Re: Hoofdonderwerp: terugroepactie Dreamstation

161
Inderdaad.
Ik kan het zelf even niet terugvinden, maar ergens op de voorgaande pagina's meldde ik al:

In laboratoriumomstandigheden is gebleken dat:
-Het schuim kán verouderen.
-Het verouderde materiaal kán verkruimelen tot poeder.
-Het poeder ingeademd kán worden.
-Het ingeademde poeder kankerverwekkend kán zijn.

Dat zijn een hoop kannen.

Uiteraard is het beter om de mogelijkheid te elimineren en daarom is de terugroepactie een goed idee, maar vooralsnog heb ik het idee dat een wandeling in de buurt van een snelweg, de Maasvlakte of de Hoogovens (pardon, Tata steel) meer risico's met zich meebrengt.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Hoofdonderwerp: terugroepactie Dreamstation

165
henribeijersb schreef: 04 aug 2021, 23:36 Bij het Dreamstation wordt de lucht niet door het schuim heen aangezogen, maar er onder langs
Dat wordt door Philips toch niet tegengesproken? De rest van het verhaal is slechts een urban legend.
Glompie schreef: 05 aug 2021, 13:15 Toluenediamine
Toluene diisocyanate
Diethylene glycol
Tja, daar heb je weinig aan zonder maat van concentratie (PPM). Van 10 liter water in een keer drinken ga je ten slotte ook dood :grin: Ik durf te wedden dat deze stoffen ook hangen in de cabine van een nieuwe auto, wellicht in zelfs hogere concentratie. (plastic outgassing)
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Hoofdonderwerp: terugroepactie Dreamstation

167
henribeijersb schreef: 05 aug 2021, 18:45 Gompie merkte het volgende op: "Niet te begrijpen dat de foam voor de geluidsdemping in het luchtkanaal gedaan is."
En daar zit het dus ook. Het bekleedt een wand.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Hoofdonderwerp: terugroepactie Dreamstation

171
henribeijersb schreef: 06 aug 2021, 16:51Ik ben benieuwd wat het ontgassen en afbrokkelen van het schuim veroorzaakt. Hoge temperaturen, vochtigheid en schoonmaakmiddelen?
Plastic is troep.
Het is een verbinding van allerlei chemicaliën.
Die verbinding wordt met het verstrijken van de tijd zwakker.

Een persoonlijk voorbeeld:
Onlangs hebben we een grote zolderopruiming gehouden in Huize Menno.
We vonden een plastic tas die we 30 jaar geleden daar neergelegd hadden.
Je kon de tas niet aanraken of het viel op die plek uit elkaar.
In kleine stukjes.

Welnu, het bewuste schuim is ook een plastic.
En kan dus met de tijd ook uit elkaar vallen.
Maar dat gebeurt echt niet vannacht, hoor.
Daar gaat veel meer tijd overheen.
Naar mijn idee langer dan je met het apparaat doet.
Maar dat gok ik.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Hoofdonderwerp: terugroepactie Dreamstation

172
Hoi,

Zijn er nog mensen die zelf hun machine hebben geregistreerd bij Philips (omdat ze het prive gekocht hebben)? En hebben jullie uberhaupt iets gehoord van Philips?

Ik zelf heb ik juni 2021 mijn Dreamstation Go geregistreerd, niets (tot op heden) mogen vernemen. Meerdere malen het 0800 nummer gebeld en dezelfde niet luisterende mensen aan de lijn gehad.
Totdat ik vorige week even hard van leer ging bij de webshop van Philips (nummer stond op mijn factuur) en warempel afgelopen zaterdagavond gebeld werd dat de customer care manager persoonlijk gaat uitzoeken wanneer mijn Go wordt vervangen of gerepareerd..
Weer afwachten, maar er is beweging..

Re: Hoofdonderwerp: terugroepactie Dreamstation

176
Op 27-04-2021 berichtte Philips voor de eerste keer over de te plannen terugroepactie van haar slaapapneu apparaat de Dreamstation.

De Amerikaanse toezichthouder FDA heeft recent een nieuw probleem gesignaleerd, namelijk een gerepareerd Dreamstation apparaat met siliconenschuim ( vervanger van purschuim ) blijkt in 1 test niet aan de normen te hebben voldaan. Er kwamen namelijk te veel chemische gassen vrij.
Philips heeft 3,5 miljoen apparaten teruggeroepen. Een deel daarvan wordt vervangen door nieuwe apparaten en bij een ander deel wordt alleen het schuim vervangen.

Re: Hoofdonderwerp: terugroepactie Dreamstation

177
De Amerikaanse toezichthouder Food and Drug Administration (FDA), wereldwijd leidend als het gaat om toezicht op dergelijke systemen, is sinds eind augustus 21 keer bij de fabriek van Philips over de vloer geweest. Vorige week was de meest recente controle. In een bijna 30 pagina's tellend rapport komt het bedrijf met een aanzienlijke lijst aan zaken die de FDA opgehelderd wil zien.

Er is onvoldoende aangetoond dat andere apparaten met het gewraakte schuim niet ook moeten worden teruggeroepen.

bron; https://www.ed.nl/eindhoven/philips-die ... n~af7c3ef7

Re: Hoofdonderwerp: terugroepactie Dreamstation

179
Black Friday !

Het FD bericht vandaag dat Philips al vanaf 2015 van de FDA, zijnde de Amerikaanse medische toezichthouder sterke signalen zou hebben ontvangen dat het schuim in hun apneu apparaten niet zou voldoen en mogelijk gevaar zou opleveren voor patiënten.

In het rapport dat de FDA vorige week vrijdag publiceerde, maakt zij melding van 8 serieuze tekortkomingen bij het concern Philips.
De Amerikaanse waakhond vermoed dat Philips sinds 2008 al meer dan 200.000 klachten over zijn apparaten zou hebben ontvangen.

Philips zelf rept over 1254 meldingen die na uitgebreid intern onderzoek aanleiding waren om in april dit jaar een begin te maken met de terugroepactie.

Philips is hierdoor terechtgekomen in de giftige cocktail van het Amerikaanse procesrecht.

Wordt ongetwijfeld vervolgd.