Nieuw op het forum en therapie loopt niet lekker

1
Hoi allemaal,

Na jaren gezondheidsproblemen (extreem boezemfibrilleren en allerlei gevolgklachten) en diverse onderzoeken de diagnose milde slaapapneu (AHI 10-15) gekregen in juli dit jaar. Ik kreeg meteen een CPAP ResMed 10 en ben 100 % therapietrouw. De eerste 3-4 maanden ging het echt de goede kant op, de energie kwam langzaam terug omdat ik nu 6-7 uur aan 1 stuk kon slapen. Maar de laatste 1-2 maanden gaat het hard bergafwaarts en zit ik al een paar weken volledig ziek thuis. Beste omschrijving: volledig uitgeput, alsof ik een lichamelijke burn-out heb. Alles is teveel. Een fietstochtje naar de stad (15 min) met wind tegen, en ik moet uren bijkomen voor mijn hartslag weer normaal is. Ik slaap slecht in, ik slaap niet door en word vaak rond 04:00 wakker zoals vandaag en ik merk zowel dat mijn hart "hard klopt" (hartslag is niet zozeer hoog, maar wel heel intens) en als ik dan wakker word heb ik het warm en is mijn hoofd "aan" en voel ik aan alles dat slapen niet meer gaat lukken. Eigenlijk net als voor de diagnose, alleen is mijn AHI nu < 1. Dit is behoorlijk frustrerend en ik maak me ook best zorgen of het ooit weer goed komt.

Nu kan dit zijn omdat ik weer meer ben gaan werken (stress?), ik deed eerst 6 uur per dag en een middagdutje, en was nu weer bijna op 8 uur per dag zonder middagdutje. Of het kan zijn omdat per 1 september de druk van 5,4 naar 5,0 is verlaagd (ik had geen klachten, dit was op advies van VitalAire, eigenlijk geen idee waarom). Ook heb ik een paar weken geleden een stroomstoring gehad en noodgedwongen 1 nacht zonder CPAP geslapen. De dag erna was in compleet van het padje af! Volgens VitalAire zou ik binnen 1-2 dagen moeten herstellen van zo'n event. Verder is er niet iets anders voor zover ik weet.

Ik ga vandaag contact opnemen met VitalAire om de situatie te bespreken, maar wellicht is er advies vanuit het forum. Mijn laatste contact met VitalAire over mijn slechte situatie is er naar de data gekeken, en die zag er goed uit. Ook zag ik in een andere thread iets over "flow limitation" wat mij triggerde. Ik heb namelijk tegelijk met de slaapapneu klachten ook een vervelend iets ontwikkeld; absurd veel boeren (behalve als ik lig) en dan met name in een bepaalde houding (auto, toilet) of direct na liggen als ik opsta (bed, bank, maakt niet uit) maar niet zoals veel mensen zouden denken gerelateerd aan eten. Alle doktoren negeerden dit tot nu toe, omdat mijn andere klachten zoals boezemfibrilleren veel erger waren. Ik hoopte dat dit zou weggaan met de therapie maar helaas niet. Ook ben ik vorige week naar een osteopaat geweest die opmerkte dat mijn middenrif helemaal vastzat, die gaan we nu losmaken. Vannacht werd ik weer eens tegen 04:00 wakker en in de OSCAR data zie ik dat ik 3 hypopneu's had hiervoor. Maar gisteren werd ik ook rond 04:00 wakker en was er weer geen enkel event. Ik tast volledig in het duister. Wat ik ook merk dat ik jammer vind, is dat er niet gekeken is naar waar mijn slaapapneu vandaan komt. Dit geef ik aan omdat ik geen overgewicht heb, ik ben 46, en het dus ook goed mogelijk is dat er ergens in mijn lichaamsbouw iets niet helemaal lekker zit wat e.e.a. kan verklaren. Is het normaal dat men meteen aan de therapie begint en niet kijkt naar de oorzaak?

