Dreamstation instellen weerstand

1
Mijn man is 3 weken geleden gediagnostiseerd met apnoe. AHI was 43. Hij kreeg een dreamstation van philips met resden neusmasker verstrekt. Druk werd ingesteld op 7. Ramp 4-7. De eerste dagen zakte de AHI naar 17 en later zelfs naar 9. Het masker lekte echter 20% van de nacht. Bovendien slaapt mijn man met open mond waardoor de resultaten niet optimaal waren. De druk werd op advies van de longarys na de eerste week verhoogd naar 8. Het neusmasker zelf bleek na 12 dagen lek te zijn bij het draaipunt van de slangaansluiting. Dus veel fluittonen en lawaai. Ik bleef inmiddels nachten wakker om de mond van mijn man dicht te duwen. In overleg kreeg mijn man 3 dagen geleden een full face masker van f &p. Dit paste zelfs 100% volgens de dreammapper app en was fluisterstil. Het probleem met de open mond was daarmee ook opgelost. Maar de AHI schoot weer omhoog naar 24. Nu kun je op de dreamstation de juiste weerstand instellen voor het masker. Daarvoor hebben ze stand 1 tm 5. De juiste stand staat op de philips maskers. Maar omdat we een f &p masker hebben weten we iet welke stand hierbij hoort. Kan iemand ons verder helpen hiermee?

Re: Dreamstation instellen weerstand

2
Welkom op dit forum. U kunt, indien u dit wilt, hier enkele jaargangen Apneumagazines gratis downloaden en lezen.

Het probleem met een full face masker is dat vaak de ahi weer hoger wordt dan bij een ademhaling door de neus. Ook heeft een full face masker soms een hogere druk instelling nodig. Ademhaling via de neus werkt veel effectiever dan via de mond. Een oplossing bij neus of neusdoppen maskers is bij een open mond dan het gebruik van een kinband.

Deze houd de mond dan gesloten. Echter dit zou al bereikt kunnen worden als de druk juist is ingesteld. Vermoedelijk was dit nog niet het geval bij uw man.

De weerstandsfactor waar u over spreekt is eigenlijk alleen geldig bij het gebruik van Philips maskers. Voor full face maskers wordt door Philips overigens aangeraden om factor X1 in te stellen. Dit geldt ook voor het gebruik van neusmaskers en voor het gebruik van de large maat neusdoppen maskers.

Vaak staat de weerstand factor mogelijkheid in te stellen ook standaard op slot. Dit zou dan in het medisch menu door de leverancier eerst open moeten worden gezet om vervolgens de juiste factor in te kunnen stellen.

Soms is een ander merk cpap effectiever in werking vanwege een ander algoritme.

U gebruikt de App Dreammapper. Kunt u ook aangeven onder de pagina van de AHI wat daar het totale aantal centraal apneu, totale aantal obstructieve apneu en totale aantal hypopneu zijn om zo een idee te krijgen waaruit de ahi is opgebouwd. Eventueel met de juiste gebruikersuren die daarbij hoort.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar