Drukinstelling APAP

1
Voor titratiedoeleinden krijg ik een Resmed Airsense 10 Autoset met drukinstelling 4-10 en EPR 2.
Begrijp ik het nu goed dat EPAP min 4 en max 8 is en IPAP min 6 en max 10? (PS=2).
Ik had denk ik een wat grotere bandbreedte verwacht, met hogere max IPAP. Hoe zien jullie dat? Mijn AHI is 17 (100% hypopneus). Volgens de diverse formules zou mijn constante druk uitkomen op 6 a 8.
Resmed Aircurve 10 VAuto, Resmed Airfit P30i

Re: Drukinstelling APAP

2
Met druk op 4 is EPR2 niet actief. Met druk op 5 is EPR2 slechts actief als EPR1. Vanaf druk 6 is EPR2 actief, wat betekent dat je dan 4 EPAP en 6 IPAP krijgt. Voor hogere "bandbreedte" (pressure support) dan 3 cmH2O moet je aan de BiPAP. Ik gebruik zelf 5 cmH2O aan PS als basisinstelling, en zo nodig (meerdere keren per nacht) zet mijn ASV 10cmH2O aan PS in.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Drukinstelling APAP

4
Dus het minimum van 4 cm H2O geldt zowel voor EPAP als IPAP. Dat klinkt vreemd. Je begint de nacht dus altijd met 'tegen de wind in' ademen en de PS ondersteuning komt er pas in, zodra het algoritme de IPAP heeft verhoogd.

Werkt dat bij een BIPAP ook zo? Ik was in de veronderstelling dat bij een BIPAP de ingestelde PS tevens de ondergrens voor IPAP bepaalt. Dus in het voorbeeld van IPAP 10 (max), IPAP 4 (min) en PS 2 zal IPAP minimaal 6 bedragen. En is er bij de minimale IPAP van 6 altijd een PS van 2, omdat EPAP dan 4 is.

Is dit nu een verschil tussen een APAP/EPR en een BIPAP? Of begrijp ik het verkeerd en hebben zowel APAP/EPR als BIPAP een stukje bereik (onderin de bandbreedte) waarin de PS de facto nul is?

Edit: teruglezend realiseer ik mij dat ik ervan uit ga, dat een BIPAP door middel van een algoritme EPAP en IPAP kan variëren, waarbij PS een vast gegeven is. Een APAP/EPR met uitgebreidere PS mogelijkheden dus. Inmiddels vraag ik me af of deze veronderstelling juist is, of dat een BIPAP gewoon met een vaste EPAP en IPAP werkt. Ik hoor graag hoe dit nu zit. Alvast dank!
Resmed Aircurve 10 VAuto, Resmed Airfit P30i

Re: Drukinstelling APAP

5
DirkV schreef: 21 sep 2021, 07:13 Dus het minimum van 4 cm H2O geldt zowel voor EPAP als IPAP. Dat klinkt vreemd. Je begint de nacht dus altijd met 'tegen de wind in' ademen en de PS ondersteuning komt er pas in, zodra het algoritme de IPAP heeft verhoogd.
Dat is een 100% juiste kenschetsing.
DirkV schreef: 21 sep 2021, 07:13 Werkt dat bij een BIPAP ook zo? Ik was in de veronderstelling dat bij een BIPAP de ingestelde PS tevens de ondergrens voor IPAP bepaalt. Dus in het voorbeeld van IPAP 10 (max), IPAP 4 (min) en PS 2 zal IPAP minimaal 6 bedragen. En is er bij de minimale IPAP van 6 altijd een PS van 2, omdat EPAP dan 4 is.
Dat is helemaal juist. Een Auto BiPAP heeft de instellingen minEPAP, maxIPAP en (bij Philips) zowel minPS als maxPS (ResMed alleen vaste PS) dat betekent dat bij minEPAP=4 en minPS=2 de IPAP altijd niet lager kan zijn dan 6.
DirkV schreef: 21 sep 2021, 07:13 Is dit nu een verschil tussen een APAP/EPR en een BIPAP? Of begrijp ik het verkeerd en hebben zowel APAP/EPR als BIPAP een stukje bereik (onderin de bandbreedte) waarin de PS de facto nul is?
Dit is enkel het gevolg dat ResMed "sneaky" een klein stukje BiPAP in APAP heeft gestopt. Het is een soort compromis. Bij (Auto) BiPAP is de PS altijd wat je instelt, ofwel een vaste instelling of ten minste de waarde van minPS.
DirkV schreef: 21 sep 2021, 07:13 Edit: teruglezend realiseer ik mij dat ik ervan uit ga, dat een BIPAP door middel van een algoritme EPAP en IPAP kan variëren, waarbij PS een vast gegeven is.
Dat is bij ResMed VAuto ook het geval, altijd een vaste PS. Philips Respironics BiPAP Auto ondersteunt ook (traag) varierende PS.
DirkV schreef: 21 sep 2021, 07:13 Een APAP/EPR met uitgebreidere PS mogelijkheden dus. Inmiddels vraag ik me af of deze veronderstelling juist is, of dat een BIPAP gewoon met een vaste EPAP en IPAP werkt. Ik hoor graag hoe dit nu zit. Alvast dank!
Je moet eigenlijk nooit uitgaan van IPAP omdat IPAP slechts een gevolg is van EPAP en PS (IPAP = EPAP + PS). Bij gewone BiPAP staan EPAP en PS vast. Bij Auto BiPAP van PR heb je variabele EPAP en variabele PS. Bij VAuto van ResMed heb je variabele EPAP maar vaste PS.

