Bevindingen Inspire plaatsing november 2020

1
Inspire:

Voor geschiedenis:
Ik slaap gemiddeld binnen één minuut, maakt niet uit waar of hoe. Hoelang ik ook slaap, ik ben ’s morgens geheel geradbraakt.
Diverse keren een diagnose burn-out gehad. Niemand heeft de relatie van burn-out en slaaptekort gelegd. Diverse keren bij de dokter geweest en ook die heeft niet de link gelegd en vond het burn-out beeld wel passen bij mijn belevenissen.
Ik zeg niet dat ik nooit een burn-out heb gehad, maar voor mij als persoon vind ik het fijn dat er nu een diagnose is gesteld en dat het ook verklaarbaar is, waarom ik zo moe ben altijd. Maar ook fijn om te weten dat je geestelijke kan krijgen van te weinig slaap.

Het is volgens mij ook een genetisch bepaalde kwaal. Bij mijn jongeren broer is 20 jaar terug de huig ingekort en de amandelen zijn verwijderd, omdat hij veelvuldig stikte in zijn slaap.

Mijn bedrijfsarts vroeg mij eens langs de dokter te gaan om te kijken of ik slaapapneu zou hebben. Sukkel als ik ben, ik had totaal geen idee wat dat was. Inmiddels weten we nu zeker, ja, ik heb last van slaapapneu.

In het Flevoziekenhuis (Almere) heb ik diverse maskers geprobeerd en steeds ging dat mis na een paar minuten lag het masker naast mij op de grond. Maar ik had ook steeds lekken en heb zoveel maskers mogen proberen. Maar er zat niets tussen waarvan ik kon doorslapen en of wat op mijn gezicht bleef zitten. Zelfs overleggen met de fabrikant hebben mij niet verder kunnen helpen.
Hulde aan het Flevoziekenhuis voor het geduld en de tijd die ze in mijn slaapproblemen hebben gestoken.

Na een doorverwijzing kwam ik in het OLVG West in Amsterdam terecht, bij dokter de Vries.
Ik moest alle slaaptesten opnieuw doen, om daarna te kijken wat de mogelijkheden waren. Alle testen zijn behoorlijk snel genomen en de mogelijkheden werden doorgenomen.
Kiezen uit mogelijkheden levert ook vraagtekens op, dus ik zal de mogelijkheden met jullie delen.

Ik ben niet blij met de snede in mijn nek. Ik vind die echt groot en bang dat het een super lelijk litteken gaat worden. Tijdens de voorgesprekken hebben we het gehad over een snede van 3 cm, maar het is zeker meer dan het dubbele geworden. De snede zit ook precies in het zichtveld van een ander, dus alleen met een sjaal is dat te verbergen.

Ik gebruik nooit medicijnen dus een beetje narcose heeft voor mij een behoorlijke uitwerking. Ik ben echt dagen lang stoned geweest, maar heb nagenoeg geen pijn gehad.
Hoesten daar heb ik wel last van en als ik mijn tong tussen mijn voortanden en mijn lip doe dat is lastig. Aan de oppervlakte zie je de generator zitten, je moet er wel opletten en naar zoeken.
Hoofdpijn en aangezichtspijn heb ik veel vaker dan normaal, maar dat kan een uitwerking van de narcose zijn.

De operatie is inmiddels ruim een week geleden. Hoe voel ik me? Best wel goed, ik heb geen pijn, tijdens de dag. Na het eten dan heb ik wel last maar het is wel overkomelijk.
De wond durf ik niet op te gaan liggen, ik slaap voornamelijk op mijn rug of andere zijde. Als ik in de nacht omdraai dan zat ik midden in de nacht recht op.
Slapen was al niet mijn sterkste kant en nu ik niet meer op elke kant kan liggen wordt het wel ingewikkeld.
Ik merk wel dat het steeds beter gaat en minder last heb van de wond en dus ook kan liggen op die kant.

