Na lange tijd een diagnose en proef-PAP

1
Vandaag heb ik besloten om toch maar eens een account op dit forum aan te maken. Heb al een aantal posts hier op het forum gelezen nadat ik de diagnose OSAS heb gekregen. Echter heb ik nog een aantal vragen en hoop dat jullie met het eea uit kunnen leggen. Als eerste zal ik beginnen met mijn verhaal.

Al jaren lang, eigenlijk vanaf kinderleeftijd heb ik problemen met slapen. Snurken hoorrde er volgens mij ouders al vanaf jonge leeftijd bij. Daarnaast sliep ik erg onrustig en werd ik soms gillend wakker. Dekens en hoeslaken lagen regelmatig helemaal op een frutje. Voor een lange tijd heeft de huisarts en die me heeft doorverwezen naar een psychiater dit afgedaan als angstklachten die mogelijk bij het Syndroom van Asperger kunnen horen, waar ik ook in beperkte vorm "last" van heb. De psychiater heeft toen der tijd medicatie voorgeschreven om de angsten te onderdrukken, of eerder je helemaal lam te leggen, het betreft het eerste anti-psychotica middel Levomepromazine (Nozinan), wat overigens niet eens meer voor deze indicatie gebruikt mag worden. Het zorgde ervoor dat ik minder angstig was, maar de slaap was nog steeds niet goed. Dit heb ik toen ook met de huisarts en psychiater besproken en ze gaven aan dat ik er gewoon mee moest leren leven, want angsten zijn nu eenmaal onderdeel ervan. Nooit is er toen verder onderzoek gedaan. Dus toen accepteerde ik het maar.

Tot ongeveer 4 jaar geleden, toen het weer heel erg op begon te spelen en ik de medicatie al geruime tijd niet meer nam, aangezien ik op 18 jarige leeftijd een rijbewijs wou halen en met deze medicatie mocht het niet. De huisarts bleef ook weer bij het feit dat het echt een psychiaterische oorzaak moest hebben en schreef weer tabletten voor die in die richting zitten, namelijk Seroquel. Hiervan sliep ik wel rustiger en met name "langer", maar had nooit het gevoel echt uitgerust te zijn. Tevens ben ik toen 40 kg aangekomen (was voordat ik begon 80 kg bij 1,97 cm, dus keurig BMI tegen ondergrens normaal aan). Na 3 jaar was ik echter 120 kg. Wat ik ook deed, ik kreeg het gewicht er niet af. Ben in die tijd regelmatig bij de huisarts geweest en heb andere medicatie gehad (amitriptyline, promethazine, Trazodon, lorazepam, etc,). Dit echter allemaal met slecht effect. Via de huisarts bij de POH-GGZ slaapcursus gevolgd waarin slaapeducatie is gegeven, dit echt zonder enkel resultaat, alleen het feit dat slaaponthouding de boel alleen maar erger maakte. De POH-GGZer stelde toen ook voor om een slaaponderzoek te laten uitvoeren, maar de huisarts wou dit advies niet opvolgen.

Afgelopen februari heb ik een burn-out ontwikkeld door het vele werken en weinige rust. Zeker in de Coronatijd waarin ik meer dan 500 overuren op jaarbasis moest maken voor mijn functie als HBO docent. Dit diverse keren met de directie besproken dat het niet kon, maar helaas gebeurde er niks mee. Dus eind februari 2021 met een burn-out thuis komen te zitten. Hiervoor bij de huisarts geweest en gelukkig bij een huisarts in opleiding terecht gekomen. Deze huisarts heeft toen nog een keer met medicatie het e.e.a. willen proberen in overleg met de andere huisartsen maar merkte ook op dat het weinig effect had en heeft toen zelf besloten om mij door te verwijzen naar het slaapcentrum van het Amphia ziekenhuis voor consultatie.

Door de COVID was de wachttijd voor initiele consult wat langer en kon begin juni 2021 terecht bij een neuroloog. Die dacht ook eerst dat het met Syndroom van Asperger te maken zou kunnen hebben, maar wou dit wel objectiveren via slaapregistratie met alle sensoren en camera's in het ziekenhuis.Tot mijn verbazing kon ik hier snel terecht, 2 dagen later al, maar omdat de neuroloog ook wou dat ik rustig met de medicatie zou stoppen, hadden we de afspraak twee weken later ingepland en heb ik het slaaponderzoek gehad.

