Iemand ervaring met Torena app voor positionele apneu?

1
Hallo,

Ik werd een hele tijd terug gediagnosticeerd met positionele slaapapneu, al bij al niet heel ernstig, dus ik blijf gelukkig weg van de ingrijpende behandelingen. Aangezien ik niet met pyama of zo slaap kan ik de gebruikelijke truuks niet toepassen.
Wel heb ik lange tijd geprobeerd om een kussen achter m'n rug te stoppen, en dat helpt op zich wel, maar na een tijdje leer je dat in je slaap ook aan de kant schuiven heb ik gemerkt. Dus dat doe ik met periodes als ik merk dat de nachten toch weer wat minder zijn.

Er is de Night Balance van Philips, maar die kost aardig wat geld, dus om die reden niet geprobeerd.

Op mijn zoektocht kwam ik uit op de app Torena in de Google Play Store. Betalende app, maar voor 9,99 euro valt dat wel een heel pak beter mee dan de Night Balance. Principe lijkt hetzelfde te zijn (ruglig detecteren, en trillen/geluid), met grafiekjes erbij.

Klinkt reuze interessant, maar vroeg mij af of iemand de app al geprobeerd had en wat de ervaringen zijn?

Deze app bedoel ik:
https://play.google.com/store/apps/deta ... l=en&gl=US

Als niemand er ervaring mee heeft, kan ik alsnog de chinese vrijwilliger zijn om het uit te proberen. Maar misschien zijn hier wel mensen die het al geprobeerd hebben en hun ervaringen willen delen. Als het niet werkt, kan ik die tien euro wel leuker besteden natuurlijk :upside_down_face:

Re: Iemand ervaring met Torena app voor positionele apneu?

5
Klopt, maar wilde even checken of iemand dat misschien al eerder geprobeerd had.

Ik heb het zonet aangekocht. Op het eerste zicht ziet het er wel goed uit, veel opties om het in te stellen naar mijn wensen, en het detecteren van zijlig (link/rechts), ruglig, buiklig, opstaan lijkt ook feilloos te lopen. Als ik op m'n rug lig gaat er een alarm af waar je kan kiezen voor enkel trillen, enkel geluid, of beide. En ik kan kiezen om dat alarm met vertraging pas te laten afgaan. Dat lijkt mij vooral handig als je van linkse zijlig naar rechtste gaat of omgekeerd, dat die niet ineens alarm geeft als je over je rug draait.

Ik ga het enkele weken proberen, en zal hier in februari verslag uitbrengen, of eerder als het echt voor geen meter helpt.

Re: Iemand ervaring met Torena app voor positionele apneu?

6
https://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=19243

Ik meen mij te herinneren dat men (lees Nightbalance) in 2020 trots met de mededeling kwam dat de Nightbalance nu in de Benelux vergoed wordt.

Dus navraag hierover kan nuttig zijn.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Iemand ervaring met Torena app voor positionele apneu?

7
Ik heb de cheap-ass oplossing geprobeerd: de tennisbal op de rug en merkte dat, behalve dan dat het prima deed wat het moest doen: rugligging voorkomen, dat de apneu-klachten terugkwamen.
-Prikkelbaar
-Moe overdag
-Onbedwingbare behoefte aan een tukje.

Bleek dat die bal feitelijk deed wat de apneu ook deed: mij even wakker maken.
Ik had weer gebroken nachten.
Dus dan maar weer af en toe op de rug slapen. Het is niet anders.
De klachten verdwenen gelijk weer.

Ik vermoed dat die app dat met het getril en/of geluid ook doet.
Dus ik ben heel benieuwd naar je bevindingen.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Iemand ervaring met Torena app voor positionele apneu?

8
Dit topic uit het oog verloren, maar zoals beloofd even verslag uitbrengen.

Ik slaap nu ruim een maand met deze app, en ik moet zeggen dat het voor mij geweldig goed werkt.
In het begin heb ik de app zonder alarm gebruikt, en toen sliep ik gemakkelijk 4-5u per nacht op m'n rug.
Dan alarm ingesteld, eerst enkel vibratie, en nadien ook geluid erbij omdat ik te gemakkelijk door de vibratie heen slaap.
En dan merk ik wel een fenomenaal verschil. Naargelang hoe scherp ik het alarm instel kan ik mijn ruglig beperken tot een 10-15 minuten per nacht, en ik voel dat ik dan ook aanzienlijk beter geslapen heb.