Hieronder een screenshot vanuit OSCAR die mijn flow laat zien van vannacht. Zit hier wellicht nuttige informatie in verstopt?

https://drive.google.com/file/d/1sj4cSV ... sp=sharing

Ik probeer positief te blijven, ik zie op dit forum veel mensen met een terugslag wat ook vaak weer goed komt, maar het is nu even knap lastig. Ik ben blij dat de vereniging en dit platform er is!
Resmed 10 BiPAP.
Resmed Mirage FX of Resmed N20 neusmasker.
EPAP 6.0 met PS 5.0.

Re: Nieuw op het forum en therapie loopt niet lekker

2
Welkom Hoeksel op dit forum. Aan jouw afbeelding van je ademhaling is nog duidelijk flow limitation te zien. Gebruik je de Resmed met een vaste druk of met een variabele druk?

Gebruik je ook de epr instellingen voor het verlagen van de druk bij het uitademen en zo ja welke drukverlaging 1 of 2 of 3?

Met wat voor masker slaap je?

Gebruik je de verwarmde slang en de bevochtiger?

Heb je last van winderigheid buiten het boeren om?

Heb je last van pijn in de nek (eventueel uitstraling naar de armen, borstkas, onder en tussen de schouderbladen)?

Wat voor werk doe jij precies en weet jouw werkgever dat je apneu hebt en hoe staat deze daar in?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Nieuw op het forum en therapie loopt niet lekker

3
Hoi Ruud,

Dank voor je reactie. Ik zal je vragen 1 voor 1 beantwoorden:

Welkom Hoeksel op dit forum. Aan jouw afbeelding van je ademhaling is nog duidelijk flow limitation te zien. Gebruik je de Resmed met een vaste druk of met een variabele druk? --> vaste druk, begonnen met 5,4 en nu op 5,0.

Gebruik je ook de epr instellingen voor het verlagen van de druk bij het uitademen en zo ja welke drukverlaging 1 of 2 of 3? --> nee, die had ik zelf wel aangezet maar VitalAire heeft deze weer uitgezet.

Met wat voor masker slaap je? --> ResMed N20 (heb ook de P10 en N30 geprobeerd, die bevielen niet). Ik heb weleens wat ruzie (lekkage) maar over het algemeen slaap ik prima met dit masker.

Gebruik je de verwarmde slang en de bevochtiger? --> ja, nu 27 C en bevochtiger standje 1 (was tot vorige week standje 2), heb nog regelmatig een druppel in mijn neusmasker.

Heb je last van winderigheid buiten het boeren om? --> nee. Boeren was er dus ook al voor de CPAP en is niet anders geworden met CPAP.

Heb je last van pijn in de nek (eventueel uitstraling naar de armen, borstkas, onder en tussen de schouderbladen)? --> nee, maar mij valt wel op dat ik spierpijn heb in mijn bovenarmen, vooral bij aanspannen, geen idee of er een relatie is met de therapie, maar dit is wel van de laatse weken.

Wat voor werk doe jij precies en weet jouw werkgever dat je apneu hebt en hoe staat deze daar in? --> ik ben manager, mijn werkgever weet ervan en geeft me de ruimte voor herstel.
Resmed 10 BiPAP.
Resmed Mirage FX of Resmed N20 neusmasker.
EPAP 6.0 met PS 5.0.

Re: Nieuw op het forum en therapie loopt niet lekker

4
Dag Hoeksel,

Ik lees veel dat mensen aan de cpap al snel veel makkelijker langer slapen, ikzelf heb die ervaring ook.
Hoe voelt het als je wakker word, ben je dan wel uitgerust? Ervaar je ook verschil met de druk van 5.4 tov 5?
Op zich is 5 best laag, daar zou waarschijnlijk ook geen epr bij nodig zijn.
Het duurt misschien even voor je de goede instellingen vind welke bij jouw passen, het kan best zijn dat er hier en daar nog wat veranderd moet worden.
Aan de bel blijven trekken bij de behandelaar als het niet gaat.

Re: Nieuw op het forum en therapie loopt niet lekker

5
Ik heb donderdag gebeld naar VitalAire en kon meteen terecht. Mijn situatie werd serieus genomen en zowel de OSAS deskundige alswel de longarts zijn nog even betrokken. Conclusie: afwijkend patroon en niet goed. We gaan aan de slag met wat instellingen, zoals EPR en eventueel verdere drukverlaging, komende weken kijken wat helpt. Ook via mijn bericht op het forum heb ik privé berichten ontvangen met hulp en tips.

Ik zal een update geven als er weer iets te melden is, zodat wellicht iemand in de toekomst er wat aan heeft.
Resmed 10 BiPAP.
Resmed Mirage FX of Resmed N20 neusmasker.
EPAP 6.0 met PS 5.0.

Re: Nieuw op het forum en therapie loopt niet lekker

6
Een vaste druk van 5 is wel erg laag hoor. Dat dit niet effectief is verbaast me niets. Verder vind ik het vreemd dat EPR niet wordt ingezet. EPR slaapt niet alleen heel comfortabel, maar is juist ook effectief tegen flow limitations. Het is een beperkte vorm van pressure support zoals BIPAP apparaten dat kennen.

Als je met een druk van 5 een AHI < 1 hebt, zou ik vragen om een druk van 7 met EPR2 te proberen en eventueel opbouwen naar 8 en EPR3. Je houdt dan een druk bij expiratie (EPAP) van 5 en pakt daar bovenop een extra flow effect mee van 2 of 3, waarmee je flow limitations te lijf gaat.
Een nadeel van EPR is dat het kan leiden tot het ontstaan van centrale apneus. Dat moet goed worden gemonitord (AHI loopt op). Anderzijds speelt dit meestal pas bij hogere waarden van pressure support (>5) en dat haal je alleen met een BIPAP. Een verhoogde flow kan er ook toe leiden dat je lucht gaat inslikken. Maar bij een standje EPR 2 of 3 zou ik daar niet zo bang voor zijn. Om kort te gaan is de EPR optie veel te interessant om te laten liggen, zeker als je nog zoveel klachten hebt bij een AHI <1.

NB: een CPAP heeft een minimum druk van 4. EPR wordt daarom pas effectief vanaf een druk van 5 (dat is dan EPR1). Ook al staat EPR op stand 3 ingesteld, zal dit dus pas volledig effectief zijn vanaf een druk van 7.

Heb je misschien een Resmed Airsense 10 Autoset? Dan geeft Oscar in een grafiek de flow limitations weer. Dit is uiteraard een benadering gebaseerd op het algoritme, maar geeft wel een eerste indicatie. Bestuderen van de flow grafiek blijft de gouden standaard. Een Autoset moet wel in stand APAP staan om de flow limitation grafiek te zien. Wil je in stand APAP toch slapen met een constante druk? Stel dan gewoon min en max druk op dezelfde waarde in. De Airsense 10 en de Airsense 10 Elite hebben geen APAP stand en geven in Oscar geen grafiek te zien voor flow limitations.

Lang verhaal kort zou ik vragen waarop ze de druk van 5 baseren en voorstellen een hogere druk met EPR te proberen, bijvoorbeeld 7 met EPR2.
Mocht je geen Autoset hebben dan zou je erom kunnen vragen om die eens te proberen. Het autoset algoritme geeft je na verloop van tijd een indicatie welke druk je nodig hebt. Om die reden geven veel slaapcentra gedurende de eerste periode vaak een autoset mee.

For the record: stand 5 continueren en EPR aanzetten 'om het te proberen' is niet verstandig. Je EPAP zakt dan effectief naar 4, waarmee je het risico loopt op apneus en hypopneus. Beter is om de EPR die je wilt gaan proberen op te tellen bij een druk van 5 en die druk voor te stellen richting Vital Aire.
Resmed Aircurve 10 VAuto, Resmed Airfit P30i

Re: Nieuw op het forum en therapie loopt niet lekker

7
Hoi Dirk,

Dank voor de uitgebreide en helder geschreven uitleg! Dat geeft hoop voor mij. Via het forum heb ik een vergelijkbaar verhaal gekregen met de tip EPR in te zetten en de druk te verhogen.

Ik heb inderdaad de autoset en zie dus ook de flow limitation data in OSCAR. Ik weet niet wat ik zou moeten zien, maar als ik een paar dagen terug kijk zie ik veel flow limitations gedurende de slaap tot circa 0,1 en af en toe wat uitschieters naar 0,3. Wat is hier het gewenste resultaat, echt een 0-lijn?

Ik zal dit donderdag a.s. bij mijn volgende afspraak deze aanpak methode bespreken, net als de vraag waarom we zo laag zijn begonnen.

Nog een algemene vraag: hoeveel dagen denken jullie nodig te hebben om goed het effect van een gewijzigde druk te ervaren?

Groeten,

Hoeksel
Resmed 10 BiPAP.
Resmed Mirage FX of Resmed N20 neusmasker.
EPAP 6.0 met PS 5.0.

Re: Nieuw op het forum en therapie loopt niet lekker

9
Blijkbaar staat je autoset al in de APAP modus, anders zou je geen FL grafiek zien. Maar dan moet je ook het verloop van de drukgrafiek kunnen volgen. Staat de instelling echt op constant 5 of zie je de druk wijzigen gedurende de nacht?

Uitslagen in FL grafiek van 0,1-0,3 zijn op zichzelf niet zo indrukwekkend. Echter, dit is een weergave op basis van het Resmed algoritme en we weten dat dit lang niet alle FL mee pakt. Daarnaast is het heel persoonlijk hoeveel last je van FL ervaart. Het gaat erom hoe het lichaam op de gebeurtenis reageert, niet hoe groot of klein die is. Dit is overigens wel een lastig puntje in het gesprek met de zorgverlener, die doorgaans de neiging heeft om te kijken naar de 'harde' waarden.

Hoe lang het duurt voor je verbetering ervaart weet ik niet precies. Ben zelf ook nog aan het experimenteren. Mijn indruk is dat dit erg varieert per persoon. Ik heb zelf ook last van FL en merk het effect van EPR/PS direct aan mijn brainfog. Op mijn vermoeidheid merk ik het minder direct. Maar ik ben ook nog maar een paar maanden bezig. Mijn doel is om de flowgrafiek zo perfect mogelijk te krijgen en het dan wat langer de tijd te geven. Ik loop hier al 20+ jaar mee dus dat het even duurt voor ik weer het ventje ben vind ik op zich niet onlogisch.
Resmed Aircurve 10 VAuto, Resmed Airfit P30i

Re: Nieuw op het forum en therapie loopt niet lekker

10
Hoi Dirk,

Mijn AutoSet staat op CPAP mode met fixed druk van 5 maar ik zie toch de flow limitations. Ook ik merk dat de gesprekken met de behandelaar lastig zijn, want mijn getallen zijn zo mooi. Ik ga de komende weken aan de gang met EPR en druk variaties, en ga ervaren wat wel en niet helpt (voor mij) en dat hier rapporteren.

Succes met jouw zoektocht naar de beste settings voor jou!

Groeten,

Hoeksel
Resmed 10 BiPAP.
Resmed Mirage FX of Resmed N20 neusmasker.
EPAP 6.0 met PS 5.0.

Re: Nieuw op het forum en therapie loopt niet lekker

12
Ik heb intussen wat ervaringen.

Ik zat op een druk van 5 en EPR uit, daarbij had ik prima getallen en een maandelijks gemiddelde AHI van 0,5.

Op advies van de OSAS een paar dagen geslapen met een druk van 5 en EPR 1. Enige merkbare verandering is een wat betere "mood" overdag maar geen invloed op wakker worden in de nacht, en gebroken wakker worden en de hele dag moe. AHI nog steeds netjes 0,5.

