Airfit p10

1
Beste forum leden

Ben sinds kort in bezit van een p10 neus doppen masker, deze zit erg comfortabel maar heb hier nog me twijfels over
Gaat hier om de bekende diffuser waar als het goed is uitgeademde lucht doorheen gaat?
Dus zou je dit moeten voelen vanuit de buitenkant? Merk namelijk dat er niks uitkomt en de dat de lucht warm blijft terwijl me vochtigeheids niveau hoog is zonder verwarmde slang, heb het idee dat deze gewoon weg dicht is en dat dit niet hoort
Dat betekent dus dat ik ne uitgeademde lucht weer in adem.
Voor de rest wou ik graag weten wat het nut is van een volgelaat masker tegenover een neusdoppen masker

Re: Airfit p10

2
Het niets voelen is juist de opzet van dit masker. De voorganger van de Resmed Airfit P10 neusdoppen masker was het Resmed Swift FX neusdoppen masker. Dit masker gaf zoveel luchtstroom uit de diffusor gaatjes dat de eventuele partner van ellende in een andere kamer ging slapen.

Als je merkt dat je opeens zwaar gaat ademen dan heb je kans dat het filter aan de binnenkant vochtig is en verstopt raakt. Je gaat dan automatisch via de mond ademen. Ik heb dit masker jaren gebruikt en heb daar slechts 1 keer last van gehad. Ik moet er wel bij vertellen dat ik ook altijd een verwarmde slang erbij gebruik met een slang temperatuur van 27 graden Celsius.

Nu gebruik ik de opvolger van de P10 het Resmed Airfit P30i neusdoppen masker.

De meest effectieve manier om de cpap therapie te gebruiken is ademhaling via de neus.

Het gebruik van een full face masker wordt vaak als laatste optie aangeraden als ademhaling via de neus niet lukt en als mond lekkage ook niet met de juiste druk instelling en/of een goede kinband kan worden voorkomen.

Bij gebruik van een full face masker bestaat meer de kans dat je je uitgeademde lucht terug inademt dan bij een neus of neusdoppen masker.

Bij een full face masker wordt de druk soms iets hoger ingesteld vanwege een gering drukverlies door de ruimte in het masker. Doordat de luchtstroom dan via de mond gaat kun je last blijven houden van een uitgedroogde mond/keelholte die kurkdroog kan aanvoelen. Ook is mijn ervaring de ahi vaak hoger dan bij ademhaling via de neus.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Airfit p10

3
Duidelijke reactie, bedankt daarvoor
Waargaat de uitgeamde lucht heen bij de p10?
En is het normaal de lucht benauwder voelt dan normale lucht, met lucht bevochtiger aan en op een hoge stand

Re: Airfit p10

4
De uitgeademde lucht verdwijnt gewoon via de filters aan weerszijde van de kleine slang die aan het masker vastzit. Verstopte kleine gaatjes kunnen voor een fluittoon zorgen. Men adviseert het filter schoon te houden met behulp van een tandenborstel en het goed te laten drogen. Eerlijk gezegd maakte ik het filter nooit schoon. Op den duur wordt het wit uiteindelijk grijs naar zwart toe, maar omdat ik het nooit nat maak had ik ook geen last van verstoppingen. Er zijn mensen die met een naald wat extra gaatjes erbij maakten. Of dit handig is? Het maskers is erop berekend dat de toegevoerde lucht en de uitgeademde lucht op tijd het masker verlaat, voordat de volgende ademhaling plaatsvind.

Het water in de tank is door de verwarming plaat opgewarmd waardoor het water aan de oppervlakte is verdampt. De luchtstroom strijkt over het wateroppervlak heen en neemt deze warm aanvoelende damp mee en dit kan daardoor benauwd aanvoelen. Vaak ervaren veel mensen deze lucht toch als een koude luchtstroom die de gehele nacht op één punt het lichaam binnen komt. Hierdoor kan dit punt koud gaan aanvoelen.

De slijmvliezen hebben als taak om als filter te werken en ook om de temperatuur van de lucht te verhogen naar 33 graden Celsius. Daarna wordt de lucht nog verhoogd door het lichaam in temperatuur naar 37 graden Celsius voordat deze lucht de longen ingaat.

Koude lucht kan de slijmvliezen irriteren en deze kunnen dan ook gaan zwellen. Veel mensen ervaren ook dat men, vrij snel na de start met de cpap verkouden raken of een loopneus krijgen.

Om deze redenen schaft men vaak een verwarmde slang aan. Deze heeft een koperdraad in de ribbels van de slang en deze koperdraad wordt via het apparaat van stroom voorzien. Hierdoor wordt de bevochtiger luchtstroom extra verwarmd en deze slang is vaak instelbaar tussen 16 en 30 graden Celsius. Als eerste dient dit om het neerslaan van condens te voorkomen in de slang bij wisselende dalende slaapkamer temperatuur en ten tweede geeft het méér comfort, waardoor de slijmvliezen minder hoeven te werken om de temperatuur te verhogen en men kan er iets langer mee door slapen.

In de uitgeademde lucht zit ook altijd eigen vocht die je lichaam verlaat. Door de verwarmde lucht kan dit al weer enigszins verdampen zodat je er geen last van hebt. Het ligt aan een ieder zelf of men tegen de verwarmde lucht kan.

De één houd van een frisse koude luchtstroom en de ander zweert bij een warme luchtstroom.
Vaak hoor je wel de kreet, had ik dit maar jaren eerder gedaan, na ingebruikname van een verwarmde slang.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Airfit p10

6
Ik weet niet welk merk cpap je hebt, maar die van Philips HT15 kost zo tussen €60 en €80 in afhankelijk waar je hem koopt. Die van Resmed Climate lineair kost circa €31,95 bij Vivisol en Vitalaire.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Airfit p10

7
RuudJ schreef: 21 dec 2020, 07:54 Bij gebruik van een full face masker bestaat meer de kans dat je je uitgeademde lucht terug inademt dan bij een neus of neusdoppen masker.
Manolo schreef: 21 dec 2020, 14:46 ...
Zoals ik al vaker heb uitgelegd is dit een bangmaakverhaal dat nergens op gebaseerd is.


GPG key ID 49A3F5E6, signature: https://paste.c-net.org/LeaguesHostages
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Airfit p10

8
RuudJ schreef: 21 dec 2020, 15:18 Ik weet niet welk merk cpap je hebt, maar die van Philips HT15 kost zo tussen €60 en €80 in afhankelijk waar je hem koopt. Die van Resmed Climate lineair kost circa €31,95 bij Vivisol en Vitalaire.


Heb de lineair besteld, aangezien het winter is en er veel wordt gestookt heb ik last van een droge neus