Re: Hoe zijn Uw ervaringen met een MRA?

41
Al jaren een MRA echter sinds een jaar weer volop snurken MRA aangepast nog geen resultaat gisteren weer een slaaptest.
Volgens onderzoek dmv een chinlift stop ik met snurken 1e keus van de arts te bekijken of de MRA nog verder kan worden aangepast.
Heb al aangegeven dat ik steeds vaker een ontzettend droge mond krijg door het dragen van de MRA 2e keus een CPAP gaan dragen.

Re: Hoe zijn Uw ervaringen met een MRA?

42
Weepeetje, dan zal het waarschijnlijk wel een cpap gaan worden. Vaak komt het voor dat een mra na jaren niet meer voldoet. Al die jaren neemt de kans ook toe dat de apneu toeneemt. Spierweefsel wordt slapper naarmate de jaren toeneemt. En de onderkaak kan vaak maar 1,5 cm naar voren worden verplaatst.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Hoe zijn Uw ervaringen met een MRA?

43
MarcelP schreef: 07 aug 2020, 12:17 Ik heb het laatste 1/2 jaar steeds meer last van kriebel in keel, hoesten, heesheid en droge mond vooral in de ochtend én avond.
Ik draag de MRA inmiddels 3 jaar, iedere nacht.
Verder merk ik dat sinds ik de MRA draag vaak wakker wordt van een droge schorre keel.
En moet dan een slok water drinken (flesje water naast bed) om mijn slaap te kunnen hervatten
In eerste instantie dacht ik dat dit kwam direct na een ademstop, maar ik twijfel nu of ik wakker wordt van uitdrogende slijmvliezen?
Heeft nog iemand hier ervaring mee?
Heeft iemand een oplossing voor dit probleem?
Ik gebruik een plakbandje/pleister om mijn mond dicht te houden. Het is even vreemd en wennen, maar het werkt goed. Om te wennen, kun je beginnen met een klein stukje tape zodat je nog door je mond kunt ademen om de pleister heen. Ik gebruik pleister van het merk Nitto Xtrata. Deze pleister kun je makkelijk loshalen.

Re: Hoe zijn Uw ervaringen met een MRA?

44
Sinds gisteren een MRA toebedeeld gekregen om het harde snurken te verminderen (op snorelab is het vaak ruim een uur 'episch' ). Ik heb ook een klein beetje last van slaapapneu, schrik wel eens wakker en mijn vriendin zegt wel eens dat mijn uitademing stokt. Maar ben verder (voor mijn gevoel) niet moe overdag. Heb geen slaap-onderzoek gedaan nog.

Slaap al ruim 20 jaar met een anti-knars bitje dus ben wel gewend met een bitje in te slapen. Maar zo'n MRA is toch andere koek! Nu 2 nachten er mee geslapen en wordt wakker met een lichte pijn in de onderkaak, welke wel vlot wegtrekt. Ook tikken mijn boventanden en ondertanden tegen elkaar, wat na een kwartiertje weg is. Inmiddels me ingelezen en begrepen dat dit 'normaal' is, maar wel in de gaten moet worden gehouden.
Hij staat momenteel in de lichtste stand. In het begin kreeg ik hem er bijna niet meer af, maar de tandarts had snel door waar het aan lag en heeft 'm bijgesteld zodat hij makkelijker uitgaat.

Zonder MRA (don't ask, mobiel werk, eigen mobiel iphone, gedoe, dit was makkelijker >:) ) Met MRA: Een veelbelovend resultaat dus! Ben ook benieuwd of ik verschil ga merken in mijn fysieke/mentale gesteldheid.

Ik hou jullie op de hoogte :grinning:

Re: Hoe zijn Uw ervaringen met een MRA?

47
Hallo allemaal,

In heb in 2012 een uitgebreid slaaponderzoek gehad, met een muts en gekras op je hoofdhuid en nachtje slapen in het ziekenhuis,
Er kwam uit dat ik slaapapneu had, niet ernstig, 5,6 apneus per uur maar genoeg om in aanmerking te komen voor een MRA.