Wat ik eerst nooit had, nu moet ik op de dag slapen. Maar dat zijn echt hazenslaapjes.
De komende weken moeten de draden aanhechten en volgens mij wordt het kastje op 7 december aangezet.
Ik voel geen draden, alleen het kastje zie en voel ik wel.

Het implementeren van het kastje was echt een wassen neus, alleen de snee in mijn nek, daar maak ik me zorgen over, maar ook dat zal ik hier met jullie delen.

Na 7 december zal ik weer een update maken.

Mocht iemand vragen hebben of iets specifieks willen weten, brand dan maar los.

Volg de link en zie het hele traject:
https://www.inspiresleep.nl/ik-heb-slaapapneu/gebeurtenissen-uit-het-verleden/
Ik heb ook de scores van mijn slaaponderzoek, maar ik het echt geen idee wat van belang is en wat voor iemand interessant is om te weten. AH index is 44.5 p/u

Re: Bevindingen Inspire plaatsing november 2020

2
Door het kleine kastje zie je een verlichtte verhoging op mijn borst. Het is dus niet heel erg schokkend. In plaats van een sixpack heb ik een fust, dus ik heb niet zulke strakke kleding aan dat je de Inspire ziet zitten.

In de slaaphouding op mijn rechterzij, zit het kastje wel eens dwars. Het voelt niet heel erg prettig , maar dat is niet heel erg schokkend. Ik leg mijn arm dan anders neer en dan gaat het wel goed.

Re: Bevindingen Inspire plaatsing november 2020

3
Hallo,

We zijn een tijdje verder, ik heb behoorlijk last gehad van slikken na de operatie. Niet eten ook geen last, dus de hele dag door ging het me goed en gemakkelijk af.
Tijdens het eten moest ik er bewust van zijn wat ik deed, een rondje draaien door ,mijn mond was pijnlijk. Ik kreeg er hoofdpijn van en aangezichtspijn. Dit was best een vervelende tijd. En ging daardoor ook nog slechter slapen.

In mijn geval is het vermoedelijk tijdelijk, op 7 december zou ik gebeld worden voor een telefonisch consult, i.p.v. dat het kastje aangezet zou worden (dat heb ik eerder aangegeven).
Mevrouw Steinbusch gaf aan dat alles moet eerst beter moest aanhechten en met massage zou ik alles versnellen. Ik moet zeggen dat bijna week verder het zeker de goede kant op gaat en de pijn zeker afneemt.

Morgen heb ik een nieuwe belafspraak en verwacht dat door de corona het weer stil komt te liggen.

Als ik de balans opmaak, de hoofdpijn neemt af en het slikken gaat ook beter. Het litteken in mijn nek en het voelen van de draden dat vind ik nog wel wat. De wonden op mijn borst en in mijn zij genezen goed en heel erg mooi. Het kastje is wel heel erg duidelijk zichtbaar.

Ik heb best een tijdje gedacht waar ben ik aan begonnen. Dat vond ik best een vervelende gedachte en heel erg moeilijk om mee om te gaan. Maar nu de pijn minder wordt, word ik wel steeds nieuwsgieriger naar de vervolgstappen.

De meest leuke vraag vind ik persoonlijk, veel mensen die ik tegenkom vragen me of ik beter slaap, maar ja dan moet het kastje eerst aangezet worden en dan volgt er nog een lange afstemperiode.

Re: Bevindingen Inspire plaatsing november 2020

5
Hallo,

Nou gaan we voor de tweede keer, ik had vanmorgen een heel bericht gemaakt maar is om wat voor reden dan ook niet in het forum terecht gekomen.

Na een Corona periode voor ons hele gezin en een lange quarantaine tijd zijn wij nu weer Corona vrij. Buitenom dat wij allen klachtenvrij zijn, zijn de meeste leden van mijn gezin ongelofelijk moe. Is eigenlijk ook heel erg vervelend.

Nu er geen klachten meer waren konden we ook weer verder met de Inspire en vorige week is de Inspire geactiveerd. Als ik op een bepaalde manier lig kreeg ik ook steken in mijn borst en dat leek heel erg hyperventilatie, maar dat kan natuurlijk niet. Maar het was pijnlijk en heel erg vervelend. Het trok dan na te tijdje weg en dan kon ik weer liggen. De afgelopen week heb ik er geen last meer van gehad, dus het zal ongetwijfeld te maken hebben met het settelen van de Inspire.

Ik voel me goed en had nergens meer last van, geen pijntje met slikken, geen aangezichtspijn. Ik voel me net zo als voor de operatie, met als kanttekening dat ik de draad voel zitten in mijn nek/keel. Ik mijn hoofd denk ik dat iedereen daarnaar kijkt als ik met iemand praat. Maar mijn vrouw zegt dat ik me dat verbeeld en dat het aan mij ligt.

Het activeren gebeurde bij Mary Steinbusch, op zich een vriendelijke en dame, neemt de tijd voor je en weet je behoorlijk op je gemak te stellen.

Na de activatie een nette uitleg gekregen en daar heeft ze behoorlijk de tijd voor genomen. Het kijken naar welke stand geschikt was voor mij was echt heel grappig. Je voelt er weinig van, maar als ik wilde praten werd dat belemmerd doordat mijn tong vooruit geschoven was. Uit eindelijk is de Inspire op standje 1 gezet. Een week later zou er gekeken worden hoe ik op deze reageerde. Vanmorgen weer met Steinbusch gesproken en afgesproken dat ik nu nog twee weken op deze stand zou proberen.
Bij het naar bed gaan zet je de Inspire aan en dan na 30 minuten gaat de Inspire werken. Je hebt dus 30 minuten om in slaap te komen. Normaal lukte me dat met gemak, want dan sliep binnen een paar minuten. maar in mijn hoofd ben ik er toch meer mee bezig dan verwacht.
Ik word ook in de nacht eens wakker, er zit een pauzeknop op de Inspire en dan wordt de Inspire 15 minuten uitgezet en dan zou je weer in slaap kunnen vallen. Maar als ik wakker wordt gebruik ik die niet en probeer weer verder te slapen. Het is tot nu toe me steeds gelukt.
Voorheen was ik ook bijna altijd op het zelfde tijdstip wakker en zat er regelmaat in mijn slaappatroon. Nu slaap ik soms heel kort of soms heel erg lang.

Mijn partner geeft aan dat ik aanzienlijk rustiger slaap, ik beweeg niet meer zoveel en het snurken is ook stukken minder. Niet dat ik persoonlijk merk, want ik ben nog steeds heel erg moe, maar dat zou ook een nabrander van de Corona kunnen zijn.

Ik heb toch zeker wel een opmerking over de Inspire, de afstandsbediening ligt naast je bed, dat is eigenlijk toch niet van deze tijd. Zoiets moet toch met een appje of iets van Bluetooth aan te sturen zijn.
Gisterenmorgen werd ik door mijn werk wakker gebeld en moest ik met spoed naar het werk. Inspire uitgezet, snel douchen en hup in de auto. Tijdens de rit naar mijn werk ging ik steeds moeilijker praten. Het is stom en ook mijn eigenlijk schuld, maar ik het de Inspire niet uitgezet maar op pauze, dus ik kon rechtsomkeer maken, omdat ik de afstandsbediening nodig had. Het is te knullig voor woorden, maar dit zullen wel aanloopproblemen zijn.

We zijn nu ruim twee maanden verder en ik voel me prima geen pijntjes meer, ik slaap met de Inspire en heb de Inspire na activatie ieder nacht gebruikt en ook de hele nacht. Ik ben zelf tevreden en heb het gevoel dat het alleen maar beter kan worden. Het finetunen en op de juiste sterkte zetten van de Inspire gaat nog wel een tijdje duren. Maar ik zie dit met vertrouwen tegemoet.

Had ik voorheen nog wel enige twijfel, of ik er juist aan heb gedaan om de Inspire te laten plaatsen, dat is voor alsnog geheel weggenomen. Ik ben pijn vrij, de wonden zijn nog wel gevoelig overigens, maar dan moet je er aan zitten.

Op dit moment ben ik dus heel erg blij met de Inspire, geen masker, geen gekkigheid, Inspire aan en pitten maar.

Wil u nog wat weten of heeft u nog vragen, brand maar los, ik zal kijken of ik die kan beantwoorden.

Re: Bevindingen Inspire plaatsing november 2020

6
Corona geeft vervelende bijwerkingen en één daarvan is dat het ook zorgt voor vermoeidheid wat nog lang kan volhouden. Kun je er ook nog wel bij hebben, dan weet je niet meer of het door corona komt of dat de inspire nog niet voldoende zijn werk doet.

Dat de inspire niet via een app of via bluetooth werkt is jammer, had je een ritje terug naar huis gescheeld. Anders had je je op je werk nogal met een dubbele tong gesproken en zou men gedacht hebben dat je onder invloed was. :') :')

Als het via een app te bedienen was, kunnen anderen de inspire wellicht inschakelen zonder dat jij dat in te gaten hebt, dus wat is wijsheid?

Het zal een kwestie van fijn afstemming zijn om ook het snurken te onderdrukken. Qua vermoeidheid zal het nog wel een tijdje duren, apneu heeft er jaren over gedaan dus mag je niet verwachten dat het met een paar maanden over zal zijn.

De draad in de keel voel je die echt of is dit meer de gedachte dat deze daar zit dat je denkt dat je hem voelt?

Waren er verder nog kosten aan verbonden of wordt het hele proces/traject volledig vanuit het basispakket vergoed?

Let goed op het verzenden van berichten, soms krijg je de waarschuwing: Het verstuurde formulier is ongeldig. Probeer het nogmaals te versturen.

Soms is het beter bij het schrijven van een lang verhaal, om deze eerst in Word of in het kladblok te schrijven en dan via kopiëren en plakken in het bericht te plaatsen. Mocht het dan niet lukken en kwijtraken , dan heb je het nog achter de hand.

Re: Bevindingen Inspire plaatsing november 2020

7
Hallo Ruud,

Ik denk zelf dat het wel losloopt als je ziet hoeveel voertuigen er zijn met afstandsbediening, Maar ik heb nog nooit een ander voertuig zien open
gaan met mijn afstandsbediening, dus heel erg ingewikkeld lijkt het mijn niet.

De draad voel ik echt zitten, omdat ik wil dat mensen wat aan mijn bevindingen hebben probeer ik echt objectief te blijven en benoem ik het als ik denk dat het in mijn hoofd speelt. Ik moet wel echter over mijn keel strelen dan voel je de draad en een bobbeltje.

Tot heden heb ik geen narekening gehad en ik heb dan ook geen idee of het uit mijn basispakket betaalt word. Ik heb best wat uitbreidingen in mijn pakket zitten. Ik heb in het begin gebeld en hoefde geen kosten behalve het eigen risico te verwachten.

Het klopt ik zag een grote rode balk waar in vermeld stond dat het verstuurde formulier niet geldig was, dus meteen control A + control C en toen had ik de tekst nog. Ik maak nu inderdaad alles eerst in Word.


mvg Mark

Re: Bevindingen Inspire plaatsing november 2020

9
Hallo,

Ik ben weer een hele tijd verder, maar ik voel me nog steeds moe bij het opstaan. Van het ziekenhuis heb ik niet veel meer gehoord. Ik ben zelf nu om de twee weken het kastje aan het opvoeren.

De huidige stand is inmiddels vier en morgen gaat hij over naar trapje vijf.

