Af en toe flinke piek in AHI?

1
Medeforummers,

Sinds enige tijd weer aangedurfd om de data te bekijken van mijn slaapapneu, Oscar v1.2.0 gedownload en het SD card in de laptop gepropt ..... op zich een redelijk resultaat, maar ik zie een enkele zeer flinke uitschieter die ik niet zo eentweedrie kan verklaren (zie image).
Op zowel 10 juni als 9 juli schiet mijn AHI naar bijna 19. Nu heb ik tussen 4 en 16 juni Corona gehad, maar overige dagen rondom 10 juni laten een gewoon beeld zien qua AHI. En op 9 juli kan ik al helemaal geen verklaring vinden, geen alcohol, gewone nacht, die avond gesport.
Hebben jullie ook wel eens van dit soort cijfers en of een mogelijke verklaring?

[Aanvulling na enkele minuten] helaas heeft OSCAR niet alle data ingelezen, alleen de laatste anderhalve maand is volledig beschikbaar en ik zie vreemde dingen in de data, zoals bijvoorbeeld een AHI van 56 een uur lang in de nacht van 9 juli of het ontbreken van gegevens een uur lang in de nacht erna ...... daar schrik ik wel van. Bij wie kan ik terecht om mijn slaapdata juist te interpreteren? Huisarts? Leverancier? De dokter die mij ooit deze behandeling voorschreef werkt waarschijnlijk niet meer in het ziekenhuis in de plaats waar ik toen woonde (80km verderop) .....

[Tweede aanvulling] mijn vraag hierboven wordt ook getriggerd door het feit dat de in mijn ogen wat vreemdere data pas begon op te treden nadat ik de (commerciële volgens leverancier behandeling (dus niet Resmed zelf)) melding kreeg dat mijn cpap apparaat zijn maximum aantal draaiuren heeft overschreden ......

Alvast reuze dank voor reactie en met vriendelijke groet,

Aad

Re: Af en toe flinke piek in AHI?

2
Aad, de economische levensduur en de technische levensduur zijn twee verschillende dingen. Het apparaat werd voorheen bij 15 tot 16 duizend draaiuren vervangen, maar tegenwoordig pas als deze het daadwerkelijk begeeft. Dus na zo 5 tot 6 jaar, maar nu pas als het apparaat herrie gaat geven of uitvalt.

Op welke druk staat jouw Resmed ingesteld en maak jij ook gebruik van de EPR functie?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Af en toe flinke piek in AHI?

3
@RuudJ dank voor je reactie. Wat is een EPR functie eigenlijk? Even opgezocht hoe het in mijn apparaat staat:
epr.PNG epr.PNG 653 keer bekeken 5.3 KiB
De druk staat nu tussen 4.0 en 14.0 en ik weet niet hoe oud mijn apparaat is. Ik heb deze al wel al zo lang ik hier woon en dat is vanaf zomer 2014 .... dus zeker al een jaar of 7. ....

Re: Af en toe flinke piek in AHI?

5
Dank voor de verwijzing naar de uitleg van EPR ...... wat betreft de ouderdom van mijn apparaat .... deze heeft inmiddels de 22.500 uren overschreden, maar volgens mij is dat het aantal uur dat het apparaat aan de stroom hangt en niet het aantal uur dat het apparaat aan het werk is, als ik de omschrijving goed begrijp.....