Re: Hoge druk -lage AHI ?

2
Dat hangt ervan af van de vorm van apneu. Bij obstructieve apneu en bij hypopneu heb je last van een gehele of gedeeltelijke blokkade van de luchtweg. Bij deze vorm is de hoogte van de druk bepalend om de blokkade liefst te voorkomen of op te heffen. Het opheffen van een reeds bestaande ademstop lukt meestal niet en dan zie je dat deze ook blijft bestaan.

Hoe hoger de druk instelling hoe meer kans op het voorkomen van het ontstaan van de ademstop. Bij een vaste druk instelling moet de druk dus hoog genoeg zijn om 90 tot 95 % van de ademstops te voorkomen. Bij een variabele druk zal het apparaat proberen te ontdekken of dit een centrale apneu is of een obstructieve apneu. Bij centraal mag de druk niet verhoogd worden, de luchtweg is immers al open, pas als er geconstateerd wordt dat de luchtweg gesloten is wordt de druk verhoogd tot maximaal de ingestelde maximum druk.

Als de druk te hoog wordt ingesteld, dan kan de ahi weer toenemen. Er kan dan namelijk centraal apneu ontstaan. Je kunt problemen krijgen met pijn tussen de schouderbladen (hulp ademhaling spier treedt in werking), opgeblazen gevoel. Verkeerd ademhalen door moeilijker tegen de luchtstroom in uit te ademen. Zie ook dit bericht over het vinden van de SweetSpot.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Hoge druk -lage AHI ?

3
bastiani schreef: 21 okt 2021, 15:35 Goedendag, Gewoon een algemene vraag : is het in de regel altijd zo dat een hogere drukinstelling automatisch leid tot een lager AHI ? Of kan de druk ook te hoog zijn ? groeten, Bastiaan
Algemeen gesproken is het niet zo dat alle vormen van obstructie te verhelpen zijn met statische druk. Het is sowieso geen natuurkundig gegeven dat alle bovenste luchtwegen te stutten zijn met een druk van maximaal 20 gram per vierkante centimeter (20 cmH2O is 20 gram per cm2). De bovenste luchtweg kan ook te "taai" zijn.

Daarnaast, als daarbij de slaper ook nog gevoelig is voor ademhalings-inspanning (zoals van toepassing is bij het UARS type) dan loop je in een catch-22 omdat op een zeker punt de druk die theoretisch voldoende zou zijn om de luchtweg te stutten, al te veel remmende kracht op de ademhaling uitoefent. De manier om te ontsnappen aan deze circulaire problemen is door een bilevel modaliteit te gebruiken.

Bilevel heeft EPAP en PS. Er wordt dan gewisseld tussen 2 drukniveaus, EPAP en EPAP+PS (ook wel bekend als IPAP). Je kan de EPAP zo hoog kiezen als je wilt, het is alleen PS die de inspanning bepaalt. In de praktijk wil je EPAP ook wel beperkt houden ivm. aerofagie. In mijn eigen geval heb ik gezien dat er qua EPAP weinig meer uit te halen is na EPAP = 9 cmH2O, verder verhogen heeft geen zin. Om de flow limitation die daarna nog voorkomt te verhelpen gebruik ik ASV-variabele PS van 5 tot 10 cmH2O.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Hoge druk -lage AHI ?

5
PLP, dat is juist wat ik vanavond van plan was om te doen. EPAP max 9 en PS ondersteuning 7 cmh2o. Dit alleen om de stroom beperking (FL) te verlagen. De AHI score over 20 dagen in oktober is 0,05 /uur. Zelfs 17 dagen nu een score van 0,0/uur. Ik ben super tevreden met mijn ASV.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Hoge druk -lage AHI ?

7
Ik heb zelf een ander apparaat tweede hands gekocht.

Een ASV https://www.resmed.nl/gezondheidzorgprofessionals/slaapapneu/behandeling/csa-asv-voordelen-pacewave/ is een apparaat waarbij je een uitademdruk EPAP kunt instellen. Je kunt ook een druk ondersteuning PS instellen. Als je deze twee bij elkaar optelt dan krijg je de druk bij het inademen IPAP.

Dus IPAP = EPAP + PS

Deze instellingen zijn er als je het apparaat als handmatige ASV gebruikt.

Gebruik je het apparaat in de automatische vorm ASVAUTO dan krijg je het volgende:

IPAP min = EPAP min + PS min
en
IPAP max = EPAP max + PS max

Als

EPAP min = 6 cmh2o
EPAP max = 9 cmh2o
PS min = 2 cmh2o
PS max = 9 cmh2o

Dan is

IPAP min 8 cmh2o
IPAP max 18 cmh2o en PS = 9 - 2 = 7 cmh2o

De uitademing druk is variabel tussen 6 en 9 cmh2o en de inademing druk is variabel tussen 8 en 18 cmh2o.

Nu lijkt het dat je een hoge druk hebt bij inademing, klopt ook, maar een lage druk bij uitademing. Door de druk ondersteuning van 7 cmh2o krijg je een vorm van een natuurlijke ademhaling. Net alsof je normaal ademhaalt zonder aan een apparaat te liggen.

Het ademt heel natuurlijk. De EPAP zorgt voor het tegengaan van obstructieve ademstops en hypopneus. De inademingsdruk IPAP zorgt ook voor de hypopneus.

De PS zorgt ervoor dat als jij niet ademt, het apparaat doorgaat met een ademhaling die afgestemd is op jouw ritme van ademhalen en daardoor worden alle centrale ademstops opgeheven. Zijn er dan nog stops, dan zijn dit of obstructieve ademstops en/of hypopneus.

Het is dus een veel betere techniek dan alleen een vaste druk instelling of een variabele druk instelling met eventueel drukverlaging via EPR.

Alleen de apparatuur kost veel geld en de Zorgverzekeraar wil dit in hun ogen niet onnodig vergoeden, terwijl zo'n apparaat voor veel mensen de oplossing van hun problemen kan betekenen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Hoge druk -lage AHI ?

8
RuudJ schreef: 21 okt 2021, 21:23 De PS zorgt ervoor dat als jij niet ademt, het apparaat doorgaat met een ademhaling die afgestemd is op jouw ritme van ademhalen en daardoor worden alle centrale ademstops opgeheven
Dat is alleen als je Backup Rate aan hebt. Dat is bij ResMed apparatuur altijd zo, je hebt geen keuze. Ik gebruik mijn Dreamstation ASV altijd met BPM = OFF.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Hoge druk -lage AHI ?

11
Ja, ik heb dus tweede hands een ander apparaat van Resmed gekocht. De Resmed AirSense 10 is dus geen ASV. De ASV ziet er wel precies zo uit, maar heeft alleen een andere kleur en inhoud maar werkt dus anders.

De AHI is inderdaad direct omlaag gegaan tot ver onder de 1 per uur en nu in de maand oktober dus gemiddeld 0,05 per uur tot nu toe dan.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar