Reisverzekering en C-PAP apparaten

1
Mijn zorgverzekeraar (ZKA) heeft mijn C-PAP apparaat in bruikleen tot mijn beschikking gesteld. Op zicht niets mis mee met deze constructie – bepaalde zorgverzekeraars kiezen voor aanschaffen van dergelijke apparaten en andere kiezen voor een leenovereenkomst. Zo dacht tot ik mijn reisverzekeraar (FBTO) polst. Omdat het C-PAP apparaat niet mijn eigendom is, is het door FBTO tegen schade, verlies, diefstal, enz NIET GEDEKT! Kennelijk bij alle reisverzekeraars slechts aantoonbaar eigendom is verzekerd - maw met een leenovereenkomst ben ik wel verantwoordelijk maar niet de eigenaar. Er wordt door reisverzekeraars geen uitzondering gemaakt en een “aparte module” voor medische apparaten bestaat evenmin ook niet.
Voor een weekendje weg kan ik mijn C-PAP achterlaten maar voor langer afwezigheden zou het onverantwoord het apparaat niet mee te nemen. Maar als er wat gebeurd ben ik voor een kostbaar apparaat niet verzekerd. Hebben andere C-PAP bezitters een oplossing cq een goede raad voor deze eigenaardige verzekeringskwestie??

Re: Reisverzekering en C-PAP apparaten

2
Hallo Drance,

Over het verzekeren van een cpap tijdens vakantie is in dit forum al heel wat geschreven.
Het lijkt zo te zijn dat de eigenaar moet zorgen dat je steeds een goed werkend apparaat hebt.
Dus is de schade die tijdens jouw vakantie optreed voor rekening van jouw zorgverzekeraar of ingeval van lease door de verzekeraar bij een leverancier is de leverancier degene die voor vervanging moet zorgen.
Alleen als door jouw nalatigheid of onvoorzichtigheid schade optreed aan jouw cpap, dan kan jij daar voor aansprakelijk gesteld worden. Ik denk dat in dat geval misschien een beroep gedaan kan worden op jouw eigen WA verzekering, maar hier ben ik niet zeker van.
Een aantal jaren terug had ik mijn cpap in bruikleen van de verzekeraar. Bij Unigarant (ANWB) was toen mijn cpap wel meeverzekerd in de doorlopende reis verzekering die ik had. Maar gelukkig heb ik daar nooit een beroep op hoeven doen.

Houdoe,

Ben
Er is genoeg lucht op de wereld.
Maar blijkbaar kan je toch lucht tekort komen.

Re: Reisverzekering en C-PAP apparaten

3
De apneu vereniging heeft dit onderwerp uit gezocht en meerdere malen behandeld in hun apneumagazine.

Je moet de Cpap als een goed huisman/vrouw betaamt behandelen.

Verzekeren is niet mogelijk, daar het apparaat niet je eigendom Is.

De Zorgverzekeraar of de Leverancier (hangt af wie de eigenaar is) blijft aansprakelijk en moet deze ten alle tijde zo snel als mogelijk is vervangen.

Kijk of men op de plek van vakantie ook een vestiging heeft en neem gegevens mee op vakantie.

Neem ook bij weekendjes weg altijd je Cpap mee.

Nooit zonder slapen zelfs niet met een dutje overdag.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Reisverzekering en C-PAP apparaten

5
Volgend jaar ga ik een roadtrip door Amerika maken, ik zal mijn CPAP dan regelmatig in het koffer van mijn auto moeten laten. Liever niet, maar ik zie geen andere mogelijkheid.

Ik vraag me af waarom de cpap-leveranciers ervoor blijven kiezen de gebruikers hieromtrent verkeert voor te lichten. Het verhaal wat Bram hierboven aangeeft is bij hen ook al lang bekend.

Groet Joop
ResMed 9s met bevochtiger/ Verwarmde slang/ Resmed Mirage Quattro fulface masker
Druk 9,6
Begin AHI: zijligging 14/ rugligging 77
AHI nu: gemiddeld iets boven 1
Begonnen met CPAP 6-dec-2013

Re: Reisverzekering en C-PAP apparaten

6
Ik heb kontakt gehad met een medewerkster van mijn doorlopende reisverzekeraar, de Europeesche: zij stelt dat ik het niet hoef te verzekeren omdat het mijn eigendom niet is. Een open deur want dat is al lang bekend. Maar hoe gaat men om met het begrip "onachtzaamheid"?
Volgend jaar ga ik naar Oezbekistan en slaap dan in trein, joert en hotels. Tja, dat was niet gemakkelijk! Men komt niet verder dan zo goed mogelijk uit het zicht, liefst in afgesloten ruimte als dat gaat.
Doe in elk geval altijd aangifte, waar je ook bent.

Maar ik ga met het vliegtuig en zoek bij Resmed op haar site naar de brief voor de luchtvaartmaatschappij. Maar ik heb de site doorgespit maar ik kan hem niet vinden. Iemand wel wellicht?

Re: Reisverzekering en C-PAP apparaten

9
Heb hier toevallig ook navraag gedaan bij Aegon reisverzekering. Hun antwoord zolang het eigendom is van de zorgverzekering / leverancier vergoeden ze niks. Zodra het je eigen eigendom is moet je eerst proberen op je zorgverzekering te verhalen. Lukt dat niet dan vergoeden ze het onder overige bagage in mijn geval tot maximaal €2500.