Diepe slaap

1
Misschien wel, misschien niet gerelateerd aan apneu: omdat ik al jaren, ondanks de CPAP, maar niet echt lekker uitgerust wakker word, heb ik de slaapregistratie van m'n horloge maar eens aangezet. Uit de CPAP en saturatiemeter komen overigens geen aanwijzing die dit kunnen verklaren.

Horloge zegt consequent: te weinig diepe slaap. Da's leuk en aardig en dat zal best wel, maar wat kan ik daar aan doen? Is dit herkenbaar bij anderen? Kan dit met apneu te maken hebben? Ik heb soms wel eens, na een dag buiten, dat ik de hele nacht voor m'n gevoel heel ver weg ben, dat zal dan best wel die diepe slaap zijn, maar dat heb ik dus maar heel zelden. Meestal slaap ik "licht" en ben ik ook heel makkelijk wakker te maken. Dit is al jaren zo, dus niet iets van recent.

Re: Diepe slaap

2
Bij mij ook het geval. Het onderstaande hou ik aan

Diepe slaap 18-28% afgelopen nacht 15% Meestal rondom 10%
Lichte slaap 47-60% afgelopen nacht 71% Meestal hoog rondom 70%
Rem Slaap 20-25% afgelopen nacht 14% Meestal laag tussen 5 en 10%

Hoe de diepe en Remslaap te verhogen? Misschien eerder naar bed gaan?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Diepe slaap

3
eriks schreef: 26 nov 2021, 18:15 Misschien wel, misschien niet gerelateerd aan apneu: omdat ik al jaren, ondanks de CPAP, maar niet echt lekker uitgerust wakker word
Als een CPAP een lage AHI aangeeft dan zegt dat nog niet zo veel. Je kan de hele nacht flow limitation hebben alsnog vermoeid wakker van worden.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Diepe slaap

4
RuudJ schreef: 26 nov 2021, 22:26 Bij mij ook het geval. Het onderstaande hou ik aan

Diepe slaap 18-28% afgelopen nacht 15% Meestal rondom 10%
Lichte slaap 47-60% afgelopen nacht 71% Meestal hoog rondom 70%
Rem Slaap 20-25% afgelopen nacht 14% Meestal laag tussen 5 en 10%

Hoe de diepe en Remslaap te verhogen? Misschien eerder naar bed gaan?
Mijn lichte slaap en REM-slaap zijn "goed", alleen die "diepe" slaap wil maar niet zo (de helft van wat wordt aangeraden tot 0). Ik ga elke dag om 22:00 naar bed, 22:30 licht uit. Vroeger dan dat kom ik echt niet, ook niet met melatonine in slaap dus is zinloos. Ik val tegenwoordig meestal vrij snel in slaap, dus kennelijk is er voldoende rust. Ik herken het wel dat ik weinig diep slaap, want ik wordt heel makkelijk wakker van geluid en licht. Het komt zelfs wel eens voor dat ik wakker word van brandlucht, als er iemand in de buurt lekker z'n allesbrander aan het stoken is.

Ik weet wel dat je REM-slaap het meest voorkomt tegen de ochtend als je "genoeg" lichte en diepe slaap hebt gehad. Aangezien ik vrij lang slaap (10 uur) haal ik daardoor die REM-slaap wel. Ik heb gemerkt dat je die REM-slaap inderdaad echt wel nodig hebt, zeker als je psychisch zwaar belast wordt of al niet helemaal in balans bent. Dat dromen zorgt er dan voor, bij mij dan, dat je even helemaal uit de situatie bent en dat is dan wel fijn.

Maar goed om te horen dat ik kennelijk niet de enige ben met te weinig diepe slaap.

Re: Diepe slaap

5
persluchtpiraat schreef: 27 nov 2021, 00:43
eriks schreef: 26 nov 2021, 18:15 Misschien wel, misschien niet gerelateerd aan apneu: omdat ik al jaren, ondanks de CPAP, maar niet echt lekker uitgerust wakker word
Als een CPAP een lage AHI aangeeft dan zegt dat nog niet zo veel. Je kan de hele nacht flow limitation hebben alsnog vermoeid wakker van worden.
Dat heb ik ook wel eens overwogen, dat je net niet lekker makkelijk ademhaalt waardoor je niet rustig genoeg wordt om in diepe slaap te komen. Maar dan zou je zeggen dat je zuurstof-saturatie op tijden ook eigenlijk laag zou moeten zijn. Ik heb dat wel eens, maar niet rond periodes van diepe slaap.

Ik zag overigens dat mijn Resmed S10 elke ademhaling opslaat, je kunt heel veel zien en dat ziet er allemaal wel goed uit eigenlijk.

Re: Diepe slaap

6
eriks schreef: 28 nov 2021, 10:05 Maar dan zou je zeggen dat je zuurstof-saturatie op tijden ook eigenlijk laag zou moeten zijn
Haha. Nee, zo werkt het niet. Want met Flow Limitation ploetert je lichaam tegen de weerstand in waardoor je alsnog de fysiologisch noodzakelijke minuutventilatie bereikt.

Die denkfout maakte ik in 2015 dus ook. Ik had een oximeter gekocht die nachten achter elkaar een perfect gladde lijn op de grafiek gaf. Dat gaf mij het valse idee dat er niets met mijn ademhaling mis zou zijn.

In 2017 heb ik het heroverwegen, en toen ontdekte ik wat een BiPAP allemaal aan magische dingen voor me kon doen. Pas toen ontdekte ik het bestaan van Flow Limitation, RERAs en UARS.

Echt, die domme oximeters mogen van mij allemaal wel eens in de vuilbak zakken wat mij betreft.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Diepe slaap

8
eriks schreef: 28 nov 2021, 16:38 En gaat dat nu beter? Wat heb je gedaan?
Ik slaap nu met een DSX900 (ASV) die een derde verdedigingslinie biedt. De eerste is EPAP om de ademweg te stabiliseren (net als CPAP). De tweede is een basisniveau van pressure support om een vast deel van ademweerstand te compenseren. De derde is een dynamische verhoging van pressure support in de momenten wanneer dat nodig is met ASV.

Gedurende de nacht worden alle verdedigingslinies aangesproken. De winst tov. cognitieve prestatie is groot geweest.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Diepe slaap

9
Ik heb een Resmed S10, daar kun je (ook) best veel aan instellen.

Als ik google op EPAP, dan kom ik uit bij een eenvoudig, passief apparaat dat druk houdt op de neus bij uitademen. Hoe kan dat in een CPAP-apparaat zitten?

De tweede en derde staan volgens mij al aan op mijn Resmed S10, is voor een deel ook auto-instelling.

Re: Diepe slaap

10
eriks schreef: 28 nov 2021, 18:42 De tweede en derde staan volgens mij al aan op mijn Resmed S10, is voor een deel ook auto-instelling.
Model "S10" bestaat niet. Er is alleen Airsense 10 CPAP/Elite/AutoSet. ASV is een totaal ander algoritme. Dat zou ook wel wat zijn, dat ze ASVs verkopen voor 5000 euro terwijl het geen meerwaarde biedt tov. een huis tuin en keuken CPAP.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Diepe slaap

11
Ja dat is 'm. Ik noem 'm expres altijd S10 omdat de voorganger S9 was en er geen reden is om 'm dan maar meteen een nog meer opgeblazen marketing-naam te geven.

ASV: interessant, nog nooit van gehoord (en m'n verpleegkundige kennelijk ook niet...)

Hoe is dit bij jou gediagnosticeerd?

Re: Diepe slaap

13
Expiratoir en inspiratoir.
eriks schreef: 29 nov 2021, 19:18 Hoe is dit bij jou gediagnosticeerd?
Ik heb 1 keer een negatieve diagnose van NSI gehad in 2017, najaar 2017 nog een negatieve diagnose van SEIN (dacht ik even bij een expertisecentrum te zijn...)

In najaar 2020 heb ik een speciaal slaaponderzoek in de kliniek van Kempenhaeghe gehad met een sonde door de neus tot in de slokdarm (oesofagale drukmeting). Dat gaf de diagnose.

Kempenhaeghe had verder geen ideeën/voorstellen tav. behandeling. Dat inzicht heb ik zelf opgedaan en uitgevoerd.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Diepe slaap

14
Waar ik probeer achter te komen is hoe je verder gediagnosticeerd kunt worden en hoe je dan aan zo'n speciale CPAP kunt komen.

Mijn ervaring is dat je bij klachten langs mag komen, dat ze kijken naar de AHI-waardes op je apparaat en als dat onder de 10 ofzo is, dan is het kennelijk "goed" en gaat er niks gebeuren. Mijn AHI is tegenwoordig 2-3 dus dat vinden ze al geweldig.

Ik heb nu twee keer een ingreep in m'n neus gehad (slijmvlies wegbranden). Hierdoor kan ik 's-nachts redelijk door m'n neus ademen, wat daarvoor echt nauwelijks lukte. Dan heeft een CPAP niet zoveel zin. M'n neus zit 's-ochtends nog steeds wel vol en een beetje dichter, maar ze kunnen de procedure niet voor de derde keer doen. Liever niet ook, want de tweede keer is al veel pijnlijker dan de eerste keer (tijdens de procedure en ook de weken erna), het kan dan niet meer goed verdoofd worden.

De CPAP lijkt hierdoor wel beter te werken en ik ben al beduidend minder moe. Maar ik moet nog steeds ruim 10 uur slapen om enigszins energie te hebben en dat is niet zo fijn of handig (alleen al met werk...). Bij een mindere nacht ook gewoon weer de hele dag moe.

Ik heb sinds 2013 een CPAP en ik slaap er trouw mee, gaat best goed, ik heb er weinig last van.

Re: Diepe slaap

15
In België kon je tot voor kort via Marktplaats Philips en Resmed apparatuur kopen zowel Apap. Bipap, Cpap en ASV echter nu dus niet meer. De persoon in kwestie heeft geen voorraad meer en is er mee gestopt. Dus nu ben je afhankelijk van de Zorgverzekeraar of je moet deze zelf kopen voor duizenden euro's of in het buitenland.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Diepe slaap

16
eriks schreef: 29 nov 2021, 19:59 Waar ik probeer achter te komen is hoe je verder gediagnosticeerd kunt worden en hoe je dan aan zo'n speciale CPAP kunt komen.
Modellen uit de reeks BiPAP S komen wel eens op Marktplaats of eBay Duitsland. Een kennis van me heeft wel eens een ASV van de Franse eBay gekocht. Maar dat zijn hele zeldzame gevallen, ik zou er niet op wachten.

Ik heb mijn ASV in januari 2021 uit de VS gekocht voor al met al 1500 euro totaal. Helaas is de Dreamstation AutoSV nu moeilijk te krijgen vanwege de foam paniek, ik heb nu al een basisprijs van $2500 gezien.

Ik ben van mening dat de Dreamstation ASV beter presteert voor flow limitation dan de ResMed versie.
eriks schreef: Mijn ervaring is dat je bij klachten langs mag komen, dat ze kijken naar de AHI-waardes op je apparaat en als dat onder de 10 ofzo is, dan is het kennelijk "goed" en gaat er niks gebeuren. Mijn AHI is tegenwoordig 2-3 dus dat vinden ze al geweldig.
Dat klopt. De kennis voorbij de AHI is er gewoon niet. Ik noem dat zelf de "AHI cultus." Ik heb zelf wel eens gecorrespondeerd met een veteraan van de Nederlandse slaapgeneeskunde die het recht voor z'n raap zei: zijn collega's zijn de afgelopen 20 jaar geen stap vooruit gekomen. En helaas ben ik het daarmee eens. Het is triest, want de kennis ligt voor het oprapen in de medische literatuur, maar niemand leest deze kennelijk... behalve ik natuurlijk :P
eriks schreef: Maar ik moet nog steeds ruim 10 uur slapen om enigszins energie te hebben
Dat is wel veel ja.

Ik zou als ik u was echt eens in OSCAR kijken en checken of uw ademhaling de aanblik van Flow Limitation heeft.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Diepe slaap

18
De ontwikkeling van SleepyHead is beëindigd. Het programma is verder ontwikkelt in Amerika en heeft de naam Oscar gekregen.

Inmiddels is versie 1.3.0 uitgegeven, waar Sleepyhead is geëindigd met versie 1.1.0

Hier in het forum vind je de verdere informatie over Oscar en de downloadsite terug.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Diepe slaap

20
eriks schreef: 01 dec 2021, 19:42 Ik ga wel weer eens kijken. Ik hoop wel dat er nog steeds een Linux versie is, hier in huis hebben we geen Windows of Apple!
Nixpkgs is nog niet gebumpt naar 1.3.0 maar ik zie geen reden waarom 1.3.0 niet zou komen voor LInux.

Edit: Ik heb 'm even zelf gebumpt naar 1.3.0 en het werkt prima. Dus andere distros komen binnenkort ook wel met pakketten denk ik.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i