Op advies van deze thread een nacht druk van 6 met EPR 2 geprobeerd. Ik werd rond 4 wakker met een bijzonder vervelend gevoel in mijn longen, en kon met deze druk echt niet verder slapen. Alsof mijn longen in brand stonden, een beetje het gevoel van een flinke hooikoorts aanval. Zelfs mijn oude stand 5,4 kon ik niet verdragen. Om verder te kunnen slapen (soort van) heb ik de druk op 4,8 met EPR 1 gezet. Vannacht ook met deze instelling geslapen, ook dan blijven mijn AHI getallen mooi 0,5.

Wat me verbaasd is dat mijn AHI laag blijft met zo'n lage druk van 4,8, en dat ik een nog niet eens zo'n heel hoge druk van 6 zo slecht verdraag. Dit in vergelijking met wat ik typisch lees bij andere CPAP gebruikers.

Donderdag spreek ik de OSAS deskundige weer.
Resmed 10 BiPAP.
Resmed Mirage FX of Resmed N20 neusmasker.
EPAP 6.0 met PS 5.0.

Re: Nieuw op het forum en therapie loopt niet lekker

14
Na 1 week weer dramatisch slecht slapen en allesbehalve bijkomen, de conclusie getrokken dat dit niet de juiste weg is. Vanuit Vitalaire denkt men nu ook steeds meer dat er wellicht iets anders meespeelt, we gaan een bezoek aan de KNO arts brengen, ook omdat ik zoveel boer vanuit de keel.

Komende week slaap ik met APAP op 4,6-6,0 EPR/ramp off en soft mode. Langzaam druk opbouwen wilden ze niet omdat ik die ene keer met druk 6 al zoveel last had, wat men inderdaad vreemd vond (zo kwamen we op KNO). Aan de andere kant gaven ze aan dat je eigenlijk minstens één week moet wennen aan een nieuwe instelling, en op hun advies heb ik in een week meerdere wijzigingen gedaan. En uiteindelijk heb ik maar een halve gebroken nacht met druk 6 EPR 2 geslapen.

Een kort onwennig middagdutje met de nieuwe APAP settings (die overigens niet klopten met de afspraak, dus ik moet ze zelf aanpassen) resulteerde in een licht verhoogde AHI van 1,5 maar dat zal vast bij het wennen aan de nieuwe druk horen. Hopelijk slaap ik komende week wat beter want ik ga hier aan onderdoor. Volgende week staat weer een gesprek gepland.
Resmed 10 BiPAP.
Resmed Mirage FX of Resmed N20 neusmasker.
EPAP 6.0 met PS 5.0.

Re: Nieuw op het forum en therapie loopt niet lekker

15
Ik heb nu ruim een week weer amper geslapen (was 02:00 al wakker en kon pas tegen 07:00 weer een beetje "slapen") met APAP 4,6-6,0. Gisteravond, na 5 maanden 100 % therapietrouw, verdroeg ik het masker simpelweg niet meer. Ik realiseerde mij dat ik geen adem kon halen bij het inademen. Terwijl ik me kan herinneren dat ik eerst een bak lucht binnen kreeg. Waar is die fijne lucht gebleven?? Daarbij had ik enorm pijnlijke benen, en bedacht mij dat dit een teken kon zijn van zuurstoftekort. Na een paar minuten zonder masker waren de pijnlijke benen alweer opgeknapt en kreeg ik weer lucht.

Aangezien ik toch al zonder masker verder wilde slapen, dan kan ik net zo goed de hier eerder aangegeven tips proberen en de druk verhogen (totdat ik het gevoel heb dat ik wel wat lucht binnen krijg). Tot mijn verbazing had ik dat pas rond de 7,6 maar gevoelsmatig nog steeds niet zoveel als in het begin met een druk van 5,4! Hoe kan dat nu? Goed, ik heb hem maar na wat spelen op APAP 7,6-10,0 gezet met EPR 3. In OSCAR zie ik dat de druk al snel standaard naar 8,0 ging en ook de 10,0 heeft aangetikt. In tegenstelling tot eerder bericht dat ik niet kon wennen aan 6,0 (toen werd ik 04:00 gebroken wakker), was dit wel wat onwennig maar ging het wel en ben ik stug blijven liggen en heb nog wat geslapen, zij het slecht. Er lijkt dus nog ruimte te zijn om mijn therapie weer op gang te krijgen, en aan deze druk kan ik wel wennen (zeker als ik opknap en weer kan gaan werken). Komende dagen ga ik met deze instelling en eventueel kleine aanpassingen verder.