Helaas duurde het 2 maanden voordat de uitslag er was door diverse omstandigheden (resultaten niet terug, vakanties), maar uiteindelijk belde de neuroloog mij half augustus op om te melden dat ik slaapapneu had. Hiervoor zou hij me doorverwijzen naar de longarts op de slaappoli. Dit duurde echter vrij lang voordat ik daar terecht kon komen. Diverse keren opgebeld, maar uitiendelijk kon ik 22 september terecht bij de longarts. Nu ben ik daar afgelopen 22 september geweest, waarbij ze me helaas voor het verkeerde consult hadden ingepland (namelijk een intake). Dit vermoedde had ik al toen ik de uitnodiging kreeg en heb hier ook over gebeld dat ik een proefbehandeling zou krijgen, de assistenten heeft toen nog 2 afspraken erachter ingepland namelijk met OSAS verpleegkundige en met de fabrikant voor het verkrijgen van een CPAP apparaat.

Helaas is dit niet besproken met de longarts en dit zorgde nogal voor een vervelend consult omdat hij ervan overtuigd was dat ik voor een intake kwam. Hij wou niet aannemen dat er al onderzoek gedaan was en werd nogal boos. Toen heb ik het wederom aangegeven en uiteindelijk heeft hij toch naar de uitslag van het onderzoek gekeken en hierop gehandeld. Helaas merkte ik dat hij nogal boos was op de verkeerde afspraak. Na de afspaak heb ik mijn CPAP apparaat gekregen.En de opdracht om verder te gaan met afvallen, waar ik al mee begonnen ben.

Het apparaat betreft een ResMed AirSense 10 AutoSet.met een ResMed Mirage FX neusmasker. Deze heb ik in de middag meteen thuis geinstalleerd en getest om te kijken hoe het voelde. Het was eerst nogal wennen.

Ondertussen slaap ik er nu 3 nachten mee en moet zeggen dat de eerste 2 nachten vrij problematisch waren, geen diepe slaap, vroeg wakker, droge keel, verstopte neus (heb ik normaal nooit), tintelingen over mijn hele lichaam.. Al ging de laatste nacht wel een stuk beter. Ben echter wel één keer heel angstig wakker geworden, lijkt dus wel te linken aan een apneu in de data. Verder regelmatig wakker geworden dat het masker niet meer goed zat, meestal als ik op mij zij of rug slaap. Mogelijk moet ik hier een ander masker voor hebben? Wil dit volgende week bespreken tijdens het telefonisch spreekuur. Moet ik hiervoor bij de OSAS verpleegkundige zijn of de fabrikant? Kan iemand mij hier iets over zeggen?

Verder zou ik heel graag een operatie willen. Volgens de KNO arts die net voor de longarts een onderzoek heeft gedaan zou dit wel mogelijk moeten zijn. Wat zijn jullie meningen hierover? Ben zelf nogal vrij jong (31 jaar) en zit eigenlijk niet te wachten om mijn hele leven aan een hulpmiddel vast te zitten als het niet hoeft.

Dit zijn overigens mijn primaire klachten:
- Slecht slapen (veel wakker, moeilijk in slaap komen, angsti gwakker worden)
- Slechte concentratie
- Slaprig overdag
- Mijn geheugen is ver achteruit gegaan
- Wakker worden met hoofdpijn en veel spierpijn
- Veel zaken gaan over mijn hoofd heen, weinig empathie, wat ik overigens normaal heel veel had (ik weet het klinkt raar met Asperger, maar je kunt ook juist hyperempatisch zijn, wat ik ook was)
- Aankomen en lastig afvallen (deels ook door die slaapmedicatie)
- Intresses verliezen
- Zeer kort lontje.

