BIPAP, Centrale apneu's en verhoogde glucose

1
Daar ben ik weer! Ik ben nogal bezig geweest om van alles geregeld te krijgen. Vanwege teveel hypopneus met een lage zuurstofwaarde in het bloed (ondanks extra zuurstof erbij) ben ik een paar maanden geleden over moeten stappen naar een BIPAP. Ik had eerst die van ResMed, maar dat ging niet, die zat tegen mij in te ademen. Nu dus de Dreamstation BiPAP met drukken 12/6.
Ik had zo gehoopt dat door die BiPAP, de extra zuurstof overbodig zou worden, maar dat was dus niet zo. Ik voelde me heel erg aan huis gebonden: nu met Corona kunnen we niet even een weekendje weg, maar als die zuurstof ècht nodig is, moet je daar ook wat voor aanvragen (een mobiele unit), enkele weken voordat je weg wilt. Wèg spontaniteit. Maar goed nieuws: na overleg met mijn leverancier is de Devilbiss nu vervangen door een Sequal Eclipse 5 mobiele concentrator. Als we nu weer weg mogen, dan kan ik ieder moment mijn koffers met de Dreamstation en de Eclipise pakken en op pad gaan!
Intussen ben ik sinds juli 17,5 kg afgevallen (maar nog veel te gaan). Ik schrok dan ook erg dat mijn bloeddruk (waarvoor ik de laatste 2 jaar geen medicatie meer hoefde te gebruiken) ineens weer te hoog is; ik merkte het door pijnlijke wangen - en dat bleek te kloppen.
Ook was de nuchtere bloedsuiker, (die al jaren zo rond de 5,6 was), ineens 6,9 te zijn geworden. En dat terwijl ik èn al zoveel ben afgevallen, èn koolhydraatbeperkt eet, èn geen "snelle suikers" meer eet, èn iedere dag loop of fiets! Nu ga ik volgende week naar een diëtiste om te zien wat ik nog meer aan het eten kan verbeteren.
Ik werd al in het hokje pre-diabetes geplaatst, verder controles van de glucose zoals een dagcurve wilden ze niet doen. Dat zat mij niet lekker, ik heb nu zelf een duur apparaat geleend en ben sinds gisteravond aan het prikken. Ik zie, tot nu toe, dat alle waardes goed zijn, en zelfs laag, behalve de Nuchtere glucose. Dat sterkt mij in het idee, dat dit komt door de slaapapneu. Ik ben nu, met een paar maanden BiPAP-gebruik, nog steeds niet echt gewend aan de enorme druk die binnen blaast. Als ik ga slapen is het eerste wat ik doe, de RAMP aanzetten om wat lagere drukken te hebben. En de laatste weken word ik 's nachts weer vaker wakker en moet ik weer plassen (wat ik helemaal niet had met de APAP, maar ja: die gaf niet genoeg resultaat). Mijn zuurstofwaardes zijn goed, de AHI wisselt tussen de 2 en de 7 (gemiddeld 4); en het rare is: sinds de BiPAP heb ik vooral centrale apneus.
Wat ik denk, en op de een of andere manier wil vragen aan de longarts, is dat mijn nachten sinds de BiPAP weer te onrustig zijn, daardoor weer teveel adrenaline, daardoor een te hoge nuchtere bloedsuiker.
Wat vinden jullie van deze theorie: of slaat het nergens op? Zouden wat lagere drukken kunnen helpen - ook tegen die Centrale apneu's? (de laatste keer wilde hij ze niet verlagen).
AHI (15-07-2020) 76; Dreamstation bipap nu 15 juni 2021 vervangen door Resmed Airsense 10 Autoset met een CPAP van 8-12 en ResMed Airfit P30i neusdoppenmasker. Hoera de O2 generator mag weg!

Re: BIPAP, Centrale apneu's en verhoogde glucose

2
Het kan best zijn dat de Centrale apneus minder worden als de druk van 12 omlaag gaat. Maar geeft de Dreamstation dit aan of lees je dit uit in Oscar? Ik slaap ook met een Resmed Aircurve Bipap ST, die momenteel op Modus S is ingesteld. Mijn Bipap geeft geen obstructief of centraal apneu weer. Alleen AHI + Totale Apneu Index. In Oscar worden alleen Unknown Apneus ofwel onbekende apneus weergegeven. Nu weet ik van mijn Resmed AutoSet op modus cpap ingesteld dat dit vaker centraal apneus weergaf dan obstructief apneu. Dus ik ga er standaard van uit dat dit nog steeds Centraal apneus zijn. Doordat mijn Bipap geen variabele druk instelling heeft kan ik dit ook niet controleren.

