P10 masker problemen met uitademen

1
Hallo,
Ik heb nu ongeveer een jaar een Eson neusmasker gebruikt, eigenlijk naar redelijke tevredenheid, maar met 1 probleem. Ik heb een chronische neusverstopping en daarom gebruikte ik elke avond een enkel pufje xylometazoline in elk neusgat. Prima, opgelost, alleen wil ik daar mee stoppen. Neus is geirriteerd geraakt, waarschijnlijk daardoor. Dus nu geen pufjes meer. Probleem is dat ik dan het neusmasker niet kan gebruiken, mijn neus zit gewoon te dicht om prettig te kunnen ademhalen, in slaap vallen lukt dan niet meer.

Nu heb ik ook een P10 neusdoppenmasker, wat de neus echt openhoudt en minder issues geeft met de verstopte neus. Probleem daar is voor mij alleen dat het uitademen niet comfortabel gaat. Tenminste, lang niet zo comfortabel als met de F&P Eson. Er zit een soort plastic gaasje waardoor je zou moeten uitademen, maat ik heb niet het idee dat daar echt veel ucht doorkomt als ik hard uitblaas. Masker is vrij nieuw (misschien 10x gebruikt), dus verstopping van dat gaasje lijkt me ook niet aan de orde.

Samen met een verkoudheid (Corona? :blush: ) is de verstopte neus de laatste 2 weken wat erger geworden en nu heb ik dus al 2 weken helemaal geen masker op. Met alle andere gevolgen (slaperigheid etc) die weer optreden..

Iemand ideeën/tips?

Re: P10 masker problemen met uitademen

2
Dit geeft maar aan hoe individueel de ervaringen met maskers zijn.
Ik heb er een heleboel (geprobeerd) en de P10 zit mij het lekkerst (minst slecht eigenlijk).
De gaasjes moet je regelmatig heel voorzichtig met wat zeep schoonmaken zodat hier lucht doorheen blijft gaan en als het echt te weinig is voor je gevoel, dan kan je proberen om met een speld heel kleine gaatjes erin te prikken. Begin met 2 aan elke kant en kijk of dat wat doet.
Ik zelf heb 4 gaatjes geprikt en dat hielp met uitademen. Beetje experimenteren dus, succes gewenst ermee.
Resmed airsence 10 met neusdoppen Airfit P10

Re: P10 masker problemen met uitademen

3
xylometazoline
Het probleem met de verstopte neus is het bovenstaande Middel wat slechts 1 week gebruikt mag worden. Als je het al heel lang in gebruik hebt werkt dit verslavend en juist het stoppen daar mee geeft grote problemen omdat de neus dan helemaal dicht kan gaan.

Het Resmed Airfit P10 masker heeft inmiddels een opvolger die geen last meer heeft van de ventilatiegaatjes die door vuil en condens dicht kunnen slaan. De opvolger is het Resmed Airfit P30i masker en ik kan je die van harte aanbevelen. Zelf gebruik ik deze nu sinds 6 maart 2020 en ik vind dit het beste masker sinds ik 9 jaar geleden gestart ben met een full face masker, om vervolgens de neusdoppen maskers Resmed Swift fx en de Philips Nuance Blue gel en het F&P Brevida uitgeprobeerd te hebben.

Google er eens naar en weet dat het Small Frame in eerste instantie voor de dames bedoeld is en het Standaard Frame er voor de mannen is. Natuurlijk kan dit ook andersom daar de grootte van het hoofd bepalend is. Het large neusdoppen gedeelte wordt niet standaard mee gezonden, dus moet indien nodig apart bij de leverancier worden aangevraagd. Het masker kan vergoed worden vanuit het basispakket ook de large neusdoppen.

Tip: maak gebruik van een bevochtiger en eventueel ook van een verwarmde slang. Een wereld van verschil met veel meer comfort en minder uitdroging en ook minder irritatie van de koude luchtstroom aan de slijmvliezen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: P10 masker problemen met uitademen

4
tverdeni schreef: 16 sep 2020, 09:26 Begin met 2 aan elke kant en kijk of dat wat doet.
Ik zelf heb 4 gaatjes geprikt en dat hielp met uitademen
Enig idee wat de uitstroomsnelheid (venting flow rate) was en is geworden?
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: P10 masker problemen met uitademen

5
nee, geen idee maar het masker is niet meer zo gevoelig voor dichtgaan. Ik ben wel eens hijgend wakker geworden en dat was een heel vervelend gevoel. Toen bleek dat de uitblaasopeningen vrijwel dicht zaten. Zo kwam ik erachter (dat ik niet de enige was en dat dit de achillishiel van het masker is :slightly_smiling_face:
Resmed airsence 10 met neusdoppen Airfit P10