Mochten er vragen zijn, stel ze gerust en hoop dat jullie antwoord kunnen geven op mijn vragen

Re: Na lange tijd een diagnose en proef-PAP

2
Dag Lupusje, welkom hier.

Jij hebt ook al heel wat meegemaakt in de medische molen lees ik.
Zelf ben ik ook bekend met angstklachten, achter de schermen is weinig een probleem maar face to face zoveel moeilijker.
In het verleden heb ik ook seroquel gehad, ik vond het rotspul, sliep wel goed (dat deed ik altijd al) maar vond mezelf onwerkelijk in de wereld staan, net of er nog veel meer langs me heen ging.
Mijn concentratie is eigenlijk nooit zo best geweest, ben meer een dromer.
Toch heb ik mij vrij goed kunnen redden met hier en daar wat hulp van medicatie.
Momenteel heb ik naast astma medicatie nog lexapro en lorazepam, de laatste gebruik ik sporadisch want ik heb een keer van xanax af moeten kicken wat niet best was.
Het zal waarschijnlijk altijd met ups en downs wat doormodderen zijn.
Ik las dat jij een neuskommetje hebt, is daar een reden voor?
zelf heb ik altijd neusdopjes gehad, die lekken m.i. het minst. misschien dat dat nog een optie voor je is.
Ik ben blij met mijn apparaat, in het begin ook wel gedacht dit wordt hem niet, maar ik heb hem vrij snel geaccepteerd omdat ik het prettig vind om goed vrij te kunnen ademen, dat zal ook met mijn astma te maken hebben denk ik.
Ik kan je alleen maar aanraden het vol te houden, het is sowieso een gewenning om er mee te slapen.
Mochten er complicaties zijn dan meteen in de telefoon klimmen en bij de leverancier vragen om een oplossing, daar zijn ze voor.
Ook hier is veel support mocht je met een en ander zitten, veel succes.
Laatst gewijzigd door Henk22 op 25 sep 2021, 17:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: Na lange tijd een diagnose en proef-PAP

3
Welkom!

Een heel herkenbaar verhaal, ook ik heb zeker de helft van mijn leven (15 jaar) zo geleefd totdat ik mijzelf ben gaan behandelen in voorjaar van 2017. Ik ben de lieve heer nog steeds dankbaar dat ik nooit aan de psychatrische medicatie ben gegaan, maar het zijn barre tijden geweest. Diagnose kwam pas in oktober 2020, omdat ik "apneu zonder de apneu" heb ofwel UARS, en dan mag je jaren lang aanhoren dat je klachten tussen de oren zitten omdat de slechte slaaponderzoeken die hier de norm zijn dan "lage AHI" geven. AHI is sowieso kut, maar dat is een ander verhaal.
Lupusje schreef: De POH-GGZer stelde toen ook voor om een slaaponderzoek te laten uitvoeren, maar de huisarts wou dit advies niet opvolgen.
Fijne huisarts is dat 💢
Lupusje schreef: Hij wou niet aannemen dat er al onderzoek gedaan was en werd nogal boos
Haha heel herkenbaar, ik ben op mijn lange pad ook zo veel van die arrogante kwezels tegen gekomen.
Lupusje schreef:ResMed Mirage FX neusmasker.
De Mirage FX is een masker dat zeker 5 jaar geleden op de markt is gekomen (oude voorraad) en er zijn sinds die tijd genoeg opties bij gekomen die 10x beter zijn. Bovendien moet je opletten dat je geen mondlekkage hebt, want met mondlekkage heb je gewoon 0% slaapkwaliteit. Dus dan is het een kwestie van hulpmiddelen (kinband, medisch plakband, zachte kraag, faceformer, etc.) proberen en als dat allemaal niet werkt moet je aan de Full Face. Gelukkig zijn daar tegenwoordig ook hele goede modellen voor zoals de ResMed F30i.
Lupusje schreef: Verder zou ik heel graag een operatie willen. Volgens de KNO arts die net voor de longarts een onderzoek heeft gedaan zou dit wel mogelijk moeten zijn. Wat zijn jullie meningen hierover?
KNO ingrepen zijn zeer zelden duurzaam. Dus je kan in een situatie belanden waar je slechts gedeeltelijk verbetert, maar nog steeds afhankelijk bent van CPAP. Ook kan door bepaalde ingrepen (lees verminking) zelfs het gebruik van CPAP nog extra worden bemoeilijkt, dan zit je helemaal klem!

Voor permanente oplossingen moet je zeker niet bij de KNO zijn, maar bij een MKA (mond keel aangezicht) chirurg, die de layout van je onder en bovenkaak aanpast zodat er genoeg ruimte ontstaat. Want obstructieve slaap-ademstoornissen houden altijd verband met gebrek aan ruimte. Veel van ons hebben een plat gezicht (biretrusie) of een teruggetrokken onderkaak (mandibulaire retrusie).
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Na lange tijd een diagnose en proef-PAP

4
Henk22 schreef: 25 sep 2021, 12:02 Ik las dat jij een neuskommetje hebt, is daar een reden voor?
zelf heb ik altijd neusdopjes gehad, die lekken m.i. het minst. misschien dat dat nog een optie voor je is.
Bedankt Henk22.