Met het risico op informatie overload: Een ASV is in feite een BiPAP waarbij de PS direct kan worden gevarieerd voor elke nieuwe ademhaling, in een anticyclische relatie met de hoogte van de inspiratoire pieken. Dus zakken je inspiratoire pieken in, dan geeft hij meer PS, en omgekeerd. Binnen de categorie ASV heb je ook onderscheid tussen ASV met auto EPAP en ASV met vaste EPAP, puur om obstructieve apneu aan te pakken.


Gegroet,
PLP van one-man-kenniscentrum bilevel modaliteiten ;-)
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Drukinstelling APAP

6
Dank je wel PLP, erg verhelderend weer.
persluchtpiraat schreef: Dit is enkel het gevolg dat ResMed "sneaky" een klein stukje BiPAP in APAP heeft gestopt. Het is een soort compromis. Bij (Auto) BiPAP is de PS altijd wat je instelt, ofwel een vaste instelling of ten minste de waarde van minPS.
Hmm. Het voordeel van een BiPAP ten opzichte van een APAP/EPR is dus niet alleen de mogelijkheid om een PS>3 in te stellen, maar ook dat de PS altijd beschikbaar is. Het niet beschikbaar zijn van PS lijkt me tamelijk irritant, juist en vooral bij het inslapen. Maar goed, we gaan het eerst maar eens ervaren.
persluchtpiraat schreef: Je moet eigenlijk nooit uitgaan van IPAP omdat IPAP slechts een gevolg is van EPAP en PS (IPAP = EPAP + PS). Bij gewone BiPAP staan EPAP en PS vast. Bij Auto BiPAP van PR heb je variabele EPAP en variabele PS. Bij VAuto van ResMed heb je variabele EPAP maar vaste PS.

Met het risico op informatie overload: Een ASV is in feite een BiPAP waarbij de PS direct kan worden gevarieerd voor elke nieuwe ademhaling, in een anticyclische relatie met de hoogte van de inspiratoire pieken. Dus zakken je inspiratoire pieken in, dan geeft hij meer PS, en omgekeerd. Binnen de categorie ASV heb je ook onderscheid tussen ASV met auto EPAP en ASV met vaste EPAP, puur om obstructieve apneu aan te pakken.
Dus de systemen met variabele PS variëren uitsluitend door aanpassing van EPAP? Met een max IPAP als harde bovengrens van EPAP+PS?
Resmed Aircurve 10 VAuto, Resmed Airfit P30i

Re: Drukinstelling APAP

7
DirkV schreef: Hmm. Het voordeel van een BiPAP ten opzichte van een APAP/EPR is dus niet alleen de mogelijkheid om een PS>3 in te stellen, maar ook dat de PS altijd beschikbaar is. Het niet beschikbaar zijn van PS lijkt me tamelijk irritant, juist en vooral bij het inslapen. Maar goed, we gaan het eerst maar eens ervaren.
Juist.
DirkV schreef: Dus de systemen met variabele PS variëren uitsluitend door aanpassing van EPAP? Met een max IPAP als harde bovengrens van EPAP+PS?
Bij Auto BiPAP wordt als ik het goed herinner EPAP verhoogd bij obstructieve apneu en PS wordt verhoogd (als trage trend) bij hypopneus.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Drukinstelling APAP

9
PLP, het toevoegen van een bijlage lukte niet, zei je.

Ik had dat laatst ook, de bijlage kon ik wel uploaden, maar de knop om hem in het document te plaatsen ontbrak.

De oplossing bij mij was als volgt:

Ik sloot het bericht en verstuurde het. Vervolgens heropende ik het bericht weer en uploadde de bijlage opnieuw, toen verscheen de knop wel om de bijlage te plaatsen en dat lukte toen ook. Misschien ook de oplossing voor jou, de volgende keer?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar