Re: Astma en flow limitation

41
kan iemand deze 2 grafieken uitleggen?
Schermafbeelding 2021-12-16 om 12.39.07.png Schermafbeelding 2021-12-16 om 12.39.07.png 1258 keer bekeken 8.18 KiB

update

helaas zien zowel de verpleegkundige als de longarts geen indicatie voor een ASV machine.

De aanpassingen zoals Min.Epap verhogen en VAuto en S modes hebben geen effect gehad op ademhalingsritme.

Want men ziet wel in dat er "iets" niet klopt.
Er komt ws een nieuw slaaponderzoek, incl analyse op in- en uitademen. Een zgn 0-meting is er nooit geweest.

Mochten jullie nog input hebben, dan graag.
machine: ResMed AirCurve 10 VAuto | masker: ResMed Airfit N20 icm AirTouch N20 mt S |
update jan 2022 ResMed AirCurve 10 ASV

Re: Astma en flow limitation

42
neuteboomg schreef: 16 dec 2021, 12:31 helaas zien zowel de verpleegkundige als de longarts geen indicatie voor een ASV machine.
De verpleegkundige weet er geen fluit van en de longarts werkt aan de hand van de OSAS richtlijn. Je zou eerder de loterij winnen dan een positief antwoord van die mensen krijgen.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Astma en flow limitation

44
persluchtpiraat schreef: 16 dec 2021, 12:53
neuteboomg schreef: 16 dec 2021, 12:31 helaas zien zowel de verpleegkundige als de longarts geen indicatie voor een ASV machine.
De verpleegkundige weet er geen fluit van en de longarts werkt aan de hand van de OSAS richtlijn. Je zou eerder de loterij winnen dan een positief antwoord van die mensen krijgen.
waar kan ik terecht voor second opinion

Ik er een andere (long)arts die hier al wel meer kaas van gegeten heeft?? regio Zwolle
machine: ResMed AirCurve 10 VAuto | masker: ResMed Airfit N20 icm AirTouch N20 mt S |
update jan 2022 ResMed AirCurve 10 ASV

Re: Astma en flow limitation

45
Henk22 schreef: 16 dec 2021, 13:01 Dag Neuteboom,

Wat vond de behandelaar eigenlijk van je ademritme van meer dan twintig in de minuut?
wel aan de hoge kant, maar binnen een bepaalde marge vallen.

Op mijn vraag of dit op (langere)termijn schadelijk zou kunnen worden, heb ik geen duidelijk antwoord gekregen.

Ze bleef hameren op dat het binnen de marge viel. Zelfs mijn leverancier drong aan op meer onderzoek. er ligt wel degelijk een relatie tussen astma en apneu (flow limitation) Maar dat moet in de Isala nog erkend of ontdekt worden.
Dus al met al, meer druk uitoefenen.
Of zoeken naar andere arts voor een second opinion. (ik zal mijn zorgverzekeraar in 2022 ook een vragen hoe of wat)
machine: ResMed AirCurve 10 VAuto | masker: ResMed Airfit N20 icm AirTouch N20 mt S |
update jan 2022 ResMed AirCurve 10 ASV

Re: Astma en flow limitation

46
neuteboomg schreef:waar kan ik terecht voor second opinion
U zou Kempenhaeghe kunnen proberen. Met wel de kanttekening dat ze voor mij nooit een behandeling hebben bedacht, alleen diagnose. De instellingen waarmee ik nu slaap zijn door mij gevonden.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Astma en flow limitation

47
Even een update.
Ik had vanuit de VS een filtertje met gaatjes voor mijn P30i gekocht.
De eerste nachten had ik meteen een rode smiley op het apparaat.
Wat mij opviel was hoe makkelijk dit filter uitademd, voor mij persoonlijk voelt dit lekkerder dan met de quitair.
Ik heb vanwege de last welke echtgenote heeft van de luchtstroming, met een mini tyrip een stukje filter aan de buitenkant gemonteerd, het zit heel losjes maar scheelt enorm.
Het zal niet volgens de regels zijn maar ik heb op de elleboog een paar gaatjes afgeplakt om te proberen de luchtstroom in te dammen.
Hoe het kan weet ik niet maar het werkt! Drie gaatjes zijn afgeplakt en de groene smiley is er smorgens weer.
Wat ook mooi is, is dat ik nu een consistent filter heb, ik heb twee kapotte quitair gehad, daar zit ik nu niet meer mee.
De ASV is het verder wel goed merk ik, die geeft me eigenwijs ahi's onder de 1
Ik had niet beter kunnen doen, het was een gok maar wat ben ik blij met mijn ASV.

Re: Astma en flow limitation

48
Herkenbaar.. mijn partner heeft ook "last" van de uitstroom-wind, ik wilde die "gaatjes" ooit ook afplakken maar Ruud zei dat dat niet wenselijk is.

Maar bij die P30i maskers zit de uitlaat bovenop je hoofd toch?? hoe kan je daar nog "last" ervaren door de uitstroomlucht?
mijn neus-masker.. heeft zo'n uitlaat op neus hoogte zitten.

modedit RM: complete quote voorgaande bericht weggehaald
machine: ResMed AirCurve 10 VAuto | masker: ResMed Airfit N20 icm AirTouch N20 mt S |
update jan 2022 ResMed AirCurve 10 ASV

Re: Astma en flow limitation

49
Hoi Neuteboom,

Bij de P30i zitten inderdaad gaatjes in de elleboog bovenop het masker.
Daar ervaart niemand last van, het euvel was iets anders.
Mijn gedachte was, doordat de oude type diffuser gaatjes heeft en voor mijn gevoel makkelijker uitademd dat de spoeling van lucht door het masker dan ook wat hoger zal zijn met gevolg dat het apparaat het niet meer bij kan benen.
Daarom een paar gaatjes bovenop met cellotape gedicht om de spoeling kleiner te maken.
Het werkt echter, en niet onbelangrijk het slaapt heel goed.
Laatst gewijzigd door Henk22 op 02 jan 2022, 15:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: Astma en flow limitation

51
neuteboomg schreef: 02 jan 2022, 11:17 Maar bij die P30i maskers zit de uitlaat bovenop je hoofd toch??
Zowel bij de hoofdaansluiting als bij het neusstuk. Twee plekken dus.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Astma en flow limitation

52
RuudJ schreef: Henk, het quietair filter van de P30i heeft toch ook gaatjes? Wat is er dan anders aan het filtertje met gaatjes wat jij in Amerika hebt aangeschaft?
Moeilijk te omschrijven Ruud, het zijn compleet andere uitvoeringen.
De oude heeft mini gaatjes aan de voorkant en de nieuwe aan de binnenkant plus filter doek.
Ik voel dat de oude bij uitademen de lucht snel kwijt is, de nieuwe moet je wat meer druk op zetten.
Nogmaals, moeilijk uit te leggen, je moet het zelf ervaren. Persoonlijk vind ik de oude wat frisser slapen en met minder weerstand.
Enige nadeel is dat je weer met stukjes filter voor de gaatjes moet werken, maar verder geen probleem hier.

Re: Astma en flow limitation

53
Henk22 schreef: 27 okt 2021, 14:56 Beste persluchtpiraat.
Het is een Resmed Aircurve ASV, op apneaboard was er meer animo voor dit toestel.
Ik ben benieuwd hoe het toestel mij zal gaan helpen.
Ook dank zij jullie verhandelingen over dergelijke apparaten ben ik gesterkt in mening dat er veel winst moet zijn te halen.
Nog mooier zou zijn dat de astma ook een beetje in regressie gaat.
Hoi Henk,

Begrijp ik goed dat je deze net als PLP in het buitenland hebt gekocht als tweedehands? Of heb je een nieuwe gekocht? Als ik blijf vastlopen ga ik waarschijnlijk ook deze stap maken en zelf aan de slag. Tips waar ik het beste kan beginnen zijn welkom.

Groeten,

Hoeksel
Resmed 10 BiPAP.
Resmed Mirage FX of Resmed N20 neusmasker.
EPAP 6.0 met PS 5.0.

Re: Astma en flow limitation

55
update:
nog sinds geen verbetering in dit beeld.

Ik ben pas eind januari ingepland voor verdere onderzoeken.
de ondersteuningsdruk is nu 36dgn opgehoogd van 4.0 naar 5.0; AHI blijft hangen op 1.22 verder wordt ik er niet wijzer van.
machine: ResMed AirCurve 10 VAuto | masker: ResMed Airfit N20 icm AirTouch N20 mt S |
update jan 2022 ResMed AirCurve 10 ASV

Re: Astma en flow limitation

57
@Neuteboom, bij mij werkt een vaste druk het beste. Sommige mensen zijn zo gevoelig voor flow limitations, dat je ze maar beter kunt voorkomen dan dat je het Resmed algoritme zijn werk laat doen. Dat is daar simpelweg te traag voor (ASV vormt hierop een uitzondering).

Verder zit je met een PS van 5,0 nog niet heel hoog en je EPAP is ook best bescheiden.
Misschien is het een idee om eens een vaste druk te proberen (in VAuto modus: Epap min + PS = IPAP max) met een iets hogere EPAP en iets hogere PS. Mij bevalt dat veel beter dan het VAuto algoritme. De kunst is om de instelling hoog genoeg te zetten, zodat flow limitations zoveel mogelijk worden voorkomen. Wel merk ik dat er een kritische grens is aan de drukinstellingen. Daarboven krijg ik substantieel meer last van mondlekkage en neemt het therapie effect zichtbaar af.
Het blijft een kwestie van uitproberen wat het beste werkt. Ik gebruik hiervoor een periodiek overzicht waarin ik AHI/CA/FL95%/FL99,5% ten opzichte van EPAP en PS bijhoudt. In eerste instantie dacht ik dat ik met een EPAP van 4,6 wel genoeg had (geen noemenswaardige OA), maar na wat uitproberen zit ik nu toch op EPAP 5,2 en daar bovenop een PS van 5,4.
Misschien heb je dit allemaal al geprobeerd (ik heb niet alle draadjes gelezen), maar wie weet helpt het.
Succes!
Resmed Aircurve 10 VAuto, Resmed Airfit P30i

Re: Astma en flow limitation

58
ik heb in het begin, na mijn diagnose al eens getest met continu druk eea. Dat wat wel met een DS, dus ook deze optie ga ik nu meenemen.

Ik test eerst iets anders.
S modus i.c.m. aanpassen van Ti-min en Ti-max

Maar ik snap je idee.
Bedankt.
machine: ResMed AirCurve 10 VAuto | masker: ResMed Airfit N20 icm AirTouch N20 mt S |
update jan 2022 ResMed AirCurve 10 ASV