Het neuskommetje is gewoon het eerste masker wat ze aan mij gegeven hebben. Ze hebben niet echt om input gevraagd. Hoe ervaar je neusdoppen met slapen? Merk met name bij een kommetje dat als ik op mijn zij of buik slaap ik wel lekkage krijg en dan weer wakker schrik. Hoe gaat dat met dopjes?

persluchtpiraat schreef: 25 sep 2021, 12:24 Een heel herkenbaar verhaal, ook ik heb zeker de helft van mijn leven (15 jaar) zo geleefd totdat ik mijzelf ben gaan behandelen in voorjaar van 2017.
Bedankt persluchtpiraat.

Hoe ben je er zelf achtergekomen? Ook in combinatie met UARS?
persluchtpiraat schreef: 25 sep 2021, 12:24 KNO ingrepen zijn zeer zelden duurzaam. Dus je kan in een situatie belanden waar je slechts gedeeltelijk verbetert, maar nog steeds afhankelijk bent van CPAP. Ook kan door bepaalde ingrepen (lees verminking) zelfs het gebruik van CPAP nog extra worden bemoeilijkt, dan zit je helemaal klem!

Voor permanente oplossingen moet je zeker niet bij de KNO zijn, maar bij een MKA (mond keel aangezicht) chirurg, die de layout van je onder en bovenkaak aanpast zodat er genoeg ruimte ontstaat. Want obstructieve slaap-ademstoornissen houden altijd verband met gebrek aan ruimte. Veel van ons hebben een plat gezicht (biretrusie) of een teruggetrokken onderkaak (mandibulaire retrusie).
Waar moet je dat soort zaken bespreken? Bij je longarts, KNO-arts, huisarts? Dat principe is me nog niet geheel duidelijk. Zijn er duidelijke verbeteringen met MKA operaties?

Re: Na lange tijd een diagnose en proef-PAP

5
Lupusje schreef: Hoe ben je er zelf achtergekomen? Ook in combinatie met UARS?
Geheel toevallig. Ik ben pas een serieus medisch probleem gaan vermoeden toen ik niet meer mijn eigen boodschappen kon doen. Toevallig moest ik 2 maanden wachten op m'n eerste slaaponderzoek (wachtlijst) waardoor ik als een wilde naar alternatieven aan het zoeken ging. Toevallig kwam ik er achter dat xPAP apparaten op Marktplaats worden aangeboden. Geheel toevallig kocht ik een BiPAP in plaats van een CPAP (later bleek dat ik 100% een BiPAP nodig had, maar dat wist ik toen nog niet (*)) van iemand die toevallig weinig geld voor de BiPAP wilde hebben (wist niet echt wat hij verkocht). En de BiPAP maakte een wereld van verschil. Dus ja, toen artsen daarna hun kulverhaaltjes bleven spinnen over hoe het allemaal tussen de oren en "somatiserend" was etc. nam ik dat allemaal niet zo serieus.

Door de jaren heen heb ik me bekwaamd over het beoordelen van Flow Limitation, en daardoor kwam ik erachter dat de BiPAP eigenlijk nog een hoop verbetering liet liggen, daarom ben ik overgestapt op ASV wat opnieuw een wereld van verschil gaf. De ASV stelt me in staat om onaangetaste REM slaap te hebben, en dat merk je wel mbt. cognitieve prestaties en geheugen.

Uiteindelijk heb ik ook ontdekt dat bij Kempenhaeghe in Heeze een speciaal slaaponderzoek wordt gedaan met een sonde in de slokdarm (PSG + oesofagale manometrie ofwel Pes), en zo konden ze me in oktober 2020 eindelijk een diagnose geven.

(*) BiPAPs zijn buitengewoon geschikt voor het bestrijden van Flow Limitation
Lupusje schreef: Waar moet je dat soort zaken bespreken? Bij je longarts, KNO-arts, huisarts? Dat principe is me nog niet geheel duidelijk. Zijn er duidelijke verbeteringen met MKA operaties?
Da's moeilijk te zeggen. Bespreek het met iedereen maar wees niet verbaasd als ze er geen hol van begrijpen, en verhaaltjes spinnen om je in hun "stal" te houden. De juiste MKA ingreep lost het fundamentele probleem op dat de oorzaak is van obstructie: ruimtegebrek. Ik zou wel eerst kijken wat er gebeurt als je met CPAP naar een normaal gewicht kan komen (met geduld!) want overgewicht kan ook een rol spelen. En met gewicht bedoel ik eigenlijk lichaamsvorm, want ik ben ook afgeslankt in het afgelopen halfjaar, maar ik ben een kilo zwaarder geworden omdat ik zo veel vet heb vervangen met spiermassa.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Na lange tijd een diagnose en proef-PAP

6
Lupusje schreef:Hoe ervaar je neusdoppen met slapen?
Ik heb ervaring met twee typen neusdoppen, dat zijn de Resmed P10 en de P30i welke een verbeterde versie is.
De P10 is een minimalistisch masker welke goed voldoet maar ook iets makkelijker kan lekken.
Dit komt omdat er een simpel hoofdbandje aan zit welke het maskertje makkelijk kan doen kantelen. Daardoor dus ook iets makkelijker kan lekken. Echter in de praktijk nauwelijks problematisch.

De P30i welke een stuk beter is, heeft een kunststof hoofdband met topaansluiting. De slang vanaf het apparaat zit boven op je hoofd bevestigd. Dit is zeer comfortabel, je kunt makkelijk draaien in je slaap en de slang zit daarbij niet in de weg.
De doppen zitten bij beide maskers in je neusgaten. Het masker zit lichtjes op het hoofd en lekt bij een goede afstelling niet, zowel op zij als rugligging.

Mocht je voor dit masker gaan dan kan het zijn dat je bij uitademen wat druk verlichting moet hebben.
Dit kan op je apneu machine ingesteld worden.

Re: Na lange tijd een diagnose en proef-PAP

7
Welkom op het forum.

Heb je bij de Resmed ook het waterreservoir erbij gekregen? Zo ja, maak er gebruik van. Koop ook de climate airline verwarmde slang bij Vivisol of Vitalaire, let op deze kost €31,95 en past alleen op de Resmed AirSense 10 en op de Resmed Aircurve Bipap en ASV.

Het Resmed Airfit P30i neusdoppen masker is een fijn masker en in 10 jaar tijd voor mij het beste neusdoppen masker.

Lees bij het sub forum over maskers het bericht over Het effect van een neusdoppen masker. Doe de daarin beschreven kleine test bij jezelf.

Succes en volhouden.

De klachten die je beschreef zijn zeer bekend als klachten die zich voordoen bij apneu.

Operaties uitstellen, kan altijd nog en zijn vaak onomkeerbaar. Probeer het eerst met de cpap therapie op te lossen.

Afvallen en apneu gaat niet echt samen.

Advies, zwemmen, fietsen, wandelen kan, Krachttraining enz pas na een half jaar. Het lichaam en geest laten wennen aan de cpap therapie is het belangrijkste op dit moment

Afvallen verminderd overigens vaak wel de obstructieve ademstops en hypopneus.

Lees het artikel Hormonen, een cruciale factor voor herstel.

Herstel kan overigens 1 tot 3 jaar duren.

Daarom geduld is een schone zaak.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Na lange tijd een diagnose en proef-PAP

8
RuudJ schreef: 25 sep 2021, 23:34 Heb je bij de Resmed ook het waterreservoir erbij gekregen? Zo ja, maak er gebruik van. Koop ook de climate airline verwarmde slang bij Vivisol of Vitalaire, let op deze kost €31,95 en past alleen op de Resmed AirSense 10 en op de Resmed Aircurve Bipap en ASV.

Het Resmed Airfit P30i neusdoppen masker is een fijn masker en in 10 jaar tijd voor mij het beste neusdoppen masker.
Bedankt RuudJ!

Verwarmde slang heb ik nog niet, maar wil daarmee wachten tot ik definitief weet of het apparaat iets voor mij is. Neusdoppen lijken me wel een betere oplossing. Het waterreservoir heb ik wel en heb ik al op diverse standen gezet. Op stand 6 heb ik het minste last van verstopte neus en droge keel. Maar in de ochtend merk ik wel dat ik veel moet hoesten.

Vandaag heb ik contact opgenomen met de firma Vitalaire (waarvan ik het apparaat) nu ook leen en aangegeven dat ik veel moeite heb met de pasvorm van het masker, waarbij ik de volgende klachten ervaar:
  • Wanneer ik op mijn zij ga slapen. Dan stroomt er lucht via de zijkant naar buiten. Kussen drukt het namelijk wat in. Hierdoor word ik snel wakker.
  • Op mijn bovenlip zit een anatomische verharding, hier drukt het masker redelijk hard op en geeft drukpijn
  • Relatief veel jeuk bovenop mijn neus
Ze gaven me aan dat het luchtverlies nog wel erg laag is en snel gecorrigeerd, waardoor het niet nodig is voor een nieuw masker. Ze zeiden dat het nog bij gewenning hoort en dat ik over een week terug moet bellen als het nog zo blijft en dan kunnen ze kijken voor ander masker. Ondertussen slaap ik nog maar amper omdat ik nogal veel draai in mijn slaap. Gemiddelde nacht slaap ik 2 uur echt. voordeel is wel dat bij geen slaap ook weinig apneus optreden :grin:

Re: Na lange tijd een diagnose en proef-PAP

9
Een te slap kussen kan het masker doen laten verschuiven. Daarom wordt een stevig kussen geadviseerd. Een kussen van traagschuim is vaak stevig genoeg en wordt zachter naarmate het warmer wordt door de afgifte van de warmte van de huid. Na opstaan neemt het de oorspronkelijke vorm weer aan. Er zijn kussens te verkrijgen met een speciale uitsparing voor het apneu masker.

Op dit moment is het merk Resmed, het merk wat vaak wordt uitgezet. De Dreamstation 2 zal meer worden uitgegeven aan de gebruikers van de Dreamstation 1 die hun apparatuur t.z.t. moeten inleveren ter vervanging van het Foam. Dreamstation 2 is momenteel ook (nog) niet uit leesbaar via OSCAR.

De Devilbiss apparatuur wordt door de fabrikant per 1 december 2021 stopgezet. Reparatie en vervangende onderdelen en accessoires blijven nog beschikbaar. Men gaat zich meer richten op apparatuur voor Ziekenhuizen. Goed merk alleen met universele Hybernite verwarmde slang te gebruiken.

Blijft dan nog over Prisma Weinmann. Goed merk alleen met universele Hybernite verwarmde slang te gebruiken.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Na lange tijd een diagnose en proef-PAP

10
Lupusje schreef: 27 sep 2021, 11:36 [*] Op mijn bovenlip zit een anatomische verharding, hier drukt het masker redelijk hard op en geeft drukpijn
Dat is reeds grond voor een directe vervanging. Ugh, ze gaan we heel cynisch om met het uitzetten van oude voorraad daar zeg 😡
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Na lange tijd een diagnose en proef-PAP

11
Ondertussen heb ik via het ziekenhuis een nieuw masker gehad, namelijk een ResMed AirFit P10 neuskussentje en zit al een heel stuk beter. Kan nu wel doorslapen 's nachts en heb weinig last van lekkage.

Alleen merk ik wel dat ik vrij schrale neus heb. Heb dat nu opgelost met dagcreme van de Lidl, werkt opzich wel, maar weet niet of er iets beters voor is.

Kan het overigens kloppen dat nadat de therapie begint aan te slaan dat je extra moe bent? Dus meer behoefte aan slaap? Merk dat dus gewoon meer slaap nodig heb, als ik thuis kom ben ik al bekaf en doe ik soms een dutje. Dat heb ik normaal nooit gehad.

Re: Na lange tijd een diagnose en proef-PAP

12
Ja, dat kan. Je leefde voornamelijk op aangemaakte adrenaline, die bij elke ademstop wordt aangemaakt en dat zorgt ervoor dat je de nacht en vaak de dag erna ook doorkwam.

Nu de therapie aanslaat maakt je lichaam minder adrenaline aan, echter je lichaam is hier zo aan verslaafd geraakt, dat je nu een afkick proces doorloopt. Dit zorgt voor die extra vermoeidheid.

Hoelang dit gaat duren is niet bekend, voor ieder weer anders.

Je zult je er doorheen moeten bijten.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar