Van Facebook naar forum

1
Hallo allemaal,

Ik heb me aangemeld op het forum omdat ik besloten heb om alle producten van Facebook te verwijderen (dus ook Whatsappen en instagram). Op de FB pagina van de vereniging heb ik wel eens mijn vragen gesteld. Hoewel de slaapapneu momenteel bij mij niet het hoofdvraagstuk is en de meesten jaloers zouden zijn op mijn AHI's, had ik nu wel een vraag in het verlengde ervan, vandaar ook mijn registratie op hef forum.

In het kort: Ik ben Romano, 33 jaar, weet sinds maart zo ongeveer van mijn slaapaneu. Ik werk zelf in de zorg en heb nog een aantal etiketjes meer. De XXY in mijn nick staat voor een onderliggende syndroom van Klinefelter. Ik woon in Zuidbroek samen met mijn vriendin en 2 katten.

Re: Van Facebook naar forum

2
Welkom! Dat was een goede keuze, want Facebook etc. zijn onmenselijke machines.
RomanoXXY schreef: 18 okt 2021, 12:44 de meesten jaloers zouden zijn op mijn AHI
Oh ja? :blush: Ik heb nooit hoger gescoord dan 2.5 op slaaponderzoeken O:-)
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Van Facebook naar forum

4
Was er nog een speciale reden dat je een BiPAP hebt gekregen? Ze zijn geweldig, maar de meeste mensen moeten hun artsen erom smeken.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Van Facebook naar forum

5
De reden van oorsprong is eigenlijk dat ik vorig jaar al bij de huisarts kwam en dat ik een paar gezondheidsproblemen had waar ik wat mee wilde. Een daarvan was dat ik 's nachts weer wilde doorslapen. De anderen hebben beiden met het gewicht te maken. Dus de huisarts deed een voormeting met zo'n horloge meter, daar kwam uit dat ik een boven gemiddeld hoog aantal stops per uur had (weet die niet meer precies). Vervolgens een slaaponderzoek via het ziekenhuis gedaan, daar kwam opnieuw uit dat ik gemiddeld van 10,4 stops per uur. Er is gekeken naar een beugel, maar daar kwam al snel uit dat dit niet kon qua anatomische bouw. De winst zou te gering zijn geweest, dus vandaar een bipap.

Re: Van Facebook naar forum

7
RomanoXXY schreef: 18 okt 2021, 21:29 Ik zit gemiddeld met de bipap op 0,2 tot 0,5 stops per uur. Incidenteel (tot nu toe 2 keer gebeurd) ook helemaal geen ademstops. Ben nu ook nog te zwaar, maar uiteindelijk zou ik met mijn huidige afvalrace ook het apneu apparaat de deur uit willen doen.
Ik zeg geenszins dat het niet lukt, hoor.
Maar zet je hoop daar niet al teveel op.
Bijna iedereen hoopt en denkt dit te bereiken als ze aan het begin van hun "kwaal staan, en sommigen lukt dat ook.
Maar ik persoonlijk heb gemerkt dat
A: afvallen niet meevalt, zeker als je wat op leeftijd geraakt.
B: het gewicht behouden nog moeilijker is.
C: het effect op de apneu nu niet bepaald om over naar huis te schrijven was.

Beetje een domper wellicht, en afvallen zou ik je ook zeker aanraden omdat het voor heel veel andere dingen geweldig goed is, maar afvallen om de CPAP kwijt te raken...
Laat ik zo zeggen: het kán.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/