Wanneer m'n partner bij mij in bed ligt, zet ik het geluidsalarm uit (enkel vibratie dan), en ook dan blijk ik ruglig grotendeels te vermijden (meestal 20-30 mins dan), en volgens diezelfde partner is het snurken ook zo goed als verdwenen terwijl ik voorheen wel eens een duw kreeg omdat ik redelijk luid snurkte.

Ik word wel degelijk af en toe wakker als ik eens op m'n rug lig (van vibratie of geluidsalarm), maar dan draai ik me om en slaap direct verder door. Dus blijkbaar is dat minder erg voor mij dan wakker worden door de apneus die ik ervoor had. Of ik heb er nu gewoon minder doorheen de nacht omdat ik minder op m'n rug lig, dat is wellicht een meer logischer verklaring. In het begin werd ik vaker wakker door het alarm, maar nu is dat hooguit 2 misschien 3 keer op een nacht.

Dus voor mij eigenlijk niets dan positief als resultaat met deze app, iets dat ik eigenlijk niet verwacht had.

De tennisbal heb ik zelf nooit geprobeerd, omdat ik sowieso al gevoelig ben voor rugproblemen, en mezelf kennende slaap ik gewoon door op die tennisbal om dan met een geblokkeerde rug op te staan. Wel een tijd met een dik kussen achter m'n rug geslapen, en dat hielp ook wel, tot je de nachtelijke reflex krijgt om dat kussen gewoon aan de kant te schuiven.

Navraag gedaan, en de Nightbalance wordt vooralsnog niet terugbetaald in België, dus dat is voorlopig een erg dure optie. Dan werkt deze app voor mij zeker zo goed voor een pak minder geld. Ik houd de Nightbalance wel als alternatief achter de hand, mocht ik toch iets van gewenning krijgen met deze app, en hopelijk is de terugbetaling er dan wel. Ik heb duidelijk wel baat bij dergelijk principe heb ik nu ondervonden, maar liever voor 10 euro dan.

Re: Iemand ervaring met Torena app voor positionele apneu?

10
TC123 schreef: 19 jun 2023, 12:46 Beste Snurk,

Ik overweeg zelf ook om de app aan te schaffen om het snurken en apneu's tegen te gaan.
Nu vroeg ik mij af hoe jij uw telefoon vastmaakt aan uw lichaam?
Alvast bedankt voor uw reactie
Ik heb bij Decathlon zo'n smal sporttasje gekocht:
https://www.decathlon.nl/nl/p/verstelba ... mc=8504724
In andere sportwinkels of op bol.com zal je ook wel gelijkaardige tasjes kunnen vinden denk ik.

Ik zie dat de prijs bij Decathlon is nog hetzelfde als wat ik destijds betaald heb.
Ik dacht eerst dat die harde plastic sluitingsclip zou hinderen, maar ik voel daar eigenlijk niets van.

Ik start de sessie, zet dan het scherm uit, en stop de telefoon in het tasje. En het tasje zelf bevestig ik dan ter hoogte van m'n borstkast (tasje vooraan dus doe ik).
Bij mij blijft dat de hele nacht zitten, dus zakt niet, en begint ook niet rond te draaien of zo. Dus tevreden van, en heb inmiddels al zo'n 400+ sessies opgenomen op die manier. Ik gebruik de app met periodes. Als ik merk dat ik wat minder goed slaap, slaap ik weer een week of 2-3 met de app, en merk ik dat er toch weer wat werk aan de winkel is qua ruglig, en dat het na enkele nachten weer beter gaat (minder ruglig, betere slaapkwaliteit). En als het weer beter gaat met slapen, slaap ik dus ook wel een tijd zonder gebruik te maken van de app, want zonder gedoe slapen is toch nog altijd het fijnste. Dus nog steeds tevreden van deze manier van werken.

Ik heb wel geen zware apneu, dat wil ik er wel even bij vermelden :) En ik heb een 6.2 inch telefoonscherm, dus niet zo'n halve tablet die je wel eens ziet.