hallo, ben hier nieuw

1
Hallo, ben sinds vandaag nieuw hier op dit forum. ik zelf ben kort gelden voorzien van een CPAP apparaat en ontzettend veel vragen. heb enorm veel moeite om het juiste masker te vinden. dus hoop hier genoeg info vandaan te halen

Re: hallo, ben hier nieuw

2
Welkom op het forum.

Nou.. Voor al je vele vragen ben je hier aan het goede adres :upside_down_face:
Je schrijft dat je veel moeite heb om een goed masker te vinden.
Dan is de vraag, welke heb je geprobeerd die niet voor je werken?
Over het algemeen is een neusdoppen masker de beste weg om zo min mogelijk lekkage te krijgen.
Voorwaarde is wel dat je met de mond gesloten kunt slapen.
Als mondlekkage een onoverkomelijk probleem is dan is een full face masker de weg om te bewandelen.
Twee maskers welke over het algemeen goede recencie's krijgen hier zijn de Resmed Airfit P30i voor als je een neusmasker nodig hebt. Of de Resmed F30i voor als je een fullface nodig hebt.

Re: hallo, ben hier nieuw

4
Henk22 schreef: 05 nov 2021, 16:28 Welkom op het forum.

Nou.. Voor al je vele vragen ben je hier aan het goede adres :upside_down_face:
Je schrijft dat je veel moeite heb om een goed masker te vinden.
Dan is de vraag, welke heb je geprobeerd die niet voor je werken?
Over het algemeen is een neusdoppen masker de beste weg om zo min mogelijk lekkage te krijgen.
Voorwaarde is wel dat je met de mond gesloten kunt slapen.
Als mondlekkage een onoverkomelijk probleem is dan is een full face masker de weg om te bewandelen.
Twee maskers welke over het algemeen goede recencie's krijgen hier zijn de Resmed Airfit P30i voor als je een neusmasker nodig hebt. Of de Resmed F30i voor als je een fullface nodig hebt.

goedemorgen Henk,

Ik heb uitgeprobeerd; de resmed N30I (last van de hoge inblaas), Resmed F 30i (Lekkage door zijslapen) Philips Amara (lekkage door zijslapen) en heb origineel het neus masker ESON 2 neus masker gekregen en slaap hier nog steeds mee, echter deze is te klein voor mijn neus

Re: hallo, ben hier nieuw

5

goedemorgen Henk,

Ik heb uitgeprobeerd; de resmed N30I (last van de hoge inblaas), Resmed F 30i (Lekkage door zijslapen) Philips Amara (lekkage door zijslapen) en heb origineel het neus masker ESON 2 neus masker gekregen en slaap hier nog steeds mee, echter deze is te klein voor mijn neus
Ik kan en blijft ook met mijn mond dicht slapen, dit is geen probleem. de resultaten zijn in de ochtend met een neusmaker beter dan me een gelaatsmasker ( AHI 0.7 neus masker tegen AHI 4.5 gelaatsmakser)
Ik ben allen bang dat een neusmasker met doppen te hard blaast, dit deed de N30i toen ook helaas. werd er duizelig van

Re: hallo, ben hier nieuw

8
Henk22 schreef: 26 nov 2021, 10:35 Goedemorgen.

Het blijft een zaakje van uitproberen.
Er liggen hier een aantal in de kast die ik niet meer gebruik.
Mij voldoet een neusmasker het beste, de Resmed P30i is de beste vind ik.
Succes met de Opus.
Dank je wel Henk, de P30i is mijn aandacht ook op gevallen. probleem voor mij met dit masker is dat ik een zijslaper ben. Als ik dus op mijn zij ligt dan drukt mijn hoofd de luchttoevoer dicht waardoor de druk an de andere zijde oploopt en dus gaat lekken... helaas want ik vind dit systeem wel bijzonder comfortabel zitten. eens kijken hoe de OPUS bevalt

Re: hallo, ben hier nieuw

9
cyrus schreef: 26 nov 2021, 12:25 Als ik dus op mijn zij ligt dan drukt mijn hoofd de luchttoevoer dicht waardoor de druk an de andere zijde oploopt en dus gaat lekken
Dat is dus niet hoe het werkt. Druk loopt niet op omdat de CPAP deze met een regelsysteem beheerst. Zijdelingse verplaatsing van het hoofdstel zorgt waarschijnlijk voor de lekkage.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: hallo, ben hier nieuw

10
persluchtpiraat schreef: 26 nov 2021, 13:03
cyrus schreef: 26 nov 2021, 12:25 Als ik dus op mijn zij ligt dan drukt mijn hoofd de luchttoevoer dicht waardoor de druk an de andere zijde oploopt en dus gaat lekken
Dat is dus niet hoe het werkt. Druk loopt niet op omdat de CPAP deze met een regelsysteem beheerst. Zijdelingse verplaatsing van het hoofdstel zorgt waarschijnlijk voor de lekkage.
nou ja, dat ik wat ik constateer, als ik vanuit een zittende positie dit simuleer door een kant dicht te drukken gebeurt hetzelfde. iets wat mijn leverancier ook beaamde. dus sta ik hier niet alleen in.

Re: hallo, ben hier nieuw

11
De F&P Opus 360 vond ik geen prettig neusdoppen masker. Het silicone materiaal is stug en irriteerde de neusgaten. De bandage zit vast aan twee kunststof strippen die op de wang liggen en vastzitten aan het neusdoppen gedeelte. In zijligging drukte die strippen het masker opzij en zo ontstond lekkage. De P30i is wat mij betreft een erg fijn masker en zo gemaakt dat je gewoon in zijligging kan slapen. De andere zijde neemt de luchttoevoer over.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: hallo, ben hier nieuw

14
RuudJ schreef: 26 nov 2021, 15:06 De F&P Opus 360 vond ik geen prettig neusdoppen masker. Het silicone materiaal is stug en irriteerde de neusgaten. De bandage zit vast aan twee kunststof strippen die op de wang liggen en vastzitten aan het neusdoppen gedeelte. In zijligging drukte die strippen het masker opzij en zo ontstond lekkage. De P30i is wat mij betreft een erg fijn masker en zo gemaakt dat je gewoon in zijligging kan slapen. De andere zijde neemt de luchttoevoer over.
dat ben ik met je eens, ik had dan geen last van de plastic strippen maar het geheel was voor mij te klein (m.u.v. de neusdoppen, die zaten goed).
ik ga i.o.m. mijn leverancier toch de P30i uit proberen, dit omdat ik wel erg veel baat heb gehad bij dit type masker. Mijn oog is ook gevallen op de Brevida van Fisher & Paykel. Dus we hebben nog een uitwijk mogelijkheid :grin:

Re: hallo, ben hier nieuw

15
De Brevida leek een fijn masker te zijn, maar de neusdoppen zijn enkelvoudig en klappen daardoor erg snel naar binnen. Verder waren er geloof ik maar 2 maten van doppen xs/s en m/l.

De P30i van Resmed vind ik tot nu toe het prettigst.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: hallo, ben hier nieuw

16
RuudJ schreef: 03 dec 2021, 15:25 De Brevida leek een fijn masker te zijn, maar de neusdoppen zijn enkelvoudig en klappen daardoor erg snel naar binnen. Verder waren er geloof ik maar 2 maten van doppen xs/s en m/l.

De P30i van Resmed vind ik tot nu toe het prettigst.
Dank je voor je snelle reactie, inderdaad kreeg ik het idee dat de Bravida idd een fijn masker is maar bedoel je dan dat ze snel je neus in klappen ? of de andere kant op ?
Ga in ieder geval vanavond toch de P30i proberen...met verwarmde slang (is overigens een geniale uitvinding zo'n verwarmde slang :slightly_smiling_face: )

Re: hallo, ben hier nieuw

18
RuudJ schreef: 03 dec 2021, 15:54 Ze klappen snel de andere kant op, dus terug het masker in. Met dubbelwandige doppen gebeurd dat niet.
oké, maar de P30i heeft ook geen dubbelwandige doppen? de P30i zit inderdaad erg comfortabel maar ik vind wel dat hij een herrie maakt (de inblaas in de neus dan) maar moet toegeven dat hij nagenoeg lekvrij is. misschien moet ik dan maar wennen aan de luide inblaas :smirk:

Re: hallo, ben hier nieuw

19
De P30i heeft juist wel dubbele doppen, kijk maar eens goed. De dop die tegen de neusgat rand aan gaat en daar in zit nog een dop. Het schoonmaken met water en zeep onder de kraan doe ik met het filter eruit gewipt en daardoor kun je dan weer met een wattenstaafje het doppen gedeelte snel droog maken. Ook makkelijk om de ruimte tussen de twee doppen (buiten en binnen dop) droog te maken. Bij elk neusdoppen masker hoor je je eigen ademhaling, maar een inblaas hoor je niet. Ik merk niet eens dat het apparaat aanstaat en blaast. De uitstroom via het filter gedeelte en boven op het hoofd is ook erg stil.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar