Re: Diepe slaap

22
Fedora repo gevonden en werkt als een trein.

Een heleboel zaken zeggen mij erg weinig, maar wat ik wel zie is dat druk erg vaak tegen de max zit die ingesteld staat. Dat suggereert dat het verstandig is dat de maximale druk hoger gezet wordt.

Re: Diepe slaap

23
Bij een Resmed in Apap stand gaat de druk vrijwel altijd richting het maximum en blijft daar zo 0,2 tot 0,4 cmh2o onder 'hangen'.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Diepe slaap

25
RuudJ schreef: 02 dec 2021, 14:17 Bij een Resmed in Apap stand gaat de druk vrijwel altijd richting het maximum en blijft daar zo 0,2 tot 0,4 cmh2o onder 'hangen'.
We moeten ophouden met de mythe dat ResMed AutoSet "om geen reden" zomaar de druk verhoogt. Alleen als er Flow Limitation blijft optreden die niet wordt verholpen door statische druk blijft hij verhogen in de hoop dat het wel helpt. En voor veel mensen (waaronder ikzelf) kan statische druk geen sluitende oplossing bieden. Daarom ben ik aan de BiPAP en later ASV gegaan.

@eriks de maximumdruk verhogen kan altijd, maar kijk wel na of het echt verschil maakt tav. flow limitation
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Diepe slaap

27
Ik heb al in deze post een plaatje van flow limitation ingesloten. Ook staat dit filmpje van ResMed uitgebreid bij flow limitation en de gevolgen voor de slaapkwaliteit:

Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Diepe slaap

28
Dit was grotendeels eigenlijk wat ik wel wist, wel mooie illustraties. Wat zij met "air flow limitation" aanduiden was mij al bekend als "arousals". Daar heb ik het wel eens over gehad met de verpleegkundige en die kon het niet uitsluiten, maar volgens haar is dat heel moeilijk te zien aan de data van een CPAP en dan ook nog eens moeilijk te verhelpen. Overigens heb ik wel twee keer een ingreep aan m'n neus gehad, daar kwam 's nachts zo weinig lucht doorheen, dat de CPAP sowieso niet effectief was. Daarna ging het al een stuk beter. Maar ik denk inderdaad dat de arousals er nog zijn en dat ik daardoor niet goed in diepe slaap kom.

Re: Diepe slaap

29
eriks schreef: 03 dec 2021, 13:39 Wat zij met "air flow limitation" aanduiden was mij al bekend als "arousals".
Om precies te zijn: RERAs (respiratory effort related arousal) zijn arousals die veroorzaakt worden door Flow Limitation. Ze hadden het net zo goed een FLRA (flow limitation related arousal) kunnen noemen maar dat bekt wat minder lekker.
eriks schreef: maar volgens haar is dat heel moeilijk te zien aan de data van een CPAP en dan ook nog eens moeilijk te verhelpen.
Om arousals te zien moet je EEG hebben, maar flow limitation is heel makkelijk in OSCAR te zien in de stroomsnelheidgrafiek. Maar op zich kan je varen op de regel: als er geen Flow Limitation meer is, dan kan je ook geen RERAs hebben.
eriks schreef: en dan ook nog eens moeilijk te verhelpen.
Wellicht vanuit het perspectief van de "consulenten" waar het kennisniveau al helemaal erbarmelijk laag is. Ook omdat ze alleen met CPAP werken, en dat zijn inderdaad zeer beperkte apparaten. Met BiPAP kan je uitstekend Flow Limitation verhelpen, en met ASV (een geavanceerde vorm van BiPAP) is het al helemaal goed. Ik pluk elke nacht de vruchten van m'n ASV.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Diepe slaap

30
Ja en dan loop je tegen de misplaatste zuinigheid in de zorg aan. Alle interactie met patiënten moet via vaste procedures gaan, met minimale tijdsbesteding en gestandaardiseerde apparaten "anders wordt het allemaal veel te duur". Terwijl er aan de andere kant met geld gesmeten wordt, daar zou echt eens een parlementaire enquete naar gedaan moeten worden.

Wat ik nu zelf wil gaan doen:
- eerst eens de maximale druk verhogen en kijken of dat wat uitmaakt
- gedurende een tijdje OSCAR bekijken
- als ik geen verbetering zie en voel, dan ga ik maar weer eens een afspraak maken, is tenslotte alweer iets van vijf jaar geleden dat ik er geweest ben (...)

De max staat nu op 10, dat is voor mijn gevoel al best veel. Ben erg benieuwd wat gebruikelijk is en boven welke waarde het eigenlijk niet meer verantwoord is.