Die kreeg ik dan ook. Het instellen was wennen.
Inderdaad pijn in je kaak en het uit positie zijn van je kaak de volgende ochtend.
Maar ik had er baat bij . Het hielp mij echt!

Tot ik mijn MRA, dat uit twee delen bestond, stuk begon te bijten.
De vleugels aan de zijkant braken gewoon af. Ik heb ook een tijdje een knarsplaat gehad. Maar daar werden mijn tanden zo scherp van :worried:
Het zachte binnenwerk beet ik aan gruzelementen. Met het gevolgd dat ik het ook niet meer schoon kreeg en er stukjes vanaf gingen.
Het werd wel elke keer netjes "gerepareerd" maar dan sliep ik weer 1 tot 2 weken zonder. Dus dat was niet prettig.
Niks zo krachtig als je kaak hoor. Misschien onverwerkte boosheid zeiden ze wel eens tegen mij :)

Tja, toen kreeg ik van een tandarts van iemand anders het idee om de twee delen aan elkaar te laten maken.
Inmiddels was ik wel ingesteld dus dat zou het kapot gaan wel voorkomen.
Omdat ik zo'n apart geval was en ze al veel (binnen een jaar van aanmeten) hadden moeten repareren aan mijn MRA, kreeg ik van het tandtechnicus gratis en voor niks en nieuwe. Ik heb nog jaren plezier gehad van mijn MRA.
Tot ik eind 2019 merkte dat ik ruimte had en mijn MRA niet meer zo goed aansloot op mijn gebit.
Ook was ik zo moe en ik dacht dat de MRA misschien wel bijgesteld zou moeten worden. Dat is lastig met een blok.

Maar niet getreurd, inmiddels waren de 5 jaren al lang versteken en mocht ik van de verzekering een nieuwe MRA laten aanmeten.
Ik kreeg op 29 juli 2020 mijn nieuwe MRA. Midden in de eerste maanden van de Covid -19 pandemie. :grimacing:
De KNO arts opperde om het eerst weer eens te proberen met twee losse onderdelen.
Zo gezegd zo gedaan. En inderdaad, ik kon me deze keer gedragen en ik beet hem niet stuk.

Ik moest hem ook weer meer instellen.
En veel naar mijn idee. En ik was zo moe.
Zoals ik in mijn ervaring van mijn CPAP apparaat heb beschreven, was mijn huisarts degene die mijn aanraadde om weer eens een slaaponderzoek te doen.
Ik werd steeds zwaarder zonder echte reden en ik was zooooo moe.

Ik zag wel op tegen weer zo'n slaaponderzoek.
Maar deze keer was dat heel makkelijk en kon dat gewoon thuis.
Ik was wel bezorgd wat de ziektekosten verzekering ervan zou zeggen. Je mag één keer in de 5 jaar een nieuwe MRA.
Ik had net een nieuwe maar die voldeed niet.
Gelukkig was dit geen probleem, mijn apneus waren, mét MRA in, 13,1 dus ik kwam wel in aanmerking voor een CPAP.

Al met al heb ik er wel bijna 11 jaar plezier aan beleeft. Heeft hij zijn werk goed gedaan.
Maar als je op de wip zit wat betreft MRA of CPAP dan zou ik die MRA voorbij laten gaan.
Het heeft wel invloed op je kaakstand en je tanden en kiezen.

Hartelijke groet,
Jacqueline
Hartelijke groet,
Jacqueline

ResMed AirSense 10 AutoSet
ResMed Neuskussenmasker AirFit N30i S
Gestart op 9-11-2021

Re: Hoe zijn Uw ervaringen met een MRA?

