Mijn ervaringen met de Dreamwear Full Face en Resmed F30i

1
Na een tijdje geslapen te hebben met de Resmed P30i masker, bleek dat ik last had van mondlekkage. Na weken stoeien met verschillende kinbanden (gevoel van opgesloten, striemen in gezicht), andere kussen, bevochtiging wat hoger, druk verhogen (met een opgeblazen gevoel tot gevolg), ben ik overgestapt naar een Full Face masker.

Van mijn leverancier kreeg ik de Dreamwear Full Face:
Fijne masker. Deze zit zacht op je gezicht en doeor je gezichtwarmte voelt het masker later ook niet vreemd aan. De maatbepaling was nog een beetje stoeien.
Dit pakket werd als startpakket geleverd, 4 verschillende maten maskers, helaas alleen het Medium frame. Ook zat er een kaartje in om je masker maat te bepalen. Erg handig, neus op het kaartje en kijken in welk vakje het puntje en de zijkant komt. Volgens mijn visie moest ik het M maskerdeel hebben.. volgens m'n partner de L. Nou ja.. proberen kan geen kwaad.
L masker zat bij mij wel lekker, maar ook wel wat groot. Ik had geen gevoel van benauwdheid bij het inademen. Alleen wel dat ik later in de nacht vaak wat lekkage had bij de zijkanten. Ik slaap op een Mline traagschuim kussen. Ook had ik soms bij het draaien dat 1 kant van m'n neusgat werd afgesloten door een flapje van het masker. Dus de L was denk ik wel te groot.
Het M deel proberen dan: zat beter en bij draaien geen lekkage naar de zijkant. Wel heb ik het gevoel dat ik beperkt wordt bij het inademen. Of dat wennen is of het masker nog wat anders positioneren, moet ik nog even kijken. Of wellicht een voorgevormde kussen (zoals de Resmed Contour Cpapmax kussen die ik hier op het forum gezien had).
Ook heb ik het idee dat de uitgeademde lucht niet voldoende of tijdig ververst wordt. Het voelt nog warm en soms ruik ik m'n tandpasta er nog in als ik eens via m'n mond uitadem. Is wel mee te leven, maar toch ook niet heel prettig.
Het framemaat bepalen gaat wat anders, er staan wel plaatjes op het bijgeleverde papiertje voor de maatbepaling, maar dit is ook persoonlijk. Het M frame zat bij mij te dicht bij m'n ogen, dus ik had een L frame besteld.. Deze zit beduidend beter.

Zelf heb ik bij rmed.be een Resmed F30i gekocht.
Helaas kan je maar 1 maat bestellen (1 maat masker en wordt standaard met het standaard frame geleverd). Ik had via google een maattabel gedownload, uitgeknipt en gelijk tot een hindernis: waar moet ik kijken.
Het maattabel bestaat uit 4 verschillende maten (S, SW, M en W).. verschillende kleuren en in die kleuren zie je een donkere lijn (van diezelfde kleur) in het midden lopen. Er staat op het tabel dat je dat ding onder je neus moet leggen en je neus mag niet over de gestippelde lijn gaan.. maar ja, er is geen gestippelde lijn.
Na een youtube zoektocht kwam ik er achter dat ze eigenlijk die donkere kleur lijn bedoelen. Als het puntje van je neus of zijkanten over de donkere lijn komen, moet je een maat groter pakken. Ik kwam op de M uit en heb nog een L frame erbij besteld nadat de STD frame te klein was.
Dit is een fijn masker, zit wel stugger, het siliconen is wat stugger en de randen wat scherper lijkt wel, maar ik krijg wel voldoende lucht binnen. Geen gevoel van beperking zeg maar (wat ik bij de Dreamwear wel heb) en de lucht wordt denk ik wel voldoende snel ververst. Het voelt frisser zeg maar. Ook heb ik het idee dat het masker iets kleiner is bij de mond vergeleken met de Dreamwear, maar dat zal denk ik de stugheid van het siliconen randje zijn.
Bij omdraaien merk ik niet echt dat er lekkage optreed, maar als ik op m'n rug lig valt m'n kaak wat naar achter/naar beneden, met als gevolg regelmatig lekkage aan de onderkant.
Het masker strakker zetten helpt niet echt (of ik heb het niet voldoende gedaan).. maar ja, te strak is ook niet goed. Ik merk wel dat door het op je rug liggen, het frame wat naar voren gedrukt wordt (van je gezicht af) en dat daardoor het masker ook naar voren gaat.
Ook vind ik het jammer dat er in het frame geen stoffen laagje zit die op je huid rust.. de dag na het slapen stonden de afdrukken goed in m'n gezicht. Ik heb de stoffen lapjes van de Dreamwear erom gedaan (is wel even friemelen omdat het framebuis wat breder is dan bij de Dreamwear) en dat helpt. Dus wellicht een oude sok even slopen.
Het verschil met de Dreamwear is dat de uitstroomopening aan de onderkant (voor) van het masker zit. Bij de Dreamwear zit deze rij gaatjes bovenin onder de neus.
Hij (de Resmed) blaast wel harder uit via deze gaatjes, m'n partner vind dat niet zo fijn.

Ik zit nog even te twijfelen met welke ik echt verder ga.. ik had vanochtend met de Dreamwear veel lekkage bij het puntje van m'n neus en ook zijkant (zijligging). Continue met het masker wat spelen (optillen, loslaten, wat bewegen) is ook niet echt prettig.
Dus wellicht wel zo'n voorgevormde kussen proberen.. maar ong 100 euro uitgeven om iets te proberen vind ik ook wat jammer.

Ik weet niet of er iemand is die hetzelfde probleem heeft (kaak valt wat naar achter bij rugligging) en een oplossing heeft?

Re: Mijn ervaringen met de Dreamwear Full Face en Resmed F30i

2
DaanSp schreef: 04 okt 2021, 11:16 Ook had ik soms bij het draaien dat 1 kant van m'n neusgat werd afgesloten door een flapje van het masker.
Dat probleem heeft mij ook tijden geërgerd. Daarom ben ik overgestapt op de F30i
DaanSp schreef: 04 okt 2021, 11:16 Zelf heb ik bij rmed.be een Resmed F30i gekocht.
Very cool 👍
DaanSp schreef: 04 okt 2021, 11:16 Hij (de Resmed) blaast wel harder uit via deze gaatjes, m'n partner vind dat niet zo fijn.
Dat probleem is heel simpel te verhelpen. Stuur me een PM :)
DaanSp schreef: 04 okt 2021, 11:16 Dus wellicht wel zo'n voorgevormde kussen proberen.. maar ong 100 euro uitgeven om iets te proberen vind ik ook wat jammer.
Ik kan het Contour cpap kussen (ik heb de normale, niet de "cpapmax") warm aanraden!
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Mijn ervaringen met de Dreamwear Full Face en Resmed F30i

4
De standaard Contour is gewoon schuim, geen traagschuim. Niet super hard en ook niet zo zacht dat je erin wegzinkt. Goed genoeg voor mijn smaak in ieder geval :) Ze worden wel eens tweedehands aangeboden, ik heb er twee, allebei voor ongeveer 30 euro gescoord.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i