Re: Review saturatiemeter Contec CMS50F

21
Dag beste mensen,

Ik lees steeds over de prijs van de Contec Wrist pulse oximeter CMS50F.
Prijzen variërend van 125 tot 249 Euro op internet.
Hij is te bestellen via eBay in China. Wel twee weken er op moeten wachten, maar gratis verzending.
Ze vragen meest rond de 71 euro, maar sommige laten bieden toe.
Ik heb hem vandaag thuis gekregen voor 65 euro. Let wel nieuw!

Weet iemand misschien waar een Nederlandstalige handleiding te vinden?
Is toch wat handiger dan de meegeleverde Engelstalige.

Groet
Menno

Re: Review saturatiemeter Contec CMS50F

22
Hoi Menno

Dat scheelt wel een slok op een borrel. Ik ben de laatste tijd meer op eBay aan het kijken en sta versteld van de soms wel heel spectaculaire prijsverschillen. Ik ben ook over de aanschaf van een Contec Wrist pulse oximeter CMS50F aan het denken maar heb ook tijdens mijn slaapnachten met PAP nooit saturatiedalingen van belang gehad. Vandaar dat ik nog steeds twijfel.

Groetjes, Thea

Re: Review saturatiemeter Contec CMS50F

24
Bedankt allemaal voor jullie info.

Ik heb met de hulp van jullie info een saturatiemeter aangeschaft en sleepyhead geinstaleerd.

Ik kom vervolgens ook op best lage waardes en wil ermee naar de longarts om er aandacht voor te vragen.

(Sinds december ging het een stukje minder goed)

Ik heb ook ontdekt hoe je die gekke pols-band van de Contec CMS50F passend kunt krijgen:

Gewoon over je hand schuiven en dan het klittenband aantrekken aan de polskant!

groeten,

wandelaar

Re: Review saturatiemeter Contec CMS50F

26
Theab schreef:Hoi Menno

Dat scheelt wel een slok op een borrel. Ik ben de laatste tijd meer op eBay aan het kijken en sta versteld van de soms wel heel spectaculaire prijsverschillen. Ik ben ook over de aanschaf van een Contec Wrist pulse oximeter CMS50F aan het denken maar heb ook tijdens mijn slaapnachten met PAP nooit saturatiedalingen van belang gehad. Vandaar dat ik nog steeds twijfel.

Groetjes, Thea
Heb ook al diverse keren spul in China gekocht. Al paar keer deksel op de neus gekregen vanwege BTW heffing en €12.50 voorschot kosten. Heb hem nu maar gewoon in Nederland besteld.

Re: Review saturatiemeter Contec CMS50F

27
Sinds 2 dagen in het bezit van de Contec CMS 50F. Ruim 2 weken geleden besteld via AliExpres. Uitlezen met het bijbehorende Sp02 Assistent lukt wel, maar krijg het niet voor elkaar om de gegevens te uploaden naar SleepyHead. Krijg een foutmelding dat ik in het menu van de CMS 50F eerst upload moet kiezen. In het menu van de oximeter worden echter allen de volgende opties weergegeven: brightness, alarm, clock, record, ID, power off, en exit. Wie weet raad?

Re: Review saturatiemeter Contec CMS50F

30
Kijk eerder naar de versie van je oximeter. Ik heb versie 3.6

Kijk bij SleepyHead bij het inlezen van de oximeter. Je kunt daar kiezen tussen versie 3.6 en 3.7

Ik gebruik dus versie 3.6 via het dropdownmenu.

Vervolgens heb je drie mogelijkheden om in te lezen. Het lukt mij alleen maar met de bovenste mogelijkheid direct met de oximeter aangesloten via een usb kabel aan mijn pc. Alleen dan herkent SleepyHead de oximeter en leest hij de gegevens in. Op de oximeter (display) moet ook de functie Upload staan. Voordat dit kan moet SleepyHead de oximeter herkennen.

Bovenal moet je altijd eerst de gegevens van je cpap hebben ingelezen voor dat je de oximeter gegevens gaat inlezen.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Review saturatiemeter Contec CMS50F

31
Ik heb even in de release notes gekeken, en de CMS50F wordt ondersteund sinds versie 0.9.3 dus ik was abuis. Waarschijnlijk bieden de instructies van RuudJ soelaas.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Review saturatiemeter Contec CMS50F

32
Ruud dank voor je reactie. Bij het opstarten van de oximeter geeft het display Ver 6.1 weer. Zoals gezegd komt in het menu van de oximeter "upload" niet voor.
:D Gevonden. Had verkeerd type gekozen. Upload nu automatisch. Heb nu wel een ander probleem. Heb zowel de klok van de Airsense 10 als de oximeter gelijk gezet. In het dagelijks overzicht wordt de begintijd (links in het overzicht) goed weergegeven. In de grafieken start de grafiek van de oximeter wel op het goede tijdstip, mar die van de cpap begint gek genoeg bijna een half uur later. Bij de import heb ik aangegeven dat oximeter gelijk is gestart met de cpap.

Re: Review saturatiemeter Contec CMS50F

33
Ik weet niet welk merk cpap je hebt, maar ik heb de Resmed AirSense 10 en zie regelmatig via Medisch/Klinisch menu - Configuratie - tijd dat de tijd verschilt met de werkelijke tijd. Soms na verloop van tijd een half uur of meer. Ik zet deze daar dan weer gelijk.

Ik zorg altijd dat ik de cpap en de oximeter gelijk aan en uit zet zodat dit overeenkomt.

Groet Ruud J
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Review saturatiemeter Contec CMS50F

34
Ik gebruik ook de Resmed Airsense 10 Ruud. Heb net nog even gecontroleerd. De tijd op de oximeter en de Airsense staan gelijk, en ik zet beiden tegelijkertijd aan. Daarom begrijp ik ook niet waarom de grafieken niet gelijk lopen. laten we het even houden op beginners fout. Ik zal morgen nog eens kijken wat 'ie doet.

Re: Review saturatiemeter Contec CMS50F

35
Is de Contec CMS50F ook uit te lezen onder Linux Mint 19.1? Deze besturingssysteem is gebaseerd op Ubuntu 18.04 (Bionic Beaver) welke op zijn beurt gebaseerd is op Debian Stretch. Ik gebruik namelijk helemaal geen Windows op mijn PC. Maar ik weet wel dat deze saturatiemeter uit te lezen is in SleepyHead/Oscar.

Re: Review saturatiemeter Contec CMS50F

37
Ik heb besloten om toch ook maar zo'n Contec aan te schaffen. Ik heb 'm zojuist besteld bij Aliexpress voor een bedrag van EUR 57,-. Wellicht interessant voor een ieder die aanschaf overweegt. De webshop die voor dit bedrag levert heet HaiMaiYi.

Mogelijk dat de douane 'm eruit pikt en dan wordt het iets duurder, maar dan nog.....

Re: Review saturatiemeter Contec CMS50F

38
Negen jaar na mijn review is het helaas tijd om te melden dat mijn Contec CMS50F de geest heeft gegeven. Hij meet nog wel, maar het scherm geeft zo weinig licht dat je zelfs in het donker niet ziet of hij alleen maar aan staat of dat hij de gegevens ook opslaat.

Dus ik zoek een nieuwe! Iemand nog een tip voor een betaalbare maar goede oximeter?
De toekomst is tegenwoordig ook niet meer wat ze geweest is.

Re: Review saturatiemeter Contec CMS50F

39
Ah, om antwoord te geven op mijn eigen vraag :)
Ik lees op Amerikaanse apneu fora dat van de betaalbare saturatiemeters nog steeds de Contec CMS50F en de CMS50I het beste scoren.
Die worden ook ondersteund door Sleepyhead en door OSCAR (die laatste software heb ik zelf nog nooit gebruikt).
Beiden hebben wel een speciale USB driver nodig, dat is soms wat gekloot. Maar dat ben ik al gewend.

Beiden meten saturatie (zuurstof) in je bloed, en je hartslag, en kunnen die gedurende de nacht opslaan waarna je de data kunt uploaden naar je computer.
Beiden zitten veel fijner dan de meeste saturatiemeters (die meestal alleen op de top van je vinger zitten, nogal klemmen, en desondanks gedurende de nacht makkelijk eraf glijden. De F en I zitten ook nog als een soort horloge om je pols, dat is beter en niet zo bulky)

De verschillen tussen de F en de I:
Contec CMS50I kan het meest: die kan tot zeven metingen opslaan (de F kan er maar eentje, dus als je hem halverwege de nacht even uitzet en daarna weer aan, wist hij de vorige meting en begint weer bij nul)
Èn de I versie meet ook nog je perfusie-index. * )

Op sommige Amerikaanse sites kun je lezen dat de Contec CMS50I niet door de FDA is goedgekeurd, maar dat is achterhaald: de Amerikaanse Food and Drug Administration heeft het apparaatje intussen goedgekeurd.

Contec heeft tegenwoordig een Europese website, hoewel ze wel helemaal vanuit China verscheept worden, en soms vanuit Duitsland. Ik vind het een beetje spannend of het allemaal goed gaat, maar de website beweert dat er geen verzendkosten zijn en allebei kosten ze rond de 114 euro.

[Edit] ennnn gelukkig deed ik nog een paar extra checks. Zowel de Amerikaanse als Europese websites van het bedrijf lijken fake te zijn. Mensen die op trustpilot klagen dat ze opgelicht zijn, en meerdere sociale media profielen die zich voordoen als Contec maar dat duidelijk niet zijn... sinds corona is dit natuurlijk een mega markt. Het rottige is dat ik me van negen jaar geleden herinner dat de spelling van de echte Contec toen ook bagger was, dus het is zeer moeilijk te zien wat dan wèl echt Contec is. Ik geef het voor vandaag op, en ga het later nog eens proberen uit te zoeken. Het apparaatje is goed, nu nog een leverancier... [/edit]

* ) PI-index, of Perfusion Index: Eerlijk gezegd weet ik daar nog niet zoveel over. Het gaat over je doorbloeding in elk geval, en als je in perfecte conditie bent op dat vlak ga je richting de 20%. Als ik het goed begrijp heeft dat te maken met de Flow Limitation waar @persluchtpiraat het wel eens over heeft, maar misschien heb ik dat mis. De Contec CMS50I meet de PI index in elk geval.
De toekomst is tegenwoordig ook niet meer wat ze geweest is.

Re: Review saturatiemeter Contec CMS50F

40
Haanstra schreef: Als ik het goed begrijp heeft dat te maken met de Flow Limitation waar @persluchtpiraat het wel eens over heeft, maar misschien heb ik dat mis. De Contec CMS50I meet de PI index in elk geval.
Nee, u verwart dit met het PAT signaal dat alleen door de WatchPAT kan worden gemeten. Dit zijn verschillende dingen.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i