Laatste week opeens droge mond

1
Hoi,

ik heb me net voorgesteld in het andere stukje en hier dan mijn vraag.

De laatste tijd (week) merk ik dat ik 's nachts opeens een gortdroge mond heb, Even een slokje water en het gaat weer, maar leuk is het niet.
Ik gebruik de Dreamstation op vaste druk 8.5 cmH2O met een Resmed P30i masker. Die zit verder prima.

Het is me de laatste nacht opgevallen dat ik niet echt met open mond, maar meer mijn tong los laat hangen.. klinkt raar, maar even een kleine toelichting;
Als ik ga slapen, houd ik mijn tong automatisch tegen m'n gehemelte aan om zo de druk niet in m'n mond te laten komen (anders worden m'n wangen opgerekt :D).
Ik ben anderhalve week geleden overgestapt van een kussen van Decupre (met zon nekrol) naar een M-line Pillow you die een stuk lekkerder ligt.. (als iemand die Decupre kussen wil hebben, PB me maar :D). Ik slaap daardoor wel beter, maar blijkbaar meer ontspannender, want ik laat dan automatisch mijn tong losser hangen in m'n mond, waardoor de lucht eruit stroomt.. alsof je een soort sisgeluid maakt.

Ik ben nu aan het twijfelen of een kinband hier tegen kan helpen (mond is niet echt open namelijk) of dat ik toch naar een neus-mond masker moet.. Alleen dat laatste zie ik ook niet echt zitten, ik heb een sikje en ben dan bang voor lekkage. Plus een mooie afdruk van de randen in mijn gezicht lijkt mij ook niet fijn. Ook ben ik dan bang dat ik niet meer lekker op mijn kussen kan liggen.

Heeft er iemand tips en tricks om dit probleem te tackelen? Bijvoorbeeld tong anders in de mond laten liggen of zoiets.
Ik heb het laatst besproken met mijn arts (die belde ivm de terugroepactie van Philips) en die begon eigenlijk ook richting een neus-mond masker te denken.

Dank alvast!

Re: Laatste week opeens droge mond

3
Hoi Ruud,

dank je wel.. ik heb gekeken en het is idd veel info. Alleen ik heb het idee dat het bij de meesten echt een open mond is.. dat is (volgens mij) bij mij niet echt omdat ik heb gemerkt dat het langs m'n tong gaat.. dat mijn mond nog wel dicht is zeg maar. (lippen wel van elkaar dan)..

ook lees ik een drukverandering dat je mond dicht blijft.. ik zit nu op 8.5cmH2O.. hoeveel moet ik dan verhogen/verlagen? AHI ligt rond de 1 en lager.
Volgens de Dreamstation zelf is de pasvorm masker 100%.. de medewerker van Mediq zei dat ik iets van 28 heb qua lek, dat scheen nog goed te zijn..

Kan het zo opeens gebeuren dat je opeens met je mond open of dit via een "slappe tong' krijgt? ik heb sinds begin geen problemen namelijk. Ook geen bevochtiging gebruikt (staat bij mij op 1 adaptief, zonder verwarmde buis). Behalve in de winter als het echt droog was had ik de bevochtiging op 1 vast staan. werd wel wat vochtig om de neus.

Re: Laatste week opeens droge mond

4
Daan,

een gortdroge mond geeft aan dat je toch uitademt door de mond en als je slaapt merk je dit niet eens. Ik heb hetzelfde masker als jij en heb daar geen last van. Het puntje van de tong zet ik tegen de achterkant van mijn boventanden aan (in mijn geval een prothese ;) ) wel moet ik om medische redenen een kinband blijven dragen (zelfs twee). Ik slaap nu ook met een zachte halskraag om en ook deze ondersteund mijn kin en houd mijn mond nog meer gesloten. Ik heb met mijn bipap ST van Resmed een lekkage tussen 0 en 10 liter (af en toe wat hoger) en zonder nekkraag een lekkage tussen 10 en 20 liter (af en toe wat lager dan 10 en hoger dan 20) per minuut.