48
Hallo allemaal,

Ik heb een Somnodent die door de arts 5 slagen vooruit is gezet. Om de week heb ik daar 5 slagen aan toegevoegd. Ik verdraag dat gelukkig goed, dus ik zat een week geleden in totaal op 35 slagen. De laatste twee weken werkt de MRA naar mijn gevoel echter slechter. Ik zat overdag weer te geeuwen en te dommelen en ‘s nachts kreeg ik weer nachtmerries en adrenalinestoten. Ik heb de beugel drie dagen geleden 10 slagen teruggedraaid en tot mijn verbazing gaat het sindsdien weer beter.
Ik snap eigenlijk niet waarom je de MRA kennelijk ook te ver kunt draaien.
Zijn er mensen die daar een verklaring voor weten?
Alvast bedankt voor je reactie!

Jan

Re: Hoe zijn Uw ervaringen met een MRA?

49
Hallo Jan,
Dat je de MRA te ver kunt draaien heb ik ook meegemaakt.
Ik was enthousiast over mijn nieuwe MRA twee jaar terug en merkte dat ik graag vlug weer goed wilde slapen en daardoor een beetje enthousiast was in het verdraaien. Mijn mening is dat als je te vlug te veel verstelt je kaak het niet aan kan en dat zou kunnen verklaren dat je adrenalinestoten en nachtmerries krijgt.

Fijn dat je nu beter slaapt nu je het weer 10 slagen terug hebt gedraaid.
Voor mij hielp het helaas niet, ik moest toch aan zwaardere therapie en nu lig ik elke nacht als een Teletubbie in bed .
Hartelijke groet,
Jacqueline

ResMed AirSense 10 AutoSet
ResMed Neuskussenmasker AirFit N30i S
Gestart op 9-11-2021

Re: Hoe zijn Uw ervaringen met een MRA?

50
Bedankt voor je reactie, Jacqueline!
Gisteren bedacht ik dat er misschien een andere reden voor de terugval is. Mijn huisarts heeft me namelijk kort geleden een puffer voor mijn astma voorgeschreven. Die slaat nogal op mijn strot: ik krijg er een heel schorre keel door.
Dat lijkt me niet bevorderlijk voor mijn apneu.
Mogelijk komen de problemen dus helemaal niet door te snel of te ver draaien, maar door dat astma medicijn.
Wat is wijsheid? Altijd vervelend als er meerdere variabelen in het spel zijn...

Re: Hoe zijn Uw ervaringen met een MRA?

51
Hallo Jan, goed dat jij het gebruik van een puffer hierbij noemt. Toevallig ben ik in contact met iemand die dit dus ook gebruikt en die heeft daar een onderzoek bij haar eigen gedaan in samenwerking met haar apotheek. Zij kreeg door bepaalde stoffen in die puffers een zeer hoge AHI.

Hier wat tekst over haar onderzoek:
Met de pufs met het gas en zonder de pufs zonder gas. Het gas is dus duidelijk de oorzaak. Ben enorm aan het spitten geweest op het internet, en daar kwam ik de allergie van het gas van de pufs zeker tegen.
Het probleem is de stof formeterolfumaraathdihydraad.
Deze stof zit in de Foster, de Atimos (met Alvesco is hetzelfde als Foster. (Verpl. heeft zeker gedacht dat ik me aanstelde, leuke gedachte)
Kreeg toen weer voorgeschreven Alvesco met Atimos samen met neusspray die de neus open moest houden, wat dus niet ging.
Mijn gedachte dat het dat gas zou zijn, kreeg toen voorgeschreven 2 x turbohaler, 1 met luchtwegverwijder en 1 met cortison, is met toestemming van mij door de app.ass. tot 1 turbohaler, nl. symbicort, waar dus ook die stof in zit.
Het idee dat het niet het gas zou zijn, dus cortison puf 2 dagen en dat ging goed.
Gesprek gehad met de apotheker zelf en die zei dat salmeterol een broertje was van de formoterol maar dat het wel eens kon helpen. Goed, huisarts was het daar niet echt mee eens, maar toch maar proberen. Nu dus slameterol met een cortison. Daarnaast een luchtwegverwijder die direct helpt, bricanyl, en dat mag tot 6 x per dag. Druk omhoog naar 9. Ahi vanmorgen 29.5. (gisteren 9.) dat was alleen met de cortison 1 x.
Misschien kun je hier wat uit opmaken, Jan?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Hoe zijn Uw ervaringen met een MRA?