Maar is dit normaal dat je een prima AHI (maandelijks gemiddelde van 0,5) hebt op zelfs een druk van 4,6, echt aan het opknappen was bij een druk van 5,0, en nu ineens naar de 8+ moet? In OSCAR viel me ook op dat het profiel van de "flow rate" steeds meer gaat lijken op hoe die zou moeten zijn volgens de theorie, dus een extra indicator dat dit de goede kant op is.

Wat zou kunnen:
- Misschien is mijn Resmed 10 stuk en geeft hij veel minder druk dan volgens de instelling? Hij heeft op 12 november een stroomuitval gehad. In OSCAR zie ik wel de getallen die ik had verwacht, en de Resmed zelf geeft ook geen indicatie van problemen. Ik ga Vitalaire wel vragen of ze dit kunnen/willen nameten.
- Mijn neus zit wel wat dicht (gezwollen slijmvliezen), misschien dat dit simpelweg de verklaring is dat het voelt alsof ik opeens geen lucht meer krijg en er meer druk nodig is? Ik heb een neusmasker.
- Kan je lichaam wennen en zich dusdanig aanpassen dat dit soort grote wijzigingen nodig zijn?
- UARS? Bij de slaaptest had ik echter geen UARS indicatoren, alleen typische AHI.
- Anders?

En nog een algemene vraag: pas deze week heb ik ervaren alsof de druk mijn keel openduwt. Een beetje het onprettige gevoel alsof je een vinger in je keel stopt. In de 5 maanden therapie bij lagere druk heb ik dat gevoel nooit gehad. Is dat juist wat alle PAP gebruikers ervaren? Als het antwoord "ja" is dan heeft mijn PAP nooit hoog genoeg gestaan.
Resmed 10 BiPAP.
Resmed Mirage FX of Resmed N20 neusmasker.
EPAP 6.0 met PS 5.0.

Re: Nieuw op het forum en therapie loopt niet lekker

16
Met een neusmasker en gezwollen slijmvliezen in de neus is het sowieso moeilijk om voldoende lucht te krijgen bij zo lage drukinstelling.

Met een inadem druk van 7,6 - 10 en een EPR van 3, heb je een uitadem druk van 4,6 - 7,0 en creëer je in feite een soort van ademhaling die het apparaat jou geeft ter ondersteuning van je eigen ademhaling. Dit is net een vorm van een Bipap.

De AHI van een 0,5 /uur zegt niet zoveel als je slecht slaapt. Vooral de Diepe en de Rem slaap is van belang bij apneu.

Ik slaap met de ASV en mijn Uitademdruk is 8,2 - 9,0 met druk ondersteuning 1,0 - 7,6 waardoor de inadem druk 9,2 - 16,6 cmh2o wordt.

Het grote voordeel van de ASV is, dat de drukondersteuning (EPR bij jou) veel groter kan zijn dan maximaal 3 cmh2o.

De AHI bij mij ligt vaak tussen 0,0 - 0,5 en 0,1 per uur komt zeer vaak voor. Wat mij vooral nu opvalt is dat mijn Diepe slaap en Rem slaap steeds langer gaat duren tussen de 1 en 1,5 uur in en dat deze dus steeds beter worden. Ik meet dit trouwens met mijn Xiaomi Smartband Mi 6 en de app Mi Fit.