Het voordeel van de nekkraag is dat mijn hoofd tov de rest van het lichaam rechter blijft waardoor er minder hypopneus en obstructieve ademstops ontstaan. Het is een test vanaf 1 mei t/m 30 juni die ik uitvoer en ik kom later terug met de resultaten daarvan.

Ik zou zeker ook bij de Dreamstation gebruik maken van de bevochtiger, daar zonder bevochtiger het apparaat ook iets meer geluid kan maken. Bovendien verdraag je de therapie soms beter met de bevochtiger, lees dit artikel eens door!

Een full face masker moet je pas als allerlaatste optie gaan proberen. Vaak moet de druk nog wat hoger worden ingesteld worden en blijft de AHI ook hoger. Bovendien mag je met een full face masker door de mond ademen en blijft het probleem daardoor bestaan.

De druk bij de Dreamstation kan met een interval van 0,5 cmh2o worden gewijzigd, dus dan wordt het of 8,0 of 9,0 cmh2o. Een kinband zou een oplossing kunnen geven en geniet nog de voorkeur boven een full face masker.

Succes en laat ons weten of het opgelost is en hoe! ;)
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Laatste week opeens droge mond

5
Hoi Ruud,

thanks again voor je info.

Ik gebruik wel water in het bakje (ook vanwege het geluid idd) en heb de bevochtiging adaptief op 1 staan. Zoals gezegd had ik er eerder helemaal geen problemen mee. Mijn broer gebruikt ook een Dreamstation, met full-face masker maar zonder bevochtiging. Hij heeft helemaal geen problemen.
Als ik in deze tijd de bevochtiging vast aanzet (op 1) heb ik 's ochtends een vochtige neus.. vind ik niet prettig. Ik denk dat daar een verwarmde slang niet bij zal helpen. Maar ik zal het wel gaan proberen vanavond, kijken wat het doet.

Ik heb Mediq iig doorgegeven om dit ook bij mijn zorgcoatch voor te leggen, kijken wat die ook zegt. Ik ben ook niet fan van een full-face masker. Juist omdat ik met die neusdoppen nooit een probleem heb gehad..
Een kinband is een optie om uit te proberen idd.. alleen ben ik bang dat het initieel best beklemmend zal voelen.

Re: Laatste week opeens droge mond

6
Daan, heb je wel een verwarmde slang? Ik gebruik deze de gehele tijd, het hele jaar door. Hooguit in de zomermaanden op een wat lagere temperatuur. Normaal stand Auto (Resmed) 27 graden Celsius in de zomer tussen 16 en 22,nu nog op Auto stand.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Laatste week opeens droge mond

9
Goeiemorgen,

Gister de kinband (Philips Respironics Premium) binnen gekregen van Mediq.. Leuk ding, zit op zich goed, maar hoe strak moet dat ding? als ik hem vrij strak doe, kan ik nog steeds mijn mond open laten vallen...
's avonds veel gedoe met m'n Resmed P30i masker opdoen (over de kinband heen, maar dat zit wel strak hoor..). uiteindelijk gelukt en gaan slapen.

Pluspunt: ik had geen droge mond, werd ook niet wakker voor een sanitaire stop en een slok water (vanwege gortdroge mond). Wellicht is de kinband wel een oplossing. Bevochtiging staat vast op 1.

Alleen.... mijn AHI was opeens 5.3!!! (8.1 uur slaap) en periodiek ademen gaf de Dreamstation 5% aan.. dit zijn getallen waar ik niet blij van wordt, zeker als mijn AHI normaliter tussen de 0.5 en 1.5 ligt en periodiek ademen ongeveer 1 a 2% (Eergister zonder kinband nog een uitschieter naar 3.1)
Ik heb wel een beetje hoofdpijn, maar weet niet of dat komt door een te strakke kinband, hoge AHI of door het oorsuizen.
Dan schiet de stress en analyse modus toe.. ligt het aan mijn oorsuizen/druk in mijn linker oor (heb ik nu een 2 dagen neusspray voor om de Buis van Eustagius open te krijgen)? Is het de stress van de kinband / nieuwigheid? Moet ik nog wennen aan dat ding? Of heb ik al die tijd zonder kinband dermate gelekt via m'n mond dat de AHI daardoor onterecht laag was? (ondanks een lage AHI, was ik wel behoorlijk moe wakker elke keer.. was mn AHI hoger, leek ik minder moe wakker te worden...)
Wel vanmorgen de striemen van de kinband in mijn gezicht...staat ie dan te strak?

