Slang drogen

1
Hallo,

Mijn zoon heeft sinds april dit jaar een CPAP. Wij maken dagelijks alles schoon met water en 1 x per week in een sopje.

Maar hoe krijg je de slang goed droog? Hij hangt de hele dag maar dan nog zitten er s avonds druppels in. Kan dit kwaad?

Re: Slang drogen

2
Neuh.
Blaast tijdens gebruik wel weer droog.
Wil je het echt droog hebben dan ergens waar je de ruimte hebt de slang heel hard ronddraaien.
Dan slingert het eruit.
Maar nodig is het niet echt.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Slang drogen

3
De slang maak ik eigenlijk nooit schoon. Er gaat alleen lucht doorheen. Er blijft na schoonmaken altijd wel druppels achter. Ik weet niet wat voor merk Cpap uw zoon heeft, maar op een Cpap zit vaak een functie die heet masker pas.

Als deze functie wordt gebruikt dan kun je controleren of het masker goed past en er geen lekkage plaatsvind. Er wordt dan een flinke stoot lucht onder druk door de slang heen gevoerd.

Door deze optie te gebruiken zonder masker, maar de einde van de slang wisselend met uw duim af te sluiten en te openen (heel snel en vaak) kan de luchtstroom net voldoende zijn om de druppels die achtergebleven zijn te elimineren.

De Resmed blaast na het uitzetten ook nog zo 18 minuten door (te zien aan het sneeuwvlok symbool) speciaal om condens te verwijderen.

Dus even aanzetten en direct weer uit en dan blaast deze de slang ook door.

Succes.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Slang drogen

4
RuudJ schreef: 30 nov 2021, 16:13 Door deze optie te gebruiken zonder masker, maar de einde van de slang wisselend met uw duim af te sluiten en te openen (heel snel en vaak) kan de luchtstroom net voldoende zijn om de druppels die achtergebleven zijn te elimineren.
De Resmed blaast na het uitzetten ook nog zo 18 minuten door (te zien aan het sneeuwvlok symbool) speciaal om condens te verwijderen.
Verhip, nou gebruik ik dat ding toch al een tijdje maar nooit geweten dat je het op die manier kon gebruiken. Handig zo'n forum!

Re: Slang drogen

5
Ik sluit me erbij aan: Het "spoelen" van de slang levert last op zonder voordelen. Er komt alleen (gefilterde!) lucht doorheen, en ResMed apparatuur elimineert condens met de afkoelmodus (sneeuwvlokje). Dreamstations doen dat niet, maar ik zet gewoon het klepje meteen open met hetzelfde effect.

Slangen die gespoeld worden gaan steeds weer muf ruiken. Mijn slang, die altijd droog is gebleven is al meer dan 2 jaar volstrekt geurloos.

Het spoelen van de slang is net zo logisch als het spoelen van de vloer, muren en plafond in onze slaapkamer. De lucht die wij inademen komt ten slotte ook met die oppervlakken in contact.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i