Wijzig de drukinstellingen nu voor een paar dagen niet meer, want anders kun je niet weten wat voor effect dit nu heeft.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Nieuw op het forum en therapie loopt niet lekker

17
Dank Ruud voor je reactie. Ik ga tegen je advies in nog 1 wijziging doen en dan daar een weekje mee slapen ;-). In mijn OSCAR data zie ik namelijk dat voor mij 6,4 de magische grens lijkt waar er geen obstructies en hypopneas zijn, alleen clear airways. Dat zal ik instellen als ondergrens. En bij mijn weer noodzakelijke middagdutje merkte ik toch weer dat ik deze hoge drukken (inblaas 9-10) nog niet zo goed aankan, ik moet denk ik nog even wennen. Ook heb ik getest welke uitblaas ik nog prettig vind om EPR te bepalen.

Dus ik zat te denken aan 6,4 - 8,0 met EPR 2 (uitblazen bij 7 gaat wel maar is al wat lastig, 6 is voor mij de prettige bovengrens voor nu dus druk 8 met EPR 2). En dan na een weekje weer verder kijken (dan heb ik ook Vitalaire en de longarts gesproken), terwijl ik intussen op dit uiterst nuttige forum en bijbehorende support steeds meer bijleer om hopelijk tot een goede therapie te komen.

Ik heb zelf een Garmin Forerunner 745. Ik volg mijn slaap ook, maar die is nu al 6 weken dusdanig slecht dat de data me niets kan zeggen behalve bevestigen dat mijn slaap waardeloos is (insomnia). Wel interessant (in de context van slaapapneu) is dat dit horloge ook de ademhalingsfrequentie en SpO2 meet.
Resmed 10 BiPAP.
Resmed Mirage FX of Resmed N20 neusmasker.
EPAP 6.0 met PS 5.0.

Re: Nieuw op het forum en therapie loopt niet lekker

18
In feite moet je bedenken dat jouw ademstops opgeheven dienen te worden door de minimum apap druk. Dus een minimum druk van 6,4 met epr 2 geeft een minimum uitademdruk van 4,4 cmh2o. Deze druk en de druk van 6,4 cmh2o kunnen te laag zijn om die ademstops op te heffen.

Door mijn uitademdruk te verhogen van eerst 5,0 naar 7,0 en nu naar 8,2 kwam ik erachter dat mijn diepe slaap en rem slaap toeneemt. Dus de kwaliteit van de slaap neemt toe, terwijl de AHI constant blijft (dus vaak 0,1 /uur) Ik slaap gemiddeld zo 6,5 á 7 uur en 6 minuten dus met een ahi van 0,1/uur betekent dit één hypopneu die vaak pas optreedt nadat ik 1 keer in de nacht (meestal na zo 4,5 uur slapen) naar het toilet ben geweest.

Dus juist de uitademdruk en de minimum variabele druk (in jouw geval) moet niet te laag zijn. Wat je ook zou kunnen proberen is een vaste druk van 8,0 met epr 2 , dus een uitadem druk van 6,0 cmh2o om te kijken wat dit voor effect heeft. Ook het continue stijgen en dalen van de variabele druk kan er voor zorgen dat je licht blijft slapen en daardoor onbewust gehinderd wordt.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Nieuw op het forum en therapie loopt niet lekker

19
Ik snap wat je zegt, realiseerde me niet dat de uitadem component ook relevant is. Is een druk van 7,4 met EPR 1 dan niet bijna vergelijkbaar maar iets lichter om mee te beginnen? Dan zit ik altijd boven mijn experimenteel bepaalde ondergrens van 6,4 en maak ik het me voor nu even wat makkelijker met de druk.

Als ik in een week verbetering zie kan ik altijd nog de druk verder opschroeven en naar het optimum zoeken.
Resmed 10 BiPAP.
Resmed Mirage FX of Resmed N20 neusmasker.
EPAP 6.0 met PS 5.0.

Re: Nieuw op het forum en therapie loopt niet lekker

20
Ja, dat kan. Een vaste druk van 7,4 met epr 1 kan. Hoewel een hogere epr stand, dus ook een hogere vaste druk, meer een vorm van ademhaling kan geven en daardoor het uitademen tegen de luchtstroom in kan vergemakkelijken.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar