Re: Lege Neus Syndroom

2
Ik heb ongeveer net zolang neusklachten als hoofdpijn en vermoeidheidsklachten en heb veel KNO artsen gezien. Duizeligheid is ook een symptoom die ik herken. Één van de interventies is een fikse neusschelpreductie geweest. Een allergoloog merkte onlangs op dat mijn neus erg droog is. Ik herken kortom veel in dit syndroom. Mijn somnoloog negeert steeds mijn vraag of apneu veroorzaakt kan worden door neusklachten. Terwijl mijn gevoel toch echt zegt dat het hem daar in moet zitten, mede omdat ik vrijwel niet snurk (alleen als ik op mijn rug lig en door de mond adem). Ik hoop dat CPAP soelaas gaat bieden.

Re: Lege Neus Syndroom

5
Inmiddels heb ik de CPAP twee weken in gebruik. Ik heb nog wat meer gelezen over het Lege Neus Syndroom. Zoals het beschreven wordt, vind ik het allemaal wel erg heftig: 'gevoel te stikken', 'angststoornissen'. Maar feit is dat na de neusschelpreductie ik een behoorlijk lege en droge neus heb. En paradoxaal genoeg altijd een verstopte neus en hoofdpijn in het neusholtegebied. Blijken die neusschelpen een functie te hebben...

Het was dankzij de info hier over het Lege Neus Syndroom meteen duidelijk dat ik de luchtbevochtiger moest gebruiken en een verwarmde slang moest bestellen. Maar, eigenlijk heb ik twee weken lang heel erg slecht geslapen. Tot vannacht.

Het punt was dat ik telkens wakker werd gehouden door lekkage. Eerst vooral door de mond, wat ik al snel wist op te lossen met een kinband, plus een klein pleistertje (ander ontsnapt de lucht nog door de lippen ondanks dichte kaken). Maar daarna de koude lucht die in mijn gezicht blies. Hierdoor deed ik het neusmasker steeds strakker waardoor ik drukwonden in mijn gezicht kreeg. Van Vivisol vervolgens een neuskussenmasker gekregen, maar dat was helemaal 'hel' wat betreft de koude lucht in mijn gezicht. En bovendien ging mijn neus er potdicht door zitten waardoor ademnood (nu wel het gevoel te 'stikken') en geschuif met het masker en steeds gepiel met lekkage. Terug naar neusmasker, Reskin pleister erbij, nog ergere wonden. Toch weer neuskussenmasker proberen etc.

Totdat ik vannacht concludeerde dat de koude lucht geen lekkage is, maar voor uit het masker komt (dat ventiel, zeg maar). En ik bedacht dat de het geen koude lucht moet zijn met een verwarmde slang, dus dat daar iets mis gaat. En nu voor degenen die het forum lezen omdat ze met een vergelijkbaar probleem zitten:

Volgens mij bepaald de Resmed in de auto-stand de temperatuur van de verwarmde slang op basis van de temperatuur van de slang op moment van aanzetten. Met andere woorden: als je hem aan het begin aanzet in een koude kamer dan wordt die lekker warm, maar als je hem uitzet om even later weer aan te zetten dan is de slang nog warm en besluit de autostand om de slang niet meer te verwarmen en wordt je neus volgeblazen met koude en -waarschijnlijk- droge lucht. Je moet de verwarmde slang kortom handmatig instellen.

Vannacht dus lekker geslapen zonder verstopte neus en zonder pijnlijke neusholten en geen koude wind in het gezicht dankzij de handmatige instellingen: slang op 28 graden en bevochtiging op 4.