OPGELOST Probleem sinds nwe slang

1
Ik worstel al een tijd met de cpap. Ik heb een resmed airsense 10 en een maaker van resmed, de p30i. Ik slaap er slecht mee maar de apparatuur is wel goed.

Nu heb ik een resmed verwarmde slang gekocht en ineens gaat uitademen heel zwaar. Zo zwaar dat t te lang duurt voordat ik kan inademen.

Leverancier denk dat filter bij neus kapot is (na 2 nachten…), maar ik denk dat er veel minder lucht uit de slang komt die op mn hoofd zit.

Iemand ervaring hiermee?
Laatst gewijzigd door marcom op 11 nov 2021, 22:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: Probleem sinds nwe slang

3
marcom schreef: 11 nov 2021, 22:34 Ik denk dat ik t weet: ik ben zo gespannen dat ik bijna hyperventileer, want er komt goed lucht uit de bovenzijde. Ligt dus aan mij verwacht ik.
De hoeveelheid lucht die uitspoelt door de openingen houdt geen verband met uw ademhaling.

Heeft u al geprobeerd of het ademen met uw oorspronkelijke slang nog wel normaal gaat?
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: OPGELOST Probleem sinds nwe slang

6
Epr is een functie die in het klinische menu staat.

Deze functie kan de druk tijdens het uitademen verlagen ten opzichte van de druk bij het inademen.

De verlaging kan in drie stappen van 1 cmh2o worden uitgevoerd.

Dus bijv inademen druk 8 dan uitademen druk 7 of 6 of 5 cmh2o.

Dit vergemakkelijkt dus het uitademen tegen de luchtstroom in.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: OPGELOST Probleem sinds nwe slang

7
Ah ok, daar kan ik zelf niet bij denk ik.

Maar Ruud: ik vind het echt heel taai. De dag erna steevast migraine, meer dan 2-3 uur houd ik t niet vol en daaena slaap ik niet meer. Ik zal de enige niet zijn toch? De p30i is wel een goed ding hoor, verwarmde slang ook fijner. Maar onder de streep kan ik dit niet dagelijks doen, ik heb ook nog andere bezigheden. Met dit slaappatroon gaat t niet. Maar jij gelooft dat t ooit 7 uur slaap kan worden?

Re: OPGELOST Probleem sinds nwe slang

9
De P30i is een mooi masker maar naar mijn mening is het nieuwe Quiet Air filter de bottleneck.
Hij is zo obstructief dat ik vind dat hij alleen geschikt is voor bipap apparatuur.
twee knoppen tegelijk indrukken brengt je in de klinische modus.
Zet de druk maar eens op 8 en EPR aan op stand 3.
Als de verwarmde slang te benauwd is ga dan maar eens naar handmatig en 25 graden.
Ik denk dat dit beter zal gaan.
Just my two cents.

Re: OPGELOST Probleem sinds nwe slang

10
Henk22 schreef: 12 nov 2021, 10:27 De P30i is een mooi masker maar naar mijn mening is het nieuwe Quiet Air filter de bottleneck.
Hij is zo obstructief dat ik vind dat hij alleen geschikt is voor bipap apparatuur.
Dit is onzin. Als je de totale doorspoelsnelheid in OSCAR raadpleegt (kan alleen met een Dreamstation, ResMed apparaten houden deze informatie verborgen) dan kan je zien dat de QuietAir doppen volgens specificatie (grafiek op pagina 6 in de handleiding) presteren.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: OPGELOST Probleem sinds nwe slang

13
Henk22 schreef: 12 nov 2021, 12:03 Sorry maar mijn ervaring is anders.
Zelfs Resmed geeft in de nieuwe huidige handleiding aan dat met zeer lage druk Co stapeling kan optreden.
U maakt een categoriefout. Sowieso ontbreekt een definitie van "zeer lage druk." Lager dan 4 cmH2O? Ja, nogal wiedes, geen enkel masker is daarvoor ontworpen.

Probeer de discussie een beetje zuiver te houden, u helpt hier niemand mee.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: OPGELOST Probleem sinds nwe slang

14
marcom schreef: 12 nov 2021, 12:28 Dank voor de tips. Ik heb ook t idee dat t quiet air filter t probleem is, maar ik kan er - weliswaar maar kort - nu wel mee slapen door t masker losser te zetten
Als de neusdoppen te strak zitten, dan kunnen ze inderdaad dichtgedrukt worden. In dat geval is een N30i inzet (daar hoef je geen nieuw masker voor te kopen) wellicht een uitkomst.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: OPGELOST Probleem sinds nwe slang

15
De term rebreathing word sowieso gebezigd.
Ik probeer alleen mijn ervaring met dit masker te geven in de hoop dat het kan bijdragen tot een oplossing.
toen ik de cpap nog gebruikte lukte het mij niet op fatsoenlijke wijze met dit masker met een vaste druk te slapen.
Mijn druk stond meende ik op 7.4 Ik heb iets hoger en ook wat lager geprobeerd echter hij voelde benauwd aan, ik had het gevoel dat de lucht op een of andere manier niet goed weg kon.
Toen Ik de EPR ging gebruiken ging het wel goed, en daar baseer ik mijn mening op.
Het is en blijft natuurlijk voor een ieder heel persoonlijk, ik hoop voor topicstarter dat hij de goede instellingen vind om dit masker te gebruiken.
Verder zal ik mij van dit item onttrekken.

Re: OPGELOST Probleem sinds nwe slang

16
Henk22 schreef: 12 nov 2021, 16:14 Toen Ik de EPR ging gebruiken ging het wel goed, en daar baseer ik mijn mening op.
Goed dat u het zegt, want ik ben ook een groot voorstander van EPR, en in het verlengde daarvan BiPAP. Dit heeft echter weinig te maken met doorspoelsnelheid of rebreathing, buiten het feit EPR de gemiddelde druk in het circuit verlaagt waardoor de doorspoelsnelheid ook verlaagt. Dat onderstreept dus dat de perceptie van ademhalings-inspanning vooral wordt bepaald door Pressure Support wat de unieke functie is van BiPAP is. (EPR is daar een beperkte versie van) Heel veel mensen die het gevoel hebben gesmoord te worden denk in eerste instantie aan rebreathing maar ze zouden eenvoudig geholpen zijn met EPR of BiPAP.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i