schreef: 07 sep 2020, 14:09 Dank Ruud. Oscar heb ik nu werkend. (ik moest mijn firewall openen :-( )
Dat kan niet kloppen, want OSCAR heeft geen netwerktoegang nodig.
neuteboomg schreef: 07 sep 2020, 14:09 Niemand weet of de Quietair elleboog op het N20 neusmasker past.
Ik kan u wel garanderen dat het niet het geval is. De QuietAir is voor de F maskers, die aanmerkelijk groter zijn.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: apparaat is lawaaiig en andere ongemakken blijven ook, weet heeft de gouden tip voor ons?

14
Ik probeer dat EPR verhaal te snappen.

Ik zie nu via OSCAR dat:

EPR alleen tijdens aanloop lijkt ingeschakeld te zijn
EPR niveau 2cmWK


Is het niet beter die uit te schakelen? en of op niveau 1 te zetten?


NB de lekkage komt door het masker, ik lees toch dat velen met een neusmasker dit hebben zo af en toe. Ik heb ook net weer een nieuwe gekregen, weer een N20. Ik had beter om die F30i kunnen vragen, las ik. Toch eens vragen of ik die kan testen.
machine: ResMed AirCurve 10 VAuto | masker: ResMed Airfit N20 icm AirTouch N20 mt S |
update jan 2022 ResMed AirCurve 10 ASV
Bijlagen

Re: apparaat is lawaaiig en andere ongemakken blijven ook, weet heeft de gouden tip voor ons?

15
Ja, dat zag ik ook en vond ik al vreemd. Epr alleen gebruiken als je moeilijk tegen fde luchtstroom uit kan ademen. Heb je daar geen problemen mee dan epr uitschakelen. Dit kun je doen via het Menu Mijn opties. Daar kun je het vinden als Drukverlichting.

Verder zie ik de druk 4 - 14 staan. Dit is een verschil van 10 cmh2o. Beter is in apap stand een kleiner verschil aan te houden. Bijv. 7 - 10 dus verschil 3 cmh2o. De Resmed duikt vaak altijd met zijn druk naar de maximum stand toe en blijft daar vlak onder hangen. Zelf zou ik naar een vaste druk gaan. Bijvoorbeeld druk 8 cmh2o, maar jij zit nog in de titratie periode en dan wil men kijken naar welke druk jij nodig hebt. Als de druk lager zou worden ingesteld heb je kans dat de centrale apneus verdwijnen en dat de lekkage ook verdwijnt. Dit is iets wat je met je arts moet bespreken. Een full face masker heeft vaak weer een iets hogere druk nodig.

Ik zou gaan voor een neusdoppen masker. De ahi is daar vaak sneller omlaag en je merkt er minder van dat de cpap aanstaat.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: apparaat is lawaaiig en andere ongemakken blijven ook, weet heeft de gouden tip voor ons?

16
RuudJ schreef: 08 sep 2020, 08:17 Ja, dat zag ik ook en vond ik al vreemd. Epr alleen gebruiken als je moeilijk tegen fde luchtstroom uit kan ademen. Heb je daar geen problemen mee dan epr uitschakelen. Dit kun je doen via het Menu Mijn opties. Daar kun je het vinden als Drukverlichting.
fde ??
ik ga eens kijken of ik die instelling kan uitzetten voor een paar dagen.
Verder zie ik de druk 4 - 14 staan. Dit is een verschil van 10 cmh2o. Beter is in apap stand een kleiner verschil aan te houden. Bijv. 7 - 10 dus verschil 3 cmh2o. De Resmed duikt vaak altijd met zijn druk naar de maximum stand toe en blijft daar vlak onder hangen. Zelf zou ik naar een vaste druk gaan. Bijvoorbeeld druk 8 cmh2o, maar jij zit nog in de titratie periode en dan wil men kijken naar welke druk jij nodig hebt. Als de druk lager zou worden ingesteld heb je kans dat de centrale apneus verdwijnen en dat de lekkage ook verdwijnt. Dit is iets wat je met je arts moet bespreken. Een full face masker heeft vaak weer een iets hogere druk nodig.
die 4-14 is overgenomen door de leverancier (vanuit de DS) er is een onderbezetting op de Isala qua longartsen, dus ik sta in de wachtrij voor een telefonisch consult (sinds 1 aug). Als inderdaad naar de statistieken in Oscar kijk, is de gemiddelde druk 9.69, dus eens; een CPAP van 9 of 10 zal ws beter zijn dan APAP van 4-14 of 7-10.

