Officieel standpunt van de ApneuVereniging

1
De ApneuVereniging heeft kennisgenomen van berichten in de pers over problemen met bepaalde uitvoering van de Dreamstation van Philips, zoals bij voorbeeld op de site van de NOS : https://nos.nl/artikel/2384971-philips-roept-beademingsapparaten-terug-vanwege-gezondheidsrisico-s

Vereniging staat achter de terugroepactie
Waarnemend voorzitter van de ApneuVereniging Gerjan Heuver zegt dat de vereniging volledig achter de terugroepactie staat. Hij vindt dat er per direct een adequate oplossing moet komen voor de patiënten. ‘Denk aan een omruilactie. Want een zelfs een paar nachtjes zonder het apparaat slapen, is geen goeie zaak.’


Stoppen met de cpap behandeling is geen goed idee. Reiniging volgens instructies fabrikant.
Gerjan Heuver: ‘Het bestuur van de vereniging kan de risico’s niet voldoende overzien, maar meent in algemene zin, dat stoppen met een cpap behandeling geen goede zaak is voor patiënten. We raden iedereen aan om de reiniging van zijn cpap volgens de instructies van de fabrikant uit te voeren en geen ozon reinigingsapparatuur te gebruiken’
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Officieel standpunt van de ApneuVereniging inzake Terugroepactie Philips apparatuur!

2
In het NOS bericht wordt allen de Dreamstation genoemd.

Via een bericht op telegraaf.nl:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1537942 ... -in-omloop

vond ik dit bericht van Philips:
https://www.philips.nl/a-w/about/news/a ... -gaan.html

Doorklikkend kwam ik toen bij dit overzicht:
https://www.usa.philips.com/healthcare/ ... #section_2

Er zijn veel meer typen betrokken dan alleen de Dreamstation. Ik heb volgens mij of een System One of een REMstar. Totalcare heb ik ook deze info gestuurd, maar zij baseren zich mogelijk nog op het NOS bericht. Ik kreeg als antwoord dat ik geen Dreamstation heb en me dus geen zorgen hoeft te maken.....

Re: Officieel standpunt van de ApneuVereniging inzake Terugroepactie Philips apparatuur!

3
Indien het door jou gebruikte apparaat op die lijst staat, dan is het advies van Philips om het niet te gebruiken.

Bij Vivisol is het zo geformuleerd:
Problemen met bepaalde PAP- en thuisbeademingsapparatuur van Philips
Vanmorgen heeft Philips een persbericht uitgestuurd. Zij berichten over problemen met bepaalde PAP- en thuisbeademingsapparatuur. Welke dat zijn, leest u hier. Wij zijn als leverancier in overleg met Philips over de praktische uitvoering van de acties die zij in hun persbericht noemen.

Gebruikt u één van de genoemde PAP-apparaten ter behandeling van slaapapneu? Wij adviseren u het apparaat vannacht niet te gebruiken.

Gebruikt u één van de genoemde thuisbeademingsapparaten? Neemt u dan contact op met uw behandelaar.

In beiden gevallen sturen wij u uiterlijk morgen een update. Gebruikt een ander apparaat van Philips, of van een ander merk? Dan is dit persbericht niet op uw apparaat van toepassing.

Re: Officieel standpunt van de ApneuVereniging inzake Terugroepactie Philips apparatuur!

4
Bron: De Volkskrant 14 juni 2021

Terugroepactie slaapapneu- en beademingsapparaten kost Philips honderden miljoenen

Zorgtechnologiebedrijf Philips roept wereldwijd 3- tot 4 miljoen slaapapneu- en beademingsapparaten terug. De apparaten bevatten een schuimrubber dat schadelijk voor de gezondheid kan zijn.

Het concern, dat in april al 250 miljoen euro uittrok voor het oplossen van problemen met de apparaten, reserveert nog eens 250 miljoen euro voor de terugroepactie.

Het schuimrubber, dat Philips al sinds 2009 toepast op slaapapneu- en beademingsapparaten, kan in een warme of vochtige omgeving afbrokkelen, waarbij ook chemische stoffen vrijkomen. Deze kan de patiënt inademen, met gezondheidsproblemen als hoofdpijn en misselijkheid tot gevolg. Dit ontdekte Philips door een analyse van het schuimrubber, uitgevoerd na een toenemende hoeveelheid klachten in recente jaren. ‘Wij gaan hier heel serieus mee om’, aldus Philips-woordvoerder Steve Klink.

Volgens Klink gaat het om een relatief beperkt aantal klachten, maar wil Philips toch geen risico’s nemen. ‘We gaan uit van het worstcasescenario.’ Daarom luidt het advies om de slaapapneu-apparaten in ieder geval niet meer te gebruiken.


