terugroep actie alternatief

1
Hallo,

Als ik het goed begrijp is er een enorme lijst cpap apparaten die terug moet door het gebruikte foam welke kankerverwekkend blijkt te zijn. Door de enorme schaal van het probleem kan Philips het niet snel verhelpen en staan de klanten voor een moeilijk dilemma.
Deze foam is zoals Philips aangeeft enkel voor geluidsissolatie.
Omdat familieleden van mij met deze situatie zitten en ik naast mijn werk in de ICT hobbymatig apparaten maak en repareer ben ik eens gaan kijken. Ik kan eenvoudig de cpap disassembleren en de betreffende foam met alle enventuele afgebrokkelde vezeltjes verwijderen om hem vervolgens weer te assembleren.
Ik heb dit voor 2 familieleden gedaan bij de dreamstation go auto cpap en de geluidswinst van het foam blijkt verwaarloosbaar.

Omdat zoveel mensen als enige opties hebben stikken of zich blootstellen aan kankerverwekkende stoffen wil ik dit graag voor andere mensen doen. Wel tegen betaling , niet met winst als doel maar als vergoeding voor mijn vrijtijd.

Ik zou fotos kunnen maken van het proces zodat te controleren is dat het professioneel is gebeurd.

Ik begrijp dat er een risico zit aan deze optie, maar wellicht vinden mensen dat risico verantwoord gezien de uitzonderlijke situatie.
Ik kan eventueel een fotoserie plaatsen van reeds ge "ontfoamde" apparaten.
Deze foam dient volgens Philips ENKEL ter geluidsissolatie en dat is ook mijn bevinding. Bij de dreamstation is dat enkele db ik schat niet meer dan 4.

Over het bedrag hoor ik graag suggesties.
Ook kritiek hoor ik graag.
Laatst gewijzigd door Mk1321984 op 17 jun 2021, 22:55, 3 keer totaal gewijzigd.

Re: terugroep actie alternatief

2
Hierbij dan de kritiek 😉

Je voorstel is goed bedoeld, maar de meeste apparatuur is in eigendom van de Zorgverzekeraar of de Leverancier en wordt in bruikleen verstrekt.

Deze zullen absoluut niet akkoord gaan dat hun apparatuur geopend wordt en het foam wordt verwijderd.

Dat je dit tot nu toe bij twee dreamstation go hebt gedaan, is al opzich kwalijk te noemen, maar deze zijn hoogstwaarschijnlijk privé eigendommen (zelf gekocht) en dan vervalt de garantie alleen en staat men niet meer open voor het oplossen van eventuele problemen die na het verwijderen van het foam ontstaan.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: terugroep actie alternatief

3
De kritiek is begrijpelijk en wat ik verwachte. Echter waren deze prive bezit. Mensen laten hun apparaat niet bij een particulier repareren als ze het niet bezitten mag ik aannemen.

Als ik het goed begrijp zorgt Philips niet voor een tussenoplossing? Als dat het geval is is het vasthouden aan protocollen ook geen oplossing. Klopt de garantie kan vervallen als Philips lastig wil doen (ze halen het foam er zelf ook uit)

Als dat NIET het geval is en ze regelen snel een alternatief dan is mijn idee geen goede optie.

Re: terugroep actie alternatief

4
Wij, de Apneuvereniging zitten er bovenop, maar dit probleem is zo groot en veroorzaakt door Philips, dat vanuit die hoek ook een oplossing moet komen in samenwerking met leverancier en andere partijen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: terugroep actie alternatief

7
Mk1321984 schreef: 17 jun 2021, 21:40 Ik kan eenvoudig de cpap disassembleren en de betreffende foam met alle enventuele afgebrokkelde vezeltjes verwijderen om hem vervolgens weer te assembleren.
Ik ben zelf ook wel handig én heb naast een bruikleen DreamStation-1, privé een DreamStation Go die ik voornamelijk op reis en in vakanties gebruik. Het lijkt mij een prima idee om daar het schuim uit te verwijderen tot er een oplossing voor de DS-1 is.

Zou je willen delen hoe je dit gedaan hebt?

Re: terugroep actie alternatief

8
Ik ben van plan zelf een andere CPAP te kopen. Heeft iemand suggesties welk apparaat wel/niet? En waar, via welke webiste.
Ik zag dat een andere forumgebruiker een CPAP gaat kopen via www.rmed.be

Ben benieuwd naar tips/suggesties in deze. Misschien is het kopen van de dreamstation 2 niet zo'n slecht idee. Dat gaat mogelijk later minder problemen opleveren bij het claimen van een vergoeding voor deze aanschaf bij Vivisol.

Re: terugroep actie alternatief

10
Melchior schreef: 18 jun 2021, 20:04 Ik ben van plan zelf een andere CPAP te kopen.
Deze gedachte is ook in mij opgekomen, als er iemand meeleest die ervan afweet, zou ik graag willen weten of hier nog nadelen aan kleven. Qua verzekering bijvoorbeeld bij latere klachten die theoretisch gerelateerd kunnen zijn aan verkeerd CPAP gebruik.

Re: terugroep actie alternatief

11
Op de volgende website staan zowel de AirSense 10 Elite (ResMed) ad EUR 525 en de Ecostar (Sefam) ad EUR 215.

https://www.webshop-lindehomecare.be/sh ... ap-toestel

een andere site is:

https://www.rmed.be
Daar belooft men de juiste druk voor je in te stellen als je de Ecostar koopt.