Ik zou gaan voor een neusdoppen masker. De ahi is daar vaak sneller omlaag en je merkt er minder van dat de cpap aanstaat.
De leverancier gaat vandaag de N30i opsturen. F30i bestaat niet.


NB: wat zomaar opvalt dat die ResMed Airsense sterker is. De drukopbouw lijkt stabieler.
Toen is de DS van Philips gebruikte haalde ik nooit een AHI van 1 of 3.
machine: ResMed AirCurve 10 VAuto | masker: ResMed Airfit N20 icm AirTouch N20 mt S |
update jan 2022 ResMed AirCurve 10 ASV

Re: apparaat is lawaaiig en andere ongemakken blijven ook, weet heeft de gouden tip voor ons?

17
Fout, de F30i bestaat wel degelijk. Onder de neus en over de mond.

De N30i heeft een hard plastic opzetstuk waar het neusmasker op vast zit. Dit onderdeel kan in zijligging voor problemen zorgen.

Zie eens voor de Resmed maskers dit bericht en je ziet dan ook dat de F30i geheel rechtsonder staat afgebeeld.

https://forum.apneuvereniging.nl/viewtopic.php?f=4&t=12990
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: apparaat is lawaaiig en andere ongemakken blijven ook, weet heeft de gouden tip voor ons?

18
RuudJ schreef: 08 sep 2020, 10:41 Fout, de F30i bestaat wel degelijk. Onder de neus en over de mond.

De N30i heeft een hard plastic opzetstuk waar het neusmasker op vast zit. Dit onderdeel kan in zijligging voor problemen zorgen.

Zie eens voor de Resmed maskers dit bericht en je ziet dan ook dat de F30i geheel rechtsonder staat afgebeeld.

https://forum.apneuvereniging.nl/viewtopic.php?f=4&t=12990
akkoord; helaas niet leverbaar in Nederland (nogniet, pas in 2021) wie kent een leverancier die deze al wel op voorraad heeft?

Mss moet ik die EPR wel aanzetten. Wie weet hier meer over?
machine: ResMed AirCurve 10 VAuto | masker: ResMed Airfit N20 icm AirTouch N20 mt S |
update jan 2022 ResMed AirCurve 10 ASV
Bijlagen

Re: apparaat is lawaaiig en andere ongemakken blijven ook, weet heeft de gouden tip voor ons?

19
neuteboomg schreef: 09 sep 2020, 11:21 akkoord; helaas niet leverbaar in Nederland (nogniet, pas in 2021) wie kent een leverancier die deze al wel op voorraad heeft?
Ik gebruik een F30i naar volle tevredenheid. Ik heb deze geimporteerd vanuit de VS van "cpapsupplies4u" uit Florida. Het was toen 88 euro inclusief verzenden, nu 95: https://www.ebay.nl/itm/Resmed-Airfit-F ... 4692785954

Daar komt BTW nog boven op en "eBay standard shipping" gaat via Pitney Bowes in Kentucky en het duurt wel een maand voordat hij hier is. Wel sneller dan 2021 :P
neuteboomg schreef: 09 sep 2020, 11:21 Mss moet ik die EPR wel aanzetten. Wie weet hier meer over?
EPR dient om ademhaling gemakkelijker te maken. EPR niveau 1 wordt actief bij druk 5 en hoger. EPR niveau 2 wordt actief bij druk 6 en hoger. EPR niveau 3 wordt actief bij druk 7 en hoger.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: apparaat is lawaaiig en andere ongemakken blijven ook, weet heeft de gouden tip voor ons?

20
neuteboomg schreef: 09 sep 2020, 11:21 Mss moet ik die EPR wel aanzetten. Wie weet hier meer over?
persluchtpiraat schreef: 09 sep 2020, 13:51 EPR dient om ademhaling gemakkelijker te maken. EPR niveau 1 wordt actief bij druk 5 en hoger. EPR niveau 2 wordt actief bij druk 6 en hoger. EPR niveau 3 wordt actief bij druk 7 en hoger.
je bedoelt dat het inademen?
-ik had een wat vage pijn in mijn middenrif vannacht-
Wordt zoiets veroorzaak door het uitschakelen van die EPR?

Ik kan nergens goede uitleg vinden.
machine: ResMed AirCurve 10 VAuto | masker: ResMed Airfit N20 icm AirTouch N20 mt S |
update jan 2022 ResMed AirCurve 10 ASV