Inspire operatie

1
Beste mensen,

Ik ben Marc en heb sinds 19 december 2018 een Inspire operatie ondergaan.
De operatie is in het UZA in Antwerpen gedaan om dat ik buiten de waarden lag waarbij in Nederland geopereerd mag worden.
De operatie is gedaan door Prof. Dr. N. de Vries samen met zijn Belgische collega Prof. Dr. O. Van der Veken.

De operatie stelt niet zo veel voor een snee onder je kin waar het draadje aan de tongzenuwen komt.
In de borst een snee waar de Inspire wordt geplaats en een sneetje tussen je ribben waar de sensor bij je longen zit. Ik heb geen pijn gehad voelde wel de plekken waar geopereerd is. Dit verdwijnt na een week of zes.

23- januari 2019 is de Inspire ingeschakeld.
Er wordt bepaald met welke spanning jij voor het eerst iets merkt en van dat punt heb je 10 stapjes om hem in te stellen.

De werking gaat als volgt als je naar bed gaat zet je hem aan door de afstandsbediening op de Inspire te houden. Je voelt een stroomstootje tegen je tong en de Inspire staat aan.
Bij mij gaat hij naar 30 minuten pas echt aan.

Als je slaap heb je een vast adem ritme dit probeert de Inspire te voorspellen.
Steeds voor je in ademt wordt er een puls naar je tong gestuurd waardoor hij naar voren komt.
Wat voel je hier van? Met aanzetten voel ik de puls vaak in het begin van het aan gaan voel ik ook wel een paar pulsen.
Het gekken is dat je het later in de nacht en in de morgen niet meer voelt soms moet ik goed voelen of het nog werkt.

Wat je wel voelt zijn je tong spieren deze staan onder spanning en zijn dit niet gewend.
Het is of je heel de nacht je tong uit steekt.
Soms resulteert dit in lichte keelpijn die weer wegtrekt.
Als je de Inspire te hard zet krijg je oorpijn aan de rechter kant.

Ik ben nu twee weken onderweg.
Begonnen met de Inspire op stand 4.
Na drie dagen naar stand 6 gegaan dit was te hoog resultaat oorpijn.
Terug naar stand 4 en sinds twee dagen op stand 5.

Hoe zijn de nachten?
Van de Inspire heb ik eigenlijk geen last.
Slapen is nog vaak rommelig wordt nog steeds wakker in de nacht.
Ik droom veel meer maar voel me wel iets beter overdag.

Helaas is de Inspire een black box ik kan geen gegevens uitlezen.
Maar in mijn Fitbit slaaprapport zie ik geen grote veranderingen.

Re: Inspire operatie

2
Hoi Marc,

Fijn dat dit in het UZA wel kon. Maar hoe is deze dan betaald?

Ik hoop dat het resultaat eruit komt wat je verwacht. Geef af en toe een update zodat we weer gebruikers ervaring kunnen lezen.
Hier is nog niet zoveel van.

Sterkte met het verder instellen....

Re: Inspire operatie

3
Inmiddels ben ik weer een stukje verder.
Eerste slaap onderzoek gehad ben van een AHI 70 naar AHI 33 gegaan.
Tijdens het onderzoek is de Inspire opnieuw ingesteld nu heb ik 8 stapjes.
Stapje 1 is 2.8V het stapje waar ik naar toe moet is 3.4V.

De stapjes rond de drie volt voel je stevig op je tong, de tijd nodig om te wennen wordt dan ook steeds groter.
Hier gaat dus echt op de laatste loodjes wegen het zwaarst.
De eerste stapjes kon ik per week doen nu doe ik twee a drie weken over een stapje.

Als ik net weer aan een nieuwe stap begint een stapje is 0.1V dan werk het soms als een wekker.
Als na 30 minuten de Inspire aangaat wordt ik wakker.
Dit zijn geen gemakkelijke nachten je wordt erg moe, het stuk tussen de 3.0V en 4.0V is best wel een zwaar stuk. Hier krijg je het niet cadeau.
Je voelt je tong met stevige pulsen naar voren gaan.

Hoe gaat het slapen?
Op het moment is het een beetje vechten met de Inspire.
Als ik wakker ben voel ik hem goed, daar ik meestal 4 X in een nacht wakker wordt zet ik hem regelmatig op pauze. Een pauze duurt 30 minuten bij mij.

Ik zal blij zijn als ik een AHI onder de 15 heb zodat ik mijn rijbewijs terug kan krijgen.
Ik denk ook dat de slaap beter zal worden als de Inspire eenmaal op een vaste stand staat en er weken niets meer verandert, dan kun je pas echt wennen.

Re: Inspire operatie

4
Hoi Marc,

ontzettend bedankt voor jouw update. Het geeft enig inzicht waar jij en waarschijnlijk ook anderen mee worstelt. Maar wie worstelt komt naar boven luidt het spreekwoord. Hopelijk gaat het snel beter met je.
Fijn dat dit in het UZA wel kon. Maar hoe is deze dan betaald?
Wil je nog een reactie geven op deze vraag van Dirk1985?

Sterkte voor nu!

Re: Inspire operatie

5
Is het echt een kwestie van doorzetten en wennen? Lees ook reacties dat mensen wakker blijven door de impulsen. Erg benieuwd naar de vervolg ervaringen.
Fijn dat je dit wil delen.

Ook nog benieuwd naar financiële kant hoe het betaald is?

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk