Een nieuw geval

1
Hoi,

Ik ben Bart, 52, zonder al teveel overgewicht met gemiddelde obstructief en centraal apneu (god...dat is confronterend).

De druk van je cpap moet hoog genoeg zijn maar als je niet tegen die druk kunt ben je mooi de Sjaak.
Dat is wat ik hier zo links en rechts lees. Wat me ook opvalt is dat mensen denken dat klachten als bibberen, krachtsverlies
en vermoeidheid altijd wijst op te weinig zuurstof binnen krijgen. Volgens mij is het eerder teveel zuurstof en te weinig CO2.
Je krijgt een onbalans tussen zuurstof en kooldioxide. Dat lijkt dus op chronische hyperventilatie.
Gevolg is dat je de druk omlaag gaat doen waardoor de apneus frequenter worden en die geven onrust, stress, vermoeidheid en eigenlijk ongeveer
dezelfde klachten.

Ik heb nu een tijdje een Dreamstation (zonder auto functie, full face m.), met de druk op 6. Zet ik hem op 7 dan lig ik binnen een kwartier te
bibberen als een rietje, gewoon met wakker liggen.
Heb met een AHI van 6 gehad dat ik de ene dag volledig gebroken was en de andere dag redelijk. Daarnaast
komen er AHI's voorbij van 2, 6, 20, 25, 50 en zelfs 60. Die hoge getallen is meestal als je korte tijd eraan ligt.
(Als de ademstop een half uur bedraagt heb je aan een AHI van 1 wel genoeg, dus wat zegt 't?).
De uitademing hebben ze ik meen terug naar 2 gezet. En het masker heeft nog nooit iets anders gegeven als 100%.

Ik heb rechtop geslapen, geklooid met de druk, met en zonder RAMP, mezelf vastgelegd op m'n zij, spieren getraind, het mag niet baten.

't Ziekenhuis heeft natuurlijk meer te doen, dat snap ik maar ze komen er niet verder als kijken naar de gemiddelde AHI.
Ik wordt alleen maar brakker dus zoals zovelen kom ik hier mijn geluk beproeven.

Iemand tips?

Re: Een nieuw geval

2
Hallo Bart Welkom op dit forum.

Een cpap geeft of brengt geen zuurstof binnen, slechts alleen de lucht onder druk vanuit de slaapkamer. Er kan echter wel extra zuurstof worden ingebracht via een tweede slang die dan , meestal via een koppelstuk, tussen cpap of tussen de slang en masker wordt aangebracht. Dit gebeurd vaak als het zuurstofgehalte in het bloed ondanks de cpap therapie te laag blijft tijdens de nacht. Er is dan wel altijd een zuurstofconcentrator aanwezig.

Hyperventilatie kan ontstaan nadat je een heftige ademstop hebt gehad en dat je daardoor diep en snel ademhaalt waardoor het CO² te snel het lichaam verlaat.

Het is jammer dat je niet tegen een hogere druk blijkbaar kan. Heb je een probleem met uitademen tegen de luchtstroom in bij een druk van 7 cmH²o?

Dan over het masker, je hebt een Full Face masker, heb je die al van het begin en zo ja, wat was de reden dat je daarmee gestart bent?

Je hebt gelijk dat de AHI in korte periodes erg hoog kan zijn. De AHI wordt namelijk per uur weergegeven en als je dus korter dan een uur met de cpap in de weer bent en het aantal ademstops zijn bijvoorbeeld 20 in 15 minuten dan rekent het apparaat dit om naar een uur, dus 4 *15 minuten en 4*20 stops = 60 minuten en 80 stops en zo ontstaat dan die hoge AHI per uur.
met gemiddelde obstructief en centraal apneu


Wat was bij jou de AHI tijdens de slaaptest en heb je nu veel obstructief of veel meer centraal apneu en veel hypopneu?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Een nieuw geval

3
Bedankt voor je antwoord...
Het is jammer dat je niet tegen een hogere druk blijkbaar kan. Heb je een probleem met uitademen tegen de luchtstroom in bij een druk van 7 cmH²o?

Dat uitademen lijkt gewoon goed te gaan maar feit blijft dat ik niet lang aan een druk van 7 kan liggen. Een druk van 6 daar hoopte ik aan te wennen maar dat wordt ook met de dag moeilijker, misschien icm. de overgebleven apneus.
Dan over het masker, je hebt een Full Face masker, heb je die al van het begin en zo ja, wat was de reden dat je daarmee gestart bent?
Ik zei bij het ophalen van de spullen dat ik moeilijk door mijn neus adem. Die is een beetje vernauwd en daarbij komt nog katten allergie. Die kat is inmiddels overleden maar ik las dat je daar een half jaar later nog een verstopte neus van kan hebben. Ademen door m'n neus is wel wat beter geworden maar is nog niet wat het moet zijn.
Nadeel van dat masker lijkt me ook dat hij je onderkaak naar achter duwt. Terwijl een gebitje tegen apneu je onderkaak naar voren haalt.
Wat was bij jou de AHI tijdens de slaaptest en heb je nu veel obstructief of veel meer centraal apneu en veel hypopneu?
Weet ik allemaal niet. Ik weet wel dat ik met die test helemaal gebroken wakker werd terwijl er maar 13 apneus geteld werden. Ik kon kiezen tussen een gebitje of dat apparaat. Aangezien m'n ondertanden al voor m'n boven tanden staan (centen bakkie) dacht ik beter voor de beste optie te gaan. Ik dacht nu lekker pitten maar die vlieger ging niet op. Werd bibberend als een rietje wakker na een paar uur, helemaal duizelig en viel nog tegen de muur aan 2x. Dus dat was niet zo'n succes. Zal eens kijken of ik die test uitslag ergens kan vinden.
Ze zei wel dat de lig positie niet zo heel veel uitmaakte.

Re: Een nieuw geval

4
Glompie schreef: 14 sep 2021, 12:40 Deze week ga ik neusschelpen weg laten branden. Ben benieuwd hoe dat gaat ruiken.
Wel eens gecheckt of de CPAP flow limitation laat voortbestaan? Als je niet goed slaapt (en dat blijkt uit uw post) dan kunnen je neusschelpen chronisch gezwollen zijn. Ik overdrijf echt niet als ik zeg dat mijn neus voordat ik met BiPAP begon echt een ramp was. Tijdens mijn eerste slaaponderzoek werd ik nog wakker met een 100% dichte neus.

Maar wat schetste mijn verbazing? De BiPAP compenseerde voor neusweerstand, liet me rustig slapen en toen kwam het vanzelf goed met mijn neus. Ik heb nooit een ingreep hoeven laten doen. Ik doe nu intensieve cardio met hartslag 170 en alles kan gewoon lekker door de neus, zo open is hij nu.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Een nieuw geval

6
Glompie schreef: 15 sep 2021, 22:55
of de CPAP flow limitation laat voortbestaan
Hoe zou 't ding dat moeten doen dan?
Gewoon door de intrinsieke beperkingen van CPAP. Sommige flow limitation wordt niet opgeheven door statische druk, dan is er Bilevel nodig.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i