Hyperventilatie

1
Gisteren de CPAP gekregen met een neusmasker overdag opgezet om te testen.
Geprobeerd te gaan slapen na 1 uur ben ik in paniek wakker geworden volledig in paniek dacht dat ik stikte kon vervolgens niet meer gaan slapen. Wat een rot ervaring.
Heeft hier iemand ook last van gehad.

Re: Hyperventilatie

2
Wat voor merk cpap heb je en hoe heet het neusmasker? Maak je gebruik van de Ramptijd en rampdruk of Aanlooptijd en Startdruk? Wat is de drukinstelling? Het kan zijn dat de druk te laag is ingesteld of te hoog, waardoor je het gevoel krijgt dat je niet kunt uitademen tegen de luchtstroom in. Dan kun je in paniek raken en daardoor raakt de ademhaling van slag en begin je te hyperventileren. Zeker geen prettige ervaring.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Hyperventilatie

3
U beschrijft min of meer mijn eerste blootstelling aan CPAP 3 jaar geleden. Gelukkig had ik toen mijn eigen apparaat gekocht, die ook een bilevel (BiPAP) modus had, en toen ik die had ingeschakeld kon ik de hele nacht rustig slapen. Helaas zijn dit soort apparaten duurder, dus krijgt iedereen standaard een CPAP, zonder dat men rekening houdt met dit soort reacties die wij hebben.

Wat is het merk van uw apparaat? Als het ResMed is kunnen we EPR aanzetten, dat is een beperkte bilevel functie die de sensatie al een stuk meer kalmerend maakt.

Verder is het handig als u alle relevante informatie geeft: het type apparaat (REF nummer op de sticker) en de drukinstellingen.

GPG key ID 49A3F5E6, signature: https://paste.c-net.org/NamesakeChristy
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Hyperventilatie

4
weepeetje schreef: 17 dec 2020, 17:23 Gisteren de CPAP gekregen met een neusmasker overdag opgezet om te testen.
Geprobeerd te gaan slapen na 1 uur ben ik in paniek wakker geworden volledig in paniek dacht dat ik stikte kon vervolgens niet meer gaan slapen. Wat een rot ervaring.
Heeft hier iemand ook last van gehad.
Mag ik vragen waarom u "de" cpap heeft gekregen, eigenlijk wil ik uw diagnose weten.
Er zijn namelijk, hedendaags, bijkomende redenen om een cpap/apap oid, voorgeschreven te krijgen.

De eerste nacht, is vaak het moeilijkst. :muscle:
Resmed® Curve™ 10 ST-A, LifeChoice™ Activox™ 4L Draagbaar zuurstof concentrator, Resmed® ClimateLineAir ™ Oxy Tubing Verwarmde slang ,Philips® DreamWear™ Vol gelaat-masker HH1133/00 Medium.

Re: Hyperventilatie

5
Heb mijn Cpap gekregen vanwege de apneus (18) alle andere al geprobeerd huig operatie een MRA nu dus een cpap ingesteld door leverancier op 5-10 druk.
Heb een Resmed AirSense 10 masker de Resmed Mirage FX

Re: Hyperventilatie

6
weepeetje schreef: 19 dec 2020, 10:30 Heb een Resmed AirSense 10 masker de Resmed Mirage FX
Het lijkt me zinnig om EPR eens te proberen. Leg deze kwestie neer bij uw arts, maak er werk van. U kunt het beste de minimum druk verhogen met het niveau van EPR dat u kiest. Dus:

Bij EPR 1 minimumdruk 6 kiezen.
Bij EPR 2 minimumdruk 7 kiezen.
Bij EPR 3 minimumdruk 8 kiezen.

Dat klinkt misschien tegenstrijdig, maar neem het maar van me aan dat dit echt werkt :grin:

GPG key ID 49A3F5E6, signature: https://paste.c-net.org/LucidStyle
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Hyperventilatie

7
EPR is eigenlijk wel noodzakelijk, anders is het niet te doen.

Ik had ook wel een paar dagen (nachten) nodig om te wennen, maar is nu al heel lang echt geen probleem meer.

Er zijn twee dingen waar ik gewoon echt niet aan kan wennen en heb ik opgegeven:
- neusdoppen-masker, daar krijg ik het acuut benauwd mee en dat blijft
- anti-bacterieel filter

Dat laatste heeft wat toelichting nodig. Ik heb deze van de leverancier gekregen om te proberen nog wat allergenen uit te filteren die wel door het "gewone" filter heenkomen. Normaal worden deze filters gebruikt om een CPAP met meerdere gebruikers te kunnen delen (niet tegelijk ;)) (bijvoorbeeld in een ziekenhuis), zodat je elkaar niet besmet, dan hoeft het apparaat niet elke keer helemaal intern ontsmet te worden.

Het bestaat uit een apparaat wat je tussen je CPAP en de slang aansluit. Het zit dus niet bij de lucht-ingang (zoals het gewone filter) maar aan de uitgang. Dit betekent dat het de werking van de CPAP beinvloedt, want die reageert op de druk in de slang. Mijn CPAP heeft een optie om "antibacterieel filter" te activeren ("ab filter"). Zodra ik dat doe, reageert de CPAP heel slecht op EPR, het kost echt moeite om de EPR te activeren, je moet even echt hard uitademen en dan opeens gaat hij heel licht. Ik krijg het er benauwd van. Ik heb ook de EPR een standje hoger geprobeerd, maar dan werkt de CPAP onvoldoende (ademstops worden hoger). Als ik de druk vervolgens hoger zet, voelt het weer heel raar aan. Geen succes dus.