Het goede nieuws is dat ik echt nergens meer last van heb, geen pijntjes of wat dan ook. Ik slaap rustiger, dit merk ik zelf niet maar mijn partner geeft dat aan.

Ik ben wel heel erg nieuwsgierig hoeveel ademstops ik nu nog heb.

Eerder heb ik gezegd ik denk dat ik het misschien nooit gedaan zou hebben, deze woorden trek ik nu terug. Ik heb er dus echt wel vertrouwen in.

Ik merk wel dat als ik even snel in slaap val op de bank bijvoorbeeld en het kastje staat niet aan, dat mijn adem stopt en dan stik ik weer. Dus ik heb het gevoel dat mijn lichaam echt wel reageert op het kastje.

Wordt vervolgd als ik weer in het ziekenhuis ben geweest.

Eind conclusie Inspire

10
Wat er mis gaat weet ik niet, maar ik heb een topic gemaakt “Bevindingen Inspire plaatsing november 2020” van het traject dat ik heb doorlopen met de Inspire.

Als ik kijk in het gebruikerspaneel dan zie ik dat ik 9 berichten heb geplaatst. Nu wil ik aanvullen maar zijn er nog maar twee berichten beschikbaar zijn. Er is dus niets meer terug te vinden.

Jammer, ik denk dat het voor andere een bijdrage om een juiste keus te maken of juist niet.

Ik ga er niet veel tijd meer aanbesteden, want ook dit zal waarschijnlijk wel verdwijnen. Maar voor de geïnteresseerden.

Vandaag was is weer in het ziekenhuis, om de uitslag van een slaaptest te bespreken.

De Inspire werkt voor mij schijnbaar heel erg goed. Ik merk er niets van en heb ook nergens meer last van. Tijdens de slaaptest heb ik gemiddeld 4 ademstops per uur gehad en mijn zuurstof was ruim boven de 90 procent en was een mooie dunne lijn.

Ik kan het dus iedereen aanraden, ik slaap zonder masker en met de Inspire.

Het spijt me echt heel erg dat mijn topic verdwenen is.

Re: Eind conclusie Inspire

12
Hallo Paby, ik heb als moderator ook nog gekeken of ik jouw bericht en topic terug kon vinden. Helaas kan ik het ook niet vinden. Als laatste poging heb ik nog aan RuudM , de technische beheerder gevraagd of hij nog een kans ziet om dit topic nog "ergens" terug te kunnen halen.

Dus het is even wachten op zijn antwoord.

Over jouw Inspire eind conclusie: het resultaat is dus een AHI van 4 per uur. Dat is onder de vijf zullen de artsen zeggen en dat is dan oké. Dat is ook zo, maar het belangrijkste van alles is dat jij er baat bij hebt gekregen en dat is natuurlijk top te noemen. Het gaat er tenslotte om hoe jij je erbij voelt en dat het resultaat positief is, Gefeliciteerd en bedankt voor je eindconclusie.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Eind conclusie Inspire

13
RuudJ schreef: 08 jul 2021, 00:03 Het gaat er tenslotte om hoe jij je erbij voelt en dat het resultaat positief is
Ik heb uit eigen ervaring geleerd dat we alleen relatieve verbeteringen kunnen percipiëren (net als we alleen maar relatieve lichtsterkte kunnen percipiëren, cf. Tim's Vermeer).

De vraag rijst dan, hoe goed zou je je voelen met 0 AHI?
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Eind conclusie Inspire

14
Dat zal altijd een vraagteken blijven.

Er zijn mensen die met een zeer lage ahi score van, stel onder de 1 per uur, zich minder goed voelen dan met een ahi van 3 of 4 per uur.

Elk mens zit wat dat betreft toch anders in elkaar.

Misschien de inspire nog iets beter afstellen kan de laatste ademstops voorkomen, maar dit kan ook net weer teveel zijn waardoor je weer wakker wordt van de inspire zelf.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Eind conclusie Inspire

15
Ik ben toch nog bezig met finetunen en ik word soms best moe wakker.

Maar de leefomstandigheden zijn nu niet ideaal te noemen. Dus ik weet nu niet hoe ik het zelf moet inschatten, waar het aan ligt.

Mijn bed was best oud, dus heb ik het bed vervangen voor een Emma O2, eerst lag ik hier niet echt lekker op en ik heb er en topper bijgekocht. Ik ben dus echt zoekende naar de meest ideale modus.
Tijdens de slaaptest stond de Inspire op stand 6 en ik heb hem vorige week op stand 7 gezet, omdat ik zeer onrustig slaap. Ik beweeg veel en dat schijnt dan niets met slaapapneu te maken te hebben.
De topper ligt onder een beschermhoes en daar weer een laken over en om de paar dagen is de topper 10 cm gezakt.

Ik slaap wel 7.2 uur per nacht.

12 januari stond mijn bericht er zeker nog op of i.i.g. een groot gedeelte. In de prive berichten zie ik dat ik een reactie kreeg van RuudM

Re: Bevindingen Inspire plaatsing november 2020

17
RuudM schreef: 08 jul 2021, 11:01 Onderwerp is hersteld dankzij backup. Met excuus aan Paby, het was per ongeluk door een verkeerde (technische) instelling verwijderd, dat was echt niet de bedoeling :see_no_evil: .
Excuus is zeker niet nodig, ik ben blij met jouw oplossing, door het terug te plaatsen en het nieuwe er aan te koppelen..

Ik kon niets vinden over de Inspire en wat ik vond op internet was minder goed. Ik probeer objectief te zijn en dat ook op te schrijven. Ik geef ook aan als ik denk dat het in mijn hoofd speelt, soms dramatiseer ik nogal

De draad in mijn nek voel ik niet meer en het litteken is ook niet echt meer zichtbaar in mijn nek

Ik kan nu met zekerheid zeggen, de Inspire, ik kan het iedereen aanbevelen.

Nog vragen of opmerkingen dan hoor ik het graag.

Re: Bevindingen Inspire plaatsing november 2020

18
Hallo,

Weer een tijdje geleden, maar ik denk ik zal even een update doen van mijn Inspire.

Het stomme is dat ik niet door heb of ik nu uitgeslapen ben of niet.

De voorlaatste meting had ik nog vier ademstops, dus ik was super tevreden en blij. Maar toch is er na een drie kwart jaar een nieuwe slaaptest gedaan.
Met overigens verbluffende resultaten, ik zat weer boven de 60 stops per uur.

Na het overlijden van mijn moeder was ik behoorlijk aan het afvallenen dat was ook de tijd van de vier ademstops.

Er is een nieuw slaaponderzoek gedaan in het OLVG Amsterdam, omdat de stops weer zo hoog waren zonder dat er een directe oorzaak was aan te wijzen.
Na het onderzoek moest ik langs dr. De Vries, en gaf aan dat mijn BMI te hoog was, voor mijn 178 cm. Dit was een foutje, want ik ben 187 cm, maar mijn BMI was nog wel te hoog.

Ik probeer nu 10 kg af te vallen en hoop dat het beter gaat. Ik zeg dan nu ook heel zachtjes ja ik ben schijnbaar te zwaar. Met kleine stapjes merk ik wel dat ik weer beter slaap.

Je gewicht speelt dus een behoorlijke rol bij de Inspire. Je tong zakt de keel in en blokkeert de luchtweg. Heel vervelend trouwens want ik schrik me soms helemaal kapot en wordt licht in paniek wakker. Ik weet niet of dat ook met een mondmasker ook zou kunnen gebeuren.

Het is superfijn een Inspire te hebben en ik hoop dat ik met het afvallen weer terugga naar 4 ademstops.

Er komt dus nog een vervolg.


Ik kan dus iedereen een Inspire aanraden