Dus jah, veel vragen:
- staat de kinband te strak?? hoe strak moet ie?
- AHI is opeens 5.3 na 8 uur slaap, eerste keer met kinband... is dit wennen of is de kinband toch geen optie?
- of is de hoge AHI "terecht" omdat ik "echt" geslapen heb zonder mondlekkage?
- of is het geen droge mond meer hebben iets te vroeg gejuicht?

Als iemand kan helpen?? graag..
Dank alvast en sorry voor de klaagzang...

Re: Laatste week opeens droge mond

10
Dus jah, veel vragen:
- staat de kinband te strak?? hoe strak moet ie?
- AHI is opeens 5.3 na 8 uur slaap, eerste keer met kinband... is dit wennen of is de kinband toch geen optie?
- of is de hoge AHI "terecht" omdat ik "echt" geslapen heb zonder mondlekkage?
- of is het geen droge mond meer hebben iets te vroeg gejuicht?
De kinband, is deze elastisch? In principe zou je wel je mond moeten kunnen openen als je je kaak spieren aanspant, maar als de band elastisch is, dan zou je mond in ontspannen (slaap) toestand door de kinband gesloten blijven.

Als de mond vaak geopend is geweest tijdens de slaap kan de cpap niet goed de ademhaling en ademstops vastleggen. Dus het kan best zo zijn dat de ahi altijd te laag is vastgelegd.

Maar waar bestaat de ahi nu uit?

Hoeveel Obstructief, Centraal en Hypopneus zijn er vastgelegd?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Laatste week opeens droge mond

11
Hoi Ruud,

de Respironics premium kinband is elastisch.. het is een soort duikpakmateriaal (neopreen). Hoe strak ik het ook doe, ik kan mijn mond gewoon open laten vallen, in ontspannen toestand een cm of 2, als ik kracht zet kan ik gewoon praten en m'n mond open doen.

ik heb nog geen uitlees s/w om te kijken hoeveel centrale apneu's, de dreamstation geeft gewoon AHI 5.3 aan. Ik zal vanavond moeten kijken of ik sleepyhead nog aan kan slingeren, of Oscar downloaden.

Re: Laatste week opeens droge mond

13
Daan, Philips heeft ook een app voor op de telefoon om de gegevens van de Dreamstation uit te lezen. Die App heet Dreammapper en werkt via Bluetooth.

Deze app geeft dagelijks informatie over de ahi waaruit deze bestaat en nog veel meer.

Dan de lekkage. Elk masker heeft lekkage van zichzelf, dat moet ook want de uitgeademde lucht moet het masker verlaten. Daarboven kan nog meer lekkage ontstaan en dat noemen we de echte lekkage.

Bij Philips ligt de grens op zeg 65/70 liter. Daarboven is de echte lekkage. Dus 25 liter is netjes en pas als het dus boven die 65/70 liter per minuut ligt, dan moet je kijken hoe je dit kunt oplossen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Laatste week opeens droge mond

14
Hoi Ruud,

ik had Dreammapper ivm mijn dreamstation Go, volgens mij kan je daar geen verdeling in Apneu's uitlezen, alleen de gemiddelde AHI.. maar ik zal het vanavond wel proberen.

Dan ben ik nog niet helemaal uit over de kinband.. moet ik hem dermate strak aanzetten zodat ik "bewust" meer kracht moet zetten om mijn mond te openen? of moet ik hem "losjes" aanzetten?
en wat zeggen die hogere centrale en hypapeu's?

