Deze rubriek is bedoeld om de onderwerpen in de rubriek 'naslag' nader te bespreken. Een bericht moet informatie toevoegen, nadere verdieping.
Plaats algemene vragen svp in de overige rubrieken. Moderatie wordt strikter toegepast.

Apneu en Nekkraag twee maanden getest, de Uitslag.

1
Toen ik op het Apnea Board Wiki het volgende tegen ben gekomen: http://www.apneaboard.com/wiki/index.php/Soft_Cervical_Collar in de volgende link de vertaling vertaald in het Nederlands, behalve afbeeldingen, heb ik voor mijzelf ook zo zachte halskraag aangeschaft.

Het is even wennen om er mee te slapen, maar het bevalt mij wel. Natuurlijk wordt je steed meer 'ingepakt' , want ik slaap nu al met twee kinbanden om mijn mond gesloten te houden. Normaal zou dit niet nodig hoeven te zijn, maar omdat ik geboren ben met een open gehemelte, die vroeger niet goed gesloten is, zijn er nog steeds gaten aanwezig waardoor de luchtstroom deels de mond in stroomt en zo makkelijk ook mijn mond verlaat. Met een dubbele kinband gaat dit redelijk goed. Verder slaap ik met het Resmed Airfit P30i neusdoppen masker, wat ik persoonlijk een zeer fijn masker vind. Samen met een speciaal Apneu kussen van traagschuim met inkepingen voor het masker en twee speciale gevormde traagschuim kussens die ik tussen mijn benen plaats, kan ik goed slapen op mijn rechter en linker zijde.

Ik sliep tot voor kort met een Resmed Airsense 10 cpap (sinds september 2011), maar mijn AHI bleef zo hangen op 1,9 per uur als jaargemiddelde. Natuurlijk mag je dan niet klagen maar ik heb nog steeds last van vermoeidheid overdag bij het lezen van de krant en kijkend naar de tv. Ik kon in januari 2021 een Resmed AirCurve ST tweede hands kopen en besloot om dit eens uit te proberen. Ik kon het apparaat nog altijd doorverkopen.

Het apparaat heeft als modus instellingen Cpap, S (spontaan ademen), ST (spontaan / tijd gestuurd) en T (tijd gestuurd)

Al deze modus instellingen uitgeprobeerd en de S modus met Backup rate van 10 ademhalingen per minuut (alleen 10 of uit is mogelijk) beviel mij het beste. Ook het slapen met een Bipap vergde een periode van gewenning en het apparaat op de juiste (voor mij dan) instellingen instellen was ook een klus.

Uiteindelijk is dit gelukt en had ik op 8 mei 2021 de volgende instellingen waar ik verder mee ben gaan slapen:

  • Ramp (Aanlooptijd) tijd , Start druk en Smart start allen op stand Uit.
  • IPAP druk 11 cmH2o (IPAP = inademdruk)
  • EPAP druk 5 cmH2o (EPAP = uitademdruk)
  • Druk support 6 cmH2o (PS = ademhaling drukondersteuning)
  • Backup Rate 10 (ademhalingen per minuut)
  • Ti-Min 0,1 seconden (lager kon niet)
  • Ti-Max 4,0 seconden (hoger kon niet)
  • Climate Control op Auto stand
  • Slangtemperatuur op Auto Stand
  • Masker: Resmed Airfit P30i neusdoppen masker
Doordat ik pas op 8 mei 2021 het apparaat tot tevredenheid had ingesteld heeft dit voor de eerste week mijn test over twee maanden (mei en juni) van de zachte Nekkraag licht beïnvloed. Voornamelijk had ik last van lekkage.

De test heb ik gesplitst als volgt:
  • 1 - 15 mei met nekkraag
  • 16 -31 mei zonder nekkraag
  • 1 - 15 juni zonder nekkraag
  • 16 - 30 juni met nekkraag
Ik heb drie dagen van de test uitgesloten.

Uitgesloten van meting Reden
14-mei (met) AHI te afwijkend van alle andere dagen.
10-jun (zonder) Geen backup rate gebruikt, daardoor Afwijkende data.
29-jun (met) Nekkraag vergeten om te doen.

Hierdoor heeft de maand mei 30 dagen ( 2 x 15) en de maand juni 28 dagen (2 x 14)

Om het vergelijken van de data gelijk te houden heb ik twee perioden gemaakt van beide 29 dagen met en zonder nekkraag.

Ik heb dit in een tabel geplaatst wat hier is bijgevoegd.


Het resultaat van mijn AHI wordt natuurlijk nu ook bepaald door de instelling van de Bipap modus S ten opzichte van de Cpap. U ziet mijn maandelijkse AHI in het overzicht en het valt dus op dat de AHI over de maand Mei gedaald is naar 0,4 per uur en over maand Juni naar 0,42 per uur. De AHI over de maand juli, nu 10 dagen oud, is op dit moment 0.26 per uur.


Mijn Centraal apneu 41 dagen van de 61 dagen = 67% (periode 01 - 03 / 30-04)
Mijn Hyponeus 59 dagen van de 61 dagen = 97% (periode 01 - 03 / 30-04)

is gedaald tot

Centraal apneu 16 dagen van de 61 dagen = 26% (periode 01-05 / 30-06)
Hypopneus 44 dagen van de 61 dagen = 72% (periode 01-05 / 30-06)

In dagen is dit al een aanzienlijke daling zo al te zien is in het overzicht van alle maanden. Het is moeilijk om te zien hoeveel de nekkraag hieraan heeft bijgedragen.

De AHI is slechts licht gedaald van 0.35 naar 0.26 per uur, Daling 25,7 %.

Het aantal Unclassified Apnea nam af van 15 naar 7 met slechts een winst van 88 seconden minder in tijd zonder adem.
Een daling van 53,33 %.

Het aantal hypopneus nam af van 56 naar 44 en dat is een tijdwinst van zeker 12 *10 sec = 120 sec ofwel tenminste 2 minuten, maar in tijd erg marginaal over 29 dagen gezien. Een daling van 21,43 %


Vergeleken met alle maanden daarvoor is er zeker een grote winst behaald, maar of dit door de nekkraag komt is maar de vraag, ik denk eerder door het gebruik van de Bipap.

Wat ervaar ik dan zelf van de nekkraag? Ik vind dat ik er prettiger mee slaap en mij beter voel.
Ik merk weldegelijk dat ik zonder nekkraag mijn hoofd vaker gebogen heb in zijligging richting borstkas en dat ik merk dat er soms problemen ontstaan in de keel. De nekkraag ondersteund ook nog beter mijn kin, waardoor ik nu toch ook minder lekkage ervaar.

Van andere gebruikers die nu ook met een nekkraag slapen krijg ik te horen dat het hun erg goed helpt en dat zij blij zijn dat zij het geprobeerd hebben. Ook hoor ik geluiden, dat het wel helpt, maar dat het te warm is of dat men het niet echt prettig vindt. Natuurlijk is dit voor ieder weer een andere ervaring. Ook zal er een verschil zijn in de zachtheid van de kraag wat weer afhangt van het gebruikte materiaal.

De eind conclusie is dan ook dat het dragen van een nekkraag mogelijk bijdraagt in het verminderen van een obstructieve (deels) blokkade in de luchtweg en dat het altijd nuttig kan zijn om het een kans te geven.

Niet geschoten, is altijd mis.

https://www.thuiszorgwinkelonline.nl/shop/bandages-braces/nek
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar