Hoe hoog is jullie AHI: 0,2 wat betekent dat nou?

1
Goedemorgen allemaal

Ik lees hier wat info over het uitlezen en de hoeveelheid Ahi ,nou is mij dit ook nog niet helemaal duidelijk .

Ik heb neusdoppen en Resmed en het bevalt me goed , en het gaat ook goed , maar mijn vraag is wat het precies betekent een AHI van 0.2 ...dat lijkt me niet een " volledige " apneu of hoe moet ik zien .

De rest wat jullie noemen van de index staat bij mij op 0 .

Ik voel me beter hoor, ik was een "grensgeval" 5 per uur en gebruik nu sinds 11 augustus de resmed .

Dus ben nieuweling .
Vind wel fijn om jullie ervaringen te lezen en begrijp ik het ook wat beter .

Groetjes van Suzie

Re: Hoe hoog is jullie AHI

2
Hallo Suzie, het klopt dat een ahi van 0,2 per uur geen hele apneu is. Maar alle ademstops (obstructief = blokkade van de luchtweg) (centraal = geen ademhaling signaal vanuit het ademhalingscentrum in de hersenen) of bijna ademstops (hypopneus = vernauwde luchtweg door gedeeltelijke blokkering) worden bijelkaar opgeteld en daarna gedeeld door het aantal uren dat het apparaat heeft aangestaan. Of je in die totale tijd nu geslapen hebt of niet, dat maakt niet uit.

Elke 6 minuten van een uur staat gelijk aan 0,1
60 minuten / 6 minuten = 0,1

Dus stel je hebt het apparaat 5h48 aangehad en een ahi van 0,2 per uur, dan had jij in totaal dus

5h48 = 5,8 x 0,2 = 1,16 ademstops dus afgerond 2 ademstops of bijna ademstops.

Via het gratis programma Oscar kun je precies zien wanneer (tijdstip) zij plaatsvonden en hoelang zij duurden.

Hopelijk begrijp je het nu? Mocht je nog meer willen weten, gewoon vragen. Het gaat bij jou tenminste de goede kant op.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Hoe hoog is jullie AHI: 0,2 wat betekent dat nou?

3
Heel erg bedankt ik begrijp het nu beter met de AHI ,heldere uitleg ,hij staat bij mij meestal alles op 0 ,maar nu heb ik toch nog een vraag ,vanacht stond de ahi op 0.5 en bij het opstaan vanmorgen op 0.2 dat is dan heel verwarrend ,kan iemand dit verklaren .

Verder heb ik in jaren niet zo lekker geslapen al nu ,althans de meeste nachten dan hoor .

Ik heb welleens dat ik wakker schrik en hoor/ voel ik de lucht en voel ik me benauwd wss heb ik dan net bijna een ademstop tenminste dat denk ik hoor .

Maar al met al positief !

Groetjes Suzie

Re: Hoe hoog is jullie AHI: 0,2 wat betekent dat nou?

4
Suzie, stel je hebt 4 uur geslapen en je wordt wakker met een ahi van 0,5/uur (dus 4 x 0,5 = 2 ademstops)

Je valt weer in slaap en wordt dan wakker na 8,5 uur te hebben geslapen. Dan is de AHI 2/8.5 = 0,23 in je display zie je dan staan 0.2/uur

Dit wil dan zeggen, dat er nadat je weer in slaap bent gevallen geen ademstops meer heeft plaatsgevonden.

Dus doordat het aantal uren is toegenomen worden de ademstops verdeeld over meerdere uren omdat de AHI altijd per uur wordt weergegeven.

Je kunt inderdaad wakker worden na een kort of langdurende ademstop of bijna ademstop. Na een hypopneu volgt vaak een arousal, ofwel een (bijna)ontwaking. Je wordt uit de diepe slaap gehaald en kan dus wakker of bijna wakker worden.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Hoe hoog is jullie AHI: 0,2 wat betekent dat nou?

5
Dat is het dus , nou heel duidelijk bedankt !

Gelukkig is dit forum er en leer je weer van elkaar.

De meeste avonden is 0 en schrik ik toch best wel van als er ineens een ander getal staat ,eerst was je zonder behandeling je er niet van bewust..en nu staat het in het scherm. Ik was eerlijk gezegd wel angstig hoor om het zo te zien en daar dus nu bewust van ben .

Maar bedankt voor het vlotte antwoorden

Re: Hoe hoog is jullie AHI: 0,2 wat betekent dat nou?

6
suzie schreef: 24 sep 2021, 06:45 Ik heb neusdoppen en Resmed en het bevalt me goed , en het gaat ook goed , maar mijn vraag is wat het precies betekent een AHI van 0.2 ...dat lijkt me niet een " volledige " apneu of hoe moet ik zien .
Het is een gemiddelde van het aantal getelde incidenten gedeeld door het aantal geslapen uren. Dan kan je kommagetallen krijgen. Net als het gemiddelde Nederlandse gezin 1,57 kinderen krijgt. Ongeveer anderhalf kind.

Ik wil er wel voor waarschuwen dat de AHI in feite een waardeloze meetwaarde is, het is net als tellen hoe vaak per uur iemand met een gebroken voet op z'n gezicht valt. Je kan dat getal aardig laag krijgen, maar hoe gaat het ondertussen met de gebroken voet?

De monomane fixatie op AHI zorgt ervoor dat een hoop mensen moe blijven met CPAP terwijl de arts doodleuk volhoudt dat je "volledig" behandeld bent met een "geringe AHI"
suzie schreef: 24 sep 2021, 06:45 Ik voel me beter hoor, ik was een "grensgeval" 5 per uur en gebruik nu sinds 11 augustus de resmed .
Des te meer is het zinnig om Flow Limitation (niet geteld in de AHI) nauwlettend in de gaten te houden om te zorgen dat geen tijd verspilt met onvolledige behandeling en onnodig aanhoudende "restklachten."

Ik was zelf een "grensgeval" met AHI 2.7 :')
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Hoe hoog is jullie AHI: 0,2 wat betekent dat nou?

7
Bedankt voor je antwoord.

Ik snap nu een beetje hoe het werkt met hoe het berekent wordt .

Ik heb er veel mee gewonnen door deze therapie met neusdoppen.
Ik slaap meestal nu een hele nacht door iets wat jaren niet zo geweest is , het duffe gevoel in voorhoofd is ook weg en ben ik gewoon fit als ik uit bed stap ,tuurlijk heb ik mindere nachten en dagen maar ik ben blij voor nu .

Ik begrijp dat het helaas niet voor een uitkomst is .

Groetjes Suzie

Re: Hoe hoog is jullie AHI: 0,2 wat betekent dat nou?

10
Dat is te zien on de ademhalingskromme in OSCAR. Een ongehinderde inademing (wijst naar boven) heeft een mooie klokvorm, inademing met verschillende mate van hindering zien eruit zoals hieronder:
Daarnaast heeft ResMed een apart "flow limitation" grafiek maar daarin gaat een hoop detail verloren.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Hoe hoog is jullie AHI: 0,2 wat betekent dat nou?

11
Nou ben ik toch al richting mijn tweede jubileum aan het gaan qua apneuer, maar ik heb al die jaren gedacht dat AHI stond voor het aantal ademstops dat je die nacht hebt gehad.
(Lang leve de informatie die je bij de slaapkliniek krijgt....)

Maar als ik het goed begrijp moet je als je wakker wordt nog aan het rekenen ook, met je duffe kop.
Slaaptijd x AHI.
Ga ik niet doen🙂
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/