Ik merk wel dat ik nu met een lagere druk instelling langer slaap en ook minder of helemaal niet naar het toilet hoef te gaan. Vaak was dit toch nog tweemaal per nacht en nu nog 1 keer of helemaal niet. Maar het blijft elke dag weer een kwestie van opnieuw instellen en de gegevens analyseren.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: BIPAP, Centrale apneu's en verhoogde glucose

3
De dreamstation geeft dit aan, nog duidelijker in Dreammapper. Met de apap geen centrale apneus, nu bijna alleen maar centrale.
Deze week ook bericht gekregen dat de contrôles bij de longarts voorlopig niet doorgaan vanwege Corona drukte :-(
Ik heb gelezen dat sommige mensen juist centrale apneus krijgen door het gebruik van de CPAP, daar stond bij dat bij een aantal mensen het vanzelf overging na enkele maanden, voor de anderen gold dat Bipap en evt zuurstof erbij een oplossing kon zijn.
Bij mij is het juist direct begonnen met de bipap.
Maar de apap ging niet door de lage zuurstofwaardes ondanks o2 suppletie.
Ik lees me suf en zou graag wat uitproberen met een andere druk, maar kan nu niet overleggen....
AHI (15-07-2020) 76; Dreamstation bipap nu 15 juni 2021 vervangen door Resmed Airsense 10 Autoset met een CPAP van 8-12 en ResMed Airfit P30i neusdoppenmasker. Hoera de O2 generator mag weg!

Re: BIPAP, Centrale apneu's en verhoogde glucose

9
Dinsdag 15 juni bij Ciro in Horn geweest voor een nieuw slaaponderzoek. Ik kon de Dreamstation bipap meteen daar laten. Ze hebben tig apparaten aangesloten in die nacht. De Resmed bipap gaat gewoon absoluut niet bij mij. Ik kan er niet lang genoeg mee in- en uitademen. Gelukkig zagen ze dat ook op de psg.
Uiteindelijk bleek ik het het beste te doen met een cpap van ongeveer 8. En goede zuurstof saturaties zónder de zuurstofgenerator!
Hoe voelt het voor mij aan: mijn adem wordt niet meer bestuurd door de PAP, ik kan weer zelf bepalen wanneer en hoe lang ik wil ademen, de ademondersteuning drukt niet meer op mijn oren, ik kan er gewoon praten en slikken tijdens het gebruik! Ik moest het masker uit de neus trekken om te voelen of hij wel aanstond ;-).
Vivisol vond het goed dat Ciro mij nu een nieuwe Resmed Airsense 10 Autoset heeft meegegeven. Ik heb de ongelofelijke mazzel dat ik nu niet hoef mee te doen met de omruilactie van de Dreamstations.
En afgelopen nacht voor het eerst in maanden heerlijk geslapen en een AHI van 0,8! Ciro heeft de behandeling overgenomen van Zuijderland, en ik ben enorm tevreden over hun directe en patientvriendelijke communicatie.
AHI (15-07-2020) 76; Dreamstation bipap nu 15 juni 2021 vervangen door Resmed Airsense 10 Autoset met een CPAP van 8-12 en ResMed Airfit P30i neusdoppenmasker. Hoera de O2 generator mag weg!

Re: BIPAP, Centrale apneu's en verhoogde glucose

11
Ik ben op de terugweg van een weekje Frankrijk. Nu dus zonder de zuurstofconcentrator en mét de Resmed Airsense apap. Het is echt hartstikke goed gegaan. In de verschillende hotelletjes wel steeds een verlengsnoer nodig gehad. Mijn ahi daalt, ik zit nu tussen de 0,1 (vannacht voor het eerst) en 1,9! De saturatie heb ik niet gemeten tijdens de vakantie, ik denk dat die ook goed is.
Ik merk het blazen zo goed als niet. Maar als ik wakker word in de nacht, dan voel ik vaak een soort drukpuls alsof de resmed aan het aftasten is wanneer hij eindelijk wat mag doen. Herkent iemand dat?
AHI (15-07-2020) 76; Dreamstation bipap nu 15 juni 2021 vervangen door Resmed Airsense 10 Autoset met een CPAP van 8-12 en ResMed Airfit P30i neusdoppenmasker. Hoera de O2 generator mag weg!

Re: BIPAP, Centrale apneu's en verhoogde glucose

12
Zuidlimburg schreef: 18 jul 2021, 22:09 Maar als ik wakker word in de nacht, dan voel ik vaak een soort drukpuls (...) Herkent iemand dat?
Ja, dan krijg ik plots een klein 'pufje'. Meestal, als ik half slaap, is dat (bij mij dan) als ik een 'luie ademhaling' krijg. Ik merk dan bij mijzelf dat ik de uit-ademhaling iets te lang tegenhoud en de machine dan aftast wat er gebeurt - met dat pufje. Aangezien ik dan weer begin in te ademen gaat het vervolgens weer goed. Bedoel je dat? Maar misschien heeft iemand nog een ander idee :grin:

Re: BIPAP, Centrale apneu's en verhoogde glucose

13
De Resmed geeft kleine drukpulsjes af met een frequentie van 4 hz om te kijken als er een echo van deze plusjes wordt ontvangen. Geen echo = open luchtweg = centrale ademstop.

Wel een echo = obstructieve apneu = geblokkeerde luchtweg. Bij apap modus zal dan druk verhoging kunnen volgen.

Detectie van centrale slaapapneu
Het apparaat detecteert zowel obstructieve als centrale slaapapneu (CSA). CSA-detectie maakt
gebruik van de Forced Oscillation Technique (FOT; geforceerde-oscillatietechniek) ter bepaling van de
toestand van de luchtweg van de patiënt tijdens een apneu. Wanneer een apneu is gedetecteerd,
worden geringe oscillaties van de druk [1 cm H2O (1 hPa) van piek tot piek bij 4 Hz] toegevoegd aan
de actuele apparaatdruk. Het algoritme voor CSA-detectie maakt gebruik van de resulterende flow en druk (bepaald bij het masker) om de doorgankelijkheid van de luchtweg te meten.

Bij een Bipap kun je de overgang van einde inademing, begin uitademing ook als een druk puls ervaren. Je gaat namelijk van een hogere druk naar een lagere druk. Het verschil noemt men Pressure support ofwel druk ondersteuning.

Bij mij ipap 11,6 cmh2o en epap 5,0 cmh2o geeft een PS van 6,6 cmh2o. Die drukverlaging geeft een druk puls af, wat je als een puff gevoel kan ervaren als je wakker bent.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: BIPAP, Centrale apneu's en verhoogde glucose

14
Als ik dat zo lees, dan zouden die drukpulsjes toch eigenlijk alleen moeten optreden na een te groot aantal seconden niet ademen? Ik voel in de adempauze pff pff pff pff in de neusgaten. Ik heb zelfs het gevoel dat het nog doorgaat als ik inadem. Alsof de Resmed dan aftast hoeveel ondersteuning nodig is. En dan wat langzaam/haperend lucht geeft.
Ik ga er binnenkort over overleggen, ik heb dan een afspraak om de bloedgassen te controleren. Mijn ahi is wel echt goed hoor, ik ga ervan dat dit een fijnafstemming is.
AHI (15-07-2020) 76; Dreamstation bipap nu 15 juni 2021 vervangen door Resmed Airsense 10 Autoset met een CPAP van 8-12 en ResMed Airfit P30i neusdoppenmasker. Hoera de O2 generator mag weg!

Re: BIPAP, Centrale apneu's en verhoogde glucose

15
Ik heb ook een Resmed S10 en ik herken dit. Op het moment dat je iets te lang niet ademt (en dat is al vrij snel), gaat hij moduleren. Ik had begrepen dat dat niet alleen voor detectie is, maar ook dat het helpt een eventuele obstructie op te lossen.

Verder moet ik wel even kwijt: ik heb nu drie CPAP's gehad en geen enkele heb ik zo goed kunnen instellen als de S10. Het kan heel goed zijn dat "out of the box" of vers van de leverancier vanalles nog niet goed staat en dan ademt het inderdaad gewoon niet lekker. Ik heb toestemming gekregen om zelf wat parameters te fine tunen en dat scheelt een heel stuk! Anders zou je dat eigenlijk samen met je apneu-verpleegkundige moeten doen, maar dan wel in liggende positie! Ademhaling met een CPAP gaat liggend héél anders dan zittend! Hij is nu zo comfortabel dat toen ik vorig jaar een week in het ziekenhuis lag en ik veel sliep, ik tijdens wakkere perioden vaak niet eens de moeite nam om 'm af te zetten.

Ook tijdens die opname is mijn glucosespiegel gemeten. Daar is nooit wat over gezegd, maar vorige maand kwam ik er heel toevallig achter dat er "10" gemeten was. Dat was wel even schrikken. In het verleden was mijn bloedsuikerspiegel altijd goed, laatst bij de huisarts nog eens laten prikken en was toen ook goed, donderdag nog een keer ter controle. Mijn theorie is dat m'n bloedsuikerspiegel zo hoog was door de adrenaline (het was een spoedopname met een buikholte-ontsteking...) en doordat ik al twee dagen niks gegeten had. Ik heb echter nog geen medici gevonden die dit kunnen/willen bevestigen, blijft dus nog even een theorie.