Re: Laatste week opeens droge mond

15
volgens mij kan je daar geen verdeling in Apneu's uitlezen, alleen de gemiddelde AHI.. maar ik zal het vanavond wel proberen.
Als je op het scherm AHI gaat staan, dan zie je de verdeling van de AHI.
moet ik hem dermate strak aanzetten zodat ik "bewust" meer kracht moet zetten om mijn mond te openen? of moet ik hem "losjes" aanzetten?
Gewoon zo zetten dat hij net niet spontaan open kan vallen. Dus dat je lichtjes de kaakspieren aan moet spannen om de mond te openen.
en wat zeggen die hogere centrale en hypapeu's?
centrale apneu: 0.7
obstructief: 2.1
Hypapneu: 2.5

gemiddeld 5.3
De centrale apneu kan ook door het apparaat zelf ontstaan en dit kan in de loop der tijd ook weer verdwijnen.
De obstructieve apneu wordt vaak veroorzaakt door dat te druk nog iets te laag is ingesteld.
Hypopneu zijn ademhalingen ontstaan door een gedeeltelijk geblokkeerde luchtweg. Dus de druk kan iets hoger moeten worden ingesteld.

Bij een apap, dus een variabele drukinstelling moet voor de obstructieve apneu de minimum druk aangepast worden.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Laatste week opeens droge mond

16
volgens mij kan je daar geen verdeling in Apneu's uitlezen, alleen de gemiddelde AHI.. maar ik zal het vanavond wel proberen

Als je op het scherm AHI gaat staan, dan zie je de verdeling van de AHI.


Okido, ik kon dat niet zo in Google Play foto's zien, maar ga het even proberen.
moet ik hem dermate strak aanzetten zodat ik "bewust" meer kracht moet zetten om mijn mond te openen? of moet ik hem "losjes" aanzetten?

Gewoon zo zetten dat hij net niet spontaan open kan vallen. Dus dat je lichtjes de kaakspieren aan moet spannen om de mond te openen.
Ai, das dan wel strak. Hmm, dan toch maar even spelen weer.
en wat zeggen die hogere centrale en hypapeu's?

centrale apneu: 0.7
obstructief: 2.1
Hypapneu: 2.5

gemiddeld 5.3

De centrale apneu kan ook door het apparaat zelf ontstaan en dit kan in de loop der tijd ook weer verdwijnen.
De obstructieve apneu wordt vaak veroorzaakt door dat te druk nog iets te laag is ingesteld.
Hypopneu zijn ademhalingen ontstaan door een gedeeltelijk geblokkeerde luchtweg. Dus de druk kan iets hoger moeten worden ingesteld.

Bij een apap, dus een variabele drukinstelling moet voor de obstructieve apneu de minimum druk aangepast worden.
Ok, druk verhogen mag alleen met de arts.. maar kan het proberen. Of is het handiger om nog een paar dagen af te wachten hoe het zich ontwikkeld (eerste keer kinband.. stress etc).

Re: Laatste week opeens droge mond

19
Daan, dit zijn de totale aantallen over de hele nacht gemeten. Je hebt dus in totaal 43 incidenten gehad. Dit geeft per uur 5,3 incidenten

Dit houd in dat 43 / 5,3 = 8h11 (= 8.2) het apparaat aan heeft gestaan. Dus 8,2 x 5.3 = 43.
6 centraal, 16 obstructief en 21 hypapneus.
centrale apneu: 0.7
obstructief: 2.1
Hypapneu: 2.5

gemiddeld 5.3
8.2 x 0.7 = 5,74 = 6 centraal
8.2 x 2.1 = 17.22 =17 obstructief
8.2 x 2.5 = 20.5 = 21 hypopneus
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Laatste week opeens droge mond

20
Vannacht een AHI van 2.8 gehad.. alleen dreammapper zet het neer op woensdag voor 7.39 uur en donderdag 0.32 uur met een AHI van 4.. beetje vreemd.
Gemiddeld AHI is dus omlaag.. hopen dat de trend zich doorzet.
totaal centraal is nu 2, totaal obstructief is 10 en totaal hypopneus 9.

dan maar kijken of de druk wellicht naar de 9 cmH2O moet...