Probleem met registratie rond 12:00 uur 's middags

1
Hallo allemaal,

Sinds een kleine 3 weken heb ik eindelijk een ander apparaat, namelijk de Resmed Airsense 10.

Ik was er heel blij mee de eerste dagen, had een lage ahi wat ik jaren al niet meer heb gehad maar nu heb ik de laatste week problemen ondervonden wat ik zelf niet kan verklaren of goed uitleggen maar ik ga het proberen..'

Iedere ochtend wanneer ik opsta geeft het apparaat aan dat ik maar een uur of half uur heb geslapen. Dit terwijl ik gewoon wel 7 of 8 uur slaap, ik zet het masker bijvoorbeeld om 4 uur op en word om 12 uur wakker, het apparaat registreert dan alleen de tijd van 11.30 tot 12 uur.

Heb zowel sleepyhead als oscar op mijn laptop staan, oscar geeft hetzelfde probleem aan, dat ik dus veel te kort met het masker heb geslapen, sleepyhead geeft wel een normale nacht aan.

Zal afgelopen nacht hieronder neerzettten van zowel sleepyhead als oscar:

Oscar:

Vrijdag 8 oktober

Details: start 12:00 einde: 12:37 uren: 00.37
Ahi 8.1
5 incidenten waarvan 4 centrale apneus


Sleepyhead:
Details: start 5:39 einde: 12:37 uren 6:57 (dit klopt)
Ahi: 3.60
Incidenten: 25 (10 centrale/7 hypo/8 obstructieve

Had tijdens het typen van dit onduidelijke verhaal een eureka moment:

Iedere keer begint het apparaat pas vanaf 12 uur smiddags te registeren, niet de uren ervoor wanneer ik slaap. Dus wanneer ik 12:15 wakker word registreert het apparaat 15 minuten ook al heb ik 8 uur geslapen. Dit verklaart ook waarom het eerst wel goed ging, toen werd ik namelijk steeds VOOR 12 uur smiddags wakker, de laatste paar dagen word ik NA 12 uur wakker want ik ga later naar bed.

Het lijkt mij dus dat er iets met de klok niet goed is, heb gister met medidis gebeld en moest ff een ''hard reset'' doen wat niets heeft geholpen en toen was ook nog niet duidelijk wat precies het probleem is.

Net weer een half uur met medidis aan de telefoon gehangen en ze willen een monteur laten langskomen maar dit kan pas over een maand. Mijn vraag is of iemand hier weet hoe ik dit op kan lossen zodat ik niet nog een maand hoef te wachten en/of onnodig een monteur laat langs komen.

modedit RM: titel gewijzigd
Ahi van 29.9 ( 2014 )
Januari 2015 HTP/UPPP/RFTB ingrepen gehad

Re: Probleem met Airsense 10 Resmed

2
Denise, alle merken cpap apparaten hanteren de registratie tijd van 12 uur 's middags tot de volgende dag 12 uur 's middags.

Dus middag dutjes gestart na 12 uur worden vastgelegd, dan een gat tot het moment dat je naar bed gaat en de registratie wordt weer gestopt op het moment dat je definitief opstaat.

En inderdaad om 12 uur 's middags begint de telling opnieuw.

Bij nachtdiensten zul je dus een gesplitste ahi zien, mocht je na 12 uur wakker worden.

Sta je dus pas op om 12:15 dan zie je inderdaad de ahi van slechts 15 minuten en deze wordt herberekend naar 60 minuten omdat de ahi per uur wordt weergegeven. Dus als je in die 15 minuten daadwerkelijk 2 stops hebt gehad, dan zal de ahi 8 per uur bedragen, namelijk 4 x 15 min = 60 minuten dus 4 x 2 stops = 8 stops.

Helaas is daar op het display niets aan te doen.

Bij Sleepyhead heb je de mogelijkheid om het tijdstip van 12 uur 's middags uit te schakelen.

Bij Oscar heeft men deze mogelijkheid niet aangeboden omdat men de regels van Resmed opvolgt om dit niet op te splitsen daar er anders problemen zouden kunnen ontstaan met de registratie.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Probleem met registratie rond 12:00 uur 's middags

3
Hallo Ruud,

Bedankt voor je reactie en utileg.

Ik begrijp dat hier verder niks aan te veranderen is?

Wat mij verder opvalt is dus dat sleepyhead wel de volle nacht laat zien en oscar alleen de tijd na 12 uur en dit is ook de enige sessie die oscar zien laat, het is niet opgesplitst in 2 sessie wat je anders wel hebt als je even wakker word en het apparaat uitzet bijvoorbeeld. Dit probleem heb ik trouwens nooit met mijn oude apparaat gehad.

Heb nog ook 2x ''cheyne stoke'' ademhaling gehad volgens sleepyhead.

Ik ga er vanuit dat het niet anders is in te stellen maar zo wel dan hoor ik dat graag.

Sleepyhead en oscar screenshots 8 oktober ter vergelijking:
Ahi van 29.9 ( 2014 )
Januari 2015 HTP/UPPP/RFTB ingrepen gehad