Beademingsapparaten

De beademingsapparaten zijn lastiger terug te roepen dan de slaapapneu-apparaten. Patiënten die ondersteuning nodig hebben bij de ademhaling kunnen niet zomaar van het beademingsapparaat af. Voor hen is het mogelijk een antibacterieel filter te installeren op het apparaat, dat beschermt tegen het afbrekend schuimrubber.

Het vervangen en repareren van miljoenen apparaten is een grote uitdaging voor Philips. ‘We moeten onze productie flink opschalen, maar ook de toelevering van onderdelen, reparatiemogelijkheden en ons serviceteam’, aldus Klink. Daarnaast moeten de autoriteiten in elk land instemmen met het gebruik van vervangend, veiliger schuimrubber voor nieuwe slaapapneu- en beademingsapparaten.

Klink durft niet te zeggen hoe dergelijke problemen in de toekomst kunnen worden voorkomen. ‘Dat het schuim op deze manier zou afbreken, hebben we niet kunnen voorzien. Als zoiets gebeurt, moeten we ervoor zorgen dat we het snel ontdekken en goed oplossen.’ Philips streeft ernaar om binnen twaalf maanden wereldwijd alle slaapapneu- of beademingsapparaten aan te passen of te vervangen.

Re: Officieel standpunt van de ApneuVereniging inzake Terugroepactie Philips apparatuur!

5
In alle berichtvoering van Philips wordt gesproken over een terugroepactie die op dit moment alleen geldig is voor Amerika. Tevens worden alleen Amerikaanse telefoonnummers vermeld waar men zich kan melden. Het betreft veel apparatuur, niet alleen de Dreamstation, waar dit schuim zich in bevindt. Het betreft apparatuur die zich zeer warme en vochtige omgeving bevindt en die regelmatig met behulp van Ozon is gedesinfecteerd. Dit wordt in Amerika veelvuldig gedaan, maar in Europa veel minder en ook is, zeker in Nederland de temperatuur en vochtigheid minder wisselend dan in Amerika. Dus het niet gebruiken van de apparatuur is je goed recht, maar dit gaat ten koste van je nachtrust en dit zal na enkele nachten best wel merkbaar worden. Dit probleem is al sinds 26 april gemeld door Philips en sinds die datum heeft vrijwel niemand zijn apparaat om deze reden niet aan de kant gezet. Het is dus een keuze die geheel aan de gebruik(st)er wordt overgelaten, maar verwacht niet dat er snel een oplossing wordt geboden. Er is gewoon een tekort aan Philips apparatuur voorhanden waarin het juiste schuim in is verwerkt. Bedenk elke ademstop is er één teveel.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Officieel standpunt van de ApneuVereniging inzake Terugroepactie Philips apparatuur!

6
RuudJ schreef: 14 jun 2021, 19:50 Het betreft apparatuur die zich zeer warme en vochtige omgeving bevindt en die regelmatig met behulp van Ozon is gedesinfecteerd.
Dat is niet wat er in het bericht van Philips staat.
Afbeelding

Er staat dat deze omstandigheden het verslechteren van het schuim doen verergeren, hieruit mag je niet zomaar afleiden dat bij een apparaat dat niet aan deze zaken wordt blootgesteld deze problemen niet van toepassing zijn.

Re: Officieel standpunt van de ApneuVereniging inzake Terugroepactie Philips apparatuur!

7
ik kwam op de belgische site tegen dat het om de 1e generatie zou gaan...
https://www.apneuvereniging.be/philips- ... atie-terug
Is er dan een 2e,3e enz. generatie?
Welke serienummers betreft het?

Kwam inmiddels dit tegen:
https://aasm.org/philips-dreamstation-c ... ification/
DreamStation 2 is not affected by the issue.

Nog wat gevonden.
All Affected Devices Manufactured Before 26 April 2021, All Device Serial Numbers
https://www.philips.com/c-dam/b2bhc/mas ... cp.pdf.pdf\
vanaf pagina 3 een opsomming van de apparaten.
Dreamstation 2 + Airfit P10, voorheen Remstar Pro M + Swift FX en Dreamstation (1)
diverse MRA's gehad waardoor tanden verplaatsten

Re: Officieel standpunt van de ApneuVereniging inzake Terugroepactie Philips apparatuur!

8
Vivisol:
Gebruikt u één van de genoemde PAP-apparaten ter behandeling van slaapapneu? Wij adviseren u het apparaat vannacht niet te gebruiken.
Nou, Vivisol wint de paranoia prijs.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Officieel standpunt van de ApneuVereniging inzake Terugroepactie Philips apparatuur!