55
Dag Allemaal,

Ik ben sinds kort in het bezit van een MRA beugel en heb volgens de slaaptest een lichte vorm van OSA. Wat ik merk van het slapen met de beugel is dat ik toch al vrij snel wakker wordt van één erg droge mond. Zonder beugel had ik nooit echt last van één droge mond. Zelf denk ik dat dit komt omdat bij mijn beugel mijn onderkaak iets naar voren staat maar daarnaast staat, door de beugel, mijn mond wat verder open waardoor ik alleen bij spierspanning mijn lippen op elkaar kan houden. 's nachts tijdens de slaap staat mijn mond dus iets open omdat mijn spieren ontspannen.

Hebben meer hier last van? Of ervaring met type/merken beugels? Ik weet dat één MRA beugel me helpt. En als ik niet zo'n droge mond zou krijgen dan denk ik dat ik best een nacht kan doorslapen (en zonder te snurken ook nog)

Fer

Re: Hoe zijn Uw ervaringen met een MRA?

56
Fer1 schreef: 22 nov 2023, 12:07 Ik ben sinds kort in het bezit van een MRA beugel en heb volgens de slaaptest een lichte vorm van OSA.
Als het getalletje laag is, dan betekent dat alleen dat het getalletje laag is, en niet of uw vorm "licht" is. Ook hele zware vormen van slaap-ademstoornissen kunnen een laag getalletje hebben. Of een MRA effectief is hangt ook af van uw gelaatsanatomie, niet van het getalletje.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Hoe zijn Uw ervaringen met een MRA?

57
De onderkaak wordt door de mra naar voren getrokken en dit is ook het doel van de mra. Ook zal de mond iets openstaan als gevolg van de mra. Doordat de mond nu openstaat zal de mond droger aanvoelen. U kunt speeksel aanmaken door het middel Merk: Oracoat
Productnaam: XyliMelts (muntvrij) aan het gehemelte te plakken.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Hoe zijn Uw ervaringen met een MRA?

58
Sinds april 2023 heb ik een MRA.
Ik zat op 25 stops per uur. Bij de laatste slaaptest, met MRA, zat ik op 10 stops.
Vooral de eerste 4, 5 weken heb ik geslapen alsof ik de schade van jaren aan het inhalen was. Heerlijk, hoefde niet meer naar het toilet, hoorde mijn man ook niet gaan.

De beugel zit vacuüm, ik moet echt moeite doen om mijn mond open te krijgen.
Bij het opstaan doe ik wat kaakoefeningen en dan is alles weer in model.
Tot nu toe ben ik, en zeker ook mijn man, er heel tevreden over.
Groet, Ida

Re: Hoe zijn Uw ervaringen met een MRA?

60
Heb in het begin (10jr geleden)een Cpap gehad maar hierdoor kon mijn partner niet meer slapen door het lekkende geluid.Overgegaan op mra wat ik 7 jaar heb volgehouden en was prima.Toen was deze versleten,kreeg een nieuwe en toen na 6 weken begon de ellende oorpijn en gewrichtspijn en dit werd steeds erger.Van alles geprobeerd oefeningen en een en ander doch zonder resultaat.Na je leest het goed ik heb het 1 jaar volgehouden,nu kon ik niet meer stekende oorpijn en gewrichtsklachten nu aan beide oren!Heb de huidarts geraadpleegd deze verwees mij naar het eerste gebruik van cpap en nu heb ik dit proces weer gestart.Dit was mijn ervaring wat erger was de tandarts had geen gehoor voor mijn klachten en deze dacht niet aan een oplossing die mij 1 jaar ellende heeft gekost.Nu hoop ik dat ik weer de draad kan opnemen van het goed functioneren van cpap.