Eens met constatering van ook andere forum commentaren dat het eerder maanden dan weken zal duren voordat je een nieuw apparaat krijgt.
Ik heb zelf zojuist de Ecostar gekocht, die voldoet aan mijn wensen en is vrij stil begreep ik (27db), net als de AirSense 10 Elite.

Je kan op deze manier 'gezondheid kopen' cq een risico afkopen. De meeste mensen kunnen zich een dergelijk bedrag vermoedelijk wel veroorloven.

En misschien kost het aan het einde van de rit helemaal geen geld. Ik ga proberen om deze aanschafkosten vergoed te krijgen. Misschien heeft Vivisol jegens mij een verplichting om een goed werkend apparaat te leveren dat niet riskant is voor mijn gezondheid. Ik kan dan bijvoorbeeld met hen afspreken dat zij dit apparaat van mij krijgen als ze zelf een nieuw/goed apparaat leveren.

Of misschien is mijn ziektekostenverzekeraar wel bereid (een deel) te vergoeden. Dit beperkt immers ook een risico voor hen. Zo las ik ergens op het forum ook dat een ziektekostenverzekeraar bepaalde zaken niet (volledig) vergoed als je als patiënt de CPAP niet (voldoende) gebruikt.

Re: terugroep actie alternatief

12
Mk1321984 schreef: 17 jun 2021, 21:40 Over het bedrag hoor ik graag suggesties.
Ook kritiek hoor ik graag.
Een suggestie over de uitvoering: markeer alle aangepaste exemplaren met een sticker waarop staat dat hij "foamloos" is. Daarmee voorkom je dat apparaten die op de 2e hands markt komen voor niets open gemaakt worden om foam te verwijderen dat er al niet meer is.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: terugroep actie alternatief

13
Ik vraag me af of leveranciers een vergoeding geven voor op eigen initiatief aangeschafte apparaten, zonder overleg vooraf. Hoewel ik het idee snap en het eigenlijk ook met het initiatief eens ben, vrees ik dat het zo niet werkt.

Voor mij is het overigens wel degelijk een groot bedrag 😉.

Re: terugroep actie alternatief

16
Menno M. schreef: 19 jun 2021, 06:44 Als jij leverancier was, zou je dat dan doen? ;)
Dat hangt van de polis af. Mensen met een naturapolis krijgen de zorg via de verzekering. Mensen met een restitutiepolis mogen de zorg zelf inkopen en krijgen die dan (soms gedeeltelijk) vergoed. Op de site van je verzekeraar staat in welke gevallen je vooraf moet overleggen.
Ik heb dit forum verlaten.

Re: terugroep actie alternatief

17
Ik lees hier veel over risico.....
Maanden langer dan nodig is kankerverwekkend materiaal inademen is het risico waar we mee moeten dealen als we "niks" doen.
Het gaat om foam die als ENKELE functie geluidsdemping heeft. Dit staat letterlijk in de officiele verklaring van Philips.

De apparaten zijn echt geen rocket science (hoewel dat ook best te doen is)
Ze zijn gewoon te demonteren door schroefjes los te draaien . Er zit een printplaatje in, een display, voeding, ventilator in een omhulsel en een verloopstukje waar ruimte is voor de filter en het "kankerfoam". Alleen het loshalen van de flatcables kan tricky zijn als je niet weet hoe ze los gaan. Er hoeft niet eens gesoldeerd te worden oid.

De reden dat ik hier tijd in steek ondanks dat ik geen last heb van apneu is dat ik me er echt kapot aan erger dat er wellicht vele mensen kanker ontwikkelen omdat Philips, zorgverzekering en huisarts te rigide zijn om een doodeenvoudige oplossing toe te passen.


Ik zelf zou max 5 van die apparaten per dag kunnen schoonmaken.
Philips zou een grote fabriekshal kunnen volgooien met geinstrueerde ICT studenten (voorbeeld) en dit probleem oplossen in een week.

Philips is ook absoluut niet te benaderen over dit, het enige wat ik krijg zijn standaard callcenter antwoorden en men wil me niet doorverbinden met mensen die betrokken zijn bij de afwikkeling van dit drama.
Het is des te tragischer dat het gaat om max een paar decibel (ik hoor geen verschil)

Re: terugroep actie alternatief

18
Mk1321984 schreef: 19 jun 2021, 22:56 kankerfoam
Even een herinnering dat Philips alleen heeft gesuggereerd dat er mogelijk carcinogene effecten zouden kunnen zijn. Van dit alles is nog niets bewezen.

Het lichtzinnig gebruik van woorden als "kankerfoam" zie ik ook als onbedachtzaam en respectloos tegenover zij die sterfgevallen door kanker in de familiekring hebben. Het moet geen slogan worden.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: terugroep actie alternatief

19
Die hebben de meeste families. Als je mn posts hebt gelezen zie je dat ik juist niet onbedachtszaam en respectloos met dit onderwerp om ga. Integendeel.
Ik begrijp wel dat je het woord vanwege de woordspeling en dubbele betekenis zo kan opvatten als je het uit context leest.

Daarnaast wijst Philips op mogelijke carcinogene gassen en stoffen die vrij kunnen komen. Wat wel impliceert dat ze aanwijzingen hebben dat dat het geval was, het zou Philips sieren deze stoffen te specificeren.
Ze noemen het niet "mogelijk carcinogeen" als het carcinogeen effect onbekend is. Ze hebben aanwijzingen dat dat wel het geval is. Naar mijn mening.

Ik zal het woord niet meer gebruiken.