9
Vannacht geprobeerd zonder, heb hem van vivisol. Resultaat 2 x wakker met enorme hoge hartslag en benauwd. Was tegen de muur gaan liggen zodat ik niet op me rug kwam. Toen heb ik om half 6 alsnog me CPAP aangezet.

Nu wordt het van kastje naar de muur sturen, vivosol en andere roepen stoppen bel je arts, ziekenhuis wordt platgebeld en die zegt t ook niet te weten.

Waarom worden patiënten niet eerst ingelicht? Nee gooi t maar openbaar.
Zal straks maar een belletje ziekenhuis plegen maar vannacht ga ik aan de CPAP. Heb het al 7 weken niet geweten.

Re: Officieel standpunt van de ApneuVereniging inzake Terugroepactie Philips apparatuur!

10
Kiezen uit twee kwaden, het is even niet anders. De keuze ligt bij jezelf.

Je hebt al 7 weken zo geslapen en nu ervaar je weer hoe het was zonder cpap. Zoals de ApneuVereniging ook aangaf, zonder is geen optie, dus moet men wel zo snel mogelijk duidelijkheid verschaffen, over eventuele vervanging.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Officieel standpunt van de ApneuVereniging inzake Terugroepactie Philips apparatuur!

11
Ik heb zelf ook Dreamstation en vind het ook een prettig apparaat, zeker vergeleken met de Devilbiss Blue die ik hiervoor had. Ik wil liever ook geen andere machine, maar ik vind dit risico, hoe klein wellicht dan ook, toch verontrustend. Ik woon sinds kort in Belgie. Ik heb net gebeld met de slaapkliniek hier in Pelt. Die zeggen vrolijk: We overleggen met Philips, maar we zien momenteel geen noodzaak tot ruilen, want als je niet met ozon schoonmaakt kan er niets gebeuren. Je hoort wellicht nog wel eens van ons...

Wat ik echter zelf lees op de site van Philips USA is dat het niet enkel kan gebeuren wanneer je schoonmaakt met ozon (wat ik niet doe), maar dat dit de kans dat het misgaat wel vergroot. En dat er niet voor niets door Philips zelf geadviseerd word om te overleggen om te ruilen/stoppen wanneer dat mogelijk is. Waarom ze dan in België een ander veiligheidsbeleid noodzakelijk achten dan in die landen kon ze niet op antwoorden uiteraard.

Ik zet het apparaat er niet om uit nu (niet slapen is geen optie), maar ik vind dit toch voldoende verontrustend dat ik het hier niet bij wil laten zitten. Hoe gaat dit materiaal zich gedragen na een aantal jaren? Ik gebruik een bevochtiger die verwarm en verwarmde slang, slaap soms met airco, soms niet. Het kan in de zomer nogal warm en vochtig worden. Hoe gaat dat materiaal daar op den duur op reageren? Ze kunnen er geen zinnig antwoord op geven. Ik denk dan: Neem het zekere voor het onzekere, geef de patienten eerst tijdelijk mee wat je op voorraad heb liggen nog aan andere apparatuur (Resmed, whatever), en ga ondertussen door met overleggen met Philips. Maar ga niet eerst maanden overleggen, met het risico dat er ondertussen bij mensen mogelijk schade toegebracht word, die je misschien niet direct vast kan stellen, maar waar je wellicht pas jaren later achter kan komen. Er zijn teveel onzekerheden om geen terugroepactie te doen. Maar ja, kosten zijn schijnbaar belangrijker dan het risico hier. Daarbij zal tekort aan apparatuur ook vast wel een rol spelen. Mijn vertrouwen/gevoel van veiligheid bij gebruik van de Dreamstation is momenteel echter wel een stuk minder geworden, hetgeen mijn nachtrust niet ten goede komt.

Re: Officieel standpunt van de ApneuVereniging inzake Terugroepactie Philips apparatuur!

12
Net contact met mijn ziekenhuis gehad Gelre Zutphen hunhanteren het volgende, kun je zonder teveel problemen slapen zonder wordt dat geadviseerd MAAR leverd het teveel klachten op gebruiken.

Ze had net laatste nieuws van Vivisol mijn leverancier, die mailt vandaag nog hun gebruikers en zijn ook al bezig met starten van een omruil actie, dit komt van Vivisol zelf niet van Phillips. Vivisol blijkt zelf ook grote voorraden te hebben.

Ze zei dat er vanaf Phillips nog niets bekend is over hoelang het duurt maar dat ze achter de schermen ook daar hard bezig zijn.

Ik wacht vandaag dus de mail af en gebruik vannacht me CPAP.