Gebruik van finimal bij pijn en apneu hebben

1
Hallo,
Misschien hebben meerdere mensen hier iets aan, al zou het er maar 1 zijn.

Ik heb naast me slaapapneu een vergroeiing van de ruggewervel (scoliose & kyfose), met aardig wat pijn.
AHI had ik snachts afentoe uitschieters van 10 tot 15.

Sinds dat ik een tip kreeg om voor het slapen gaan Finimal (paracetamol met coffeine) in te nemen, en ik het ben gaan gebruiken zijn me uitschieters verdwenen, en heb ik zelfs nachten van onder de 1 AHI. (gemiddeld is me ahi rond de 40% gedaald) Bij paracetamol zonder coffeine heb ik dit effect niet.

Gelijk doorgegeven aan de osas verpleegkundige, omdat coffeine (wat ook caffeine word genoemd) de apneu juist zou triggeren.
Volgens de verpleegkundige is het bekend dat caffeine pijn verlicht, en dus zo apneu vermindert.

Had dit eerder tegen mij gezegd geweest, had ik 7 jaar geleden al een betere en stabielere apneu gehad en overdag ook minder last van me rug gehad.

Hebben meerdere mensen hier ervaring mee?

Re: Gebruik van finimal bij pijn en apneu hebben

2
danny1977 schreef: Volgens de verpleegkundige is het bekend dat caffeine pijn verlicht, en dus zo apneu vermindert.
Sorry hoor, niets persoonlijks :blush: De onzin die door OSAS consulenten wordt verkondigd... Apneu en pijn hebben helemaal niets met elkaar te maken.

Caffeine knoeit met de slaaparchitectuur, vermindert diepe (Delta/SWS) slaap. Dus het is niet zo verbazend dat dit een effect heeft op de AHI bij mensen die niet adequaat behandeld zijn omdat de meeste obstructie plaatsvindt tijdens diepe en REM slaap.

Dat is net zoiets als "je moet de hele nacht wakker blijven, zo heb je ook geen apneus" (formeel gezien, ademhaling terwijl je wakker bent is onregelmatig waardoor de meeste CPAPs er veel hypopneus in zien maar dat terzijde)
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Gebruik van finimal bij pijn en apneu hebben

3
Ik zou me voor kunnen stellen dat de connectie indirect is.
Minder pijn=minder stress= minder ademstops.
De pijnmedicatie op zich zal de AHI niet verlagen.
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP