vocht in slang probleem

1
Hallo,
Nu het kouder wordt in de slaapkamer heb ik het probleem dat er zoveel vocht in de slang komt (condens) dat het masker niet meer kan "ademen" en ik het om een uur of 5 's morgens af moet zetten.
Ik gebruik GEEN bevochtiger, een Resmed Airfit P10 masker (dat zit mij van alle maskers het minst onprettig heb ik uitgetest) en een Resmed Airsence 10.
Het masker liep al eerder ondanks schoonmaken, dicht en ik heb met een naald een paar extra gaatjes in de uitblaasroostertjes geprikt en dat werkt al jaren prima.
Nu dus een vochtprobleem dat ik probeer op te lossen door iedere dag een andere slang en masker te gebruiken zodat ik de nacht droog begin. Dit is wel een beetje omslachtig dus vandaar de vraag of iemand nog tips en tricks heeft hiervoor.
Ik begrijp dat ik een verwarmde slang alleen met bevochtiger mag gebruiken anders zou dit misschien een oplossing zijn voor het vocht? Heeft iemand nog andere ideeën of ervaringen? Ik hoor ze graag, dank jullie wel.
Resmed airsence 10 met neusdoppen Airfit P10

Re: vocht in slang probleem

3
Mijn ervaring met dat masker is hoe meer je er aan schoonmaakt hoe erger het wordt. Ik doe nu al jaren alleen bij dicht slaan door vocht droog deppen.
Ik heb nu wel een verwarmde slang,en sinds dien niet meer het probleem dat het masker dicht slaat.
Maar onze slaapkamer is blijkbaar wel droger, want ik gebruik al lange tijd de bevochtiger. Anders steeds droge korsten in mijn neus.
Resmed Airsense 10 Elite, staat op druk van 6
Resmed Verwarmde slang
Airfit P10 masker
Eerste AHI 18, nu 1.1

Re: vocht in slang probleem

4
Je kunt een fleece hoes om de normale slang heen doen. Een verwarmde slang zonder bevochtiger raad ik ten strengste af. Ik heb dit als test eenmaal zelf uitgeprobeerd, maar dat vonden mijn beide neusgaten niet echt prettig. Te warm en daardoor een branderig gevoel. Bij mij, aan de kust zo vijf km hier vandaan, 14 graden Celsius 's nachts, gebruik ik de bevochtiger en de verwarmde slang beiden op Automatische stand en heb totaal geen last van condens. Ik gebruik dan wel het Resmed Airfit P30i neusdoppen masker, de opvolger van Resmed Airfit P10, die geen onverwarmde slang van zijn eigen heeft. Bij de P10, heb je denk ik, ook meer last van vocht die neerslaat in het masker door vocht wat uitgeademd wordt.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: vocht in slang probleem

5
tverdeni schreef: 04 dec 2021, 10:37 Het masker liep al eerder ondanks schoonmaken, dicht en ik heb met een naald een paar extra gaatjes in de uitblaasroostertjes geprikt en dat werkt al jaren prima.
Ik denk dat het probleem hier ligt omdat de resulterende spoelingsdebiet niet binnen de parameters valt van het maskerontwerp. Je kan niet zomaar "gaatjes prikken" en hopen dat het wel werkt zo.

Als je een Dreamstation hebt kan je het spoelingsdebiet controleren in de "lekkage" grafiek en vergelijken met de informatie in de handleiding van het masker (alle maskers hebben deze informatie), maar ResMed apparaten (STUPID!!!) houden deze informatie verborgen en zie je maar 1 lijn in de grafiek in plaats van 2 zoals bij Dreamstations.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i